Nauki w zakresie podstaw opieki położniczej: Podstawy opieki położniczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-PO1-NZPOPG-S1Z |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0913) Pielęgniarstwo i opieka
|
Nazwa przedmiotu: | Nauki w zakresie podstaw opieki położniczej: Podstawy opieki położniczej |
Jednostka: | Katedra Perinatologii, Ginekologii i Ginekologii Onkologicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.50
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | W zakresie wiedzy: znajomość podstaw anatomii i mikrobiologii, zagadnień z zakresu socjologii i psychologii. W zakresie umiejętności: uzyskane w wyniku kształcenia ww. modułów. W zakresie kompetencji społecznych: umiejętność komunikacji z pacjentką i jej rodziną. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | .Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 10h (0,2 ECTS) - udział w ćwiczeniach: 40h (w warunkach symulowanych) - udział w zajęciach praktycznych: 40h - konsultacje związane z przygotowaniem samokształcenia: 2h - przeprowadzenie zaliczenia praktycznego i teoretycznego: 3h Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 95 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”: -udział w wykładach: 10h (0,2 ECTS) -udział w ćwiczeniach: 40h (w warunkach symulowanych) -udział w zajęciach praktycznych: 40h -przygotowanie samokształcenia: 3h -czytanie wskazanej literatury naukowej: 2h -przygotowanie do wykładów: 2h -przygotowanie do ćwiczeń: 2h -przygotowanie do zajęć praktycznych: 2h -przygotowanie i udział do zaliczenia na ocenę: 6+2=8h -konsultacje z nauczycielem związane z przygotowaniem samokształcenia: 1h Łączny nakład pracy studenta wynosi 110 godzin, co odpowiada 3,5 punktom ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - nie dotyczy 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: -przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie na ocenę: 6+2=8 h (0,3 punktu ECTS) Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 0,3 punktu ECTS 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 40 godzin (w warunkach symulowanych). Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 40 godzin, co odpowiada 1,5 punktu ECTS 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: -udział w zajęciach praktycznych: 40 h Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 40 h, co odpowiada 1,5 punktu ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W zakresie wiedzy absolwent: W1: Wyjaśnia obowiązujące zasady, metody i techniki wykonywania przez położną podstawowych czynności pielęgniarskich, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych w opiece położniczej (C.W5) W2: Odtwarza zasady postępowania aseptycznego i antyseptycznego w celu zapobiegania zakażeniom szpitalnym oraz odróżnia pojęcia dezynfekcja, sterylizacja, kontaminacja, dekontaminacja (C.W7) W3: Interpretuje dokumentację medyczną w opiece położniczej (C.W8). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | W zakresie umiejętności absolwent: U1: Posługuje się właściwym nazewnictwem z zakresu opieki położniczej, neonatologicznej i ginekologicznej oraz interpretować podstawowe pojęcia z zakresu praktyki zawodowej położnej (C.U1) U2: Potrafi gromadzić informacje metodą wywiadu, obserwacji, pomiarów, badania przedmiotowego i analizy dokumentacji w celu rozpoznania stanu zdrowia kobiety chorej ginekologicznie, kobiety ciężarnej, kobiety rodzącej, kobiety w okresie połogu oraz noworodka, a także interpretować i dokumentować uzyskane wyniki na potrzeby diagnozy położniczej (C.U2.) U3: Potrafi prowadzić dokumentację medyczną i posługiwać się nią (C.U3) U4: Ocenia ryzyko rozwoju odleżyn oraz stosuje dostępne metody, techniki i środki pielęgnacji ran oraz planuje działania profilaktyczne w opiece położniczej (C.U20) U5: Potrafi przemieszczać i pozycjonować pacjenta z wykorzystaniem różnych technik i metod, wykonywać ćwiczenia czynne i bierne oraz gimnastykę oddechową, drenaż ułożeniowy, inhalację i odśluzowywanie dróg oddechowych (C.U21) U6: Stosuje zasady aseptyki i antyseptyki w opiece położniczej (C.U23). