Nauki podstawowe: Anatomia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-PO1-ANA-S1L |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0913) Pielęgniarstwo i opieka
|
Nazwa przedmiotu: | Nauki podstawowe: Anatomia |
Jednostka: | Katedra Anatomii Prawidłowej |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://www.wl.cm.umk.pl/kizap/ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Przed rozpoczęciem nauki Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności wynikające z nauczania przedmiotu biologia na poziomie podstawowym w zakresie szkoły średniej. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1) Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: 1. udział w wykładach: 25 godzin 2. udział w ćwiczeniach: 45 godzin 3. konsultacje z nauczycielem akademickim: 3 godziny 4. przeprowadzenie zaliczenia teoretycznego: 3 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 76 godzin, co odpowiada 2,5 punktom ECTS 2) Bilans nakładu pracy studenta: 1. udział w wykładach: 25 godzin 2. udział w ćwiczeniach: 45 godzin 3. samokształcenie: 20 godzin 4. przygotowanie do ćwiczeń: 30 godzin 5. czytanie wskazanej literatury: 20 godzin 6. konsultacje z nauczycielem akademickim: 3 godziny 7. przygotowanie do egzaminu + egzamin: 20 + 2 = 22 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 165 godzin, co odpowiada 5,5 punktom ECTS 3) Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: przygotowanie do egzaminu + egzamin : 20 + 2 = 22 godziny, co odpowiada 0,9 punktowi ECTS 4) Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: udział w ćwiczeniach: 45 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 45 h, co odpowiada 1,5 punktowi ECTS Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | A.W1. budowę ciała ludzkiego w podejściu topograficznym (kończyny górna i dolna, klatka piersiowa, brzuch, grzbiet, szyja, głowa) oraz czynnościowym (układ kostno-stawowy, układ mięśniowy, układ krążenia, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowy, układy płciowe, układ nerwowy i narządy zmysłów, powłoka wspólna, krążenie matczyno płodowe), w tym różnice w budowie ciała człowieka dorosłego, niemowlęcia i noworodka; A.W2. budowę i funkcjonowanie miednicy kostnej i mięśni dna miednicy jako kanału rodnego; A.W4. udział układów i narządów organizmu w utrzymaniu jego homeostazy oraz zmiany w funkcjonowaniu organizmu jako całości w przypadku zaburzenia jego homeostazy; A.W12. stadia rozwoju zarodka ludzkiego, budowę i czynność błon płodowych i łożyska oraz etapy rozwoju poszczególnych narządów; |
Efekty uczenia się - umiejętności: | A.U1. posługiwać się w praktyce mianownictwem anatomicznym i wykorzystywać znajomość topografii narządów oraz wykazywać różnice w budowie noworodka, niemowlęcia i człowieka dorosłego; A.U3. łączyć obrazy uszkodzeń tkankowych i narządowych z objawami klinicznymi choroby, wywiadem i wynikami badań diagnostycznych oraz wskazywać konsekwencje rozwijających się zmian patologicznych dla sąsiadujących topograficznie narządów; |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K.1. okazuje szacunek dla ciał donatorów wykorzystywanych w procesie dydaktycznym K.7. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych. |
