Ginekologia i pielęgniarstwo ginekologiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-P3-GINPGIN-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.6
|
Nazwa przedmiotu: | Ginekologia i pielęgniarstwo ginekologiczne |
Jednostka: | Katedra Onkologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna zasady diagnozowania w pielęgniarstwie ginekologicznym (K_D.W05.) W2: Zna zasady przygotowania, opieki w trakcie oraz po badaniach i zabiegach diagnostycznych w ginekologii (K_D.W07.) W3: Zna zasady przygotowania chorej do samoopieki po operacjach ginekologicznych (K_D.W10.) W4: Różnicuje reakcje chorej na chorobę i hospitalizację, z uwzględnieniem wieku i stanu zdrowia (K_D.W11.) W5: Identyfikuje etiopatogenezę schorzeń ginekologicznych (K_D.W24.) W6: Charakteryzuje czynniki zwiększające ryzyko okołooperacyjne w ginekologii (K_D.W31.) W7: Zna zasady przygotowania pacjentki do zabiegu operacyjnego w trybie pilnym i planowym (K_D.W32.) W8: Zna kierunki obserwacji pacjentki po zabiegu operacyjnym, w celu zapobiegania wczesnym i późnym powikłaniom (K_D.W33.) W9: Wymienia objawy, charakteryzuje przebieg i sposoby postępowania w schorzeniach ginekologicznych (K_D.W34.) W10: Charakteryzuje kierunki obserwacji pacjentki w trakcie zabiegu operacyjnego, obejmujące monitorowanie w zakresie podstawowym i rozszerzonym (K_D.W42.) W11: Zna patofizjologię, objawy kliniczne i powikłania chorób nowotworowych narządów rodnych i piersi (K_D.W50.) W 12: Zna rodzaje badań diagnostycznych i posiada wiedzę w zakresie ich zlecania (K_D.W52) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Gromadzi informacje, formułuje diagnozę pielęgniarską, ustala cele i plan opieki, wdraża interwencje pielęgniarskie oraz dokonuje ewaluacji opieki (K_D.U01.) U2: Rozpoznaje uwarunkowania zachowania zdrowia ginekologicznego kobiet w różnym wieku i stanie zdrowia (K_D.U02.) U3: Prowadzi poradnictwo w zakresie samoopieki pacjentów w różnym wieku i stanie zdrowia, dotyczące problemów ginekologicznych(K_D.U03.) U4: Prowadzi profilaktykę powikłań w przebiegu chorób w ginekologii (K_D.U05.) U5: Pobiera materiał do badań diagnostycznych (K_D.U09.) U6: Ocenia stan ogólny pacjentki w kierunku powikłań po specjalistycznych badaniach diagnostycznych i powikłań pooperacyjnych (K_D.U10.) U7: Przygotowuje chorą do badań diagnostycznych pod względem fizycznym i psychicznym (K_D.U12.) U8: Dokumentuje sytuację zdrowotną pacjentki, jej dynamikę zmian i realizowaną opiekę pielęgniarską (K_D.U13.) U9: Prowadzi żywienie enteralne i parenteralne (D.U19.) U10: Prowadzi rozmowę terapeutyczną (K_D.U22.) U11: Prowadzi, dokumentuje i ocenia bilans płynów pacjentki (K_D.U25.) U12: Przekazuje informacje o stanie zdrowia chorej członkom zespołu terapeutycznego (K_D.U26.) U13: Asystuje lekarzowi w trakcie badań diagnostycznych i leczniczych (K_D.U27.) U14: Prowadzi dokumentację opieki nad chorą (K_D.U28.) U15: Ocenia poziom bólu, reakcję chorej na ból i nasilenie bólu oraz stosuje postępowanie przeciwbólowe (K_D.U29.) U16: Dostosowuje interwencje pielęgniarskie do rodzaju problemów pielęgnacyjnych (K_D.U32.) U17: Przygotowuje i podaje leki różnymi drogami, samodzielnie lub na zlecenie lekarza (K_D.U33.) U18: Potrafi rozpoznawać wskazania do wykonania określonych badań diagnostycznych (K_D.U34.) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Szanuje godność i autonomię osób powierzonych opiece (K_D.K1.) K2: Systematycznie wzbogaca wiedzę zawodową i kształtuje (K_D.K2.) K3: Przestrzega wartości, powinności i sprawności moralnych w opiece (K_D.K3.) K4: Wykazuje odpowiedzialność moralną za człowieka i wykonywanie zadań zawodowych (K_D.K4.) K5: Przestrzega praw pacjenta (K_D.K5.) K6: Rzetelnie i dokładnie wykonuje powierzone obowiązki zawodowe (K_D.K6.) K7: Przestrzega tajemnicy zawodowej (K_D.K7.) K8: Współdziała w ramach zespołu interdyscyplinarnego w rozwiązywaniu dylematów etycznych z zachowaniem zasad kodeksu etyki zawodowej (K_D.K8.) K9: Jest otwarty na rozwój podmiotowości własnej i pacjentki (K_D.K9.) K10: Przejawia empatię w relacji z pacjentem i jego rodziną oraz współpracownikami (K_D.K10.) |
