Neurologia i pielęgniarstwo neurologiczne: Pielęgniarstwo neurologiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-P3-PNEUR-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.6
|
Nazwa przedmiotu: | Neurologia i pielęgniarstwo neurologiczne: Pielęgniarstwo neurologiczne |
Jednostka: | Katedra Pielęgniarstwa Zabiegowego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Pielęgniarstwo Neurologiczne powinien posiadać wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii centralnego układu nerwowego oraz neurologii. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 30 godzin - udział w zajęciach praktycznych: 80 godzin - udział w praktyce zawodowej: 80 godzin - czytanie wskazanej literatury + przygotowanie pracy z samokształcenia: 20 godzin - przygotowanie do egzaminu + egzamin: 9+ 1 = 10 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 220 godzin, co odpowiada 6 punktom ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Wyjaśnia etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i opiekę pielęgniarską w schorzeniach układu nerwowego - K_D.W03 W2: Omawia zasady oceny stanu chorego w zależności od wieku - K_D.W04 W3: Omawia zasady diagnozowania w pielęgniarstwie, neurologicznym - K_D.W05. W4: Wskazuje zasady planowania opieki nad chorymi w zależności od wieku i stanu zdrowia - K_D.W06. W5: Charakteryzuje techniki i procedury pielęgniarskie stosowane w opiece nad chorym, uzależnione od jego wieku i stanu zdrowia -K_D.W09. W6: Omawia metody, techniki i narzędzia oceny stanu świadomości i przytomności - K_D.W09 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Gromadzi informacje, formułuje diagnozę pielęgniarską, ustala cele i plan opieki, wdraża interwencje pielęgniarskie oraz dokonuje ewaluacji opieki - K_D.U01 U2: Prowadzi poradnictwo w zakresie samoopieki pacjentów w różnym wieku i stanie zdrowia, dotyczące wad rozwojowych, chorób i uzależnień - K_D.U03 U3: Prowadzi profilaktykę powikłań w przebiegu chorób - K_D.U05 U4: Diagnozuje stopień ryzyka rozwoju odleżyn i dokonuje ich klasyfikacji - K_D.U08 U5: Ocenia stan ogólny pacjenta w kierunku powikłań po specjalistycznych badaniach diagnostycznych i powikłań pooperacyjnych - K_D.U10 U6: Umie przygotować chorego do badań diagnostycznych pod względem fizycznym i psychicznym - K_D.U12 U7. Umie dokumentować sytuacje zdrowotna pacjenta, jej dynamikę zmian i realizowaną opiekę pielęgniarską- K_D.U13 U8. Dostosowuje interwencje pielęgniarskie do rodzaju problemów pielęgniarskich - K_D.U32 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Szanuje godność i autonomie osób powierzonych opiece – K_D.K01 K2: Systematycznie wzbogaca wiedzę zawodową i kształtuje umiejętności, dążąc do profesjonalizmu – K_D.K02 K3: Wykazuje odpowiedzialność moralną za człowieka i wykonywanie zadań zawodowych – K_D.K04 K4: Przestrzega praw pacjenta – K_D.K05 K5: Rzetelnie i dokładnie wykonuje powierzone obowiązki zawodowe – K_D.K06 K6: Przejawia empatię w relacji z pacjentem i jego rodziną oraz współpracownikami – K_D.K010 |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: - wykład informacyjny - wykład problemowy - wykład konwersatoryjny - debata Zajęcia praktyczne - praca przy pacjencie - analiza przypadków - dyskusja dydaktyczna - metody eksponujące: pokaz - metody symulacyjne (symulator wysokiej wierności w Sali Opieki Pielęgniarskiej w Centrum Symulacji Medycznej) Praktyka zawodowa - praca przy pacjencie - analiza przypadków - metody eksponujące: pokaz Samokształcenie - analiza literatury |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Pielęgniarstwo