Dydaktyka medyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-PO2-DM-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0111) Kształcenie
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka medyczna |
Jednostka: | Katedra Nauk Społecznych i Medycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student do realizacji praktyki zawodowej z dydaktyki medycznej posiada podstawy kształcenia z zakresu: - pedagogiki zdobyte na I roku (n1) - oraz z dydaktyki medycznej (w i ćw.) na I roku (n2). Student posiada wiedzę i umiejętności a także ukształtowane kompetencje z dydaktyki medycznej, w ramach realizacji przedmiotu na I roku studiów II stopnia. Uzyskał pozytywną ocenę z egzaminu z tego przedmiotu na I roku studiów II stopnia. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: - praktyka zawodowa 10 h - Konsultacje 1 h - analiza pohospitacyjna zajęć- 1 h 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu; - przygotowanie konspektu/ konspektów zajęć 3 h - przygotowanie arkusza/ arkuszy hospitacji 2 h - przygotowanie się do zajęć, w tym przegląd literatury 5 h przygotowanie prezentacji 3 h Całkowity nakład pracy studenta wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 pkt. ECTS. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: charakteryzuje warunki organizowania i planowania działalności dydaktycznej (A.W34). W2: omawia cele i zadania dydaktyki ogólnej oraz kształcenia medycznego (A.W35). W3: wyjaśnia genezę, rozwój i cechy nowoczesnego nauczania-uczenia się (A.W36). W4: wymienia cele kształcenia zawodowego - klasyfikacja, taksonomia, operacjonalizacja celów kształcenia zawodowego (A.W37). W5: objaśnia znaczenie treści kształcenia oraz zna teorie ich doboru (A.W38). W6: wyjaśnia klasyfikację i zastosowanie metod nauczania w kształceniu medycznym (A.W39). W7: wymienia zasady pomiaru dydaktycznego, kontroli i oceny w procesie dydaktycznym (A.W40). W8: określa istotę, cele i uwarunkowania kształcenia ustawicznego (A.W41). W9: charakteryzuje system kształcenia i doskonalenia zawodowego (A.W42). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: dobiera, ocenia i wdraża formy i metody nauczania w procesie dydaktycznym (A.U29). U2: planuje proces dydaktyczno-wychowawczy, zgodnie z określonymi w tym zakresie zasadami, obowiązującą dokumentacją programową oraz przeprowadzoną diagnozą podmiotu interakcji dydaktycznej i warunków działania (A.U30). U3: dostosowuje treści kształcenia medycznego do wymagań programowych, ukierunkowując to kształcenie na rozwój kompetencji (A.U31). U4: realizuje zadania dydaktyczne z wykorzystaniem nowoczesnych strategii kształcenia, w zależności od przewidzianych form kształcenia i z zastosowaniem zróżnicowanych metod nauczania (A.U32). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: przejawia odpowiedzialność za udział w podejmowaniu decyzji zawodowych (B.K1). K2: okazuje szacunek dla różnic światopoglądowych i kulturowych (B.K2). K3: rozwiązuje dylematy etyczne w organizacji pracy własnej i zespołu (B.K3). K4: przestrzega praw autorskich i praw podmiotu badań (B.K4). K5: przejawia odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i osób powierzonych opiece (B.K5). K6: przestrzega zasad etyki zawodowej w relacji z pacjentem, zespołem terapeutycznym i w pracy badawczej (B.K6). K7: dba o wizerunek własnego zawodu (B.K7). |
Metody dydaktyczne: | Dobrane do specyfiki prowadzonych zajęć, w tym: wykład, ćwiczenia, burza mózgu, dyskusja dydaktyczna, metoda problemowa, pokaz/ prezentacja multimedialna, nauczanie wspomagane komputerem, metoda indywidualnych przypadków i inne |
Skrócony opis: |
Dydaktyka jest nauką o nauczaniu- uczeniu się. Praktyka zawodowa jest praktyczną stroną tego przedmiotu. |
Pełny opis: |
Student wykazuje się umiejętnością prowadzenia zajęć pod nadzorem nauczyciela akademickiego, przygotowania konspektu zajęć a także hospitacji zajęć dydaktycznych i przygotowania arkusza hospitacji. Potrafi formułować szczegółowe cele kształcenia i efekty uczenia w trzech obszarach – wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne. Do realizacji praktyki zawodowej z dydaktyki medycznej student został przygotowany na I roku studiów II stopnia w ramach przedmiotu dydaktyka medyczna (wykłady i ćwiczenia), o czym świadczy pozytywna ocena z egzaminu. |
Literatura: |
Bereźnicki F. Podstawy dydaktyki. Oficyna wyd. „Impuls”, Kraków 2016. Uzupełniająca: Żegnałek K. Dydaktyka ogólna - wybrane zagadnienia. Wyd. WSP TWP, Warszawa 2015. Uzupełniająca: Petty G. Nowoczesne nauczanie (bestseller). GWP, Gdańsk 2016. Rozmus A.(red.). Wykładowca doskonały. Podręcznik nauczyciela akademickiego. Wydawnictwo „JAK”, Kraków 2010. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praktyka zawodowa z dydaktyki medycznej Student uzyskuje wstępne zaliczenie (podpis w dzienniczku praktyk) od nauczyciela akademickiego, pod kierunkiem którego realizuje praktykę a następnie – od Kierownika Katedry Nauk społecznych i Medycznych. |
Praktyki zawodowe: |
10 h - na zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.