Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Nauki w zakresie podstaw opieki położniczej: Dietetyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-PO1-D-S1Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0919) Ochrona zdrowia (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Nauki w zakresie podstaw opieki położniczej: Dietetyka
Jednostka: Katedra Gastroenterologii i Zaburzeń Odżywiania
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.50 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student/ka powinien posiadać podstawową wiedze z zakresu anatomii, fizjologii, patofizjologii, biochemii i dietetyki

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 10 godzin

- udział w ćwiczeniach: 15 godzin

- konsultacje: 2 godziny

- przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny


Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 29 godzin, co odpowiada 0,97 punktom ECTS



2.Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 10 godzin

- udział w ćwiczeniach: 15 godzin

- samokształcenie: 10 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń: 1 godzina

- napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 1 godziny

- czytanie wskazanej literatury: 2 godzin

- konsultacje: 2 godziny

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 3 + 1 = 4 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 45 godzin, co odpowiada 1,5 punktom ECTS


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:


- czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godzin

- konsultacje badawczo – naukowe: 2 godzina

- udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową

(z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 5 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 5 godziny

- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo

– naukowych dla danego przedmiotu: 3 godzin

- napisanie sprawozdań z ćwiczeń objętych aktywnością naukową:

2 godziny

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 22 godzin, co odpowiada 0,73 punktom ECTS


4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 3 + 1 = 4 godzin (0,13 punktu ECTS)


Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 4 godzin, co odpowiada 0,13 punktom ECTS


5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach: 15 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi

15 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS


6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

Nie dotyczy


Efekty uczenia się - wiedza:

W zakresie wiedzy student:

W1: uzasadnia zapotrzebowanie organizmu na składniki pokarmowe w zależności od płci i wieku (C_W20)

W2: wymienia podstawowe zaburzenia stanu odżywienia (C_W20)

W3: wyjaśnia podstawowe wskaźniki stanu odżywienia (C_W20)

W4: wymienia jakościowe i ilościowe zmiany w zapotrzebowaniu organizmu na składniki pokarmowe w wybranych jednostkach chorobowych (C_W19; C_W20; C_W21)

W5: klasyfikuje główne powikłania leczenia żywieniowego (C_W19)

W6: wymienia podstawowe zasady dietoterapii wybranych jednostek chorobowych z uwzględnieniem rodzaju i zasad zastosowania określonych środków spożywczych (C_W19; C_W20; C_W21, C_W22)

W7: przedstawia listę zasad profilaktyki chorób żywieniowozależnych z uwzględnieniem rodzaju i zasad zastosowania określonych środków spożywczych (C_W21; C_W22)


Efekty uczenia się - umiejętności:

W zakresie umiejętności student:

U1: potrafi wyciągać wnioski dotyczące stanu odżywienia organizmu wykorzystując do tego celu wybrane metody antropometryczne (C_U31)

U2: potrafi interpretować wyniki oznaczeń wybranych wykładników biochemicznych w ocenie stanu odżywienia (C_U32; C_U33)

U3: potrafi zastosować interwencję żywieniową u pacjenta z uwzględnieniem rodzaju i zasad zastosowania określonych środków spożywczych (C_U31; C_U32, C_U34)

U4: potrafi wyciągać wnioski dotyczące oznaczeń witamin i składników mineralnych w codziennej diecie i stosowanych dietach terapeutycznych (C_U33)

U5: potrafi zastosować zasady zdrowego żywienia w codziennej diecie dzieci i dorosłych (C_U31; C_U32; C_U33)

U6: potrafi zaplanować postępowania dietetyczne w wybranych chorobach żywieniowozależnych (C_U33)

U7: potrafi zaplanować zastosowanie środków spożywcze specjalnego przeznaczenia dla wybranych pacjentek zagrożonych niedożywieniem (C_U34)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

W zakresie kompetencji społecznych student:

K1: przeprowadza analizę wytycznych postepowania dietetycznego przedstawionych w najnowszej literaturze naukowej (K.5)

K2: wykazuje zagrożenia i korzyści związane ze stosowaniem dietoterapii w wybranych jednostkach chorobowych (K.4)

K3: demonstruje postawę promującą zdrowie i aktywność fizyczną (K.7)

K4: akceptuje preferencje pacjenta w proponowanej diecie (K.6)


Metody dydaktyczne:

Wykłady: uczenie wspomagane komputerem; metody eksponujące: film, pokaz, wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny


Ćwiczenia: dyskusja dydaktyczna; analiza przypadków; ćwiczenia kliniczne


Samokształcenie: dyskusja dydaktyczna; analiza przypadków;


Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- giełda pomysłów
- obserwacji
- projektu
- referatu
- seminaryjna
- studium przypadku
- sytuacyjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody ewaluacyjne
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z żywieniem człowieka zdrowego i chorego. W trakcie realizacji przedmiotu zostaną omówione podstawowe składniki odżywcze oraz ich metabolizm w organizmie ludzkim. Studenci zostaną zapoznani z dietami leczniczymi stosowanymi w wybranych jednostkach chorobowych. Studenci poznają narzędzia umożliwiające ocenę stanu odżywienia człowieka oraz metody postępowania w przeciwdziałaniu niedożywieniu i otyłości.

Pełny opis:

W trakcie realizacji wykładów studenci zostaną zapoznani z rolą diety w procesie profilaktyki i leczenia wybranych jednostek chorobowych. Zostaną omówione podstawowe zasady związane z żywieniem człowieka zdrowego i chorego, zarówno w szpitalu, jaki i w warunkach domowych. Scharakteryzowane zostaną aktualne normy żywienia. Studenci zostaną zapoznani z najważniejszymi dietami stosowanymi w leczeniu wybranych jednostek chorobowych. Student pozna najważniejsze konsekwencje niedożywienia i otyłości oraz metody postępowania w ich przeciwdziałaniu. Omówione zostaną także podstawowe składniki odżywcze i ich rola w metabolizmie ludzkiego organizmu.

