Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zaawansowana opieka w położnictwie: Standardy i procedury w opiece położniczej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-PO1-SPOP-S2L
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zaawansowana opieka w położnictwie: Standardy i procedury w opiece położniczej
Jednostka: Klinika Medycyny Matczyno-Płodowej, Ginekologii i Neonatologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student rozpoczynający kształcenie z Standardów i Procedur w Opiece Położniczej powinien posiadać wiedzę obejmującą zagadnienia z studiów I stopnia na kierunku Położnictwo.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”:

- udział w wykładach: 10 h

- czytanie wskazanej literatury: 5 h

- przygotowanie do wykładów: 1h

- przygotowanie i udział w egzaminie: 2 h

Łączny nakład pracy studenta wynosi 18 godzin, co odpowiada 0.5 ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Charakteryzuje aktualne standardy postępowania w opiece nad ciężarną, rodzącą i położnicą z chorobami układowymi, z zaburzeniami metabolicznymi i endokrynologicznymi oraz zaburzeniami psychicznymi (B.W9.)

W2: Zna rekomendacje i algorytm postępowania diagnostycznego i profilaktyczno-leczniczego w ciąży powikłanej chorobami położniczymi oraz chorobami niepołożniczymi oraz zna postępowanie profilaktyczno-terapeutyczne w połogu, w przypadku chorób indukowanych ciążą, chorób niepołożniczych, zaburzeń emocjonalnych i psychicznych (B.W11.)

W3: Zna międzynarodowe procedury mające na celu zminimalizowanie ryzyka transmisji wertykalnej wirusa HIV od matki do płodu (B.W43.)


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Stosuje aktualne standardy postępowania w opiece nad ciężarną, rodzącą i położnicą z chorobami układowymi, z zaburzeniami metabolicznymi i endokrynologicznymi oraz zaburzeniami psychicznymi (B.W9.)

U2: Stosuje rekomendacje i algorytm postępowania diagnostycznego i profilaktyczno-leczniczego w ciąży powikłanej chorobami położniczymi oraz chorobami niepołożniczymi oraz wdraża postępowanie profilaktyczno-terapeutyczne w połogu, w przypadku chorób indukowanych ciążą, chorób niepołożniczych, zaburzeń emocjonalnych i psychicznych (B.W11.)

U3: Wdraża międzynarodowe procedury mające na celu zminimalizowanie ryzyka transmisji wertykalnej wirusa HIV od matki do płodu (B.W43.)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Podejmuje próby rozwiązywania problemów etycznych (B.K3.)

K2: Przejawia odpowiedzialność za osoby powierzone opiece (B.K5.)

K3: Dba o wizerunek zawodu położnej (B.K7.)


Metody dydaktyczne:

Wykłady:

• wykład informacyjny

• wykład problemowy

• analiza przypadków

• metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany)


Metody dydaktyczne eksponujące:

- inscenizacja
- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- obserwacji
- referatu
- studium przypadku

Skrócony opis:

Zapoznanie z zagadnieniami związanymi z opieką nad rodziną w okresie okołoporodowym. Zapoznanie z obowiązującymi procedurami, standardami i rekomendacjami dotyczących postępowania diagnostycznego i leczniczego

Pełny opis:

Przedmiot jest realizowany w formie wykładów.

Wykłady mają na celu przygotowanie do realizowania specjalistycznej opieki nad rodzącą i rodziną w okresie okołoporodowym zgodnie z aktualnymi procedurami i standardami.

Literatura:

Literatura obowiązkowa/podstawowa:

1. Chapman V. Charles C. Prowadzenie porodu. Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2010.

2. Baston H. Hal J. Poród. Seria Podstawy Położnictwa. Elsevier Urban & Partner.2011.

3. Krajewska-Kułak E. Jankowiak B. Rolka H. (red.) Standardy i procedury pielęgnowania chorych w stanach zagrożenia życia. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009.

4. Kózka M, Płaszewska – Żywko L. Diagnozy i interwencje pielęgniarskie. PZWL.2010.

5. Maureen Boyle, (red.) Stany nagłe w okresie okołoporodowym. PZWL, Warszawa 2008.

6. Witt M. Goniewicz M. Szymanowski K. Obrażenia u kobiet ciężarnych – postępowanie w wypadkach masowych i katastrofach. Anestezjologia i Ratownictwo 2012; 6: 94-101.

7. Oleszczuk J. wsp. Rekomendacje postępowania w najczęstszych powikłaniach ciąży i porodu, Wydawnictwo Biofolium, Lublin 2002.

8. Bręborowicz G. Położnictwo. Podręcznik dla położnych i pielęgniarek, PZWL, Warszawa 2009.

Literatura uzupełniająca:

9. Woolard M. Hinshaw K. Simpson H. Wieteska S. Stany naglące w położnictwie. PZWL, 2010.

10. Gebuza G. Kaźmierczak M. Gierszewska M., Mieczkowska E. Bannach M. Kotzbach R.. Standard of maternal postpartum haemorrhage care. Anniversary of Faculty of Health Sciences at Collegium Medicum, Nicolaus Copernicus University. Bydgoszcz, 19-20 III 2012.

11. Lumsden H. Holmes D. Noworodek i jego rodzina Praktyka położnicza Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa. 2012.

12. Turrentine J. E. Aviles M. Novak J. S. Standardy postępowania i podejmowania decyzji w położnictwie i ginekologii, Brębowicz G. W. (red. pol.), D.W. Publishing Co., USA 2001.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:

- 100% frekwencja na wykładach,

-przedłużona obserwacja nauczyciela (0-10 punktów, >50%),

-ocena przez kolegów (0-10 punktów, >50%),

-zaliczenie ćwiczeń odbywa się w formie kolokwium (test pisemny): W1,W2,W3,U1,U2,U3,K1,K2,

uzyskanie >75% prawidłowych odpowiedzi,

- skala ocen końcowych w zależności od punktacji:

<75% =2,0

75 – 80% = 3,0

80,01-85%=3,5

85,01-90%=4,0

90,01-95%=4,5

95,01-100%=5,0

Możliwa poprawa kolokwium – test poprawkowy pisemny (>75% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną).

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)