Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zajęcia fakultatywne:Mechanizm działania leków i wystawianie recept

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-PO1-MDLWR-S2L
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0916) Farmacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zajęcia fakultatywne:Mechanizm działania leków i wystawianie recept
Jednostka: Katedra Gastroenterologii i Zaburzeń Odżywiania
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wymagane wcześniejsze zaliczenie następujących przedmiotów: Dietetyka, Farmakologia, Badanie fizykalne


Student/ka powinien posiadać podstawową wiedze z zakresu anatomii, fizjologii, patofizjologii, biochemii i farmakologii.


Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w ćwiczeniach: 15 godzin

- konsultacje: 1 godzina

- przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny


Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 18 godzin, co odpowiada 0,6 punktom ECTS



2.Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w ćwiczeniach: 15 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń: 3 godzin

- napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 2 godziny

- czytanie wskazanej literatury: 2 godzin

- konsultacje: 1 godzina

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 5 + 2 = 7 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 30 godzin, co odpowiada 1 punktom ECTS


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:


- czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godzin

- konsultacje badawczo – naukowe: 1 godzina

- udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową

(z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 5 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 2 godziny

- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo

– naukowych dla danego przedmiotu: 3 godzin

- napisanie sprawozdań z ćwiczeń objętych aktywnością naukową:

2 godziny

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,5 punktom ECTS


4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 5 + 2 = 7 godzin (0,23 punktu ECTS)


Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 7 godzin, co odpowiada 0,23 punktom ECTS


5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach: 15 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi

15 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS


6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

nie dotyczy


Efekty uczenia się - wiedza:

W zakresie wiedzy student:

W1: zna i rozumie specjalistyczną problematykę z zakresu położnictwa (D.W1.);

W2: zna i rozumie specjalistyczną problematykę z zakresu neonatologii (D.W1.);

W3: zna i rozumie specjalistyczną problematykę z zakresu ginekologii (D.W1.);

W4: zna i rozumie specjalistyczną problematykę z zakresu onkologii ginekologicznej (D.W1.);

W5: zna i rozumie specjalistyczną problematykę z zakresu diagnostyki ultrasonograficznej w położnictwie i ginekologii (D.W1.);

W6: zna zasady metodologii badań naukowych (D.W1.).



Efekty uczenia się - umiejętności:

W zakresie umiejętności student:

U1: potrafi samodzielnie wystawiać recepty na wybrane produkty lecznicze (D.U12.);

U2: potrafi samodzielnie wystawiać recepty na wybrane środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego (D.U12.);

U3: potrafi samodzielnie wystawiać recepty na wybrane wyroby medyczne (D.U12.);


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

W zakresie kompetencji społecznych student:

K1: jest gotów do krytycznej oceny działań własnych i współpracowników przy zachowaniu szacunku dla różnic światopoglądowych i kulturowych (K.1.);

K2: jest gotów do formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemów (K.2.);

K3: jest gotów do wykazywania nawyku samokształcenia w związku z zmieniającymi się wytycznymi farmakoterapii (K.3.).



Metody dydaktyczne:

dyskusja dydaktyczna; analiza przypadków; uczenie wspomagane komputerem; metody eksponujące: film, pokaz

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- obserwacji
- projektu
- referatu
- seminaryjna
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody ewaluacyjne
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów z mechanizmami działania określonych grup leków, na które położne/położnicy mogą wystawiać recepty. Z uwagi na fakultatywnych charakter przedmiotu zostaną przede wszystkim omówione grupy leków które można ordynować w ramach przedłużenia zalecenia lekarskiego. W trakcie ćwiczeń studenci zostaną zapoznani również z procedura wystawiania recept.

Pełny opis:

Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów z mechanizmami działania oraz późniejszymi przemianami w ustroju określonych grup leków, na które położne/położnicy mogą wystawiać recepty w ramach przedłużenia zalecenia lekarskiego. W trakcie ćwiczeń studenci zostaną zapoznani oraz w sposób praktyczny w ramach analizy przypadków przećwiczą zasady obejmujące określanie refundacji na dany produkt leczniczy i określania kategorii jego odpłatności.