W ramach ćwiczeń studenci dokonają wybranych pomiarów antropometrycznych stosowanych do oceny stanu odżywienia człowieka. Szczegółowo przeanalizują wybrane markery niedożywienia oraz zasady stosowane w interpretacji wartości omawianych wykładników. Studenci przeprowadzą wywiad żywieniowy, zaproponują interwencją żywieniową, z uwzględnieniem środków spożywczych specjalnego przeznaczenia oraz przeprowadzą edukację żywieniową wybranych grup pacjentów. Pokrótce zapoznają się z tematami mikroflory układu pokarmowego oraz zagadnieniami związanymi z gospodarką wodna ustroju.

Podczas samokształcenia student nauczy się interpretować oraz postępować zgodnie z opublikowanymi wytycznymi. W trakcie analizy określonych przypadków klinicznych student będzie miała za zadanie poszukiwać i posługiwać się określoną literaturą naukową.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu – tom 1; J. Gawęcki, L. Hryniewski; Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 2011

2. Żywienie człowieka zdrowego i chorego – tom 2; J. Gawęcki, L. Hryniewski; Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 2011

Literatura uzupełniająca

1. Praktyczny podręcznik dietetyki; Jarosz M., Instytut Żywności i Żywienia, 2010

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia:

Projekt, raporty na ćwiczeniach – bieżąca ocena –W1-W7; U1; U4-U7; K1-K4

Samokształcenie:

Projekt, raporty – bieżąca ocena –W1; W6; W7; U1; U4; U6; U7; K1; K2

Wykłady:

Aktywność, przedłużona obserwacja – bieżąca ocena – W1-W4; U2, U3; K1

Wykłady i ćwiczenia:

Kolokwium zaliczeniowe (0-30 pkt; >60%); W1-W7; U1-U7

Przedmiot kończy się zaliczeniem (test – 30 pytań, zadania zamknięte, 1 pkt za pytanie). Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 60% poprawnych odpowiedzi. W1-W7; U1-U7

3. Pytania testowe opracowane są w oparciu o treść wykładów, ćwiczeń i literatury

Punktacja Ocena

< 19 ndst

19-21 dst

22-24 dst+

25 – 26 db

27 – 28 db+

29 – 30 bdb

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Samokształcenie, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Kłopocka
Prowadzący grup: Daria Bieniek-Bruzdowicz, Maria Kłopocka, Ariel Liebert, Małgorzata Szamocka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie
Samokształcenie - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z żywieniem człowieka zdrowego i chorego. W trakcie realizacji przedmiotu zostaną omówione podstawowe składniki odżywcze oraz ich metabolizm w organizmie ludzkim. Studenci zostaną zapoznani z dietami leczniczymi stosowanymi w wybranych jednostkach chorobowych. Studenci poznają narzędzia umożliwiające ocenę stanu odżywienia człowieka oraz metody postępowania w przeciwdziałaniu niedożywieniu i otyłości.

Pełny opis:

W trakcie realizacji wykładów studenci zostaną zapoznani z rolą diety w procesie profilaktyki i leczenia wybranych jednostek chorobowych. Zostaną omówione podstawowe zasady związane z żywieniem człowieka zdrowego i chorego, zarówno w szpitalu, jaki i w warunkach domowych. Scharakteryzowane zostaną aktualne normy żywienia. Studenci zostaną zapoznani z najważniejszymi dietami stosowanymi w leczeniu wybranych jednostek chorobowych. Student pozna najważniejsze konsekwencje niedożywienia i otyłości oraz metody postępowania w ich przeciwdziałaniu. Omówione zostaną także podstawowe składniki odżywcze i ich rola w metabolizmie ludzkiego organizmu.

W ramach ćwiczeń studenci dokonają wybranych pomiarów antropometrycznych stosowanych do oceny stanu odżywienia człowieka. Szczegółowo przeanalizują wybrane markery niedożywienia oraz zasady stosowane w interpretacji wartości omawianych wykładników. Studenci przeprowadzą wywiad żywieniowy, zaproponują interwencją żywieniową, z uwzględnieniem środków spożywczych specjalnego przeznaczenia oraz przeprowadzą edukację żywieniową wybranych grup pacjentów. Pokrótce zapoznają się z tematami mikroflory układu pokarmowego oraz zagadnieniami związanymi z gospodarką wodna ustroju.

Podczas samokształcenia student nauczy się interpretować oraz postępować zgodnie z opublikowanymi wytycznymi. W trakcie analizy określonych przypadków klinicznych student będzie miała za zadanie poszukiwać i posługiwać się określoną literaturą naukową.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu – tom 1; J. Gawęcki, L. Hryniewski; Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 2011

2. Żywienie człowieka zdrowego i chorego – tom 2; J. Gawęcki, L. Hryniewski; Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 2011

Literatura uzupełniająca

1. Praktyczny podręcznik dietetyki; Jarosz M., Instytut Żywności i Żywienia, 2010

Uwagi:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Samokształcenie, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Kłopocka
Prowadzący grup: Marcelina Bartuzi-Lepczyńska, Daria Bieniek-Bruzdowicz, Maria Kłopocka, Ariel Liebert, Małgorzata Szamocka, Beata Szukay
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie
Samokształcenie - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Samokształcenie, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Kłopocka
Prowadzący grup: Marcelina Bartuzi-Lepczyńska, Maria Kłopocka, Ariel Liebert, Małgorzata Szamocka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie
Samokształcenie - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Samokształcenie, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Kłopocka
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie
Samokształcenie - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)