Zaawansowana opieka nad kobietą i rodziną: Choroby alergiczne wśród kobiet i dzieci
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-PO2-CHA-N2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0912) Medycyna
|
Nazwa przedmiotu: | Zaawansowana opieka nad kobietą i rodziną: Choroby alergiczne wśród kobiet i dzieci |
Jednostka: | Katedra Alergologii, Immunologii Klinicznej i Chorób Wewnętrznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | podstawowa wiedza z anatomii i fizjologii człowieka |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: Wykłady 15h 2.Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, wymagane powtórzenie materiału, czytanie literatury- 25h 3.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania- 10h |
Efekty uczenia się - wiedza: | E.W1. uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób; E.W7. przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań: 2) chorób układu oddechowego, w tym chorób dróg oddechowych, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, astmy oskrzelowej, rozstrzenia oskrzeli, mukowiscydozy, zakażeń układu oddechowego, chorób śródmiąższowych płuc, opłucnej, śródpiersia, obturacyjnego i centralnego bezdechu sennego, niewydolności oddechowej (ostrej i przewlekłej), nowotworów układu oddechowego, E.W40. podstawy teoretyczne i praktyczne diagnostyki laboratoryjnej; E.W41. możliwości i ograniczenia badań laboratoryjnych w stanach nagłych; |
Efekty uczenia się - umiejętności: | E.U1. przeprowadzać wywiad lekarski z pacjentem dorosłym; E.U2. przeprowadzać wywiad lekarski z dzieckiem i jego rodziną; E.U3. przeprowadzać pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego; E.U4. przeprowadzać badanie fizykalne dziecka w każdym wieku; E.U5. przeprowadzać badanie psychiatryczne; E.U6. przeprowadzać orientacyjne badanie słuchu i pola widzenia oraz badanie otoskopowe; E.U7. oceniać stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta; E.U14. rozpoznawać stany bezpośredniego zagrożenia życia; E.U15. rozpoznawać stan po spożyciu alkoholu, narkotyków i innych używek; E.U16. planować postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne; E.U17. przeprowadzać analizę ewentualnych działań niepożądanych poszczególnych leków i interakcji między nimi; E.U18. proponować indywidualizację obowiązujących wytycznych terapeutycznych i inne metody leczenia wobec nieskuteczności albo przeciwwskazań do terapii standardowej |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | 1) nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych; 2) kierowania się dobrem pacjenta; 3) przestrzegania tajemnicy lekarskiej i praw pacjenta; 4) podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby; 5) dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych; 6) propagowania zachowań prozdrowotnych; 7) korzystania z obiektywnych źródeł informacji; 8) formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji; 9) wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym; 10) formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej; 11) przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób. |
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Choroby alergiczne powszechnie występują w społeczeństwie i dotyczą około 20% populacji. W trakcie realizacji przedmiotu omawiane są zjawiska o charakterze nadwrażliwości alergicznej (uczulenia) i ich manifestacje kliniczne takie jak: astma oskrzelowa, alergiczne choroby nosa i spojówek, alergiczne choroby skóry, alergia pokarmowa, uczulenia na jad owadów błonkoskrzydłych i uczulenia na leki oraz wstrząs anafilaktyczny. |
Pełny opis: |
W trakcie wykładów studenci są zaznajamiani z immunologicznymi podstawami chorób alergicznych, patofizjologią, objawami i przebiegiem chorób alergicznych takich jak: astma oskrzelowa, alergiczny nieżyt nosa i spojówek, alergia pokarmowa, pokrzywka i obrzęk naczynioruchowy, wyprysk atopowy i kontaktowy, uczulenie na jad owadów błonkoskrzydłych, uczulenia na leki i wstrząs anafilaktyczny. Student zaznajamia się z etiopatogenezą tych chorób, ich objawami, przebiegiem, sposobami leczenia i zapobiegania. Omawiane są również najczęstsze alergeny i wpływ czynników środowiskowych na rozwój i przebieg chorób alergicznych. |
Literatura: |
Bartuzi Z, (red): Alergologia dla studentów i lekarzy. Wyd. naukowe UMK. 2013 |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na wykładach |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.