W ramach ćwiczeń zostanie zaprezentowana procedura wystawiania recept i zleceń. W ramach analizy przypadków klinicznych student/ka będzie miał za zadanie przygotować propozycje określonych zaleceń dla pacjenta odnośnie prowadzonej farmakoterapii.

Podczas analizy charakterystyk produktów leczniczych zostaną zaprezentowane określone sytuacji kliniczne wraz z konieczności określenia przez studenta propozycji dalszego postępowania lub obliczenia/modyfikacji dawki ordynowanych produktów leczniczych.

Na ćwiczeniach zostaną także podsumowane najważniejsze zagadnienia związane z działaniem leków, podstawy farmakologii, farmakokinetyki i farmakodynamiki.

Literatura:

1. Farmakologia i toksykologia, E. Mutschler, Urban & Partner 2016;

2. Farmakologia – Podręcznik dla studentów i absolwentów Wydziału Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu Akademii Medycznych, pod

redakcją prof. dr hab. Grażyna Rajtar – Cynke, Wydanie II, Lublin 2007;

3. Sobotka L. (red). Podstawy żywienia klinicznego. Wyd.II (edycja IV). 2013; Krakowskie Wydawnictwo Scientifica

Metody i kryteria oceniania:

Projekt – U1-U3

Aktywność, przedłużona obserwacja – K1-K3

Kolokwium końcowe pisemne (0-20 pkt; >60%); W1-W6; U1-U3

Przedmiot kończy się zaliczeniem (końcowe kolokwium zaliczeniowe; test – 20 pytań, zadania zamknięte, 1 pkt za pytanie). Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 60% poprawnych odpowiedzi. (W1-W6, U1-U3)

3. Pytania testowe opracowane są w oparciu o treść ćwiczeń i literatury

Punktacja Ocena

< 13 ndst

13 dst

14 dst+

15 – 16 db

17 – 18 db+

19 – 20 bdb

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Kłopocka
Prowadzący grup: Ariel Liebert
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie
Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów z mechanizmami działania określonych grup leków, na które położne/położnicy mogą wystawiać recepty. Z uwagi na fakultatywnych charakter przedmiotu zostaną przede wszystkim omówione grupy leków które można ordynować w ramach przedłużenia zalecenia lekarskiego. W trakcie ćwiczeń studenci zostaną zapoznani również z procedura wystawiania recept.

Pełny opis:

Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów z mechanizmami działania oraz późniejszymi przemianami w ustroju określonych grup leków, na które położne/położnicy mogą wystawiać recepty w ramach przedłużenia zalecenia lekarskiego. W trakcie ćwiczeń studenci zostaną zapoznani oraz w sposób praktyczny w ramach analizy przypadków przećwiczą zasady obejmujące określanie refundacji na dany produkt leczniczy i określania kategorii jego odpłatności.

W ramach ćwiczeń zostanie zaprezentowana procedura wystawiania recept i zleceń. W ramach analizy przypadków klinicznych student/ka będzie miał za zadanie przygotować propozycje określonych zaleceń dla pacjenta odnośnie prowadzonej farmakoterapii.

Podczas analizy charakterystyk produktów leczniczych zostaną zaprezentowane określone sytuacji kliniczne wraz z konieczności określenia przez studenta propozycji dalszego postępowania lub obliczenia/modyfikacji dawki ordynowanych produktów leczniczych.

Na ćwiczeniach zostaną także podsumowane najważniejsze zagadnienia związane z działaniem leków, podstawy farmakologii, farmakokinetyki i farmakodynamiki.

Literatura:

1. Farmakologia i toksykologia, E. Mutschler, Urban & Partner 2016;

2. Farmakologia – Podręcznik dla studentów i absolwentów Wydziału Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu Akademii Medycznych, pod

redakcją prof. dr hab. Grażyna Rajtar – Cynke, Wydanie II, Lublin 2007;

3. Sobotka L. (red). Podstawy żywienia klinicznego. Wyd.II (edycja IV). 2013; Krakowskie Wydawnictwo Scientifica

Uwagi:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Kłopocka
Prowadzący grup: Ariel Liebert
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Kłopocka
Prowadzący grup: Daria Bieniek-Bruzdowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)