Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zaawansowana praktyka położnicza:Opieka specjalistyczna nad kobietą i jej rodziną w ujęciu interdyscyplinarnym:Opieka nad kobietą z niepełnosprawnością w różnych okresach jej życia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-PO1-OSO-S2L
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0913) Pielęgniarstwo i opieka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zaawansowana praktyka położnicza:Opieka specjalistyczna nad kobietą i jej rodziną w ujęciu interdyscyplinarnym:Opieka nad kobietą z niepełnosprawnością w różnych okresach jej życia
Jednostka: Katedra Perinatologii, Ginekologii i Ginekologii Onkologicznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.50 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

W zakresie wiedzy: Student przed przystąpieniem do zajęć powinien posiadać wiedzę z zakresu podstaw opieki nad niepełnosprawnymi oraz rehabilitacji w położnictwie, ginekologii i neonatologii (zakres studiów I stopnia).

W zakresie umiejętności: uzyskane w wyniku kształcenia ww. modułów.

W zakresie kompetencji społecznych: ponoszenia odpowiedzialności za realizowanie świadczeń zdrowotnych w opiece położniczej.


Całkowity nakład pracy studenta:

1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 10h

- udział w ćwiczeniach: 10h

- konsultacje związane z przygotowaniem do ćwiczeń: 5 h

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 30 godzin, co odpowiada 1 punktom ECTS

2. Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”:

-udział w wykładach: 10h

-udział w ćwiczeniach: 10h

-czytanie wskazanej literatury naukowej: 2h

-przygotowanie do wykładów: 1h

-przygotowanie do ćwiczeń: 2h

-przygotowanie i udział do zaliczenia na ocenę: 5 h

Łączny nakład pracy studenta wynosi 110 godzin, co odpowiada 1,5 punktom ECTS

3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- nie dotyczy

4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

-przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie na ocenę: 6+2=8 h (0,3 punktu ECTS)

Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 0,3 punktu ECTS

5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach: 10 godzin.

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi

10 godzin, co odpowiada 1 punktu ECTS

6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

- nie dotyczy


Efekty uczenia się - wiedza:

W zakresie wiedzy absolwent:

W1: psychologiczne aspekty niepełnosprawności i ich znaczenie dla funkcjonowania kobiety z niepełnosprawnością w różnych okresach jej życia oraz dla funkcjonowania i jej rodziny; (B.W21.)

W2: zasady praktyki opartej na dowodach naukowych w medycynie (evidence based medicine) i w pielęgniarstwie (evidence based nursing practice); (C.W8.)


Efekty uczenia się - umiejętności:

W zakresie umiejętności absolwent:

U1: oceniać stan zdrowia pacjentki w okresie okołoporodowym z chorobami układowymi, metabolicznymi, endokrynologicznymi i onkologicznymi oraz z zaburzeniami psychicznymi, a także pacjentki z niepełnosprawnością, na podstawie badania fizykalnego, oraz określać standard opieki położniczej nad nią; (B.U22.)

U2: organizować i podejmować współpracę z członkami zespołu interdyscyplinarnego w zakresie opieki nad kobietą i jej rodziną w przypadku choroby przewlekłej, niepełnosprawności i choroby o złym rokowaniu; (B.U24.)

U3: wykorzystywać wyniki badań naukowych w zakresie opieki położniczej, ginekologicznej i neonatologicznej niezbędne do podjęcia właściwej decyzji w praktyce zawodowej; (C.U7.)

U4: przygotowywać rekomendacje w zakresie opieki położniczej w oparciu o wyniki badań naukowych; (C.U8.)

U5: stosować zróżnicowane modele opieki położniczej w kontekście nowoczesnego położnictwa, ginekologii i neonatologii; (C.U9.).


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

W zakresie kompetencji społecznych absolwent:

K1: krytycznej oceny działań własnych i współpracowników przy zachowaniu szacunku dla różnic światopoglądowych i kulturowych; (K.1.)

K2: formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemów; (K.2.)

K3: okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu położnej i solidarność zawodową (K.3.)

K4:okazywania troski o bezpieczeństwo własne, otoczenia i współpracowników (K.4.)

K5: rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu i wskazywania priorytetów w realizacji czynności zawodowych; (K.5.)

K 6: ponoszenia odpowiedzialności za realizowanie świadczeń zdrowotnych (K.6.)