Metody dydaktyczne: | wykłady z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, ćwiczenia prosektoryjne z wykorzystaniem zwłok ludzkich, izolowanych preparatów, modeli anatomicznych oraz filmów preparacyjnych. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Celem nauczania anatomii jest opanowanie podstawowych wiadomości o budowie i topografii narządów, naczyń i nerwów oraz ich wzajemnym powiązaniu co stanowi podstawę do dalszej nauki innych przedmiotów ogólnych oraz przedmiotów klinicznych. Przedmiot realizowany w formie wykładów i ćwiczeń i podzielony na dziesięć działów (układów): układ narządu ruchu, układ krążenia, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowy i płciowy, układ nerwowy ośrodkowy, układ nerwowy obwodowy i autonomiczny, drogi nerwowe, narządy zmysłów, anatomia topograficzna. Wykłady mają za zadanie wyjaśnienie trudniejszych zagadnień związanych z tematyką poszczególnych ćwiczeń i wprowadzenie do zajęć praktycznych, które odbywają się w Prosektorium z wykorzystaniem materiału kostnego, izolowanych preparatów i całych zwłok. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1) Podział układu nerwowego. Ośrodkowy układ nerwowy. 2) Budowa nerwu rdzeniowego. Sploty somatyczne. 3) Nerwy czaszkowe. 4) Autonomiczny układ nerwowy. 5) Drogi nerwowe. 6) Narządy zmysłów. Ćwiczenia: 1) Budowa i topografia narządów płciowych żeńskich. Budowa sutka. Budowa i topografia narządów płciowych męskich. 2) Naczynia i nerwy krocza. Kanał rodny. Anatomiczne aspekty porodu naturalnego i cięcia cesarskiego. Anatomia położnicza miednicy i krocza. Kości i więzadła miednicy. Pomiar i interpretacja wymiarów zewnętrznych miednicy. 3) Colloquium V – układ moczowo-płciowy. Podział ontogenetyczny, topograficzny i kliniczny mózgowia. Płaszcz mózgu. Lokalizacja ośrodków w korze. Budowa kory mózgu. Jądra podkorowe kresomózgowia. Istota biała półkul. Węchomózgowie i układ limbiczny. Komora boczna. Międzymózgowie. Komora III. Śródmózgowie. Wodociąg mózgu. 4) Tyłomózgowie wtórne. Rdzeniomózgowie. Rdzeń kręgowy. Lokalizacja jąder nerwów czaszkowych w pniu mózgu. Komora IV. Twór siatkowaty tyłomózgowia. Opony mózgowia. Przestrzeń podpajęczynówkowa. Koło tętnicze mózgu. Krążenie płynu mózgowo-rdzeniowego. 5) Colloquium VI – ośrodkowy układ nerwowy. Nerwy węchowe, nerw okoruchowy, nerw bloczkowy, nerw trójdzielny, nerw odwodzący: jądra nerwów czaszkowych i ich lokalizacja w pniu mózgu, miejsca wyjścia z mózgowia, miejsce przejścia przez podstawę czaszki, zakres unerwienia. 6) Nerw twarzowy i nerw pośredni. Nerw językowo-gardłowy. Nerw błędny, nerw dodatkowy, nerw podjęzykowy: jądra nerwów czaszkowych i ich lokalizacja w pniu mózgu, miejsca wyjścia z mózgowia, miejsce przejścia przez podstawę czaszki, zakres unerwienia. Nerwy rdzeniowe. Budowa nerwu rdzeniowego. 7) Splot szyjny. Splot ramienny. Nerwy międzyżebrowe. Splot lędźwiowo-krzyżowy (zakres unerwienia, objawy uszkodzenia nerwów). 8) Colloqium VII – układ nerwowy obwodowy. Ośrodki nerwowe. Rodzaje dróg nerwowych (rzutowe, spoidłowe i kojarzeniowe). Zasadnicza droga ruchowa. Jądra podstawy. Objawy uszkodzenia dróg eferentnych. Drogi rdzeniowo-móżdżkowe. Droga przedsionkowa. 8) Droga czucia powierzchownego i głębokiego. Droga węchowa, wzrokowa, smakowa, słuchowa i równowagi . Objawy uszkodzenia dróg zmysłowych. Połowiczne uszkodzenie rdzenia kręgowego. Poprzeczne przerwanie ciągłości rdzenia kręgowego. 9) Colloqium VIII – drogi nerwowe. Podział układu autonomicznego, splot sercowy, trzewny i podbrzuszny dolny). Podział układu dokrewnego. Oś podwzgórzowo–przysadkowa. Podwzgórze, przysadka mózgowa, tarczyca, przytarczyce, grasica, trzustka, jądro, jajniki, łożysko. 10) Narządy zmysłów. Zaliczenie semestru Samokształcenie: 1) Rozwój i zaburzenia rozwojowe ośrodkowego układu nerwowego. 2) Anatomia układu komorowego i zaburzenia przepływu płynu mózgowo-rdzeniowego. 