Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Neurologia i pielęgniarstwo neurologiczne: Pielęgniarstwo neurologiczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-P3-PNEUR-S1
Kod Erasmus / ISCED: 12.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0913) Pielęgniarstwo i opieka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Neurologia i pielęgniarstwo neurologiczne: Pielęgniarstwo neurologiczne
Jednostka: Katedra Pielęgniarstwa Zabiegowego
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Pielęgniarstwo Neurologiczne powinien posiadać wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii centralnego układu nerwowego oraz neurologii.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 30 godzin

- udział w zajęciach praktycznych: 80 godzin

- udział w praktyce zawodowej: 80 godzin

- czytanie wskazanej literatury + przygotowanie pracy z samokształcenia: 20 godzin

- przygotowanie do egzaminu + egzamin: 9+ 1 = 10 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 220 godzin, co odpowiada 6 punktom ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Wyjaśnia etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i opiekę pielęgniarską w schorzeniach układu nerwowego - K_D.W03

W2: Omawia zasady oceny stanu chorego w zależności od wieku - K_D.W04

W3: Omawia zasady diagnozowania w pielęgniarstwie, neurologicznym - K_D.W05.

W4: Wskazuje zasady planowania opieki nad chorymi w zależności od wieku i stanu zdrowia - K_D.W06.

W5: Charakteryzuje techniki i procedury pielęgniarskie stosowane w opiece nad chorym, uzależnione od jego wieku i stanu zdrowia -K_D.W09.

W6: Omawia metody, techniki i narzędzia oceny stanu świadomości i przytomności - K_D.W09


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Gromadzi informacje, formułuje diagnozę pielęgniarską, ustala cele i plan opieki, wdraża interwencje pielęgniarskie oraz dokonuje ewaluacji opieki - K_D.U01

U2: Prowadzi poradnictwo w zakresie samoopieki pacjentów w różnym wieku i stanie zdrowia, dotyczące wad rozwojowych, chorób i uzależnień - K_D.U03

U3: Prowadzi profilaktykę powikłań w przebiegu chorób - K_D.U05

U4: Diagnozuje stopień ryzyka rozwoju odleżyn i dokonuje ich klasyfikacji - K_D.U08

U5: Ocenia stan ogólny pacjenta w kierunku powikłań po specjalistycznych badaniach diagnostycznych i powikłań pooperacyjnych - K_D.U10

U6: Umie przygotować chorego do badań diagnostycznych pod względem fizycznym i psychicznym - K_D.U12

U7. Umie dokumentować sytuacje zdrowotna pacjenta, jej dynamikę zmian i realizowaną opiekę pielęgniarską- K_D.U13

U8. Dostosowuje interwencje pielęgniarskie do rodzaju problemów pielęgniarskich - K_D.U32


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Szanuje godność i autonomie osób powierzonych opiece – K_D.K01

K2: Systematycznie wzbogaca wiedzę zawodową i kształtuje umiejętności, dążąc do profesjonalizmu – K_D.K02

K3: Wykazuje odpowiedzialność moralną za człowieka i wykonywanie zadań zawodowych – K_D.K04

K4: Przestrzega praw pacjenta – K_D.K05

K5: Rzetelnie i dokładnie wykonuje powierzone obowiązki zawodowe – K_D.K06

K6: Przejawia empatię w relacji z pacjentem i jego rodziną oraz współpracownikami – K_D.K010


Metody dydaktyczne:

Wykłady:

- wykład informacyjny

- wykład problemowy

- wykład konwersatoryjny

- debata


Zajęcia praktyczne

- praca przy pacjencie

- analiza przypadków

- dyskusja dydaktyczna

- metody eksponujące: pokaz

- metody symulacyjne (symulator wysokiej wierności w Sali Opieki Pielęgniarskiej w Centrum Symulacji Medycznej)


Praktyka zawodowa

- praca przy pacjencie

- analiza przypadków

- metody eksponujące: pokaz


Samokształcenie

- analiza literatury


Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- obserwacji
- seminaryjna

Skrócony opis:

Pielęgniarstwo neurologiczne jest przedmiotem koncentrującym się na zagadnieniach dotyczących problemów bio-psycho-społecznych pacjentów ze schorzeniami układu nerwowego leczonymi zachowawczo i operacyjnie (zabiegi neurochirurgiczne).

