Nauki podstawowe: Fizjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-PO1-FIZJ-S1Z | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0912) Medycyna
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Nauki podstawowe: Fizjologia | ||
Jednostka: | Katedra Fizjologii Człowieka | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
LUB
1.50
(zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Fizjologia powinien posiadać wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii w odniesieniu do ośrodkowego układu nerwowego, układ krążenia, układu oddechowego, układu wydzielania wewnętrznego, układu pokarmowego oraz z fizjologii nerki i krwi (zakres szkoły średniej), jak również z chemii i fizyki na poziomie podstawowym. |
||
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 25 godzin - udział w ćwiczeniach: 45 godzin - konsultacje: 1 godzina - przeprowadzenie zaliczenia: 1godzina - przeprowadzenie egzaminu: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 73 godziny, co odpowiada 2 punktom ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 25 godzin - udział w ćwiczeniach: 45 godzin - przygotowanie do ćwiczeń: 5 godzin - napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 2 godziny - samokształcenie: 20 godzin - konsultacje: 1 godzina - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 3 godziny - przygotowanie do egzaminu i egzamin: 6 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 107 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 3 godziny (0,1 punktu ECTS) - przygotowanie do egzaminu i egzamin: 6 godzin (0,2 punktu ECTS) Łączny nakład pracy związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 9 godzin, co odpowiada 0,3 punktu ECTS 4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 45 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 45 godzin, co odpowiada 1,5 punktu ECTS 4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. Omawia neurohormonalną regulację procesów fizjologicznych oraz procesów elektrofizjologicznych (A.W3) W2. Wyjaśnia fizjologię rozrodu i fizjologię laktacji (A.W4) W3. Wyjaśnia specyfikę i znaczenie oraz zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej i gospodarki kwasowo – zasadowej w utrzymaniu homeostazy ustroju (A.W5) W4. Omawia fizjologię poszczególnych układów i narządów zmysłów (A.W6) |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1. Wykazuje różnice w budowie i charakteryzuje funkcje życiowe człowieka dorosłego, noworodka i niemowlęcia (A.U2) U2. Określa neurohormonalną regulację procesów fizjologicznych i wyjaśnia procesy elektrofizjologiczne zachodzące w organizmie (A.U3) |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1. Systematycznie aktualizuje wiedzę zawodową i kształtuje swoje umiejętności dążąc do profesjonalizmu (D.K2) |
||
Metody dydaktyczne: | Wykłady: • wykład informacyjny (konwencjonalny) • wykład problemowy z prezentacją multimedialną Ćwiczenia: • obserwacji z wykorzystaniem programów symulacyjnych PhysioEx • ćwiczeniowa metoda klasyczna problemowa • dyskusji okrągłego stołu, • pokazu |
||
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
||
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
||
Skrócony opis: |
Kurs Fizjologii umożliwia Studentowi poznanie i zrozumienie podstawowych pojęć i reguł fizjologicznych. Ponad to, dokładne omówienie fizjologicznych procesów regulujących funkcjonowanie poszczególnych narządów jak i układów, co pozwala na zrozumienie zależności zachodzących pomiędzy poszczególnymi elementami organizmu człowieka. |
||
Pełny opis: |
Celem przedmiotu Fizjologia jest zapoznanie studentów z procesami fizjologicznymi i mechanizmami odpowiedzialnymi za homeostazę organizmu człowieka. Wykłady z Fizjologii mają za zadanie przedstawienie i utrwalenie wiedzy z zakresu podstaw fizjologii. Student zapozna się z mechanizmami funkcjonowania komórki nerwowej, pozna właściwościami błony komórkowej komórki nerwowej oraz jej rolę w genezie potencjału spoczynkowego i potencjału czynnościowego oraz przekaźnictwa synaptycznego. Wykłady z fizjologii człowieka obejmują ponadto zagadnienia związane z procesami hemostatycznymi, mechanizmami filtracji kłębuszkowej, regulacji wewnątrznerkowej, a także mechanizmami działania hormonów wpływających na objętość, stężenie i skład moczu. Dowie się również o mechanizmach regulacji przyjmowania pokarmu. Pozna działanie enzymów biorących udział w trawieniu, mechanizm wytwarzania kwasu solnego w żołądku oraz rolę żółci. Wykłady z Fizjologii mają również na celu przedstawienie i utrwalenie wiedzy z zakresu fizjologii