Metody dydaktyczne:

Wykłady:

• wykład informacyjny

• wykład problemowy

• wykład konwersatoryjny

• debata

Ćwiczenia:

• analiza przypadków

• ćwiczenia kliniczne

• metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany)

• uczenie wspomagane komputerem

• metody eksponujące: film, pokaz

• debata

• odgrywanie ról,

• „burza mózgów”.


Metody dydaktyczne eksponujące:

- inscenizacja
- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- biograficzna
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- referatu
- seminaryjna
- studium przypadku
- sytuacyjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody ewaluacyjne
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zapoznanie studenta z psychologią

i problemami niepełnosprawności oraz przygotowanie do sprawowania kompleksowej opieki okołoporodowej nad kobietą niepełnosprawną i jej rodziną.

Pełny opis:

W ramach przedmiotu realizowane są następujące zagadnienia:

Wprowadzenie do zagadnień psychologii niepełnosprawności. Opieka w czasie ciąży, porodu i połogu nad kobietą niepełnosprawną ruchowo i nad jej rodziną. Opieka w czasie ciąży, porodu i połogu nad kobietą niepełnosprawną intelektualnie i nad jej rodziną. Opieka w czasie ciąży, porodu i połogu nad kobietą niedosłyszącą, niesłyszącą i głuchoniemą oraz opieka nad jej rodziną. Opieka w czasie ciąży, porodu i połogu nad kobietą niedowidzącą i niewidzącą oraz opieka nad jej rodziną

Literatura:

Literatura obowiązkowa/podstawowa:

1. Mazurkiewicz B., Dmoch – Gajzlerska E.: Opieka położnicza nad pacjentkami niepełnosprawnymi. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.

2. Makara-Studzińska M., Iwanowicz-Palus G.: Psychologia w położnictwie i ginekologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008.

Literatura uzupełniająca:

1. Zeidler. W.: Niepełnosprawność - wybrane problemy psychologiczne i ortopedagogiczne. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.

2. Guzikowski W., Żurek P.: Zagadnienia związane z ciążą

i porodem głuchoniemych. Gin Prak 3/2008.

3. Ochonczenko H., Nowicka A.: Potrzeby osób niepełnosprawnych w warunkach globalnych przemian społeczno-gospodarczych Tom 1. Wydawnictwo Impuls. Kraków 2006.

4. Speck O.: Niepełnosprawni w społeczeństwie. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.

5. Ossowski R.: Wprowadzenie [w:] J. J. Błeszyński (red.). Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Wydawnictwo Impuls. Kraków 2006.

6. Rejzner C., Szczygielska-Majewska M.: Wybrane zagadnienia z rehabilitacji. Podstawy teoretyczne i praktyka pielęgniarska. CMDNŚSzM, Warszawa 1992.

7. Najnowsze artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:

- obecność na zajęciach 100% (wykłady i ćwiczenia) wymiaru godzinowego.

- odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych

i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej

z wykładowcą.

- przedłużona obserwacja nauczyciela: K1– K6 (0-10 punktów, >50%),

- ocena przez kolegów: K1-K6 (0-10 punktów, >50%)

- zaliczenie z oceną (kolokwium z ćwiczeń - test pisemny, MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory), na platformie Moodle, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia)

- opracowanie prezentacji multimedialnej dotyczącej opieki nad kobietą z niepełnosprawnością i ocena wg. kryteriów

Wiedza: W1, U1-U4.

Punktacja i ocena:

<75% ndst

75-80% dst

80,01-85% dst+

85,01-90% db

90,01-95% db+

95,01-100% bdb

Poprawa zaliczenia w ramach sesji poprawkowej – test poprawkowy (min. 75% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną).

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej W. Socha
Prowadzący grup: Małgorzata Gierszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zapoznanie studenta z psychologią

i problemami niepełnosprawności oraz przygotowanie do sprawowania kompleksowej opieki okołoporodowej nad kobietą niepełnosprawną i jej rodziną.

