Zajęcia fakultatywne:Mechanizm działania leków i wystawianie recept
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-PO1-MDLWR-S2L |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0916) Farmacja
|
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia fakultatywne:Mechanizm działania leków i wystawianie recept |
Jednostka: | Katedra Gastroenterologii i Zaburzeń Odżywiania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wymagane wcześniejsze zaliczenie następujących przedmiotów: Dietetyka, Farmakologia, Badanie fizykalne Student/ka powinien posiadać podstawową wiedze z zakresu anatomii, fizjologii, patofizjologii, biochemii i farmakologii. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w ćwiczeniach: 15 godzin - konsultacje: 1 godzina - przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 18 godzin, co odpowiada 0,6 punktom ECTS 2.Bilans nakładu pracy studenta: - udział w ćwiczeniach: 15 godzin - przygotowanie do ćwiczeń: 3 godzin - napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 2 godziny - czytanie wskazanej literatury: 2 godzin - konsultacje: 1 godzina - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 5 + 2 = 7 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 30 godzin, co odpowiada 1 punktom ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godzin - konsultacje badawczo – naukowe: 1 godzina - udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 5 godzin - przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 2 godziny - przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo – naukowych dla danego przedmiotu: 3 godzin - napisanie sprawozdań z ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 2 godziny Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,5 punktom ECTS 4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 5 + 2 = 7 godzin (0,23 punktu ECTS) Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 7 godzin, co odpowiada 0,23 punktom ECTS 5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 15 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS 6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W zakresie wiedzy student: W1: zna i rozumie specjalistyczną problematykę z zakresu położnictwa (D.W1.); W2: zna i rozumie specjalistyczną problematykę z zakresu neonatologii (D.W1.); W3: zna i rozumie specjalistyczną problematykę z zakresu ginekologii (D.W1.); W4: zna i rozumie specjalistyczną problematykę z zakresu onkologii ginekologicznej (D.W1.); W5: zna i rozumie specjalistyczną problematykę z zakresu diagnostyki ultrasonograficznej w położnictwie i ginekologii (D.W1.); W6: zna zasady metodologii badań naukowych (D.W1.). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | W zakresie umiejętności student: U1: potrafi samodzielnie wystawiać recepty na wybrane produkty lecznicze (D.U12.); U2: potrafi samodzielnie wystawiać recepty na wybrane środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego (D.U12.); U3: potrafi samodzielnie wystawiać recepty na wybrane wyroby medyczne (D.U12.); |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | W zakresie kompetencji społecznych student: K1: jest gotów do krytycznej oceny działań własnych i współpracowników przy zachowaniu szacunku dla różnic światopoglądowych i kulturowych (K.1.); K2: jest gotów do formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemów (K.2.); K3: jest gotów do wykazywania nawyku samokształcenia w związku z zmieniającymi się wytycznymi farmakoterapii (K.3.). |
Metody dydaktyczne: | dyskusja dydaktyczna; analiza przypadków; uczenie wspomagane komputerem; metody eksponujące: film, pokaz |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów z mechanizmami działania określonych grup leków, na które położne/położnicy mogą wystawiać recepty. Z uwagi na fakultatywnych charakter przedmiotu zostaną przede wszystkim omówione grupy leków które można ordynować w ramach przedłużenia zalecenia lekarskiego. W trakcie ćwiczeń studenci zostaną zapoznani również z procedura wystawiania recept. