Zaawansowana praktyka położnicza:Opieka specjalistyczna nad kobietą i jej rodziną w ujęciu interdyscyplinarnym:Opieka nad kobietą z niepełnosprawnością w różnych okresach jej życia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-PO1-OSO-S2L |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0913) Pielęgniarstwo i opieka
|
Nazwa przedmiotu: | Zaawansowana praktyka położnicza:Opieka specjalistyczna nad kobietą i jej rodziną w ujęciu interdyscyplinarnym:Opieka nad kobietą z niepełnosprawnością w różnych okresach jej życia |
Jednostka: | Katedra Perinatologii, Ginekologii i Ginekologii Onkologicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.50
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | W zakresie wiedzy: Student przed przystąpieniem do zajęć powinien posiadać wiedzę z zakresu podstaw opieki nad niepełnosprawnymi oraz rehabilitacji w położnictwie, ginekologii i neonatologii (zakres studiów I stopnia). W zakresie umiejętności: uzyskane w wyniku kształcenia ww. modułów. W zakresie kompetencji społecznych: ponoszenia odpowiedzialności za realizowanie świadczeń zdrowotnych w opiece położniczej. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 10h - udział w ćwiczeniach: 10h - konsultacje związane z przygotowaniem do ćwiczeń: 5 h Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 30 godzin, co odpowiada 1 punktom ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”: -udział w wykładach: 10h -udział w ćwiczeniach: 10h -czytanie wskazanej literatury naukowej: 2h -przygotowanie do wykładów: 1h -przygotowanie do ćwiczeń: 2h -przygotowanie i udział do zaliczenia na ocenę: 5 h Łączny nakład pracy studenta wynosi 110 godzin, co odpowiada 1,5 punktom ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - nie dotyczy 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: -przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie na ocenę: 6+2=8 h (0,3 punktu ECTS) Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 0,3 punktu ECTS 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 10 godzin. Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 10 godzin, co odpowiada 1 punktu ECTS 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: - nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W zakresie wiedzy absolwent: W1: psychologiczne aspekty niepełnosprawności i ich znaczenie dla funkcjonowania kobiety z niepełnosprawnością w różnych okresach jej życia oraz dla funkcjonowania i jej rodziny; (B.W21.) W2: zasady praktyki opartej na dowodach naukowych w medycynie (evidence based medicine) i w pielęgniarstwie (evidence based nursing practice); (C.W8.) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | W zakresie umiejętności absolwent: U1: oceniać stan zdrowia pacjentki w okresie okołoporodowym z chorobami układowymi, metabolicznymi, endokrynologicznymi i onkologicznymi oraz z zaburzeniami psychicznymi, a także pacjentki z niepełnosprawnością, na podstawie badania fizykalnego, oraz określać standard opieki położniczej nad nią; (B.U22.) U2: organizować i podejmować współpracę z członkami zespołu interdyscyplinarnego w zakresie opieki nad kobietą i jej rodziną w przypadku choroby przewlekłej, niepełnosprawności i choroby o złym rokowaniu; (B.U24.) U3: wykorzystywać wyniki badań naukowych w zakresie opieki położniczej, ginekologicznej i neonatologicznej niezbędne do podjęcia właściwej decyzji w praktyce zawodowej; (C.U7.) U4: przygotowywać rekomendacje w zakresie opieki położniczej w oparciu o wyniki badań naukowych; (C.U8.) U5: stosować zróżnicowane modele opieki położniczej w kontekście nowoczesnego położnictwa, ginekologii i neonatologii; (C.U9.). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | W zakresie kompetencji społecznych absolwent: K1: krytycznej oceny działań własnych i współpracowników przy zachowaniu szacunku dla różnic światopoglądowych i kulturowych; (K.1.) K2: formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemów; (K.2.) K3: okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu położnej i solidarność zawodową (K.3.) K4:okazywania troski o bezpieczeństwo własne, otoczenia i współpracowników (K.4.) K5: rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu i wskazywania priorytetów w realizacji czynności zawodowych; (K.5.) K 6: ponoszenia odpowiedzialności za realizowanie świadczeń zdrowotnych (K.6.) |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: • wykład informacyjny • wykład problemowy • wykład konwersatoryjny • debata Ćwiczenia: • analiza przypadków • ćwiczenia kliniczne • metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany) • uczenie wspomagane komputerem • metody eksponujące: film, pokaz • debata • odgrywanie ról, • „burza mózgów”. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - inscenizacja |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studenta z psychologią i problemami niepełnosprawności oraz przygotowanie do sprawowania kompleksowej opieki okołoporodowej nad kobietą niepełnosprawną i jej rodziną. |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu realizowane są następujące zagadnienia: Wprowadzenie do zagadnień psychologii niepełnosprawności. Opieka w czasie ciąży, porodu i połogu nad kobietą niepełnosprawną ruchowo i nad jej rodziną. Opieka w czasie ciąży, porodu i połogu nad kobietą niepełnosprawną intelektualnie i nad jej rodziną. Opieka w czasie ciąży, porodu i połogu nad kobietą niedosłyszącą, niesłyszącą i głuchoniemą oraz opieka nad jej rodziną. Opieka w czasie ciąży, porodu i połogu nad kobietą niedowidzącą i niewidzącą oraz opieka nad jej rodziną |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa/podstawowa: 1. Mazurkiewicz B., Dmoch – Gajzlerska E.: Opieka położnicza nad pacjentkami niepełnosprawnymi. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012. 2. Makara-Studzińska M., Iwanowicz-Palus G.: Psychologia w położnictwie i ginekologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008. Literatura uzupełniająca: 1. Zeidler. W.: Niepełnosprawność - wybrane problemy psychologiczne i ortopedagogiczne. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007. 2. Guzikowski W., Żurek P.: Zagadnienia związane z ciążą i porodem głuchoniemych. Gin Prak 3/2008. 3. Ochonczenko H., Nowicka A.: Potrzeby osób niepełnosprawnych w warunkach globalnych przemian społeczno-gospodarczych Tom 1. Wydawnictwo Impuls. Kraków 2006. 4. Speck O.: Niepełnosprawni w społeczeństwie. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005. 5. Ossowski R.: Wprowadzenie [w:] J. J. Błeszyński (red.). Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Wydawnictwo Impuls. Kraków 2006. 6. Rejzner C., Szczygielska-Majewska M.: Wybrane zagadnienia z rehabilitacji. Podstawy teoretyczne i praktyka pielęgniarska. CMDNŚSzM, Warszawa 1992. 7. Najnowsze artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: - obecność na zajęciach 100% (wykłady i ćwiczenia) wymiaru godzinowego. - odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą. - przedłużona obserwacja nauczyciela: K1– K6 (0-10 punktów, >50%), - ocena przez kolegów: K1-K6 (0-10 punktów, >50%) - zaliczenie z oceną (kolokwium z ćwiczeń - test pisemny, MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory), na platformie Moodle, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia) - opracowanie prezentacji multimedialnej dotyczącej opieki nad kobietą z niepełnosprawnością i ocena wg. kryteriów Wiedza: W1, U1-U4. Punktacja i ocena: <75% ndst 75-80% dst 80,01-85% dst+ 85,01-90% db 90,01-95% db+ 95,01-100% bdb Poprawa zaliczenia w ramach sesji poprawkowej – test poprawkowy (min. 75% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną). |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej W. Socha | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Gierszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studenta z psychologią i problemami niepełnosprawności oraz przygotowanie do sprawowania kompleksowej opieki okołoporodowej nad kobietą niepełnosprawną i jej rodziną. |
|