neurologiczne jest przedmiotem koncentrującym się na zagadnieniach dotyczących problemów bio-psycho-społecznych pacjentów ze schorzeniami układu nerwowego leczonymi zachowawczo i operacyjnie (zabiegi neurochirurgiczne). Warunkiem rozpoznawania i rozwiązywania problemów pacjentów neurologicznych (stawiania prawidłowej diagnozy pielęgniarskiej) jest wiedza pielęgniarek z zakresu teorii pielęgniarstwa, procesu pielęgnowania, podstaw neuroanatomii i neurofizjologii, patomechanizmu i symptomatologii chorób układu nerwowego oraz metod leczenia klinicznego tych chorób. |
Pełny opis: |
Pielęgniarstwo neurologiczne obejmuje tematykę związaną z problemami i opieką sprawowaną nad pacjentami ze schorzeniami neurologicznymi leczonymi zachowawczo oraz operacyjnie, takimi jak: - choroby naczyniowe mózgowia, - schorzenia demielinizacyjne, - schorzenia nerwowo-mięśniowe, - neuroinfekcje, - neuropatie obwodowe i wybrane choroby nerwów czaszkowych, - schorzenia neurodegeneracyjne, - padaczka, - bóle i zawroty głowy, - guzy mózgu i rdzenia kręgowego, - schorzenia kręgosłupa, - urazy mózgowo-czaszkowe, - urazy kręgosłupa. Porusza ponadto zagadnienia dotyczące diagnozowania pacjentów z zaburzeniami układu nerwowego |
Literatura: |
Literatura podstawowa Jaracz K., Kozubski W.: Pielęgniarstwo neurologiczne. PZWL, Warszawa 2008 Jabłońska R., Ślusarz R.: Wybrane problemy pielęgnacyjne w schorzeniach układu nerwowego. Continuo, Wrocław 2012 Literatura uzupełniająca: Adamczyk K.: Pielęgniarstwo neurologiczne. Czelej, Lublin 2000 Beuth W., Ślusarz R.: Wybrane zagadnienia z pielęgniarstwa neurochirurgicznego (z elementami kliniki i rehabilitacji). Skrypt AM Bydgoszcz, 2002 Adamczyk K.: Pielęgnowanie chorych po udarach mózgowych. Czelej, Lublin 2003 Mazur R.: Neurologia kliniczna. Via Medica, Gdańsk 2005 Ślusarz R., Szewczyk M.T.: Pielęgniarstwo w neurochirurgii. Borgis, Warszawa 2006 Ślusarz R.: Wybrane standardy i procedury w pielęgniarstwie neurochirurgicznym. NIPiP, Warszawa 2007 Lindsay K.W., Bone I.: Neurologia i neurochirurgia. Kozubski W. (red. I wydania polskiego). Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2006 Kozubski W., Liberski P.P. (red.): Neurologia Tom 1-2. PZWL, Warszawa 2014 |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny lub test Egzamin ustny – student odpowiada na 3 wylosowane pytania (W1-W6, U1-U8, K1-K6). Student za każde pytanie otrzymuje 0-5 pkt. Za wyczerpującą odpowiedz na 3 pytania otrzymuje maksymalnie 15 pkt. Kryteria oceny: Bardzo dobry – 15 pkt Ponad dobry – 14 pkt Dobry – 12-13 pkt Ponad dostateczny -11pkt Dostateczny – 9 – 10 pkt Niedostateczny –8 pkt i niżej Niedostateczny (ocena 2) - 8 pkt i poniżej Student: nie opanował podstawowej wiedzy i umiejętności związanych z przedmiotem , nie potrafi wykorzystać zdobytych podstawowych informacji i wykazać się wiedzą i umiejętnościami (wymagane efekty nie zostały osiągnięte), nie prezentuje zaangażowania i zainteresowania przedmiotem. Dostateczny (ocena 3) - 9-10 pkt Student: posiada niepełną podstawową wiedzę i umiejętności związane z przedmiotem, ma duże trudności z wykorzystaniem zdobytych informacji, opanował efekty kształcenia w stopniu dostatecznym, prezentuje niewielkie zainteresowanie zagadnieniami zawodowymi. Dostateczny plus (ocena 3,5) – 11 pkt Student: posiada podstawową wiedzę i umiejętności pozwalające na zrozumienie większości zagadnień z przedmiotu, ma trudności z wykorzystaniem zdobytych informacji, opanował efekty kształcenia w stopniu zadawalającym, wykazuje poczucie odpowiedzialności za zdrowie i życie ludzi chorych, przejawia chęć