Podstawy kliniczne pielęgniarstwa specjalistycznego: Otolaryngologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-P2-Otol-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0519) Nauki biologiczne (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy kliniczne pielęgniarstwa specjalistycznego: Otolaryngologia |
Jednostka: | Katedra Otolaryngologii, Foniatrii i Audiologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.cm.umk.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student(ka) rozpoczynający/a kształcenie z przedmiotu otolaryngologia powinien/na posiadać wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii głowy i szyi. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach 10 godzin - konsultacje: 1 godzina 2. Bilans nakładu pracy studenta - przygotowanie do wykładów (w tym czytanie wskazanej literatury): 5 godzin 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu otolaryngologii): 2 godziny 3. Czas wymagany do przygotowania się do zaliczenia: 7h Ogólna liczba godzin pracy studenta wynosi: 25 godzin co odpowiada 1 pkt ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. omawia rodzaje, wskazania i użyteczność nowoczesnych technik diagnostycznych K_BW01 W2. definiuje nagłe stany zagrożenia życia K_BW02 W3. charakteryzuje rodzaje pourazowych ubytków tkankowych oraz stosowanych zabiegów z dziedziny chirurgii rekonstrukcyjno- plastycznej K_BW09 W4. charakteryzuje specjalistyczną opiekę nad chorym w przewlekłych schorzeniach układu oddechowego K_BW13 W5. charakteryzuje profesjonalną opiekę nad chorym z chorobą nowotworową K_BW17 W6 omawia zasady klasyfikowania do zabiegów operacyjnych i zna zasady przygotowania sprzętu i materiałów do zabiegu operacyjnego K_BW38 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1. wykorzystuje nowoczesne techniki obrazowania K_BU01 U2. przygotowuje chorego do badań specjalistycznych, rozpoznaje powikłania i zapewnia opiekę po ich wykonaniu K_BU02 U3. realizuje proces pielęgnowania pacjenta z przewlekłymi chorobami układu oddechowego K_BU12 U4. prowadzi edukację zdrowotną i udziela wsparcia choremu na chorobę nowotworową i jego opiekunom K_BU21 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1. ponosi odpowiedzialność za udział w podejmowaniu decyzji zawodowych K_K01 K2. krytycznie ocenia własne i cudze działania, przy zachowaniu szacunku do różnic światopoglądowych i kulturowych K_K02 K3. rozwiązuje dylematy etyczne w organizacji pracy własnej i zespołu K_K03 K4. ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i osób znajdujących się pod jego opieką K_K05 K5. przestrzega zasad etyki zawodowej w relacji z pacjentem i zespołem terapeutycznym oraz w pracy badawczej K_K06 K6. dba o wizerunek własnego zawodu K_K07 |
Metody dydaktyczne: | 1. Wykłady: wykład informacyjny wykład problemowy dyskusja dydaktyczna |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
W ramach programu zajęć z zakresu otolaryngologii studenci zapoznają się z podstawowymi wiadomościami z zakresu otolaryngologii klinicznej. Niezbędnym warunkiem odpowiedniego przygotowania sie do zajęć jak równiez właściwego ich realizowania jest posiadanie podstawowej wiedzy z zakresu anatomii, fizjologii i patofizjologii. Celem zajęć jest opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu etiologii, objawów chorobowych i metod diagnostycznych, przebiegu klinicznego, metod postępowania leczniczego i rehabilitacyjnego oraz powikłań najczęstszych chorób nos i zatok przynosowych, gardła, krtani, narządu słuchu i równowagi, jak również wczesna diagnostyka i postępowanie w odniesieniu do nowotworów głowy i szyi. Nauczanie obejmuje również postępowanie w stanach nagłych w otolaryngologii: duszności krtaniowej, krwawieniach, urazach. |
Pełny opis: |
Wykład rozpoczynają zagadnienia wstępne, dotyczące przedmiotu otorynolaryngologii, w szczególności stanów zagrożenia życia z zakresu laryngologii. Następnie omówione zostają problemy z zakresu duszności ( rodzaje, etiologia, postępowanie) oraz zasady postępowania z chorym z tracheotomią i po laryngektomii całkowitej. Studenci poznają wskazania do wykonania tracheotomii , konikotomii i intubacji. Następnie omówione zostają rodzaje krwawień, urazów i zapaleń w otolaryngologii oraz sposoby ich zaopatrywania zarówno w miejscu wypadku jak i w ramach izby przyjęć. Podczas zajęć prezentowane są opisy przypadków medycznych wraz ze sposobem właściwego postępowania medycznego. Każde kolejne zajęcia stanowią nowe zagadnienia, a także uzupełnienie i rozszerzenie powyższej tematyki. Studenci poprzez udział w zajęciach zapoznają się szczegółowo z prezentowanymi tematami. Celem zajęć jest zdobycie wiedzy na temat podstawowych problemów laryngologicznych i umiejętność powiązania niektórych zagadnień z praktyką. |
Literatura: |
1. Otolaryngologia ; Boenninghaus H-G. : Springer PWN Warszawa 2. Otolaryngologia praktyczna tom 1-2; Grzegorz Janczewski 3. Otorynolaryngologia kliniczna - tom 1-2 pod. Red. Kazimierza Niemczyka (wybrane rozdziały) 4. K. Niemczyk, D.Jurkiewicz, J.Składzień, Cz. Stankiewicz, W.Szyfter; Otolaryngologia kliniczna - tom 1, Warszawa 2014 5. H.Behrbohm, O.Kaschke, T.Nawka,A.Swift; Choroby ucha nosa i gardła z chirurgią głowy i szyi, Wrocław 2011, wyd.2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie |
Praktyki zawodowe: |
Dla przedmiotu nie są przewidziane praktyki |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.