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | W zakresie kompetencji społecznych absolwent: K1: Odnosi się do pacjentów z szacunkiem (K.1.) K2: Przestrzega praw pacjenta (K.2.) K3: Akceptuje potrzebę standardów etycznych (K.3.) K4: Współpracuje z członkami zespołu interdyscyplinarnego (K.5.) K5: Wykazuje nawyk samokształcenia (K.7.) |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: • wykład informacyjny • wykład problemowy • wykład konwersatoryjny • debata Ćwiczenia: • analiza przypadków • ćwiczenia kliniczne • metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany) • uczenie wspomagane komputerem • metody eksponujące: film, pokaz • debata • odgrywanie ról, • „burza mózgów”. Zajęcia praktyczne: • dyskusja dydaktyczna • analiza przypadków • metody symulacyjne (studium przypadku) • metody eksponujące: pokaz, instruktaż • ćwiczenia kliniczne |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi opieki pielęgniarsko-położniczej nad kobietą ciężarną, rodzącą, położnicą, jej dzieckiem i rodziną oraz kobietą w każdym okresie jej życia. Przedstawienie zakresu i charakteru opieki położniczej w odniesieniu do wybranych stanów zdrowia kobiety i jej rodziny. Przygotowanie do prowadzenia edukacji zdrowotnej i działań profilaktycznych w odniesieniu do kobiety ciężarnej, rodzącej, położnicy i jej dziecka oraz kobiety zdrowej, zagrożonej chorobą i chorej ginekologicznie oraz jej rodziny. |
Pełny opis: |
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów, ćwiczeń, zajęć praktycznych i samokształcenia. Wykłady: Podstawy Opieki Położniczej, to przedmiot w ramach, którego student zapozna się ze statusem i istotą zawodu położnej, rolę zawodową położnej w ujęciu historycznym i współczesnym oraz uwarunkowania rozwoju zawodu położnej. Ponadto student pozna role, funkcje zawodowe i zadania położnej w opiece nad kobietą w różnych okresach jej życia oraz rolę położnej w zespole interdyscyplinarnym w procesie promowania zdrowia, profilaktyki, diagnozowania, leczenia i rehabilitacji kobiety w różnych okresach jej życia i różnym stanie zdrowia. Ponadto wykłady mają za zadanie zapoznanie studenta z organizacją opieki perinatalnej w Polsce oraz ze standardami pracy położnej zgodnymi z obowiązującymi regulacjami prawnymi. Ćwiczenia: W trakcie ćwiczeń w Zakładzie Podstaw Opieki Położniczej, student poznaje zasady i techniki wykonywania podstawowych zabiegów diagnostycznych, rehabilitacyjnych i terapeutycznych przypisanych roli zawodowej położnej, które zdobywa w warunkach symulowanych. Ćwiczenia mają także na celu kształtowanie umiejętności z zakresu ogólnych zasad postępowania aseptycznego i antyseptycznego oraz z zakresu czynności pielęgnacyjnych i opiekuńczych nad kobietą w różnych okresach jej życia i różnych stanach zdrowia. Zajęcia praktyczne: Zajęcia praktyczne mają za zadanie przygotowanie studenta do możliwości wykorzystania wiedzy i umiejętności nabytych w trakcie wykładów i ćwiczeń, a ich celem jest realizacja świadczeń zdrowotnych nad kobietą ciężarną, rodzącą i położnicą oraz noworodkiem, w tym stosowanie ogólnych zasad postępowania, algorytmów, standardów i procedur na rzecz podmiotu opieki. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa/podstawowa: 1. Ślusarska B, Zarzycka D, Majda A. (red.) Podstawy pielęgniarstwa. Tom 2. Wybrane umiejętności i procedury opieki pielęgniarskiej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017. 2. Zahradniczek K. (red.) Pielęgniarstwo. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2004 3. Ciechaniewicz W. (red.) Pielęgniarstwo. Ćwiczenia. Tom 1-2, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2007 Literatura uzupełniająca: 1. Ślusarska B, Zarzycka D, Majda A. (red.) Umiejętności pielęgniarskie. Katalog check list. Materiały ćwiczeniowe z podstaw pielęgniarstwa. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017. 2. Ślusarska B, Zarzycka D. Podstawy pielęgniarstwa tom 1-2 - założenia koncepcyjno-empiryczne opieki pielęgniarskiej. Tom 1. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Lublin 2017. 3. Rabiej M. Mazurkiewicz B.: Pielęgnowanie w położnictwie, ginekologii i neonatologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2018. 4. Lumsden H., Holmes D.: Noworodek i jego rodzina. Praktyka położnicza. Red. wyd. polskiego G. Iwanowicz-Palus. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012. 