Warunkiem rozpoznawania i rozwiązywania problemów pacjentów neurologicznych (stawiania prawidłowej diagnozy pielęgniarskiej) jest wiedza pielęgniarek z zakresu teorii pielęgniarstwa, procesu pielęgnowania, podstaw neuroanatomii i neurofizjologii, patomechanizmu i symptomatologii chorób układu nerwowego oraz metod leczenia klinicznego tych chorób.

Pełny opis:

Pielęgniarstwo neurologiczne obejmuje tematykę związaną z problemami i opieką sprawowaną nad pacjentami ze schorzeniami neurologicznymi leczonymi zachowawczo oraz operacyjnie, takimi jak:

- choroby naczyniowe mózgowia,

- schorzenia demielinizacyjne,

- schorzenia nerwowo-mięśniowe,

- neuroinfekcje,

- neuropatie obwodowe i wybrane choroby nerwów czaszkowych,

- schorzenia neurodegeneracyjne,

- padaczka,

- bóle i zawroty głowy,

- guzy mózgu i rdzenia kręgowego,

- schorzenia kręgosłupa,

- urazy mózgowo-czaszkowe,

- urazy kręgosłupa.

Porusza ponadto zagadnienia dotyczące diagnozowania pacjentów z zaburzeniami układu nerwowego

Literatura:

Literatura podstawowa

Jaracz K., Kozubski W.: Pielęgniarstwo neurologiczne. PZWL, Warszawa 2008

Jabłońska R., Ślusarz R.: Wybrane problemy pielęgnacyjne w schorzeniach układu nerwowego. Continuo, Wrocław 2012

Literatura uzupełniająca:

Adamczyk K.: Pielęgniarstwo neurologiczne. Czelej, Lublin 2000

Beuth W., Ślusarz R.: Wybrane zagadnienia z pielęgniarstwa neurochirurgicznego (z elementami kliniki i rehabilitacji). Skrypt AM Bydgoszcz, 2002

Adamczyk K.: Pielęgnowanie chorych po udarach mózgowych. Czelej, Lublin 2003

Mazur R.: Neurologia kliniczna. Via Medica, Gdańsk 2005

Ślusarz R., Szewczyk M.T.: Pielęgniarstwo w neurochirurgii. Borgis, Warszawa 2006

Ślusarz R.: Wybrane standardy i procedury w pielęgniarstwie neurochirurgicznym. NIPiP, Warszawa 2007

Lindsay K.W., Bone I.: Neurologia i neurochirurgia. Kozubski W. (red. I wydania polskiego). Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2006

Kozubski W., Liberski P.P. (red.): Neurologia Tom 1-2. PZWL, Warszawa 2014

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny lub test

Egzamin ustny – student odpowiada na 3 wylosowane pytania (W1-W6, U1-U8, K1-K6).

Student za każde pytanie otrzymuje 0-5 pkt.

Za wyczerpującą odpowiedz na 3 pytania otrzymuje maksymalnie 15 pkt.

Kryteria oceny:

Bardzo dobry – 15 pkt

Ponad dobry – 14 pkt

Dobry – 12-13 pkt

Ponad dostateczny -11pkt

Dostateczny – 9 – 10 pkt

Niedostateczny –8 pkt i niżej

Niedostateczny (ocena 2) - 8 pkt i poniżej

Student:

 nie opanował podstawowej wiedzy i umiejętności związanych z przedmiotem ,

 nie potrafi wykorzystać zdobytych podstawowych informacji i wykazać się wiedzą i umiejętnościami (wymagane efekty nie zostały osiągnięte),

 nie prezentuje zaangażowania i zainteresowania przedmiotem.

Dostateczny (ocena 3) - 9-10 pkt

Student:

 posiada niepełną podstawową wiedzę i umiejętności związane z przedmiotem,

 ma duże trudności z wykorzystaniem zdobytych informacji, opanował efekty kształcenia w stopniu dostatecznym,

 prezentuje niewielkie zainteresowanie zagadnieniami zawodowymi.

Dostateczny plus (ocena 3,5) – 11 pkt

Student:

 posiada podstawową wiedzę i umiejętności pozwalające na zrozumienie większości zagadnień z przedmiotu,

 ma trudności z wykorzystaniem zdobytych informacji, opanował efekty kształcenia w stopniu zadawalającym,

 wykazuje poczucie odpowiedzialności za zdrowie i życie ludzi chorych, przejawia chęć doskonalenia zawodowego.

