Poradnictwo zdrowotne: Komunikacja kliniczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-PO1-KK-S2Z |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.6
|
Nazwa przedmiotu: | Poradnictwo zdrowotne: Komunikacja kliniczna |
Jednostka: | Katedra i Zakład Promocji Zdrowia |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 15 h, w tym : - udział w seminariach : 15 h 2 Czas poświęcony na indywidualną pracę studenta: - przygotowanie do seminarium: 15 h - czytanie wskazanej literatury: 15 h - Przygotowanie do egzaminu – 10 h Ogólna liczba godzin pracy studenta wynosi 55, co odpowiada 1,5 punktom ECTS. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna zasady komunikacji terapeutycznej C.W6. W2: Posiada specjalistyczną wiedzę z zakresu komunikowania się z pacjentem dorosłym i dzieckiem, jego rodziną i interdyscyplinarnym zespołem terapeutycznym w sprawowaniu opieki C.W7. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Dobiera odpowiednie metody komunikowania w pracy zawodowej C. U5. U2: Komunikuje się z pacjentką i jej rodziną uwzględniając ich stan zdrowia i możliwości intelektualne C.U6 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Przestrzega zasad etyki zawodowej w relacji z pacjentem i zespołem terapeutycznym B. K6 K2. Krytycznie ocenia kompetencje własne w zakresie komunikowania się. C.K1 |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające: pogadanka, wykład konwersatoryjny, Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, giełda pomysłów, inscenizacja, symulacja |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - inscenizacja |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami teorii komunikacji oraz wykształcenie umiejętności komunikowania w różnych sytuacjach klinicznych oraz w zespole terapeutycznym. |
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują 5 spotkań poświęconych różnym aspektom i wymiarom komunikacji klinicznej (sposoby komunikacji w różnych grupach pacjentów, umiejętności komunikacyjne, błędy w komunikacji, współpraca w zespole terapeutycznym). Ich celem jest udoskonalenie warsztatu w zakresie komunikacji klinicznej z pacjentką i jej rodziną oraz nabycie umiejętności współpracy w interdyscyplinarnym zespole terapeutycznym. |
Literatura: |
1. Makara – Studzińska M.: Komunikacja z pacjentem. Czelej 2012 2. Kęsy M.: Relacje i komunikacja w świecie medycznym. Wydawnictwo UJ 2014 3. Nęcki Z.: Komunikowanie interpersonalne. Warszawa 2008 4. Berne E.: W co grają ludzie, psychologia stosunków międzyludzkich. PWN, Warszawa 2008 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się egzaminem zintegrowanym, który obejmuje 50 pytań jednokrotnego wyboru (1 punkt za 1 odpowiedź). Warunkiem zaliczenia egzaminu jest zdobycie 60% poprawnych odpowiedzi. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie seminarium. Warunkiem zaliczenia seminarium jest 100% obecności na zajęciach oraz wypełnienie kwestionariusza samooceny pracy zespołu i pracy własnej podczas zajęć prowadzonych metodą symulacji. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.