Badania naukowe w położnictwie: Seminarium dyplomowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-PO2-BN:SM-10-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0913) Pielęgniarstwo i opieka
|
Nazwa przedmiotu: | Badania naukowe w położnictwie: Seminarium dyplomowe |
Jednostka: | Katedra Podstaw Umiejętności Klinicznych i Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student powinien znać zagadnienia z przedmiotu metodologia badań naukowych w położnictwie, EBN, filozofii i etyki zawodu położnej. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w seminarium: 20 h - konsultacje badawczo – naukowe: – 5 h - przeprowadzenie zaliczenia seminarium -5 h Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punkt ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”: -udział w seminarium: 20 h -czytanie wskazanej literatury naukowej: 10 h -przygotowanie do seminarium: 5 h -przygotowanie i udział do zaliczenia: 10h Łączny nakład pracy studenta wynosi 45 godzin, co odpowiada 1 punkt ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 15 h - konsultacje badawczo – naukowe: 5 h - udział w seminariach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 10 h - przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo – naukowych dla danego przedmiotu: 10 h - przygotowanie do egzaminu w zakresie aspektów badawczo – naukowych dla danego przedmiotu: 10 h Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: -przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 10 h (0,5 punktu ECTS) Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 0,5 punktu ECTS 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - nie dotyczy 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: Nie dotyczy W1: Interpretuje kierunki, zakres i rodzaje badań naukowych w pielęgniarstwie i opiece położniczej; badania naukowego; (C.W1.) W2: Wyjaśnia reguły dobrych praktyk w badaniach naukowych; (C.W2.) W3: Interpretuje metody i techniki badawcze stosowane w ramach prowadzonego badania naukowego; (C.W3.) W4: Ilustruje zasady przygotowywania baz danych do analiz statystycznych; (C.W4.) W5: Wybiera narzędzia informatyczne, testy statystyczne i zasady opracowania wyników badań naukowych; (C.W5.) W6. Wybiera źródła naukowej informacji medycznej; (C.W6.) W7: Stosuje sposoby wyszukiwania informacji naukowej w bazach danych; (C.W7.) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Interpretuje kierunki, zakres i rodzaje badań naukowych w pielęgniarstwie i opiece położniczej; badania naukowego; (C.W1.) W2: Wyjaśnia reguły dobrych praktyk w badaniach naukowych; (C.W2.) W3: Interpretuje metody i techniki badawcze stosowane w ramach prowadzonego badania naukowego; (C.W3.) W4: Ilustruje zasady przygotowywania baz danych do analiz statystycznych; (C.W4.) W5: Wybiera narzędzia informatyczne, testy statystyczne i zasady opracowania wyników badań naukowych; (C.W5.) W6. Wybiera źródła naukowej informacji medycznej; (C.W6.) W7: Stosuje sposoby wyszukiwania informacji naukowej w bazach danych; (C.W7.) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi zaplanować badanie naukowe, omówić jego cel i spodziewane wyniki; (C.U2.) U2: Potrafi przeprowadzić badanie naukowe, zaprezentować i zinterpretować jego wyniki oraz odnieść je do aktualnego stanu wiedzy; (C.U3.) U3: Potrafi przygotowywać bazy danych do obliczeń statystycznych; (C.U4.) U4: Potrafi stosować testy parametryczne i nieparametryczne dla zmiennych zależnych i niezależnych; (C.U5.) U5: Potrafi korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej, naukowych baz danych oraz informacji i danych przekazywanych przez międzynarodowe organizacje i stowarzyszenia położnicze; (C.U6.) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K.1. Prezentuje krytyczną ocenę działań własnych i współpracowników przy zachowaniu szacunku dla różnic światopoglądowych i kulturowych;( K.1.) K.2. Akceptuje formułowanie opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemów; K.2. K.3. Wykazuje nawyk okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu położnej i solidarność zawodową K.3. |
Metody dydaktyczne: | Projektowanie i analiza badań naukowych |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Seminarium ma na celu przygotowanie studenta do napisania i obrony pracy dyplomowej. |
Pełny opis: |
Seminaria mają na celu przygotowanie studenta i przeprowadzenie przez etapy badania naukowego w położnictwie. Ponadto zapoznanie studentów ze źródłami informacji naukowej oraz czasopismami naukowymi położniczymi i pielęgniarskimi, które są potrzebne do realizacji pracy. Niezbędna wiedza posłuży do napisania pracy magisterskiej oraz opublikowania badań w czasopismach naukowych. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa/podstawowa: 1. Lenartowicz H., Kózka M.: Metodologia badań naukowych w pielęgniarstwie. Wyd. PZWL, Warszawa 2010 2. Łobocki M.: Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza ”Impuls”, Kraków 2007 Literatura uzupełniająca 3. Stodolak A.: Metodologia badań w pielęgniarstwie. Skrypt dla studentów II stopnia kierunku pielęgniarstwo. Wyd. Wyższa Szkoła Medyczna w Legnicy, Legnica 2011. 4. Poznańska S.: Przewodnik etyczny w pielęgniarskich badaniach naukowych. Wyd. OVO, Warszawa 1998 5. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 16 sierpnia 2018 roku w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej. 6. Najnowsze artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami (nauczyciel przekazuje na platformę Microsoft Teams lub FB). |
Metody i kryteria oceniania: |
Raport z opracowanego materiału- W1-W7 , U1-U5 Przedłużona obserwacja: K1-K3. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Gebuza | |
Prowadzący grup: | Grażyna Gebuza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Seminarium ma na celu przygotowanie studenta do napisania i obrony pracy dyplomowej. |
|
Pełny opis: |
Seminaria mają na celu przygotowanie studenta i przeprowadzenie przez etapy badania naukowego w położnictwie. Ponadto zapoznanie studentów ze źródłami informacji naukowej oraz czasopismami naukowymi położniczymi i pielęgniarskimi, które są potrzebne do realizacji pracy. Niezbędna wiedza posłuży do napisania pracy magisterskiej oraz opublikowania badań w czasopismach naukowych. |
|
Literatura: |
1. Lenartowicz H., Kózka M.: Metodologia badań naukowych w pielęgniarstwie. Wyd. PZWL, Warszawa 2010 2. Łobocki M.: Metody i techniki badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza ”Impuls”, Kraków 2007 Literatura uzupełniająca 3. Stodolak A.: Metodologia badań w pielęgniarstwie. Skrypt dla studentów II stopnia kierunku pielęgniarstwo. Wyd. Wyższa Szkoła Medyczna w Legnicy, Legnica 2011. 4. Poznańska S.: Przewodnik etyczny w pielęgniarskich badaniach naukowych. Wyd. OVO, Warszawa 1998 5. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 16 sierpnia 2018 roku w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej. 6. Najnowsze artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami (nauczyciel przekazuje na platformę Microsoft Teams lub FB). |
|
Uwagi: |
Bez uwag |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.