Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne: Geriatria

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-P3-GER-S1
Kod Erasmus / ISCED: 12.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0913) Pielęgniarstwo i opieka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne: Geriatria
Jednostka: Katedra Geriatrii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

wiedza z zakresu interny.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:

- udział w wykładach - 20 h (0,7 ECTS)

- udział w ćwiczeniach – 20 h (0,7 ECTS)

40 h = 1,4 ECTS

2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:

- czytanie literatury - 16 h = 0,5 ECTS

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa

w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia -

4 h = 0,1 ECTS

Łączny nakład pracy: 60 h = 2 ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

Student zna i rozumie:


W1 .czynniki ryzyka rozwoju schorzeń i dolegliwości występujących w starszym wieku( m.inn. nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, cukrzyca, choroby serca, zespołu otępienne, zespołu Parkinsona i depresji). D.W1


W4.rodzaje badań diagnostycznych stosowanych w geriatrii i zasady ich zlecania( gastroskopia, kolonoskopia, USG i inne). D.W4.


W6. właściwości grup leków i ich działanie na układy i narządy pacjenta w różnych schorzeniach u osób starszych, z uwzględnieniem działań niepożądanych, interakcji z innymi lekami i dróg podania. D.W6.


W9.proces starzenia się w aspekcie biologicznym, psychologicznym, społecznym i ekonomicznym. D.W9.


W11. etiopatogenezę najczęstszych schorzeń wieku starszego oraz odrębności przebiegu tych schorzeń. D.W11.


W13. narzędzia i skale całościowej oceny pacjenta geriatrycznego. D.W12








Efekty uczenia się - umiejętności:

W zakresie umiejętności student potrafi:


U7. brać udział w wystawianiu skierowania na wykonanie wybranych badań diagnostycznych. D.U13.

U8. przygotowywać zapisy form recepturowych substancji leczniczych w ramach kontynuacji leczenia. D.U14.

U12. rozpoznawać powikłania leczenia farmakologicznego w wybranym zakresie D.U18.

U16.asystować lekarzowi w trakcie badań diagnostycznych. D.U23.





Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:

K2. przestrzegania praw pacjenta. K.02.

K7. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych. K.07.


Metody dydaktyczne:

Wykłady:

wykład informacyjny

wykład problemowy


Ćwiczenia:

dyskusja dydaktyczna

praca z pacjentem pod kontrolą nauczyciela

praca w grupach


Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Skrócony opis:

Geriatria jest działem medycyny dotyczącą fizjologicznych i patologicznych aspektów starzenia się człowieka oraz problemów klinicznych starszego wieku.

Zagadnienia starzenia się i starości doprowadziły do wyodrębnienia dziedziny zwanej gerontologią, która jest nauką interdyscyplinarną o starzeniu się i starości, zajmująca się szerokim zakresem zagadnień, od biologii i genetyki, poprzez medycynę, psychologię, po socjologię i demografię.

Pełny opis:

Gerontologia jest interdyscyplinarną nauką, która zajmuje się starzeniem organizmu człowieka. Bada ona aspekt fizjologiczny tego zjawiska oraz aspekt patologii starzenia. Starzenie się jest to normalny, długotrwały i nieodwracalny proces fizjologiczny zachodzący w organizmie człowieka. Starość jest końcowym okresem starzenia się, który nieuchronnie kończy się śmiercią. Starość oceniamy w kontekście okresu życiu, jak i również zaawansowania procesów starzenia się człowieka, który w istotnym stopniu ogranicza procesy biologiczne i adaptacyjne. Miarę tego pojęcia jest wiek biologiczny. Przedmiot prowadzony jest w formie wykładów i ćwiczeń. Student opanuje umiejętności asystowania lekarzowi w trakcie badań diagnostycznych, kierowania pacjenta na badania, przygotowywania zapisów forma recepturowych substancji leczniczych w ramach kontynuacji leczenia oraz rozpoznawać powikłania leczenia farmakologicznego w wybranym zakresie.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Gąsowski J.Piotrowicz K. Geriatria- wybrane zagadnienia. MP Kraków, 2020.

2. Religa D., Derejczyk J. Drogowskazy w geriatrii. PZWL Warszawa, 2021.

3. Choroby wieku podeszłego / Tomasz Kostka, Małgorzata Koziarska-Rościszewska. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2009.

4. Geriatria w przypadkach klinicznych / pod redakcją Barbary Gryglewskiej i Tomasza Grodzickiego. Via Medica, 2015.

Literatura uzupełniająca:

1. Muszalik.M., K.Kędziora-Kornatowska(red): Pielęgnowanie pacjentów w starszym wieku. PZWL Warszawa, 2018.

2. Problemy pielęgniarstwa geriatrycznego. PZWL Warszawa, 2020.

Metody i kryteria oceniania:

100% frekwencja na zajęciach oraz aktywność, zaliczenie umiejętności przewidywanych programem zajęć.

- przygotowanie do zajęć zgodnie z obowiązującym programem nauczania

- opracowanie zagadnień o tematyce geriatrycznej w ramach zajęć

- wykazanie się właściwą postawą zawodową.

Warunkiem zaliczenia części wykładowej jest:

1. Obecność na wykładach (dopuszczalna jedna nieobecność usprawiedliwiona)

2. Zaliczenie każdej (nawet usprawiedliwionej) nieobecności w formie zaproponowanej przez prowadzącego dany temat.

Zaliczenie ćw. z geriatrii: W4,W6,W11, W13,U7-8,U12, U16, K1-7. Wypowiedzi ustne/ pisemne/ .

Wykłady geriatria:W1, W4, W9, W11, W13

Egzamin końcowy z przedmiotu geriatria i piel.geriatryczne.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Samokształcenie, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kornelia Kędziora-Kornatowska
Prowadzący grup: Jadwiga Główczewska, Emilia Główczewska-Siedlecka, Kornelia Kędziora-Kornatowska, Katarzyna Mądra-Gackowska, Anna Polak-Szabela
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie
Samokształcenie - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)