doskonalenia zawodowego. Dobry (ocena 4) – 12 – 13 pkt Student: posiada wiedzę i umiejętności w zakresie treści rozszerzających , które pozwalają na zrozumienie zagadnień objętych programem kształcenia, prawidłowo ale w sposób nieusystematyzowany prezentuje zdobytą wiedzę i umiejętności, dostrzega błędy przy rozwiązywaniu określonego zadania, opanował efekty kształcenia w stopniu dobrym, wykazuje pełne poczucie odpowiedzialności za zdrowie i życie chorych, przejawia chęć ciągłego doskonalenia zawodowego. Dobry plus (ocena 4,5) – 14 pkt Student: posiada wiedzę i umiejętności w zakresie treści rozszerzających , które pozwalają na zrozumienie zagadnień objętych programem kształcenia, prawidłowo ale w sposób nieusystematyzowany prezentuje zdobytą wiedzę i umiejętności, dostrzega błędy przy rozwiązywaniu określonego zadania, opanował efekty kształcenia w stopniu ponad dobrym, jest odpowiedzialny oraz sumienny, wykazuje potrzebę stałego doskonalenia zawodowego. Bardzo dobry (ocena 5,0) – 15 pkt Student: dysponuje pełną wiedzą i umiejętnościami przewidzianymi w programie kształcenia, samodzielnie rozwiązuje problemy i formułuje wnioski, efekty kształcenia opanował na poziomie bardzo dobrym, umie prawidłowo argumentować oraz dowodzić swoich racji, jest odpowiedzialny oraz sumienny, wykazuje potrzebę stałego doskonalenia zawodowego. Egzamin w formie testu – 30 pytań Ocena pozytywna – 60% i więcej Kryteria oceny testu: 60-69% - (18-20 poprawnych odpowiedzi) – 3 (dostateczny) 70-79% - (21-23 poprawnych odpowiedzi) – 3+ (dostateczny plus) 80-89% - (24-26 poprawnych odpowiedzi) – 4 (dobry) 90-95% - (27-28 poprawnych odpowiedzi) – 4+ (dobry plus) 96-100% - (29-30 poprawnych odpowiedzi) – 5 (bardzo dobry) |
Praktyki zawodowe: |
tak |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka zawodowa, 80 godzin
Samokształcenie, 20 godzin
Wykład, 30 godzin
Zajęcia praktyczne, 80 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Szewczyk | |
Prowadzący grup: | Dorota Belter, Grażyna Bukowiecka, Maria Ćwiok, Karolina Filipska-Blejder, Beata Haor, Renata Jabłońska, Agnieszka Królikowska, Justyna Kubiak, Bogumiła Lasek, Robert Ślusarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Praktyka zawodowa - Zaliczenie Samokształcenie - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie Zajęcia praktyczne - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Jak wyżej |
|
Pełny opis: |
Jak wyżej |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Jaracz K. Domitrz I.: Pielęgniarstwo neurologiczne. PZWL, Warszawa 2019 Jaracz K., Kozubski W.: Pielęgniarstwo neurologiczne. PZWL, Warszawa 2008 Jabłońska R., Ślusarz R.: Wybrane problemy pielęgnacyjne w schorzeniach układu nerwowego. Continuo, Wrocław 2012 Literatura uzupełniająca: Adamczyk K.: Pielęgniarstwo neurologiczne. Czelej, Lublin 2000 Beuth W., Ślusarz R.: Wybrane zagadnienia z pielęgniarstwa neurochirurgicznego (z elementami kliniki i rehabilitacji). Skrypt AM Bydgoszcz, 2002 Adamczyk K.: Pielęgnowanie chorych po udarach mózgowych. Czelej, Lublin 2003 Mazur R.: Neurologia kliniczna. Via Medica, Gdańsk 2005 Ślusarz R., Szewczyk M.T.: Pielęgniarstwo w neurochirurgii. Borgis, Warszawa 2006 Ślusarz R.: Wybrane standardy i procedury w pielęgniarstwie neurochirurgicznym. NIPiP, Warszawa 2007 Lindsay K.W., Bone I.: Neurologia i neurochirurgia. Kozubski W. (red. I wydania polskiego). Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2006 Kozubski W., Liberski P.P. (red.): Neurologia Tom 1-2. PZWL, Warszawa 2014 |
|
Uwagi: |
Bez uwag |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.