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu realizowane są następujące zagadnienia: Wprowadzenie do zagadnień psychologii niepełnosprawności. Opieka w czasie ciąży, porodu i połogu nad kobietą niepełnosprawną ruchowo i nad jej rodziną. Opieka w czasie ciąży, porodu i połogu nad kobietą niepełnosprawną intelektualnie i nad jej rodziną. Opieka w czasie ciąży, porodu i połogu nad kobietą niedosłyszącą, niesłyszącą i głuchoniemą oraz opieka nad jej rodziną. Opieka w czasie ciąży, porodu i połogu nad kobietą niedowidzącą i niewidzącą oraz opieka nad jej rodziną |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa/podstawowa: 1. Mazurkiewicz B., Dmoch – Gajzlerska E.: Opieka położnicza nad pacjentkami niepełnosprawnymi. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012. 2. Makara-Studzińska M., Iwanowicz-Palus G.: Psychologia w położnictwie i ginekologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008. Literatura uzupełniająca: 1. Zeidler. W.: Niepełnosprawność - wybrane problemy psychologiczne i ortopedagogiczne. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007. 2. Guzikowski W., Żurek P.: Zagadnienia związane z ciążą i porodem głuchoniemych. Gin Prak 3/2008. 3. Ochonczenko H., Nowicka A.: Potrzeby osób niepełnosprawnych w warunkach globalnych przemian społeczno-gospodarczych Tom 1. Wydawnictwo Impuls. Kraków 2006. 4. Speck O.: Niepełnosprawni w społeczeństwie. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005. 5. Ossowski R.: Wprowadzenie [w:] J. J. Błeszyński (red.). Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Wydawnictwo Impuls. Kraków 2006. 6. Rejzner C., Szczygielska-Majewska M.: Wybrane zagadnienia z rehabilitacji. Podstawy teoretyczne i praktyka pielęgniarska. CMDNŚSzM, Warszawa 1992. 7. Najnowsze artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami. |
|
Uwagi: |
Terminy i miejsca odbywania zajęć są podawane przez Dział Dydaktyki Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy, UMK w Toruniu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej W. Socha | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Gierszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studenta z psychologią i problemami niepełnosprawności oraz przygotowanie do sprawowania kompleksowej opieki okołoporodowej nad kobietą niepełnosprawną i jej rodziną. |
|
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu realizowane są następujące zagadnienia: Wprowadzenie do zagadnień psychologii niepełnosprawności. Opieka w czasie ciąży, porodu i połogu nad kobietą niepełnosprawną ruchowo i nad jej rodziną. Opieka w czasie ciąży, porodu i połogu nad kobietą niepełnosprawną intelektualnie i nad jej rodziną. Opieka w czasie ciąży, porodu i połogu nad kobietą niedosłyszącą, niesłyszącą i głuchoniemą oraz opieka nad jej rodziną. Opieka w czasie ciąży, porodu i połogu nad kobietą niedowidzącą i niewidzącą oraz opieka nad jej rodziną |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa/podstawowa: 1. Mazurkiewicz B., Dmoch – Gajzlerska E.: Opieka położnicza nad pacjentkami niepełnosprawnymi. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012. 2. Makara-Studzińska M., Iwanowicz-Palus G.: Psychologia w położnictwie i ginekologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008. Literatura uzupełniająca: 1. Zeidler. W.: Niepełnosprawność - wybrane problemy psychologiczne i ortopedagogiczne. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007. 2. Guzikowski W., Żurek P.: Zagadnienia związane z ciążą i porodem głuchoniemych. Gin Prak 3/2008. 3. Ochonczenko H., Nowicka A.: Potrzeby osób niepełnosprawnych w warunkach globalnych przemian społeczno-gospodarczych Tom 1. Wydawnictwo Impuls. Kraków 2006. 4. Speck O.: Niepełnosprawni w społeczeństwie. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005. 5. Ossowski R.: Wprowadzenie [w:] J. J. Błeszyński (red.). Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Wydawnictwo Impuls. Kraków 2006. 6. Rejzner C., Szczygielska-Majewska M.: Wybrane zagadnienia z rehabilitacji. Podstawy teoretyczne i praktyka pielęgniarska. CMDNŚSzM, Warszawa 1992. 7. Najnowsze artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami. |
|
Uwagi: |
Terminy i miejsca odbywania zajęć są podawane przez Dział Dydaktyki Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy, UMK w Toruniu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej W. Socha | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Gierszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej W. Socha | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.