układu krążenia, oddechowego, wydzielania wewnętrznego, równowagi kwasowo-zasadowej oraz procesów metabolicznych. Ćwiczenia mają charakter laboratoryjny i są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach. Na ćwiczeniach Student zapozna się z działaniem synapsy chemicznej i elektrycznej, mechanizmem skurczu mięśni szkieletowych oraz z procesami transdukcji zachodzącej w narządach zmysłów. Ponadto na ćwiczeniach Student zdobędzie wiedzę o podstawowych parametrach laboratoryjnych krwi i ich interpretacji. Dowie się ponadto o wpływie hormonów na objętość i stężenie moczu, a także o metodach oceny stanu funkcjonalnego nerek. Zapozna się także z działaniem enzymów biorących udział w trawieniu, mechanizm wytwarzania kwasu solnego w żołądku oraz rolę żółci. Student określać będzie zmiany czynnościowe zachodzące w układzie krążenia w wyniku zmiany pozycji ciała oraz pod wpływem wysiłku fizycznego. Celem ćwiczeń jest również zapoznanie się z badaniem EKG oraz pomiarem ciśnienia tętniczego. Student dowie się o zasadzie wykonywania i znaczeniu badania spirometrycznego w ocenie funkcjonowania układu oddechowego. Zapozna się również z mechanizmem działania buforów oraz gospodarką kwasowo-zasadową, i ich znaczenie w homeostazie ustrojowej. Celem ćwiczeń jest również poznanie mechanizmu działania hormonów oraz konsekwencji zaburzeń gospodarki hormonalnej. Ponadto dowie się o przebiegu i regulacji funkcji rozrodczych u kobiet i mężczyzn, a także o fizjologii rozrodu i laktacji. Ponadto zapozna się z rodzajami przemian metabolicznych. Analiza bilansu energetycznego oraz mechanizmów neurohormonalnych kontroli masy ciała posłuży zrozumieniu zasad prawidłowego żywienia oraz eliminacji błędnych zachowań prowadzących do zaburzeń metabolicznych i tzw. chorób cywilizacyjnych. Samokształcenie obejmuje fizjologię mięśni gładkich, fizjologię układu kontroli ruchu, a także rolę autonomicznego układu nerwowego w utrzymaniu homeostazy organizmu, hormonalną regulację metabolizmu wapniowo- fosforanowego oraz budowę i funkcje układu limfatycznego i obwodowego układu krążenia. |
||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Tafil- Klawe M, Klawe J (red.). Wykłady z fizjologii człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011. 2. Konturek S (red.). Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny, Esevier Urban & Partner, Wrocław 2007. 3. Traczyk W, Trzebski A. Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca: 1. Górski J. Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2006 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin końcowy (0-60 pkt.; >50%); W1 – W5, U1 – U3, K1 Punktacja Ocena < 31 ndst 31 - 36 dst 36 – 42 dst + 43 - 48 db 49 - 54 db + 55 - 60 bdb Kolokwium pisemne (0-10 pkt; >60%); W1 - W4, U2, K1 Wejściówka pisemna (0-5 pkt.; >60%), W1 - W3, U2, K1 Raport z ćwiczeń (0-15 pkt.; >60%); W1 - W4, U2 Przedłużona obserwacja (0-5 pkt.; >50%); U2, U3, K1 Samokształcenie: zaliczenie bez oceny na podstawie zaliczenia kolokwium z danego działu obejmującego m.in. zakres zagadnień z samokształcenia; W1, W4, K1 |
||
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin ![]() Samokształcenie, 10 godzin ![]() Wykład, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Tafil-Klawe | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Dmitruk, Blanka Dwojaczny, Szymon Działak, Agnieszka Kujawska, Małgorzata Nadolska, Daria Pracka, Tadeusz Pracki, Małgorzata Tafil-Klawe | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie Samokształcenie - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Kurs Fizjologii umożliwia Studentowi poznanie i zrozumienie podstawowych pojęć i reguł fizjologicznych. Ponad to, dokładne omówienie fizjologicznych procesów regulujących funkcjonowanie poszczególnych narządów jak i układów, co pozwala na zrozumienie zależności zachodzących pomiędzy poszczególnymi elementami organizmu człowieka. | |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu Fizjologia jest zapoznanie studentów z procesami fizjologicznymi i mechanizmami odpowiedzialnymi za homeostazę organizmu człowieka. Wykłady z Fizjologii mają za zadanie przedstawienie i utrwalenie wiedzy z zakresu podstaw fizjologii. Student zapozna się z mechanizmami funkcjonowania komórki nerwowej, pozna właściwościami błony komórkowej komórki nerwowej oraz jej rolę w genezie potencjału spoczynkowego i potencjału czynnościowego oraz przekaźnictwa synaptycznego. Wykłady z fizjologii człowieka obejmują ponadto zagadnienia związane z procesami hemostatycznymi, mechanizmami filtracji kłębuszkowej, regulacji