Metody dydaktyczne: | Wykłady • wykład informacyjny • wykład problemowy • wykład konwersatoryjny Samokształcenie • esej/prezentacja Zajęcia praktyczne • metody sytuacyjne • obserwacja Praktyki zawodowe • studium przypadku • metody sytuacyjne • obserwacja |
Skrócony opis: |
Celem kształcenia jest zapoznanie studentów z aktualną wiedzą dotyczącą zdrowia ginekologicznego kobiety na wszystkich etapach jej życia, ze szczególnym uwzględnieniem roli pielęgniarki/położnej w profilaktyce, diagnostyce i leczeniu schorzeń w obrębie narządów płciowych i piersi. |
Pełny opis: |
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów, samokształcenia oraz zajęć praktycznych i praktyk zawodowych. Wykłady mają za zadanie zapoznanie studenta z podstawowymi problemami ginekologicznymi, które towarzyszą kobietom przez całe życie. Omawiane są zagadnienia dotyczące roli pielęgniarski/położnej w zapewnieniu ciągłości opieki, przygotowaniu do prokreacji i problemom okresu przekwitania. W ramach samokształcenia studenci zgłębiają wiedzę na temat inicjacji seksualnej, cyklu miesiączkowego, zakażeń układu płciowego oraz opieki nad pacjentką w okresie menopauzy i w chorobie nowotworowej. Przedstawiają również działania profilaktyczne w zakresie występowania nowotworów narządu rodnego i piersi. Podczas zajęć praktycznych i praktyk zawodowych,, bazując na podstawowej wiedzy teoretycznej studentów, omawiane i wdrażane są zagadnienia i postępowania w praktyce ginekologicznej. Podczas zajęć realizowane są zadania w oparciu o rolę jaką pielęgniarka pełni w zespole terapeutycznym. Studenci podczas zajęć wypełniają dokumentację pielęgniarską, medyczną, uczestniczą w codziennej pracy z chorą. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bręborowicz G., Położnictwo i ginekologia – tom 2, PZWL, Warszawa 2015 Wicherek Ł., Breborowicz GH., Kojs Z. (red.), Ginekologia onkologiczna, PZWL, Warszawa 2016 Opala T., Ginekologia. Podręcznik dla położnych, pielęgniarek i fizjoterapeutów, PZWL, Warszawa 2006 Koper A., Pielęgniarstwo onkologiczne, PZWL, Warszawa 2011 Nowicki A., Pielęgniarstwo onkologiczne, Termedia Wydawnictwa Medyczne, Poznań 2009 Literatura uzupełniająca: Markowska J., Ginekologia onkologiczna –tom 1 i 2, Wyd. Urban i Partner, Wrocław 2006 Kordek R., Onkologia. Podręcznik dla studentów i lekarzy, Wyd. Via Medica, Gdańsk 2007 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się zaliczeniem. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: - 100% frekwencja na wykładach, zajęciach praktycznych i praktykach zawodowych oraz pozytywna postawa studenta, - odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą/opiekunem, - zaliczenie umiejętności uzyskanych w ramach praktyk i zajęć praktycznych zgodnie z Dzienniczkiem praktyk - przedstawienie samokształcenia w formie eseju/prezentacji i znajomość poruszanych zagadnień (ocena min. dostateczna)-W1-W12, K2 - uzyskanie z egzaminu ustnego w ramach modułu Ginekologia i pielęgniarstwo ginekologiczne min. oceny dostatecznej |
Praktyki zawodowe: |
Praktyka zawodowa śródroczna - 20h realizowana jest w Centrum Onkologii im. prof. Łukaszczyka w Bydgoszczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | Krzysztof Roszkowski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.