Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne: Pielęgniarstwo pediatryczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-P2-PPEDIAT-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.6
|
Nazwa przedmiotu: | Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne: Pielęgniarstwo pediatryczne |
Jednostka: | Katedra Pielęgniarstwa Zachowawczego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu przedmiotów: anatomia, fizjologia, podstawy pielęgniarstwa, farmakologia, dietetyka, etyka, psychologia, podstawowa opieka zdrowotna, promocja zdrowia. Umundurowanie studenta zgodnie z regulaminem praktyk. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (7 ECTS): -godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów 185h (wykłady 25h, zajęcia praktyczne 160h) -godziny konsultacji indywidualnych studenta 1h 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu (2 ECTS) - samokształcenie (30h) - wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek - zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć - wymagane powtórzenie materiału - czytanie literatury 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania 4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki (160h= 6 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Opisuje zasady pielęgniarskiej oceny stanu zdrowia dziecka (K_D.W04.) W2: Charakteryzuje poszczególne etapy prawidłowego wzrostu i rozwoju dziecka (K_D.W04.) W3: Wskazuje zasady pielęgnowania dziecka maltretowanego (K_D.W02.) W4: Charakteryzuje stany zagrożenia życia w pediatrii: bezdech, bradykardia, napad drgawkowy, hipoglikemia, wstrząs anafilaktyczny, aspiracja ciała obcego (K_D.W01.) W5: Opisuje zasady diagnozowania dziecka (K_D.W05.) W6: Omawia zasady opieki nad dzieckiem odwodnionym (K_D.W06.) W7: Opisuje zasady opieki nad dzieckiem z biegunką (K_D.W06.) W8: Omawia postępowanie pielęgniarskie wobec dziecka z ostrym zapaleniem ucha środkowego (K_D.W06.) W9: Omawia postępowanie pielęgniarskie wobec dziecka z zapaleniem płuc (K_D.W06.) W10: Omawia postępowanie pielęgniarskie wobec dziecka z astmą oskrzelową (K_D.W06) W11: Charakteryzuje postępowanie pielęgniarskie wobec dziecka z rozszczepem wargi i podniebienia (K_D.W06) W12: Charakteryzuje postępowanie pielęgniarskie wobec dziecka z celiakią (K_D.W06) W13: Wskazuje zasady pielęgnowania dziecka z niedokrwistością z niedoboru żelaza (K_D.W06) W14: Opisuje zasady pielęgnowania pacjenta z hemofilią (K_D.W06) W15: Charakteryzuje postępowanie pielęgniarskie wobec pacjenta z małopłytkowością (K_D.W06) W16: Omawia postępowanie pielęgniarskie wobec dziecka z zakażeniem układu moczowego (K_D.W06) W17: Wskazuje zasady postępowania pielęgniarskiego wobec dziecka z zespołem nerczycowym (K_D.W06) W18: Omawia kompleksowe działania pielęgnacyjne wobec dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym (K_D.W06) W19: Opisuje postępowanie pielęgniarskie wobec dziecka z wrodzoną wadą serca: Tetralogia Fallota (K_D.W06.) W20: Charakteryzuje postępowanie pielęgniarskie wobec dziecka z nadciśnieniem tętniczym (K_D.W06.) W21: Opisuje objawy kliniczne, sposób leczenia oraz powikłania najczęściej występujących nowotworów wieku dziecięcego (K_D.W50.) W22: Charakteryzuje postępowanie pielęgniarskie wobec dziecka z chorobą nowotworową (K_D.W06) W23: Omawia zasady przeprowadzania testów przesiewowych wśród noworodków (K_D.W20.) W24: Określa zasady postępowania wobec noworodka (K_D.W20.) W25: Charakteryzuje