Dobry (ocena 4) – 12 – 13 pkt

Student:

 posiada wiedzę i umiejętności w zakresie treści rozszerzających , które pozwalają na zrozumienie zagadnień objętych programem kształcenia,

 prawidłowo ale w sposób nieusystematyzowany prezentuje zdobytą wiedzę i umiejętności, dostrzega błędy przy rozwiązywaniu określonego zadania, opanował efekty kształcenia w stopniu dobrym,

 wykazuje pełne poczucie odpowiedzialności za zdrowie i życie chorych, przejawia chęć ciągłego doskonalenia zawodowego.

Dobry plus (ocena 4,5) – 14 pkt

Student:

 posiada wiedzę i umiejętności w zakresie treści rozszerzających , które pozwalają na zrozumienie zagadnień objętych programem kształcenia,

 prawidłowo ale w sposób nieusystematyzowany prezentuje zdobytą wiedzę i umiejętności, dostrzega błędy przy rozwiązywaniu określonego zadania, opanował efekty kształcenia w stopniu ponad dobrym,

 jest odpowiedzialny oraz sumienny, wykazuje potrzebę stałego doskonalenia zawodowego.

Bardzo dobry (ocena 5,0) – 15 pkt

Student:

 dysponuje pełną wiedzą i umiejętnościami przewidzianymi w programie kształcenia,

 samodzielnie rozwiązuje problemy i formułuje wnioski, efekty kształcenia opanował na poziomie bardzo dobrym, umie prawidłowo argumentować oraz dowodzić swoich racji,

 jest odpowiedzialny oraz sumienny, wykazuje potrzebę stałego doskonalenia zawodowego.

Egzamin w formie testu – 30 pytań

Ocena pozytywna – 60% i więcej

Kryteria oceny testu:

60-69% - (18-20 poprawnych odpowiedzi) – 3 (dostateczny)

70-79% - (21-23 poprawnych odpowiedzi) – 3+ (dostateczny plus)

80-89% - (24-26 poprawnych odpowiedzi) – 4 (dobry)

90-95% - (27-28 poprawnych odpowiedzi) – 4+ (dobry plus)

96-100% - (29-30 poprawnych odpowiedzi) – 5 (bardzo dobry)

Praktyki zawodowe:

tak

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka zawodowa, 80 godzin więcej informacji
Samokształcenie, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Zajęcia praktyczne, 80 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Szewczyk
Prowadzący grup: Dorota Belter, Grażyna Bukowiecka, Maria Ćwiok, Karolina Filipska-Blejder, Beata Haor, Renata Jabłońska, Agnieszka Królikowska, Justyna Kubiak, Bogumiła Lasek, Robert Ślusarz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Praktyka zawodowa - Zaliczenie
Samokształcenie - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Zajęcia praktyczne - Zaliczenie
Skrócony opis:

Jak wyżej

Pełny opis:

Jak wyżej

Literatura:

Literatura podstawowa

Jaracz K. Domitrz I.: Pielęgniarstwo neurologiczne. PZWL, Warszawa 2019

Jaracz K., Kozubski W.: Pielęgniarstwo neurologiczne. PZWL, Warszawa 2008

Jabłońska R., Ślusarz R.: Wybrane problemy pielęgnacyjne w schorzeniach układu nerwowego. Continuo, Wrocław 2012

Literatura uzupełniająca:

Adamczyk K.: Pielęgniarstwo neurologiczne. Czelej, Lublin

2000

Beuth W., Ślusarz R.: Wybrane zagadnienia z pielęgniarstwa neurochirurgicznego (z elementami kliniki i rehabilitacji). Skrypt AM Bydgoszcz, 2002

Adamczyk K.: Pielęgnowanie chorych po udarach mózgowych. Czelej, Lublin 2003

Mazur R.: Neurologia kliniczna. Via Medica, Gdańsk 2005

Ślusarz R., Szewczyk M.T.: Pielęgniarstwo w neurochirurgii. Borgis, Warszawa 2006

Ślusarz R.: Wybrane standardy i procedury w pielęgniarstwie neurochirurgicznym. NIPiP, Warszawa 2007

Lindsay K.W., Bone I.: Neurologia i neurochirurgia. Kozubski W. (red. I wydania polskiego). Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2006

Kozubski W., Liberski P.P. (red.): Neurologia Tom 1-2. PZWL, Warszawa 2014

Uwagi:

Bez uwag

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)