Badania naukowe w pielęgniarstwie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-P3-BNAUK-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Badania naukowe w pielęgniarstwie |
Jednostka: | Katedra Fizjoterapii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Badania naukowe w pielęgniarstwie powinien posiadać podstawową wiedzę ogólną z zakresu matematyki, statystyki i informatyki (zakres szkoły średniej). |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Bilans nakładu pracy studenta - udział w wykładach: 10 godzin - udział w ćwiczeniach: 15 godzin - samokształcenie: 5 godzin Razem: 1 ECTS Czas poświęcony na indywidualną pracę studenta: -przygotowywanie pracy w ramach samokształcenia: 10 godzin - przygotowanie projektu: 20 godzin Razem: 1 ECTS Łączny nakład pracy studenta = 60 godzin (2ECTS) Nauczanie odbywa się w systemie zdalnym za pośrednictwem platformy BigBlueButton. Całościowo w formie zdalnej – synchroniczne w min. 50% czasu trwania każdych zajęć. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: definiuje przedmiot, cel, obszar badań oraz paradygmaty pielęgniarstwa (K_C.W33) W2: charakteryzuje etapy postępowania badawczego (K_C.W34) W3: opisuje metody i techniki badań naukowych (K_C.W35) W4: zna zasady interpretowania danych empirycznych i wnioskowania (K_C.W36) W5: konstruuje projekt badawczy w ramach badań jakościowych (K_C.W37) W7: zna podstawowe przepisy z zakresu prawa autorskiego i ochrony własności intelektualnej (K_C.W38) W8: określa istotę etyki w badaniach naukowych (K_C.W39) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: uczestniczy w realizacji projektu badawczego (K_C.U54) U2: krytycznie analizuje publikowane wyniki badań naukowych (K_C.U55) U3: wykorzystuje wyniki badań naukowych w zapewnieniu wysokiej jakości opieki nad pacjentem (K_C.U56) U4: uczestniczy w kształceniu zawodowym studentów (K_C.U57) U5: opracowuje i realizuje własny projekt badawczy w ramach badań o charakterze jakościowym (K_C.U58) U6: analizuje i opracowuje raporty z badań naukowych (np. artykuły naukowe) (K_C.U59) U7: postępuje zgodnie z zasadami etyki badań naukowych i ochrony własności intelektualnej (K_C.U60) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: systematycznie wzbogaca wiedzę zawodową i kształtuje umiejętności, dążąc do profesjonalizmu (K_D.K02) K2: przestrzega wartości, powinności i sprawności moralnych w opiece (K_D.K03) K3: wykazuje odpowiedzialność moralną za człowieka i wykonywanie zadań zawodowych (K_D.K04) K4: rzetelnie i dokładnie wykonuje powierzone mu obowiązki (K_D.K06) K5: przestrzega tajemnicy zawodowej (K-D.K07) K6: współdziała w ramach zespołu interdyscyplinarnego w rozwiązywaniu dylematów etycznych z zachowaniem zasad kodeksu etyki zawodowej (K_D.K08) K7: jest otwarty na rozwój podmiotowości własnej i pacjent (K_D.K09) K8: przejawia empatię w relacji z pacjentem i jego rodziną oraz współpracownikami (K_D.K10) |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - giełda pomysłów |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Zasadniczym celem nauczania przedmiotu Badania naukowe w pielęgniarstwie na kierunku pielęgniarstwo jest zapoznanie studentów z podstawowymi założeniami badań naukowych (poznawczymi, metodologicznymi i etycznymi), a także z procesem badawczym – począwszy od poprawnego postawienia problemu badawczego i hipotez, poprzez utworzenie planu badawczego, odpowiedniego doboru próby, zbieraniu danych, kończąc na analizie danych i prawidłowym wnioskowaniu. Student jest przygotowany do prowadzenia własnych badań naukowych w obszarze nauk medycznych. |
Pełny opis: |
Tematy wykładów: 1. Medyczne bazy danych. 2. Rodzaje badań naukowych w medycynie. Struktura procesu badawczego. Materiał realizowany w ramach ćwiczeń: Ćw. 1 Metodologia badań naukowych- wprowadzenie teoretyczne. Struktura procesu badawczego. Formułowanie i uzasadnienie problemu badawczego. Konstrukcja planu badawczego. Zmienne jako właściwości empiryczne w metodologii badań naukowych. Statystyczne aspekty prowadzenia badań naukowych. Ćw. 2 Reguły technicznej i poznawczej poprawności konstrukcji narzędzi badawczych. Zasady konstruowania narzędzi badawczych. Pytania w narzędziach badawczych. Kwestionariusz ankiety konstrukcji własnej – praca w grupach. Ćw. 3 Prawa autorskie: plagiat i autoplagiat. Artykuł naukowy (praca w grupach). Bioetyka w badaniach naukowych. Prezentowanie autorskiego projektu badawczego i jego ocena (samoocena, ocena nauczyciela, ocena grupy). |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Lenartowicz H., Kózka M., Metodologia badań w pielęgniarstwie, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011. 2. Radomski D., Grzanka A., Metodologia badań w medycynie, Wydawnictwo Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań, 2011. Literatura uzupełniająca: 1. Nachmias Ch., Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka Wydawnictwo S.C., Poznań 2001. 2. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Śląsk sp. z o.o., Katowice 2005. 3. Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Zysk i S-ka Wydawnictwo S.C., Poznań 2001. 4. Gruszczyński L. A., Kwestionariusz w socjologii, Katowice 2001. |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja osiągniętych przez studenta efektów uczenia będzie się odbywać przez ocenę: • aktywnego udziału oraz przygotowania do zajęć, • opanowania materiału realizowanego na wykładach i ćwiczeniach. Student w ramach zaliczenia przedmiotu zobowiązany jest skonstruować własny projekt badawczy. Opisowe kryteria oceny autorskiego projektu badawczego: Bardzo dobry: student opanował wiedzę z całości materiału, przedstawia ją w sposób logiczny i usystematyzowany, zna zastosowania praktyczne. Projekt badawczy ani jego prezentacja nie budzi żadnych zastrzeżeń. Dobry plus: student opanował wiedzę z całości materiału, przedstawia ją w sposób spójny i logiczny we własnym projekcie badawczym. Po drobnych wskazówkach potrafi zrealizować projekt badawczy i poprawnie przeprowadzić badania. Poprawna prezentacja projektu badawczego. Dobry: student opanował wiedzę z większości materiału, przedstawia ją w sposób logiczny, nakierowany przez nauczyciela akademickiego, potrafi formułować trafne wnioski. Poprawnie skonstruował projekt badawczy, prezentuje go w sposób jasny, logiczny i spójny. Po nieznacznych uwagach - potrafi go zastosować w praktyce. Dostateczny plus: student opanował minimum programowe, zna podstawowe zagadnienia i rozumie zadawane mu pytania, poprawnie wykonał własny projekt badawczy oraz przedstawia w sposób logiczny. Dostateczny: student opanował minimum programowe, zna podstawowe zagadnienia i rozumie zadawane mu pytania, przedstawia własny projekt badawczy w sposób niespójny, nie potrafi zastosować go w praktyce. Niedostateczny: student nie opanował minimum programowego, nie zna podstawowych zagadnień i nie rozumie zadawanych mu pytań. Student nie wykonał autorskiego projektu badawczego lub wykonał go niezgodnie z metodologicznymi zasadami. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.