5. USTAWA z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej. 6. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie rodzaju i zakresu świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych udzielanych przez pielęgniarkę albo położną samodzielnie bez zlecenia lekarskiego. 7. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej. 8. Cekański A, Łosik M. Wykłady z położnictwa. Podręcznik dla studentów położnictwa. Wydawnictwo alfa-medica press. Bielsko-Biała 2011. 9. Kózka M, Płaszewska-Żywko L. Procedury pielęgniarskie. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. 10. Gręborowicz GH. (red.) Położnictwo i ginekologia. Położnictwo tom1. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2016. 11. Nehring-Gugulska M, Żukowska-Rubik M, Pietkiewicz A. (red.) Karmienie piersią w teorii i praktyce. Podręcznik dla doradców i konsultantów laktacyjnych oraz położnych, pielęgniarek i lekarzy. Wydawnictwo: Medycyna Praktyczna, Kraków 2017. 12. Artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami (MEDLINE, CINAHL with Full Text, Health Source: Nursing/Academic Editio, Academic Search Complete, itp.). |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Warunkiem zaliczenia wykładów jest: 1. 100% frekwencja i pozytywna postawa studenta. 2. Odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą. 3. Przedłużona obserwacja nauczyciela: K1 (0-10 punktów, >50%). 4. Ocena przez kolegów: K1 (0-10 punktów, >50%). 5.Zaliczenie kolokwium z wykładów (test pisemny MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory), wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia): W1-W3, U1-U2, K1. Punktacja i ocena: <75% ndst 75-80% dst 80,01-85% dst+ 85,01-90% db 90,01-95% db+ 95,01-100% bdb Ćwiczenia: Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest: 1. 100% frekwencja i pozytywna postawa studenta. 2. Odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą. 3. Przedłużona obserwacja nauczyciela: K1-K2 (0-10 punktów, >50%). 4. Ocena przez kolegów: K1-K2 (0-10 punktów, >50%). 5. Zaliczenie kolokwium „wyjściowego” z ćwiczeń (test pisemny MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory) na platformie Moodle wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia): W1-W3, U1-U4, K1-K2. Punktacja i ocena: <75% ndst 75-80% dst 80,01-85% dst+ 85,01-90% db 90,01-95% db+ 95,01-100% bdb 6. Egzamin praktyczny – metodą OSCE. Ocena umiejętności praktycznych na podstawie check-list. Zaliczenie stacji wymaga wykonania, co najmniej 60% zadań z check-list: U1-U4. Punktacja: - za każdą pozytywną odpowiedź student może uzyskać 1 punkt - do zaliczenia egzaminu konieczne jest uzyskanie 60%. 7. Zajęcia praktyczne: Warunkiem zaliczenia zajęć praktycznych jest: 1. 100% frekwencja i pozytywna postawa studenta. 2. Odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą. 3. Przedłużona obserwacja nauczyciela: K1-K5 (0-10 punktów, >50%). 4. Ocena przez kolegów: K1-K5 (0-10 punktów, >50%). 5. Zaliczenie kolokwium „wyjściowego” z zajęć praktycznych (test pisemny, MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory), wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia): W1-W3, U1-U4. Punktacja i ocena: <75% ndst 75-80% dst 80,01-85% dst+ 85,01-90% db 90,01-95% db+ 95,01-100% bdb 6. Zaliczenie umiejętności praktycznych – Zajęcia praktyczne – zgodnie z regulaminem i na podstawie dziennika - Wykaz umiejętności praktycznych: U1-U4. Samokształcenie: W1, U1 K1. Praca w formie eseju i/lub prezentacji multimedialnej oddana terminowo (załącznik 1,2). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
Samokształcenie, 30 godzin
Wykład, 10 godzin
