Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Badania naukowe w położnictwie: Seminarium dyplomowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-PO2-BN:SM-10-S2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0913) Pielęgniarstwo i opieka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Badania naukowe w położnictwie: Seminarium dyplomowe
Jednostka: Katedra Podstaw Umiejętności Klinicznych i Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student powinien znać zagadnienia z przedmiotu metodologia badań naukowych w położnictwie, EBN, filozofii i etyki zawodu położnej.

Całkowity nakład pracy studenta:

1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w seminarium: 20 h

- konsultacje badawczo – naukowe: – 5 h

- przeprowadzenie zaliczenia seminarium -5 h

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punkt ECTS

2. Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”:

-udział w seminarium: 20 h

-czytanie wskazanej literatury naukowej: 10 h

-przygotowanie do seminarium: 5 h

-przygotowanie i udział do zaliczenia: 10h

Łączny nakład pracy studenta wynosi 45 godzin, co odpowiada 1 punkt ECTS

3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie wskazanej literatury naukowej: 15 h

- konsultacje badawczo – naukowe: 5 h

- udział w seminariach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 10 h

- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo

– naukowych dla danego przedmiotu: 10 h

- przygotowanie do egzaminu w zakresie aspektów badawczo

– naukowych dla danego przedmiotu: 10 h

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS

4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

-przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 10 h (0,5 punktu ECTS)

Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 0,5 punktu ECTS

5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- nie dotyczy

6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

Nie dotyczy


W1: Interpretuje kierunki, zakres i rodzaje badań naukowych w pielęgniarstwie i opiece położniczej; badania naukowego; (C.W1.)

W2: Wyjaśnia reguły dobrych praktyk w badaniach naukowych; (C.W2.)

W3: Interpretuje metody i techniki badawcze stosowane w ramach prowadzonego badania naukowego; (C.W3.)

W4: Ilustruje zasady przygotowywania baz danych do analiz statystycznych; (C.W4.)

W5: Wybiera narzędzia informatyczne, testy statystyczne i zasady opracowania wyników badań naukowych; (C.W5.)

W6. Wybiera źródła naukowej informacji medycznej; (C.W6.)

W7: Stosuje sposoby wyszukiwania informacji naukowej w bazach danych; (C.W7.)



Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Interpretuje kierunki, zakres i rodzaje badań naukowych w pielęgniarstwie i opiece położniczej; badania naukowego; (C.W1.)

W2: Wyjaśnia reguły dobrych praktyk w badaniach naukowych; (C.W2.)

W3: Interpretuje metody i techniki badawcze stosowane w ramach prowadzonego badania naukowego; (C.W3.)

W4: Ilustruje zasady przygotowywania baz danych do analiz statystycznych; (C.W4.)

W5: Wybiera narzędzia informatyczne, testy statystyczne i zasady opracowania wyników badań naukowych; (C.W5.)

W6. Wybiera źródła naukowej informacji medycznej; (C.W6.)

W7: Stosuje sposoby wyszukiwania informacji naukowej w bazach danych; (C.W7.)


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Potrafi zaplanować badanie naukowe, omówić jego cel i spodziewane wyniki; (C.U2.)

U2: Potrafi przeprowadzić badanie naukowe, zaprezentować i zinterpretować jego wyniki oraz odnieść je do aktualnego stanu wiedzy; (C.U3.)

U3: Potrafi przygotowywać bazy danych do obliczeń statystycznych; (C.U4.)

U4: Potrafi stosować testy parametryczne i nieparametryczne dla zmiennych zależnych i niezależnych; (C.U5.)

U5: Potrafi korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej, naukowych baz danych oraz informacji i danych przekazywanych przez międzynarodowe organizacje i stowarzyszenia położnicze; (C.U6.)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K.1. Prezentuje krytyczną ocenę działań własnych i współpracowników przy zachowaniu szacunku dla różnic światopoglądowych i kulturowych;( K.1.)

K.2. Akceptuje formułowanie opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemów; K.2.

K.3. Wykazuje nawyk okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu położnej i solidarność zawodową K.3.


Metody dydaktyczne:

Projektowanie i analiza badań naukowych

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Seminarium ma na celu przygotowanie studenta do napisania i obrony pracy dyplomowej.

Pełny opis:

Seminaria mają na celu przygotowanie studenta i przeprowadzenie przez etapy badania naukowego w położnictwie. Ponadto zapoznanie studentów ze źródłami informacji naukowej oraz czasopismami naukowymi położniczymi i pielęgniarskimi, które są potrzebne do realizacji pracy. Niezbędna wiedza posłuży do napisania pracy magisterskiej oraz opublikowania badań w czasopismach naukowych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa/podstawowa:

1. Lenartowicz H., Kózka M.: Metodologia badań naukowych w pielęgniarstwie. Wyd. PZWL, Warszawa 2010

2. Łobocki M.: Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza ”Impuls”, Kraków 2007

Literatura uzupełniająca

3. Stodolak A.: Metodologia badań w pielęgniarstwie. Skrypt dla studentów II stopnia kierunku pielęgniarstwo. Wyd. Wyższa Szkoła Medyczna w Legnicy, Legnica 2011.

4. Poznańska S.: Przewodnik etyczny w pielęgniarskich badaniach naukowych. Wyd. OVO, Warszawa 1998

5. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 16 sierpnia 2018 roku w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej.

6. Najnowsze artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami (nauczyciel przekazuje na platformę Microsoft Teams lub FB).

Metody i kryteria oceniania:

Raport z opracowanego materiału- W1-W7 , U1-U5

Przedłużona obserwacja: K1-K3.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 40 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Gebuza
Prowadzący grup: Grażyna Gebuza
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie
Skrócony opis:

Seminarium ma na celu przygotowanie studenta do napisania i obrony pracy dyplomowej.

Pełny opis:

Seminaria mają na celu przygotowanie studenta i przeprowadzenie przez etapy badania naukowego w położnictwie. Ponadto zapoznanie studentów ze źródłami informacji naukowej oraz czasopismami naukowymi położniczymi i pielęgniarskimi, które są potrzebne do realizacji pracy. Niezbędna wiedza posłuży do napisania pracy magisterskiej oraz opublikowania badań w czasopismach naukowych.

Literatura:

1. Lenartowicz H., Kózka M.: Metodologia badań naukowych w pielęgniarstwie. Wyd. PZWL, Warszawa 2010

2. Łobocki M.: Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza ”Impuls”, Kraków 2007

Literatura uzupełniająca

3. Stodolak A.: Metodologia badań w pielęgniarstwie. Skrypt dla studentów II stopnia kierunku pielęgniarstwo. Wyd. Wyższa Szkoła Medyczna w Legnicy, Legnica 2011.

4. Poznańska S.: Przewodnik etyczny w pielęgniarskich badaniach naukowych. Wyd. OVO, Warszawa 1998

5. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 16 sierpnia 2018 roku w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej.

6. Najnowsze artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami (nauczyciel przekazuje na platformę Microsoft Teams lub FB).

Uwagi:

Bez uwag

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)