przygotowanie dziecka, opiekę w trakcie oraz po badaniach i zabiegach diagnostycznych: pobranie krwi, pomiar ciśnienia tętniczego, badania bakteriologiczne, usg jamy brzusznej, tomografia komputerowa, punkcja lędźwiowa, biopsja szpiku kostnego (K_D.W07.) W26: Omawia zasady organizacji opieki pediatrycznej w Polsce (K_D.W14.) W27: Omawia patofizjologię i objawy kliniczne chorób wieku rozwojowego (K_D.W18.) W28: Omawia postępowanie pielęgniarskie wobec dziecka z atopowym zapaleniem skóry (K_D.W06.) W29: Omawia postępowanie pielęgniarskie wobec dziecka z cukrzycą (K_D.W06.) W30: Omawia postępowanie pielęgniarskie wobec dziecka z moczeniem nocnym (K_D.W06.) W31: Omawia postępowanie pielęgniarskie wobec dziecka z chorobą zakaźną (K_D.W06.) W32: Omawia wpływ aktywności fizycznej na rozwój dziecka (K_D.W02.) W33: Omawia przyczyny powstawania wad postawy oraz planuje działania profilaktyczne (K_D.W02.) W34: Omawia zasady opieki paliatywnej w pediatrii (K_D.W14.) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Rozpoznaje uwarunkowania zachowań zdrowotnych wśród dzieci (K_D.U02.) U2: Potrafi ocenić rozwój psychofizyczny dziecka (K_D.U07) U3: Stosuje siatki centylowe w celu oceny rozwoju dziecka (K_D.U07) U4: Potrafi ocenić ogólny stan dziecka (K_D.U07) U5: Wykrywa zaburzenia w rozwoju dziecka (K_D.U07) U6: Prawidłowo wykonuje pomiary: temperatury ciała, tętna, ciśnienia tętniczego krwi, saturacji, masy ciała, wysokości ciała, obwodów (K_D.U07.) U7: Prawidłowo pobiera krew do badań diagnostycznych (K_D.U09.) U8: Prawidłowo pobiera mocz do badań diagnostycznych (K_D.U09.) U9: Prawidłowo pobiera kał do badań diagnostycznych (K_D.U09.) U10: Rozpoznaje objawy powikłań po punkcji lędźwiowej (K_D.U10) U11: Potrafi przygotować dziecko do badań diagnostycznych pod względem fizycznym i psychicznym (K_D.U12) U12: Potrafi dokumentować proces pielęgnowania w oddziale pediatrycznym (K_D.U13) U13: Potrafi komunikować się z chorym dzieckiem (K_D.U22) U14: Umiejętnie przyjmuje chore dziecko w oddział (K_D.U32) U15: Potrafi zorganizować czas wolny dziecku w oddziale (K_D.U32) U16: Potrafi prowadzić edukację dziecka w zakresie samoopieki (K_D.U28.) U17: Przygotowuje i wykonuje inhalację dziecku na zlecenie lekarskie (K_D.U33.) U18: Przygotowuje i podaje leki doustne na zlecenie lekarskie (K_D.U33.) U19: Przygotowuje i wykonuje enemę dziecku na zlecenie lekarskie (K_D.U33.) U20: Przygotowuje i podaje leki dożylne na zlecenie lekarskie (K_D.U33.) U21: Prawidłowo oblicza dawki leków (K_D.U33.) U22: Rozpoznaje powikłania leczenia farmakologicznego u dziecka (K_D.U20.) U23: Potrafi prowadzić i ocenić bilans płynów chorego dziecka (K_D.U25) U24: Ocenia stopień bólu z wykorzystaniem odpowiednich skal (K_D.U29) U25: Wdraża postępowanie zmniejszające ból u dziecka (K_D.U29) U26: Asystuje lekarzowi podczas badania pacjenta, punkcji lędźwiowej, punkcji szpiku, trepanobiopsji (K_D.U27) U27: Umiejętnie przekazuje informację na temat stanu ogólnego dziecka członkom zespołu terapeutycznego (K_D.U26.) U28: Potrafi wykonać czynności ratunkowe po aspiracji ciała obcego do dróg oddechowych Centrum Symulacji Medycznych (K_D.W01.) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Szanuje godność i autonomię dziecka (K_D.K01) K2: Przestrzega wartości, powinności i sprawności moralnych w opiece nad dzieckiem (K_D.K03) K3: Wykazuje odpowiedzialność moralną za dziecko i wykonywanie zadań zawodowych (K_D.K04) K4: Przestrzega praw dziecka (K_D.K05) K5: Zachowuje tajemnicę zawodową (K_D.K07) K6: Przejawia empatię w relacji z dzieckiem i jego rodziną, a także współpracownikami (K_D.K10.) |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne eksponujące: inscenizacja, pokaz Metody dydaktyczne podające: opis, opowiadanie, pogadanka, wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, giełda pomysłów, klasyczna metoda problemowa, obserwacji, projektu, studium przypadku, sytuacyjna |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - inscenizacja |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu przygotowanie studenta w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych do opieki nad dzieckiem zdrowym i chorym. |
Pełny opis: |
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów, zajęć praktycznych, samokształcenia i praktyki zawodowej (śródrocznej i wakacyjnej). Wykłady mają za zadanie zapoznanie studenta z zagadnieniami związanymi z opieką nad dzieckiem zdrowym i chorym. Zajęcia praktyczne poświęcone są kształtowaniu umiejętności niezbędnych do pełnienia opieki nad dzieckiem zdrowym i chorym. Praktyki zawodowe mają na celu doskonalenie umiejętności studenta w zakresie opieki nad dzieckiem zdrowym i chorym. Samokształcenie ma na celu kształtowanie umiejętności samodzielnego studiowania, wykorzystania różnorodnych źródeł literatury przedmiotu, kreowanie aktywnej postawy studentów oraz rozbudzanie zainteresowań zawodowych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa : 1. Zarzycka D., Emeryk A., Pediatria i Pielęgniarstwo Pediatryczne, PZWL, 2020 2. Pawlaczyk B.: Zarys pediatrii. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2007, 2.Pawlaczyk B.: Pielęgniarstwo pediatryczne. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2007, 3. Muscari M.E.: Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne, Wyd. Lek. PZWL, warszawa 2010 4.Kózka M., Płaszewska-Żywko L.: Diagnozy i interwencje pielęgniarskie. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2008. 5.Obuchowicz A. (red. nauk.): Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2007. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena bieżąca: Kolokwia pisemne i ustne oceniające poszczególne partie materiału, napisanie procesu pielęgnowania, 100% obecność na zajęciach. Odpracowanie nieobecności w formie uzgodnionej z wykładowcą. Praktyczne wykonanie zadania obejmującego treści z zajęć praktycznych (ocena umiejętności praktycznych). Realizacja procesu pielęgnowania zgodnie z indywidualnym planem opieki w ramach zajęć praktycznych i praktyki zawodowej. Ocena końcowa: Egzamin – test jednokrotnego wyboru. - warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia wszystkich form organizacyjnych zajęć realizowanych w ramach przedmiotu, - test obejmuje 60 pytań dobranych zgodnie z treściami kształcenia zawartymi w programie nauczania przedmiotu, Skala ocen końcowych w zależności od punktacji: 60 %- 70% = 3,0 71% – 75% = 3,5 76% – 85% = 4,0 86% – 90% = 4,5 91% – 100% = 5,0. Poprawa zaliczenia w ramach sesji poprawkowej – test poprawkowy (min. 60% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną). |
Praktyki zawodowe: |
Praktyka zawodowa odbywa się w ramach umów zawartych przez Uczelnię z zakładami opieki zdrowotnej. Termin praktyki zawodowej zgodny z planami studiów. Nadzór nad przebiegiem praktyki pełni opiekun dydaktyczny i koordynator praktyki zawodowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.