3) Podwzgórze i jego rola w regulacji działania układu autonomicznego. 4) Drogi układu pozapiramidowego i objawy uszkodzenia tych dróg. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1) Aleksandrowicz R., Ciszek B., Krasucki K. – Anatomia człowieka (Repetytorium), Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014, wyd. I 2) Krechowiecki A. Czerwieński F. – Zarys Anatomii Człowieka, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2019, wyd. IX 3) Netter F. – Atlas anatomii człowieka Nettera. Polskie mianownictwo anatomiczne. wyd. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2020 , wydanie VII 4) Gilroy A.M., MacPherson B.R., Ross L.M. – Atlas Anatomii t. 1-2. wyd. MedPharm, Wrocław 2018 , wyd. II Literatura uzupełniająca: 1) Bochenek A. Reicher M. – Anatomia Człowieka (t. 1–5), Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2009 2) Martius G., Breckwoldt M., Pfleiderer A. – Ginekologia i położnictwo, wyd. Urban&Partner, Wrocław, 1997 [ rozdział 1–6; str. 1–91] 3) Troszyński M. – Położnictwo – ćwiczenia, PZWL, Warszawa, 2008, wyd. II 4) Gołąb B. – Anatomia czynnościowa obwodowego układu nerwowego, wyd. Czelej, Lublin, 1998, wyd. I 5) Sobotta J. – Atlas anatomii człowieka t. 1-3; wyd. Edra Urban&Partner, Wrocław 2019, wyd. 24 |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych ocen z 7 kolokwiów cząstkowych. 1) Warunki zaliczenia ćwiczeń: 1. Student powinien być przygotowany na każde ćwiczenie w oparciu o program ćwiczeń wywieszony na tablicy ogłoszeń Katedry Anatomii Prawidłowej. 2. Warunkiem zaliczenia ćwiczenia jest zaliczenie „wejściówki” z bieżącego materiału. 2) Warunki zaliczenia kolokwium: 1. Terminy kolokwiów są podane w rozkładzie zajęć na tablicy ogłoszeń Katedry Anatomii, na 2 tygodnie przed rozpoczęciem semestru. 2. Kolokwium odbywa się w formie teoretycznej: a) warunkiem przystąpienia do kolokwium jest zaliczenie ćwiczeń na ocenę pozytywną, b) kolokwium ma formę pisemną (test) bądź ustną, a warunkiem jego zaliczenia jest udzielenie minimum 60% poprawnych odpowiedzi, c) kolokwium poprawkowe I odbywa się u asystenta prowadzącego ćwiczenia, a kolokwium poprawkowe II u Kierownika Katedry. d) Podczas kolokwium zabrania się korzystania z jakichkolwiek pomocy naukowych oraz środków łączności. Złamanie tego zakazu powoduje automatyczne otrzymanie oceny niedostatecznej z kolokwium. 3) Egzamin: Egzamin z Anatomii jest egzaminem teoretycznym i odbywa się w sesji letniej: 1. warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie wszystkich kolokwiów na ocenę pozytywną, 2. egzamin odbywa się w formie testu jednokrotnego wyboru, warunkiem zaliczenia testu jest udzielenie minimum 60% poprawnych odpowiedzi, 3. w przypadku niezgłoszenia się studenta na egzamin stosuje się przepisy Regulaminu Studiów (pkt. VIII, § 32), 4. podczas egzaminu zabrania się korzystania z jakichkolwiek pomocy naukowych oraz środków łączności. Złamanie tego zakazu powoduje automatyczne otrzymanie oceny niedostatecznej z egzaminu. 5. egzamin poprawkowy jest wyznaczany w sesji poprawkowej w terminie ustalonym przez Kierownika Katedry, podanym do wiadomości z miesięcznym wyprzedzeniem, 6. egzaminy przedterminowe (zerowe) odbywają się po uprzednim uzgodnieniu terminu i formy z Kierownikiem Katedry. Do egzaminu mogą przystąpić osoby ze średnią ocen kolokwialnych 4,5. Ćwiczenia praktyczne: A.W1, A.W2, A.U1, A.U2 Kolokwium: A.W1, A.W2, A.U1, A.U2 Egzamin: A.W1, A.W2, A.U1, A.U2 Aktywność: D.K2 |
Praktyki zawodowe: |
W ramach przedmiotu Anatomia nie są przewidziane praktyki zawodowe. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.