Podstawy kliniczne pielęgniarstwa specjalistycznego: Hematologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-P2-Hem-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0912) Medycyna
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy kliniczne pielęgniarstwa specjalistycznego: Hematologia |
Jednostka: | Katedra Pielęgniarstwa Zachowawczego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu przedmiotów: anatomia, fizjologia, dietetyka, etyka, psychologia, pedagogika, pielęgniarstwo pediatryczne, pediatria, promocja zdrowia. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (0,5 ECTS): -godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów 10 h wykłady -godziny konsultacji indywidualnych studenta 1h 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu (0,5 ECTS) - przygotowanie i uzupełnienie notatek (2 h) - zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć (1h) - czytanie literatury (3h) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Opisuje patogenezę niedokrwistości u dzieci. (B.W18.). W2: Charakteryzuje metody diagnozowania niedokrwistości. (B.W18.). W3: Charakteryzuje sposoby leczenia niedokrwistości. (B.W18.). W4: Opisuje patogenezę skaz krwotocznych u dzieci. (B.W18.). W5:Charakteryzuje metody diagnozowania skaz krwotocznych. (B.W18.). W6: Charakteryzuje metody leczenia skaz krwotocznych. (B.W18.). W7: Zna zasady diagnostyki i leczenia zaburzeń układu białokrwinkowego. (B.W18.). W8:Zna rodzaje transplantacji. (B.W20.). W9: Zna metody pobierania komórek krwiotwórczych do transplantacji. (B.W20.). W10: Charakteryzuje wskazania do transplantacji. (B.W20.). W11: Charakteryzuje przygotowanie chorego do przeszczepienia szpiku kostnego. (B.W20.). W12: Zna przebieg przeszczepienia szpiku kostnego. (B.W20.). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Stosuje nowoczesne metody, formy i pomoce dydaktyczne w edukacji zdrowotnej dziecka z chorobą krwi i jego rodziny. (B.U17.). U2: Prawidłowo przygotowuje dzieci i rodziców do współpracy w leczeniu. (B.U17.). U3: Prawidłowo prowadzi edukację zdrowotną dziecka z chorobą krwi w zakresie samoopieki. (B.U17.). U4. Prawidłowo ocenia skuteczność edukacji zdrowotnej dziecka z chorobą krwi i jego rodziców. (B.U17.). U5: Stosuje nowoczesne metody, formy i pomoce dydaktyczne w edukacji zdrowotnej dziecka poddanego transplantacji szpiku kostnego. (B.U18.). U6: Diagnozuje potrzeby zdrowotne dziecka poddanego transplantacji szpiku kostnego i jego rodziny. (B.U18.). U7: Prawidłowo prowadzi edukację zdrowotną dziecka poddanego transplantacji szpiku kostnego w zakresie samo opieki. (B.U18.). U8: Prawidłowo ocenia skuteczność edukacji zdrowotnej dziecka poddanego transplantacji szpiku kostnego (B.U18.). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Krytycznie ocenia własne i cudze działania, przy zachowaniu szacunku i do różnic światopoglądowych i kulturowych. (B.K2.) K2: Rozwiązuje dylematy etyczne w organizacji pracy własnej i zespołu. (B.K3.) K3: Dba o wizerunek własnego zawodu. (B.K7.) |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne: - prezentacja slajdów - dyskusja dydaktyczna - giełda pomysłów - analiza przypadków - uczenie wspomagane komputerem. |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu przygotowanie studenta w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych do opieki nad dzieckiem chorobą krwi i jego rodziną. |
Pełny opis: |
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów. |
Literatura: |
1. Chybicka A., Sawicz- Birkowska K. Onkologia i hematologia dziecięca. T1i2 Wyd. Lek. PZWL Warszawa 2008. 3. Matysiak M.(red.) Hematologia w praktyce pediatrycznej. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2002. 4. McCann S., Foa R., Smith O. Hematologia. Przypadki kliniczne. MedPharm Polska. Wrocław 2011. 5. Obuchowicz A. (red. nauk.): Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2007. |
Metody i kryteria oceniania: |
Samoocena studentów na podstawie dyskusji z nauczycielem na bieżąco i na zaliczenie przedmiotu. Akceptowalny poziom osiągnięcia efektu: osiągnięcie 100% frekwencji. W przypadku nieobecności studenta na wykładzie zaliczenie treści wykładu odbywa się wyłącznie w terminach wyznaczonych przez nauczyciela prowadzącego. Nieobecność usprawiedliwioną student powinien zgłosić w terminie 3 dni od daty zaliczenia lub 3 dni po zakończeniu czasu trwania zwolnienia lekarskiego. W sprawach dotyczących zaliczeń, studentowi przysługuje prawo odwołania się w ciągu 3 dni od podania do wiadomości wyników zaliczenia do kierownika jednostki organizacyjnej, który może zarządzić sprawdzenie wiadomości i/lub umiejętności studenta. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.