Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zaawansowana praktyka w intensywnej opiece medycznej: Intensywna terapia w chorobach wewnętrznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-P2-Intcw-N2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zaawansowana praktyka w intensywnej opiece medycznej: Intensywna terapia w chorobach wewnętrznych
Jednostka: Katedra Chorób Naczyń i Chorób Wewnętrznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza dotycząca badania podmiotowego i przedmiotowego pacjenta oraz klinicznego zarysu chorób wewnętrznych.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:

Ćwiczenia – 10 godzin – 0,5 pkt. ECTS

2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:

Samokształcenie – 15 godzin – 0,5 pkt. pkt ECTS

- przygotowanie wymagań wstępnych – 5h

- powtórzenie materiału, zapoznanie się z zalecaną literaturą – 5h

- czas wymagany do przygotowania się do kolokwium zaliczeniowego – 5h


Łącznie – 15 + 10 h = 25 godzin (1 pkt. ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Wymienia stany zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych z poszczególnych układów; B.W2, B.W5.

W2: Zna standardy bezpiecznego postępowania; A.U35.

W3: Posiada wiedzę z zakresu komunikowania się z pacjentem, jego rodziną i z zespołem terapeutycznym; A.U32, A.U33, A.U35.

W4: Definiuje nagłe stany zagrożenia życia. B.W4, B.W5.

W5: Charakteryzuje zasady opieki pielęgniarskiej nad chorym w intensywnej opiece internistycznej; B.W4, B.W5., B.W15.


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Posługuje się klasyfikacją diagnoz pielęgniarskich; A.U02

U2: Wykorzystuje odpowiednie narzędzia oceny do rozpoznawania rzeczywistych i potencjalnych zagrożeń bezpieczeństwa i zabezpieczenia oraz melduje o problemach odpowiednim władzom; B.U4, B.U9.

U3: Umie samodzielnie komunikować się z pacjentem, jego rodziną i z zespołem terapeutycznym; A.U32, A.U33, A.U35

U4: Rozpoznaje problemy pielęgnacyjne oraz stosuje interwencje w opiece nad chorym w intensywnej opiece internistycznej; B.U4, B.U17.

U5: Dobiera i stosuje zaawansowane zabiegi resuscytacyjne w stanach zagrożenia życia; B.U4

U6: Uczy pacjentów z cukrzycą i ich rodziny preferowanego stylu życia oraz dobiera indywidualne metody edukacji; B.U10.

U7: Realizuje proces pielęgnowania pacjenta ze schorzeniami naczyń; B.U12, B.U13.

U8: Charakteryzuje zasady opieki nad chorym umierającym i jego rodziną; B.U16., B.U35.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Doskonali się w zakresie wiedzy i czynności zawodowych. B.K9

K2: Kontynuuje naukę przez całe życie zawodowe w celu stałego uaktualniania wiedzy i umiejętności zawodowych. B.K9

K3: Jest świadomy ograniczeń i rozumie potrzebę konsultacji z ekspertem. B.K1, B.K3, B.K5, B.K9

K4: Wykazuje dbałość o właściwy wizerunek zawodu w środowisku medycznym. B.K7.

K5: Przestrzega praw pacjenta, zasad etycznych i tajemnicy informacji medycznej B.K2, B.K6.

K6: Ponosi odpowiedzialność za udział w podejmowaniu decyzji zawodowych; B.K3., B.K5

K7: Rozwiązuje dylematy etyczne w organizacji pracy własnej i zespołu; B.K5, B.K6.


Metody dydaktyczne:

Stosowane metody dydaktyczne podające: pogadanka

Stosowane metody dydaktyczne poszukujące: studium przypadków, ćwiczeniowa, dyskusja dydaktyczna, drzewo decyzyjne


Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody ewaluacyjne
- metody oparte na współpracy

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z nową dziedziną i specjalizacją w zakresie chorób wewnętrznych, jaką jest intensywistyka. W ramach przedmiotu przedstawione zostaną podstawowe zasad diagnostyki, monitorowania i leczenia pacjentów w ciężkim i/lub krytycznym stanie wynikającym z zaostrzenia schorzeń mieszących się w szerokim zakresie chorób wewnętrznych oraz stanów pooperacyjnych. Studenci zapoznani zostaną także z zagadnieniami z zakresu farmakoterapii, etyki oraz aspektów prawnych specyficznych dla internistycznych oddziałów intensywnej terapii. Celem kształcenia jest również przekazanie wiedzy i umiejętności związanych z procesem efektywnego komunikowania się i współpracy z innymi członkami zespołu opiekującego się chorym (lekarzami, pielęgniarkami, farmaceutami, fizjoterapeutami, specjalistami od żywienia i obsługi respiratorów, itd.). Przedstawione zostaną także zasady organizowania pracy zespołu i oddziału.