Zajęcia praktyczne, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej W. Socha | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Bannach, Alicja Gdaniec, Grażyna Gebuza, Małgorzata Gierszewska, Katarzyna Jóźwiarska, Marzena Kaźmierczak, Marlena Michna-Smok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Samokształcenie - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie Zajęcia praktyczne - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi opieki pielęgniarsko-położniczej nad kobietą ciężarną, rodzącą, położnicą, jej dzieckiem i rodziną oraz kobietą w każdym okresie jej życia. Przedstawienie zakresu i charakteru opieki położniczej w odniesieniu do wybranych stanów zdrowia kobiety i jej rodziny. Przygotowanie do prowadzenia edukacji zdrowotnej i działań profilaktycznych w odniesieniu do kobiety ciężarnej, rodzącej, położnicy i jej dziecka oraz kobiety zdrowej, zagrożonej chorobą i chorej ginekologicznie oraz jej rodziny. Kształtowanie wybranych umiejętności wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych, diagnostycznych, terapeutycznych, rehabilitacyjnych i profilaktycznych wynikających z funkcji zawodowej położnej w oparciu o wytyczne rekomendacji, standardów i procedur. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów, ćwiczeń, zajęć praktycznych i samokształcenia. Wykłady: Podstawy Opieki Położniczej, to przedmiot w ramach, którego student zapozna się ze statusem i istotą zawodu położnej, rolę zawodową położnej w ujęciu historycznym i współczesnym oraz uwarunkowania rozwoju zawodu położnej. Ponadto student pozna role, funkcje zawodowe i zadania położnej w opiece nad kobietą w różnych okresach jej życia oraz rolę położnej w zespole interdyscyplinarnym w procesie promowania zdrowia, profilaktyki, diagnozowania, leczenia i rehabilitacji kobiety w różnych okresach jej życia i różnym stanie zdrowia. Ponadto wykłady mają za zadanie zapoznanie studenta z organizacją opieki perinatalnej w Polsce oraz ze standardami pracy położnej zgodnymi z obowiązującymi regulacjami prawnymi. Ćwiczenia: W trakcie ćwiczeń w Zakładzie Podstaw Opieki Położniczej, student poznaje zasady i techniki wykonywania podstawowych zabiegów diagnostycznych, rehabilitacyjnych i terapeutycznych przypisanych roli zawodowej położnej, które zdobywa w warunkach symulowanych. Ćwiczenia mają także na celu kształtowanie umiejętności z zakresu ogólnych zasad postępowania aseptycznego i antyseptycznego oraz z zakresu czynności pielęgnacyjnych i opiekuńczych nad kobietą w różnych okresach jej życia i różnych stanach zdrowia. Zajęcia praktyczne: Zajęcia praktyczne mają za zadanie przygotowanie studenta do możliwości wykorzystania wiedzy i umiejętności nabytych w trakcie wykładów i ćwiczeń, a ich celem jest realizacja świadczeń zdrowotnych nad kobietą ciężarną, rodzącą i położnicą oraz noworodkiem, w tym stosowanie ogólnych zasad postępowania, algorytmów, standardów i procedur na rzecz podmiotu opieki. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa/podstawowa: 1. Ślusarska B, Zarzycka D, Majda A. (red.) Podstawy pielęgniarstwa. Tom 2. Wybrane umiejętności i procedury opieki pielęgniarskiej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017. 2. Zahradniczek K. (red.) Pielęgniarstwo. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2004 3. Ciechaniewicz W. (red.) Pielęgniarstwo. Ćwiczenia. Tom 1-2, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2007 Literatura uzupełniająca: 1. Ślusarska B, Zarzycka D, Majda A. (red.) Umiejętności pielęgniarskie. Katalog check list. Materiały ćwiczeniowe z podstaw pielęgniarstwa. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017. 2. Ślusarska B, Zarzycka D. Podstawy pielęgniarstwa tom 1-2 - założenia koncepcyjno-empiryczne opieki pielęgniarskiej. Tom 1. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Lublin 2017. 3. Rabiej M. Mazurkiewicz B.: Pielęgnowanie w położnictwie, ginekologii i neonatologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2018. 4. Lumsden H., Holmes D.: Noworodek i jego rodzina. Praktyka położnicza. Red. wyd. polskiego G. Iwanowicz-Palus. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012. 5. USTAWA z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej. 6. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie rodzaju i zakresu świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych udzielanych przez pielęgniarkę albo położną samodzielnie bez zlecenia lekarskiego. 7. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej. 8. Cekański A, Łosik M. Wykłady z położnictwa. Podręcznik dla studentów położnictwa. Wydawnictwo alfa-medica press. Bielsko-Biała 2011. 9. Kózka M, Płaszewska-Żywko L. Procedury pielęgniarskie. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. 10. Bręborowicz GH. (red.) Położnictwo i ginekologia. Położnictwo tom1. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2020. 11. Bręborowicz GH. (red.) Położnictwo. Podręcznik dla położnych i pielęgniarek. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2022. 12. Nehring-Gugulska M, Żukowska-Rubik M, Pietkiewicz A. (red.) Karmienie piersią w teorii i praktyce. Podręcznik dla doradców i konsultantów laktacyjnych oraz położnych, pielęgniarek i lekarzy. Wydawnictwo: Medycyna Praktyczna, Kraków 2017. 13. Artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami (MEDLINE, CINAHL with Full Text, Health Source: Nursing/Academic Editio, Academic Search Complete, itp.). 14.Iwanowicz-Palus G, Bień A. Edukacja przedporodowa. Biblioteka Położnej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2020. 15. Rabiej M, Mazurkiewicz B, Nowacka A (red.) Procedury medyczne w położnictwie, Praktyka położnej. Tom 2. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2020. 16. Rabiej M, Mazurkiewicz B, Nowacka A (red.) Procedury medyczne w ginekologii, Praktyka położnej. Tom 1. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2020. 17. Rabiej M, Mazurkiewicz B (red.). Pielęgnowanie w położnictwie, ginekologii i neonatologii. Praktyka położnej. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2018. 18.Klimaszewska K, Baranowska A, Krajewska-Kułak E. (red.) Podstawowe czynności medyczne i pielęgnacyjne. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2017. 19. Ciepiela O. (red.). Diagnostyka laboratoryjna w pielęgniarstwie i położnictwie. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2021. 20. Łepecka-Klusek C. (red.). Pielęgniarstwo we współczesnym położnictwie i ginekologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2022. 21. Wilińska M (red.). Laktacja tom 1. Kompendium dla praktyków. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2022. 22. Augustyniuk K, Grochans E (red.). Check-listy z zakresu badań fizykalnych. Kierunek Pielęgniarstwo i Położnictwo. Wydawnictwo PUM 2020. www.pum.edu.pl/uczelnia/wydawnictwo 23. Augustyniuk K, Grochans E (red.).Check-listy czynności i zabiegów pielęgniarskich. Podstawy pielęgniarstwa. Kierunek Pielęgniarstwo. Wydawnictwo PUM 2020. www.pum.edu.pl/uczelnia/wydawnictwo. |
|
Uwagi: |
Terminy i miejsca odbywania zajęć są podawane przez Dział Dydaktyki Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy, UMK w Toruniu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
Samokształcenie, 30 godzin
Wykład, 10 godzin
Zajęcia praktyczne, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej W. Socha | |
Prowadzący grup: | Alicja Gdaniec, Grażyna Gebuza, Małgorzata Gierszewska, Marzena Kaźmierczak, Estera Mieczkowska, Emilia Psiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Samokształcenie - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie Zajęcia praktyczne - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi opieki pielęgniarsko-położniczej nad kobietą ciężarną, rodzącą, położnicą, jej dzieckiem i rodziną oraz kobietą w każdym okresie jej życia. Przedstawienie zakresu i charakteru opieki położniczej w odniesieniu do wybranych stanów zdrowia kobiety i jej rodziny. Przygotowanie do prowadzenia edukacji zdrowotnej i działań profilaktycznych w odniesieniu do kobiety ciężarnej, rodzącej, położnicy i jej dziecka oraz kobiety zdrowej, zagrożonej chorobą i chorej ginekologicznie oraz jej rodziny. Kształtowanie wybranych umiejętności wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych, diagnostycznych, terapeutycznych, rehabilitacyjnych i profilaktycznych wynikających z funkcji zawodowej położnej w oparciu o wytyczne rekomendacji, standardów i procedur. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów, ćwiczeń, zajęć praktycznych i samokształcenia. Wykłady: Podstawy Opieki Położniczej, to przedmiot w ramach, którego student zapozna się ze statusem i istotą zawodu położnej, rolę zawodową położnej w ujęciu historycznym i współczesnym oraz uwarunkowania rozwoju zawodu położnej. Ponadto student pozna role, funkcje zawodowe i zadania położnej w opiece nad kobietą w różnych okresach jej życia oraz rolę położnej w zespole interdyscyplinarnym w procesie promowania zdrowia, profilaktyki, diagnozowania, leczenia i rehabilitacji kobiety w różnych okresach jej życia i różnym stanie zdrowia. Ponadto wykłady mają za zadanie zapoznanie studenta z organizacją opieki perinatalnej w Polsce oraz ze standardami pracy położnej zgodnymi z obowiązującymi regulacjami prawnymi. Ćwiczenia: W trakcie ćwiczeń w Zakładzie Podstaw Opieki Położniczej, student poznaje zasady i techniki wykonywania podstawowych zabiegów diagnostycznych, rehabilitacyjnych i terapeutycznych przypisanych roli zawodowej położnej, które zdobywa w warunkach symulowanych. Ćwiczenia mają także na celu kształtowanie umiejętności z zakresu ogólnych zasad postępowania aseptycznego i antyseptycznego oraz z zakresu czynności pielęgnacyjnych i opiekuńczych nad kobietą w różnych okresach jej życia i różnych stanach zdrowia. Zajęcia praktyczne: Zajęcia praktyczne mają za zadanie przygotowanie studenta do możliwości wykorzystania wiedzy i umiejętności nabytych w trakcie wykładów i ćwiczeń, a ich celem jest realizacja świadczeń zdrowotnych nad kobietą ciężarną, rodzącą i położnicą oraz noworodkiem, w tym stosowanie ogólnych zasad postępowania, algorytmów, standardów i procedur na rzecz podmiotu opieki. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa/podstawowa: 1. Ślusarska B, Zarzycka D, Majda A. (red.) Podstawy pielęgniarstwa. Tom 2. Wybrane umiejętności i procedury opieki pielęgniarskiej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017. 2. Zahradniczek K. (red.) Pielęgniarstwo. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2004 3. Ciechaniewicz W. (red.) Pielęgniarstwo. Ćwiczenia. Tom 1-2, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2007 Literatura uzupełniająca: 1. Ślusarska B, Zarzycka D, Majda A. (red.) Umiejętności pielęgniarskie. Katalog check list. Materiały ćwiczeniowe z podstaw pielęgniarstwa. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017. 2. Ślusarska B, Zarzycka D. Podstawy pielęgniarstwa tom 1-2 - założenia koncepcyjno-empiryczne opieki pielęgniarskiej. Tom 1. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Lublin 2017. 3. Rabiej M. Mazurkiewicz B.: Pielęgnowanie w położnictwie, ginekologii i neonatologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2018. 4. Lumsden H., Holmes D.: Noworodek i jego rodzina. Praktyka położnicza. Red. wyd. polskiego G. Iwanowicz-Palus. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012. 5. USTAWA z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej. 6. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie rodzaju i zakresu świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych udzielanych przez pielęgniarkę albo położną samodzielnie bez zlecenia lekarskiego. 7. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej. 8. Cekański A, Łosik M. Wykłady z położnictwa. Podręcznik dla studentów położnictwa. Wydawnictwo alfa-medica press. Bielsko-Biała 2011. 9. Kózka M, Płaszewska-Żywko L. Procedury pielęgniarskie. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. 10. Bręborowicz GH. (red.) Położnictwo i ginekologia. Położnictwo tom1. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2020. 11. Bręborowicz GH. (red.) Położnictwo. Podręcznik dla położnych i pielęgniarek. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2022. 12. Nehring-Gugulska M, Żukowska-Rubik M, Pietkiewicz A. (red.) Karmienie piersią w teorii i praktyce. Podręcznik dla doradców i konsultantów laktacyjnych oraz położnych, pielęgniarek i lekarzy. Wydawnictwo: Medycyna Praktyczna, Kraków 2017. 13. Artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami (MEDLINE, CINAHL with Full Text, Health Source: Nursing/Academic Editio, Academic Search Complete, itp.). 14.Iwanowicz-Palus G, Bień A. Edukacja przedporodowa. Biblioteka Położnej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2020. 15. Rabiej M, Mazurkiewicz B, Nowacka A (red.) Procedury medyczne w położnictwie, Praktyka położnej. Tom 2. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2020. 16. Rabiej M, Mazurkiewicz B, Nowacka A (red.) Procedury medyczne w ginekologii, Praktyka położnej. Tom 1. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2020. 17. Rabiej M, Mazurkiewicz B (red.). Pielęgnowanie w położnictwie, ginekologii i neonatologii. Praktyka położnej. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2018. 18.Klimaszewska K, Baranowska A, Krajewska-Kułak E. (red.) Podstawowe czynności medyczne i pielęgnacyjne. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2017. 19. Ciepiela O. (red.). Diagnostyka laboratoryjna w pielęgniarstwie i położnictwie. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2021. 20. Łepecka-Klusek C. (red.). Pielęgniarstwo we współczesnym położnictwie i ginekologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2022. 21. Wilińska M (red.). Laktacja tom 1. Kompendium dla praktyków. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2022. 22. Augustyniuk K, Grochans E (red.). Check-listy z zakresu badań fizykalnych. Kierunek Pielęgniarstwo i Położnictwo. Wydawnictwo PUM 2020. www.pum.edu.pl/uczelnia/wydawnictwo 23. Augustyniuk K, Grochans E (red.).Check-listy czynności i zabiegów pielęgniarskich. Podstawy pielęgniarstwa. Kierunek Pielęgniarstwo. Wydawnictwo PUM 2020. www.pum.edu.pl/uczelnia/wydawnictwo. |
|
Uwagi: |
Terminy i miejsca odbywania zajęć są podawane przez Dział Dydaktyki Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy, UMK w Toruniu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
Samokształcenie, 30 godzin
Wykład, 10 godzin
Zajęcia praktyczne, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej W. Socha | |
Prowadzący grup: | Alicja Gdaniec, Grażyna Gebuza, Małgorzata Gierszewska, Marzena Kaźmierczak, Zofia Maślewska, Marlena Michna-Smok, Estera Mieczkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Samokształcenie - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie Zajęcia praktyczne - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi opieki pielęgniarsko-położniczej nad kobietą ciężarną, rodzącą, położnicą, jej dzieckiem i rodziną oraz kobietą w każdym okresie jej życia. Przedstawienie zakresu i charakteru opieki położniczej w odniesieniu do wybranych stanów zdrowia kobiety i jej rodziny. Przygotowanie do prowadzenia edukacji zdrowotnej i działań profilaktycznych w odniesieniu do kobiety ciężarnej, rodzącej, położnicy i jej dziecka oraz kobiety zdrowej, zagrożonej chorobą i chorej ginekologicznie oraz jej rodziny. Kształtowanie wybranych umiejętności wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych, diagnostycznych, terapeutycznych, rehabilitacyjnych i profilaktycznych wynikających z funkcji zawodowej położnej w oparciu o wytyczne rekomendacji, standardów i procedur. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów, ćwiczeń, zajęć praktycznych i samokształcenia. Wykłady: Podstawy Opieki Położniczej, to przedmiot w ramach, którego student zapozna się ze statusem i istotą zawodu położnej, rolę zawodową położnej w ujęciu historycznym i współczesnym oraz uwarunkowania rozwoju zawodu położnej. Ponadto student pozna role, funkcje zawodowe i zadania położnej w opiece nad kobietą w różnych okresach jej życia oraz rolę położnej w zespole interdyscyplinarnym w procesie promowania zdrowia, profilaktyki, diagnozowania, leczenia i rehabilitacji kobiety w różnych okresach jej życia i różnym stanie zdrowia. Ponadto wykłady mają za zadanie zapoznanie studenta z organizacją opieki perinatalnej w Polsce oraz ze standardami pracy położnej zgodnymi z obowiązującymi regulacjami prawnymi. Ćwiczenia: W trakcie ćwiczeń w Zakładzie Podstaw Opieki Położniczej, student poznaje zasady i techniki wykonywania podstawowych zabiegów diagnostycznych, rehabilitacyjnych i terapeutycznych przypisanych roli zawodowej położnej, które zdobywa w warunkach symulowanych. Ćwiczenia mają także na celu kształtowanie umiejętności z zakresu ogólnych zasad postępowania aseptycznego i antyseptycznego oraz z zakresu czynności pielęgnacyjnych i opiekuńczych nad kobietą w różnych okresach jej życia i różnych stanach zdrowia. Zajęcia praktyczne: Zajęcia praktyczne mają za zadanie przygotowanie studenta do możliwości wykorzystania wiedzy i umiejętności nabytych w trakcie wykładów i ćwiczeń, a ich celem jest realizacja świadczeń zdrowotnych nad kobietą ciężarną, rodzącą i położnicą oraz noworodkiem, w tym stosowanie ogólnych zasad postępowania, algorytmów, standardów i procedur na rzecz podmiotu opieki. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa/podstawowa: 1. Ślusarska B, Zarzycka D, Majda A. (red.) Podstawy pielęgniarstwa. Tom 2. Wybrane umiejętności i procedury opieki pielęgniarskiej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017. 2. Zahradniczek K. (red.) Pielęgniarstwo. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2004 3. Ciechaniewicz W. (red.) Pielęgniarstwo. Ćwiczenia. Tom 1-2, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2007 Literatura uzupełniająca: 1. Ślusarska B, Zarzycka D, Majda A. (red.) Umiejętności pielęgniarskie. Katalog check list. Materiały ćwiczeniowe z podstaw pielęgniarstwa. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017. 2. Ślusarska B, Zarzycka D. Podstawy pielęgniarstwa tom 1-2 - założenia koncepcyjno-empiryczne opieki pielęgniarskiej. Tom 1. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Lublin 2017. 3. Rabiej M. Mazurkiewicz B.: Pielęgnowanie w położnictwie, ginekologii i neonatologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2018. 4. Lumsden H., Holmes D.: Noworodek i jego rodzina. Praktyka położnicza. Red. wyd. polskiego G. Iwanowicz-Palus. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012. 5. USTAWA z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej. 6. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie rodzaju i zakresu świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych udzielanych przez pielęgniarkę albo położną samodzielnie bez zlecenia lekarskiego. 7. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej. 8. Cekański A, Łosik M. Wykłady z położnictwa. Podręcznik dla studentów położnictwa. Wydawnictwo alfa-medica press. Bielsko-Biała 2011. 9. Kózka M, Płaszewska-Żywko L. Procedury pielęgniarskie. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. 10. Bręborowicz GH. (red.) Położnictwo i ginekologia. Położnictwo tom1. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2020. 11. Bręborowicz GH. (red.) Położnictwo. Podręcznik dla położnych i pielęgniarek. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2022. 12. Nehring-Gugulska M, Żukowska-Rubik M, Pietkiewicz A. (red.) Karmienie piersią w teorii i praktyce. Podręcznik dla doradców i konsultantów laktacyjnych oraz położnych, pielęgniarek i lekarzy. Wydawnictwo: Medycyna Praktyczna, Kraków 2017. 13. Artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami (MEDLINE, CINAHL with Full Text, Health Source: Nursing/Academic Editio, Academic Search Complete, itp.). 14.Iwanowicz-Palus G, Bień A. Edukacja przedporodowa. Biblioteka Położnej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2020. 15. Rabiej M, Mazurkiewicz B, Nowacka A (red.) Procedury medyczne w położnictwie, Praktyka położnej. Tom 2. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2020. 16. Rabiej M, Mazurkiewicz B, Nowacka A (red.) Procedury medyczne w ginekologii, Praktyka położnej. Tom 1. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2020. 17. Rabiej M, Mazurkiewicz B (red.). Pielęgnowanie w położnictwie, ginekologii i neonatologii. Praktyka położnej. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2018. 18.Klimaszewska K, Baranowska A, Krajewska-Kułak E. (red.) Podstawowe czynności medyczne i pielęgnacyjne. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2017. 19. Ciepiela O. (red.). Diagnostyka laboratoryjna w pielęgniarstwie i położnictwie. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2021. 20. Łepecka-Klusek C. (red.). Pielęgniarstwo we współczesnym położnictwie i ginekologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2022. 21. Wilińska M (red.). Laktacja tom 1. Kompendium dla praktyków. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2022. 22. Augustyniuk K, Grochans E (red.). Check-listy z zakresu badań fizykalnych. Kierunek Pielęgniarstwo i Położnictwo. Wydawnictwo PUM 2020. www.pum.edu.pl/uczelnia/wydawnictwo 23. Augustyniuk K, Grochans E (red.).Check-listy czynności i zabiegów pielęgniarskich. Podstawy pielęgniarstwa. Kierunek Pielęgniarstwo. Wydawnictwo PUM 2020. www.pum.edu.pl/uczelnia/wydawnictwo. |
|
Uwagi: |
Terminy i miejsca odbywania zajęć są podawane przez Dział Dydaktyki Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy, UMK w Toruniu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.