wewnątrznerkowej, a także mechanizmami działania hormonów wpływających na objętość, stężenie i skład moczu. Dowie się również o mechanizmach regulacji przyjmowania pokarmu. Pozna działanie enzymów biorących udział w trawieniu, mechanizm wytwarzania kwasu solnego w żołądku oraz rolę żółci. Wykłady z Fizjologii mają również na celu przedstawienie i utrwalenie wiedzy z zakresu fizjologii układu krążenia, oddechowego, wydzielania wewnętrznego, równowagi kwasowo-zasadowej oraz procesów metabolicznych. Ćwiczenia mają charakter laboratoryjny i są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach. Na ćwiczeniach Student zapozna się z działaniem synapsy chemicznej i elektrycznej, mechanizmem skurczu mięśni szkieletowych oraz z procesami transdukcji zachodzącej w narządach zmysłów. Ponadto na ćwiczeniach Student zdobędzie wiedzę o podstawowych parametrach laboratoryjnych krwi i ich interpretacji. Dowie się ponadto o wpływie hormonów na objętość i stężenie moczu, a także o metodach oceny stanu funkcjonalnego nerek. Zapozna się także z działaniem enzymów biorących udział w trawieniu, mechanizm wytwarzania kwasu solnego w żołądku oraz rolę żółci. Student określać będzie zmiany czynnościowe zachodzące w układzie krążenia w wyniku zmiany pozycji ciała oraz pod wpływem wysiłku fizycznego. Celem ćwiczeń jest również zapoznanie się z badaniem EKG oraz pomiarem ciśnienia tętniczego. Student dowie się o zasadzie wykonywania i znaczeniu badania spirometrycznego w ocenie funkcjonowania układu oddechowego. Zapozna się również z mechanizmem działania buforów oraz gospodarką kwasowo-zasadową, i ich znaczenie w homeostazie ustrojowej. Celem ćwiczeń jest również poznanie mechanizmu działania hormonów oraz konsekwencji zaburzeń gospodarki hormonalnej. Ponadto dowie się o przebiegu i regulacji funkcji rozrodczych u kobiet i mężczyzn, a także o fizjologii rozrodu i laktacji. Ponadto zapozna się z rodzajami przemian metabolicznych. Analiza bilansu energetycznego oraz mechanizmów neurohormonalnych kontroli masy ciała posłuży zrozumieniu zasad prawidłowego żywienia oraz eliminacji błędnych zachowań prowadzących do zaburzeń metabolicznych i tzw. chorób cywilizacyjnych. Samokształcenie obejmuje fizjologię mięśni gładkich, fizjologię układu kontroli ruchu, a także rolę autonomicznego układu nerwowego w utrzymaniu homeostazy organizmu, hormonalną regulację metabolizmu wapniowo- fosforanowego oraz budowę i funkcje układu limfatycznego i obwodowego układu krążenia. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Tafil- Klawe M, Klawe J (red.). Wykłady z fizjologii człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011. 2. Konturek S (red.). Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny, Esevier Urban & Partner, Wrocław 2007. 3. Traczyk W, Trzebski A. Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca: 1. Górski J. Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2006 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin ![]() Samokształcenie, 10 godzin ![]() Wykład, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Tafil-Klawe | |
Prowadzący grup: | Wieńczysława Adamczyk, Mirosława Cieślicka, Katarzyna Dmitruk, Blanka Dwojaczny, Małgorzata Gałązka, Małgorzata Tafil-Klawe | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie Samokształcenie - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Kurs Fizjologii umożliwia Studentowi poznanie i zrozumienie podstawowych pojęć i reguł fizjologicznych. Ponad to, dokładne omówienie fizjologicznych procesów regulujących funkcjonowanie poszczególnych narządów jak i układów, co pozwala na zrozumienie zależności zachodzących pomiędzy poszczególnymi elementami organizmu człowieka. | |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu Fizjologia jest zapoznanie studentów z procesami fizjologicznymi i mechanizmami odpowiedzialnymi za homeostazę organizmu człowieka. Wykłady z Fizjologii mają za zadanie przedstawienie i utrwalenie wiedzy z zakresu podstaw fizjologii. Student zapozna się z mechanizmami funkcjonowania komórki nerwowej oraz właściwościami błony komórkowej komórki nerwowej, a także jej roli w genezie potencjału spoczynkowego i potencjału czynnościowego oraz przekaźnictwa synaptycznego. Wykłady z fizjologii człowieka obejmują ponadto zagadnienia związane z procesami hemostatycznymi, mechanizmami filtracji kłębuszkowej, regulacji wewnątrznerkowej, a także mechanizmami działania hormonów wpływających na objętość, stężenie i skład moczu. Ponadto wykłady dotyczą również mechanizmów regulacji przyjmowania pokarmu. Ćwiczenia mają