Pełny opis:

W ramach przedmiotu realizowane są następujące zagadnienia:

Wprowadzenie do zagadnień psychologii niepełnosprawności. Opieka w czasie ciąży, porodu i połogu nad kobietą niepełnosprawną ruchowo i nad jej rodziną. Opieka w czasie ciąży, porodu i połogu nad kobietą niepełnosprawną intelektualnie i nad jej rodziną. Opieka w czasie ciąży, porodu i połogu nad kobietą niedosłyszącą, niesłyszącą i głuchoniemą oraz opieka nad jej rodziną. Opieka w czasie ciąży, porodu i połogu nad kobietą niedowidzącą i niewidzącą oraz opieka nad jej rodziną

Literatura:

Literatura obowiązkowa/podstawowa:

1. Mazurkiewicz B., Dmoch – Gajzlerska E.: Opieka położnicza nad pacjentkami niepełnosprawnymi. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.

2. Makara-Studzińska M., Iwanowicz-Palus G.: Psychologia w położnictwie i ginekologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008.

Literatura uzupełniająca:

1. Zeidler. W.: Niepełnosprawność - wybrane problemy psychologiczne i ortopedagogiczne. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.

2. Guzikowski W., Żurek P.: Zagadnienia związane z ciążą

i porodem głuchoniemych. Gin Prak 3/2008.

3. Ochonczenko H., Nowicka A.: Potrzeby osób niepełnosprawnych w warunkach globalnych przemian społeczno-gospodarczych Tom 1. Wydawnictwo Impuls. Kraków 2006.

4. Speck O.: Niepełnosprawni w społeczeństwie. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.

5. Ossowski R.: Wprowadzenie [w:] J. J. Błeszyński (red.). Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Wydawnictwo Impuls. Kraków 2006.

6. Rejzner C., Szczygielska-Majewska M.: Wybrane zagadnienia z rehabilitacji. Podstawy teoretyczne i praktyka pielęgniarska. CMDNŚSzM, Warszawa 1992.

7. Najnowsze artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami.

Uwagi:

Terminy i miejsca odbywania zajęć są podawane przez Dział Dydaktyki Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy, UMK w Toruniu.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej W. Socha
Prowadzący grup: Małgorzata Gierszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zapoznanie studenta z psychologią

i problemami niepełnosprawności oraz przygotowanie do sprawowania kompleksowej opieki okołoporodowej nad kobietą niepełnosprawną i jej rodziną.

Pełny opis:

W ramach przedmiotu realizowane są następujące zagadnienia:

Wprowadzenie do zagadnień psychologii niepełnosprawności. Opieka w czasie ciąży, porodu i połogu nad kobietą niepełnosprawną ruchowo i nad jej rodziną. Opieka w czasie ciąży, porodu i połogu nad kobietą niepełnosprawną intelektualnie i nad jej rodziną. Opieka w czasie ciąży, porodu i połogu nad kobietą niedosłyszącą, niesłyszącą i głuchoniemą oraz opieka nad jej rodziną. Opieka w czasie ciąży, porodu i połogu nad kobietą niedowidzącą i niewidzącą oraz opieka nad jej rodziną

Literatura:

Literatura obowiązkowa/podstawowa:

1. Mazurkiewicz B., Dmoch – Gajzlerska E.: Opieka położnicza nad pacjentkami niepełnosprawnymi. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.

2. Makara-Studzińska M., Iwanowicz-Palus G.: Psychologia w położnictwie i ginekologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008.

Literatura uzupełniająca:

1. Zeidler. W.: Niepełnosprawność - wybrane problemy psychologiczne i ortopedagogiczne. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.

2. Guzikowski W., Żurek P.: Zagadnienia związane z ciążą

i porodem głuchoniemych. Gin Prak 3/2008.

3. Ochonczenko H., Nowicka A.: Potrzeby osób niepełnosprawnych w warunkach globalnych przemian społeczno-gospodarczych Tom 1. Wydawnictwo Impuls. Kraków 2006.

4. Speck O.: Niepełnosprawni w społeczeństwie. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.

5. Ossowski R.: Wprowadzenie [w:] J. J. Błeszyński (red.). Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Wydawnictwo Impuls. Kraków 2006.

6. Rejzner C., Szczygielska-Majewska M.: Wybrane zagadnienia z rehabilitacji. Podstawy teoretyczne i praktyka pielęgniarska. CMDNŚSzM, Warszawa 1992.

7. Najnowsze artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami.

Uwagi:

Terminy i miejsca odbywania zajęć są podawane przez Dział Dydaktyki Collegium Medicum im. L. Rydygiera w Bydgoszczy, UMK w Toruniu.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej W. Socha
Prowadzący grup: Małgorzata Gierszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej W. Socha
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)