Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne: Geriatria
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-P3-GER-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.6
|
Nazwa przedmiotu: | Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne: Geriatria |
Jednostka: | Katedra Geriatrii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | wiedza z zakresu interny. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela: - udział w wykładach - 20 h (0,7 ECTS) - udział w ćwiczeniach – 20 h (0,7 ECTS) 40 h = 1,4 ECTS 2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną: - czytanie literatury - 16 h = 0,5 ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia - 4 h = 0,1 ECTS Łączny nakład pracy: 60 h = 2 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student zna i rozumie: W1 .czynniki ryzyka rozwoju schorzeń i dolegliwości występujących w starszym wieku( m.inn. nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, cukrzyca, choroby serca, zespołu otępienne, zespołu Parkinsona i depresji). D.W1 W4.rodzaje badań diagnostycznych stosowanych w geriatrii i zasady ich zlecania( gastroskopia, kolonoskopia, USG i inne). D.W4. W6. właściwości grup leków i ich działanie na układy i narządy pacjenta w różnych schorzeniach u osób starszych, z uwzględnieniem działań niepożądanych, interakcji z innymi lekami i dróg podania. D.W6. W9.proces starzenia się w aspekcie biologicznym, psychologicznym, społecznym i ekonomicznym. D.W9. W11. etiopatogenezę najczęstszych schorzeń wieku starszego oraz odrębności przebiegu tych schorzeń. D.W11. W13. narzędzia i skale całościowej oceny pacjenta geriatrycznego. D.W12 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | W zakresie umiejętności student potrafi: U7. brać udział w wystawianiu skierowania na wykonanie wybranych badań diagnostycznych. D.U13. U8. przygotowywać zapisy form recepturowych substancji leczniczych w ramach kontynuacji leczenia. D.U14. U12. rozpoznawać powikłania leczenia farmakologicznego w wybranym zakresie D.U18. U16.asystować lekarzowi w trakcie badań diagnostycznych. D.U23. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: K2. przestrzegania praw pacjenta. K.02. K7. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych. K.07. |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: wykład informacyjny wykład problemowy Ćwiczenia: dyskusja dydaktyczna praca z pacjentem pod kontrolą nauczyciela praca w grupach |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Skrócony opis: |
Geriatria jest działem medycyny dotyczącą fizjologicznych i patologicznych aspektów starzenia się człowieka oraz problemów klinicznych starszego wieku. Zagadnienia starzenia się i starości doprowadziły do wyodrębnienia dziedziny zwanej gerontologią, która jest nauką interdyscyplinarną o starzeniu się i starości, zajmująca się szerokim zakresem zagadnień, od biologii i genetyki, poprzez medycynę, psychologię, po socjologię i demografię. |
Pełny opis: |
Gerontologia jest interdyscyplinarną nauką, która zajmuje się starzeniem organizmu człowieka. Bada ona aspekt fizjologiczny tego zjawiska oraz aspekt patologii starzenia. Starzenie się jest to normalny, długotrwały i nieodwracalny proces fizjologiczny zachodzący w organizmie człowieka. Starość jest końcowym okresem starzenia się, który nieuchronnie kończy się śmiercią. Starość oceniamy w kontekście okresu życiu, jak i również zaawansowania procesów starzenia się człowieka, który w istotnym stopniu ogranicza procesy biologiczne i adaptacyjne. Miarę tego pojęcia jest wiek biologiczny. Przedmiot prowadzony jest w formie wykładów i ćwiczeń. Student opanuje umiejętności asystowania lekarzowi w trakcie badań diagnostycznych, kierowania pacjenta na badania, przygotowywania zapisów forma recepturowych substancji leczniczych w ramach kontynuacji leczenia oraz rozpoznawać powikłania leczenia farmakologicznego w wybranym zakresie. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Gąsowski J.Piotrowicz K. Geriatria- wybrane zagadnienia. MP Kraków, 2020. 2. Religa D., Derejczyk J. Drogowskazy w geriatrii. PZWL Warszawa, 2021. 3. Choroby wieku podeszłego / Tomasz Kostka, Małgorzata Koziarska-Rościszewska. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2009. 4. Geriatria w przypadkach klinicznych / pod redakcją Barbary Gryglewskiej i Tomasza Grodzickiego. Via Medica, 2015. Literatura uzupełniająca: 1. Muszalik.M., K.Kędziora-Kornatowska(red): Pielęgnowanie pacjentów w starszym wieku. PZWL Warszawa, 2018. 2. Problemy pielęgniarstwa geriatrycznego. PZWL Warszawa, 2020. |
Metody i kryteria oceniania: |
100% frekwencja na zajęciach oraz aktywność, zaliczenie umiejętności przewidywanych programem zajęć. - przygotowanie do zajęć zgodnie z obowiązującym programem nauczania - opracowanie zagadnień o tematyce geriatrycznej w ramach zajęć - wykazanie się właściwą postawą zawodową. Warunkiem zaliczenia części wykładowej jest: 1. Obecność na wykładach (dopuszczalna jedna nieobecność usprawiedliwiona) 2. Zaliczenie każdej (nawet usprawiedliwionej) nieobecności w formie zaproponowanej przez prowadzącego dany temat. Zaliczenie ćw. z geriatrii: W4,W6,W11, W13,U7-8,U12, U16, K1-7. Wypowiedzi ustne/ pisemne/ . Wykłady geriatria:W1, W4, W9, W11, W13 Egzamin końcowy z przedmiotu geriatria i piel.geriatryczne. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Samokształcenie, 10 godzin
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kornelia Kędziora-Kornatowska | |
Prowadzący grup: | Jadwiga Główczewska, Emilia Główczewska-Siedlecka, Kornelia Kędziora-Kornatowska, Katarzyna Mądra-Gackowska, Anna Polak-Szabela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie Samokształcenie - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.