charakter laboratoryjny i są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach. Na ćwiczeniach Student zapozna się z działaniem synapsy chemicznej i elektrycznej, mechanizmem skurczu mięśni szkieletowych oraz z procesami transdukcji zachodzącej w narządach zmysłów. Na ćwiczeniach Studenta pozna podstawowe parametry laboratoryjne krwi i wyjaśnia wpływ wybranych czynników na wielkość tych parametrów. Ponadto na ćwiczeniach Student zdobędzie wiedzę o wpływie hormonów na objętość i stężenie moczu, a także o metodach oceny stanu funkcjonalnego nerek. Zapozna się także z mechanizmem wytwarzania kwasu solnego w żołądku oraz rolę żółci Samokształcenie obejmuje fizjologię mięśni gładkich, fizjologię układu kontroli ruchu. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Tafil- Klawe M, Klawe J (red.). Wykłady z fizjologii człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011. 2. Konturek S (red.). Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny. Esevier Urban & Partner, Wrocław 2007. 3. Traczyk W, Trzebski A. Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca: 1. Górski J. Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2006 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin ![]() Samokształcenie, 10 godzin ![]() Wykład, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Tafil-Klawe | |
Prowadzący grup: | Wieńczysława Adamczyk, Monika Bejtka, Mirosława Cieślicka, Katarzyna Dmitruk, Blanka Dwojaczny, Dariusz Soszyński, Małgorzata Tafil-Klawe, Piotr Złomańczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie Samokształcenie - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Kurs Fizjologii umożliwia Studentowi poznanie i zrozumienie podstawowych pojęć i reguł fizjologicznych. Ponad to, dokładne omówienie fizjologicznych procesów regulujących funkcjonowanie poszczególnych narządów jak i układów, co pozwala na zrozumienie zależności zachodzących pomiędzy poszczególnymi elementami organizmu człowieka. | |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu Fizjologia jest zapoznanie studentów z procesami fizjologicznymi i mechanizmami odpowiedzialnymi za homeostazę organizmu człowieka. Wykłady z Fizjologii mają za zadanie przedstawienie i utrwalenie wiedzy z zakresu fizjologii układu krążenia, oddechowego, wydzielania wewnętrznego, równowagi kwasowo-zasadowej oraz procesów metabolicznych Ćwiczenia mają charakter laboratoryjny i są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach. Student określać będzie zmiany czynnościowe zachodzące w układzie krążenia w wyniku zmiany pozycji ciała oraz pod wpływem wysiłku fizycznego. Celem ćwiczeń jest również zapoznanie się z badaniem EKG oraz pomiarem ciśnienia tętniczego. Student dowie się o zasadzie wykonywania i znaczeniu badania spirometrycznego w ocenie funkcjonowania układu oddechowego. Zapozna się również z mechanizmem działania buforów oraz gospodarką kwasowo-zasadową, i ich znaczenie w homeostazie ustrojowej. Celem ćwiczeń jest również poznanie mechanizmu działania hormonów oraz konsekwencji zaburzeń gospodarki hormonalnej. Ponadto dowie się o przebiegu i regulacji funkcji rozrodczych u kobiet i mężczyzn, a także o fizjologii rozrodu i laktacji. Ponadto zapozna się z rodzajami przemian metabolicznych. Analiza bilansu energetycznego oraz mechanizmów neurohormonalnych kontroli masy ciała posłuży zrozumieniu zasad prawidłowego żywienia oraz eliminacji błędnych zachowań prowadzących do zaburzeń metabolicznych i tzw. chorób cywilizacyjnych. Samokształcenie dotyczy roli autonomicznego układu nerwowego w utrzymaniu homeostazy organizmu, hormonalne regulacji metabolizmu wapniowo- fosforanowego oraz budowy i funkcji układ limfatyczny i obwodowego układu krążenia. | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Tafil- Klawe M, Klawe J (red.). Wykłady z fizjologii człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011. 2. Konturek S (red.). Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny, Esevier Urban & Partner, Wrocław 2007. 3. Traczyk W, Trzebski A. Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca: 1. Górski J. Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2006 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin ![]() Samokształcenie, 10 godzin ![]() Wykład, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Tafil-Klawe | |
Prowadzący grup: | Wieńczysława Adamczyk, Monika Bejtka, Katarzyna Dmitruk, Blanka Dwojaczny, Dariusz Soszyński, Piotr Złomańczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie Samokształcenie - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.