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów z mechanizmami działania oraz późniejszymi przemianami w ustroju określonych grup leków, na które położne/położnicy mogą wystawiać recepty w ramach przedłużenia zalecenia lekarskiego. W trakcie ćwiczeń studenci zostaną zapoznani oraz w sposób praktyczny w ramach analizy przypadków przećwiczą zasady obejmujące określanie refundacji na dany produkt leczniczy i określania kategorii jego odpłatności. W ramach ćwiczeń zostanie zaprezentowana procedura wystawiania recept i zleceń. W ramach analizy przypadków klinicznych student/ka będzie miał za zadanie przygotować propozycje określonych zaleceń dla pacjenta odnośnie prowadzonej farmakoterapii. Podczas analizy charakterystyk produktów leczniczych zostaną zaprezentowane określone sytuacji kliniczne wraz z konieczności określenia przez studenta propozycji dalszego postępowania lub obliczenia/modyfikacji dawki ordynowanych produktów leczniczych. Na ćwiczeniach zostaną także podsumowane najważniejsze zagadnienia związane z działaniem leków, podstawy farmakologii, farmakokinetyki i farmakodynamiki. |
Literatura: |
1. Farmakologia i toksykologia, E. Mutschler, Urban & Partner 2016; 2. Farmakologia – Podręcznik dla studentów i absolwentów Wydziału Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu Akademii Medycznych, pod redakcją prof. dr hab. Grażyna Rajtar – Cynke, Wydanie II, Lublin 2007; 3. Sobotka L. (red). Podstawy żywienia klinicznego. Wyd.II (edycja IV). 2013; Krakowskie Wydawnictwo Scientifica |
Metody i kryteria oceniania: |
Projekt – U1-U3 Aktywność, przedłużona obserwacja – K1-K3 Kolokwium końcowe pisemne (0-20 pkt; >60%); W1-W6; U1-U3 Przedmiot kończy się zaliczeniem (końcowe kolokwium zaliczeniowe; test – 20 pytań, zadania zamknięte, 1 pkt za pytanie). Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 60% poprawnych odpowiedzi. (W1-W6, U1-U3) 3. Pytania testowe opracowane są w oparciu o treść ćwiczeń i literatury Punktacja Ocena < 13 ndst 13 dst 14 dst+ 15 – 16 db 17 – 18 db+ 19 – 20 bdb |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Kłopocka | |
Prowadzący grup: | Ariel Liebert | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów z mechanizmami działania określonych grup leków, na które położne/położnicy mogą wystawiać recepty. Z uwagi na fakultatywnych charakter przedmiotu zostaną przede wszystkim omówione grupy leków które można ordynować w ramach przedłużenia zalecenia lekarskiego. W trakcie ćwiczeń studenci zostaną zapoznani również z procedura wystawiania recept. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów z mechanizmami działania oraz późniejszymi przemianami w ustroju określonych grup leków, na które położne/położnicy mogą wystawiać recepty w ramach przedłużenia zalecenia lekarskiego. W trakcie ćwiczeń studenci zostaną zapoznani oraz w sposób praktyczny w ramach analizy przypadków przećwiczą zasady obejmujące określanie refundacji na dany produkt leczniczy i określania kategorii jego odpłatności. W ramach ćwiczeń zostanie zaprezentowana procedura wystawiania recept i zleceń. W ramach analizy przypadków klinicznych student/ka będzie miał za zadanie przygotować propozycje określonych zaleceń dla pacjenta odnośnie prowadzonej farmakoterapii. Podczas analizy charakterystyk produktów leczniczych zostaną zaprezentowane określone sytuacji kliniczne wraz z konieczności określenia przez studenta propozycji dalszego postępowania lub obliczenia/modyfikacji dawki ordynowanych produktów leczniczych. Na ćwiczeniach zostaną także podsumowane najważniejsze zagadnienia związane z działaniem leków, podstawy farmakologii, farmakokinetyki i farmakodynamiki. |
|
Literatura: |
1. Farmakologia i toksykologia, E. Mutschler, Urban & Partner 2016; 2. Farmakologia – Podręcznik dla studentów i absolwentów Wydziału Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu Akademii Medycznych, pod redakcją prof. dr hab. Grażyna Rajtar – Cynke, Wydanie II, Lublin 2007; 3. Sobotka L. (red). Podstawy żywienia klinicznego. Wyd.II (edycja IV). 2013; Krakowskie Wydawnictwo Scientifica |
|
Uwagi: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Kłopocka | |
Prowadzący grup: | Ariel Liebert | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Kłopocka | |
Prowadzący grup: | Daria Bieniek-Bruzdowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.