Pełny opis:

W trakcie zajęć przedstawione zostaną ogólne zasady i cele postępowania pielęgniarskiego związanego z leczeniem i monitorowaniem pacjentów z podstawowymi zespołami kardiologicznymi, po zabiegach naczyniowych na tętnicach szyjnych, tętniaku aorty, po wykonaniu pomostów naczyniowych, amputacjach, z rozwarstwieniem aorty, z żylną chorobą zakrzepowo- zatorową leczoną zachowawczo i zabiegowo, z kardiogennym i niekardiogennym obrzękiem płuc, z kardiogennym i niekardiogennym wstrząsem, z zaburzeniami rytmu serca, kardiogennym i niekardiogennym bólem w klatce piersiowej oraz omdleniem. Przedstawiona także zostanie rola pielęgniarki podczas prowadzenia leczenia przeciwzakrzepowego, postępowania w przypadku powikłań krwotocznych związanych ze stosowaniem antykoagulantów, opieką nad chorym z bradykardią i czasową stymulacją serca, z ostrymi powikłaniami cukrzycy, zaburzeniami wodno- elektrolitowymi, w stanach zagrożenia życia związanych z patologią układu trawiennego, nerek, tarczycy, nadnerczy i przytarczyc. Omówione zostaną także etyczne aspekty pracy w Oddziale Intensywnej Terapii Internistycznej, m.in. zagadnienie terapii daremnej, dyskwalifikacji z postępowania reanimacyjnego, itd.

Szczegółowe tematy ćwiczeń:

1) metody monitorowania - przyrządowe i bezprzyrządowe

2) podstawy zapisu EKG

3) nieinwazyjne metody wspomagania oddychania i monitorowanie ich skuteczności

4) ostre stany w schorzeniach alergologicznych i dermatologicznych

5) ostre powikłania cukrzycy

6) sepsa

7) stany zagrożenia życia w gastroenterologii

8) przełom tarczycowy nadczynny i hipometaboliczny, ostra niewydolność nadnerczy, tężyczka i hiperkalcemia

9) gospodarka wodno- elektrolitowa

10) żywienie do- i pozajelitowego w intensywnej opiece internistycznej

11) hipo- i hipertermia

12) etyczne aspekty w intensywnej terapii internistycznej

Literatura:

Literatura podstawowa

Hryniewiecki T: Stany nagłe 3. Medical Tribune, Polska, 2014

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania:

Każdy student jest na bieżąco oceniany podczas ćwiczeń. Po zakończeniu zajęć w terminie uzgodnionym ze studentami, przeprowadzone zostanie pisemne kolokwium zaliczeniowe. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest obecność na wykładach i ćwiczeniach oraz spełnienie wszystkich warunków opisanych w ogólnym „Regulaminie zajęć dydaktycznych w Katedrze Chorób Naczyń i Chorób Wewnętrznych” dostępnym na stronie internetowej jednostki.

Kolokwium zaliczeniowe obejmuje zakres materiału przedstawiony w sylabusie, prezentowany podczas zajęć dydaktycznych oraz zawarty w podanej literaturze.

W przypadku nieobecności na zajęciach lub podczas kolokwium zaliczeniowym należy ją usprawiedliwić w terminie 7 dni (np. wysłać skan zwolnienia lekarskiego na adres e-mail Katedry). W przypadku nieusprawiedliwienia nieobecności student otrzymuje ocenę niedostateczną z danego terminu. Zaliczenie poprawkowe będzie realizowane w takiej samej formie i na takich samych zasadach jak w pierwszym terminie.

Ocena efektów kształcenia:

Zaliczenie: W1- W5, U1-U8, K1-K7.

Aktywność: obecność na ćwiczeniach i wykładach, ocena ciągła aktywności podczas zajęć – W1-W5; U1-U8; K1- K7;

Wobec zaistniałej sytuacji epidemiologicznej, zajęcia przyjmują formę zdalnego nauczania w trybie online poprzez komunikator droga wideokonferencji. Studenci mają też możliwość skorzystania z przygotowanych materiałów w trybie off-line. Zaliczenie przedmiotu i sprawdzenia osiągnięcia założonych efektów uczenia się odbędzie się drogą zdalną, w terminie i formie uzgodnionej między prowadzącym i studentami.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)