Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Podstawy kliniczne pielęgniarstwa specjalistycznego: Hematologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-P2-Hem-S2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy kliniczne pielęgniarstwa specjalistycznego: Hematologia
Jednostka: Katedra Pielęgniarstwa Zachowawczego
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza z zakresu przedmiotów: anatomia, fizjologia, dietetyka, etyka, psychologia, pedagogika, pielęgniarstwo pediatryczne, pediatria, promocja zdrowia.

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (0,5 ECTS):

-godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów 10 h wykłady

-godziny konsultacji indywidualnych studenta 1h

2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu (0,5 ECTS)

- przygotowanie i uzupełnienie notatek (2 h)

- zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć (1h)

- czytanie literatury (3h)


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Opisuje patogenezę niedokrwistości u dzieci. (B.W18.).

W2: Charakteryzuje metody diagnozowania niedokrwistości. (B.W18.).

W3: Charakteryzuje sposoby leczenia niedokrwistości. (B.W18.).

W4: Opisuje patogenezę skaz krwotocznych u dzieci. (B.W18.).

W5:Charakteryzuje metody diagnozowania skaz krwotocznych. (B.W18.).

W6: Charakteryzuje metody leczenia skaz krwotocznych. (B.W18.).

W7: Zna zasady diagnostyki i leczenia zaburzeń układu

białokrwinkowego. (B.W18.).

W8:Zna rodzaje transplantacji. (B.W20.).

W9: Zna metody pobierania komórek krwiotwórczych do transplantacji. (B.W20.).

W10: Charakteryzuje wskazania do transplantacji. (B.W20.).

W11: Charakteryzuje przygotowanie chorego do przeszczepienia szpiku kostnego. (B.W20.).

W12: Zna przebieg przeszczepienia szpiku kostnego. (B.W20.).


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Stosuje nowoczesne metody, formy i pomoce dydaktyczne w edukacji zdrowotnej dziecka z chorobą krwi i jego rodziny. (B.U17.).

U2: Prawidłowo przygotowuje dzieci i rodziców do współpracy w leczeniu. (B.U17.).

U3: Prawidłowo prowadzi edukację zdrowotną dziecka z chorobą krwi w zakresie samoopieki. (B.U17.).

U4. Prawidłowo ocenia skuteczność edukacji zdrowotnej dziecka z chorobą krwi i jego rodziców. (B.U17.).

U5: Stosuje nowoczesne metody, formy i pomoce dydaktyczne w edukacji zdrowotnej dziecka poddanego transplantacji szpiku kostnego. (B.U18.).

U6: Diagnozuje potrzeby zdrowotne dziecka poddanego transplantacji szpiku kostnego i jego rodziny. (B.U18.).

U7: Prawidłowo prowadzi edukację zdrowotną dziecka poddanego transplantacji szpiku kostnego w zakresie samo opieki. (B.U18.).

U8: Prawidłowo ocenia skuteczność edukacji zdrowotnej dziecka poddanego transplantacji szpiku kostnego (B.U18.).


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Krytycznie ocenia własne i cudze działania, przy zachowaniu szacunku i do różnic światopoglądowych i kulturowych. (B.K2.)

K2: Rozwiązuje dylematy etyczne w organizacji pracy własnej i zespołu. (B.K3.)

K3: Dba o wizerunek własnego zawodu. (B.K7.)


Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne:

- prezentacja slajdów

- dyskusja dydaktyczna

- giełda pomysłów

- analiza przypadków

- uczenie wspomagane komputerem.


Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu przygotowanie studenta w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych do opieki nad dzieckiem chorobą krwi i jego rodziną.

Pełny opis:

Przedmiot jest realizowany w formie wykładów.

Literatura:

1. Chybicka A., Sawicz- Birkowska K. Onkologia i hematologia dziecięca. T1i2 Wyd. Lek. PZWL Warszawa 2008.

3. Matysiak M.(red.) Hematologia w praktyce pediatrycznej. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2002.

4. McCann S., Foa R., Smith O. Hematologia. Przypadki kliniczne. MedPharm Polska. Wrocław 2011.

5. Obuchowicz A. (red. nauk.): Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2007.

Metody i kryteria oceniania:

Samoocena studentów na podstawie dyskusji z nauczycielem na bieżąco i na zaliczenie przedmiotu.

Akceptowalny poziom osiągnięcia efektu: osiągnięcie 100% frekwencji.

W przypadku nieobecności studenta na wykładzie zaliczenie treści wykładu odbywa się wyłącznie w terminach wyznaczonych przez nauczyciela prowadzącego.

Nieobecność usprawiedliwioną student powinien zgłosić w terminie 3 dni od daty zaliczenia lub 3 dni po zakończeniu czasu trwania zwolnienia lekarskiego.

W sprawach dotyczących zaliczeń, studentowi przysługuje prawo odwołania się w ciągu 3 dni od podania do wiadomości wyników zaliczenia do kierownika jednostki organizacyjnej, który może zarządzić sprawdzenie wiadomości i/lub umiejętności studenta.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)