Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Farmakologia kliniczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-PO2-FK-N2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0916) Farmacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Farmakologia kliniczna
Jednostka: Katedra Kardiologii i Farmakologii Klinicznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu farmakologia powinien posiadać wiadomości z zakresu fizjologii, patofizjologii, biochemii, anatomii, patomorfologii, mikrobiologii.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 10 godzin

- udział w ćwiczeniach: 10 godzin

- konsultacje: 5 godziny

- przygotowanie i przeprowadzenie zaliczenia: 5

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 30 godzin, co odpowiada 1,2 punktom ECTS


2.Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 10 godzin

- udział w ćwiczeniach: 10 godzin

- czytanie wskazanej literatury: 10 godzin

- konsultacje: 5 godzina

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 15 + 5 = 20 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 55 godzin, co odpowiada 2,2 punktom ECTS


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie wskazanej literatury naukowej: 10 godzin

- konsultacje badawczo – naukowe: 1 godzina

- udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 30 godzin

- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo

- naukowych dla danego przedmiotu: 4 godzin

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 45 godzin, co odpowiada 1,8 punktom ECTS


4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 15 + 5 = 20

Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 20 godzin, co odpowiada 0,8 punktom ECTS


5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- zajęcia praktyczne: 20 godzin

- samokształcenie: 5 godzin

- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 15 + 5 = 20

Łączny nakład pracy studenta wynosi 45 godzin, co odpowiada 1,8 punktom ECTS


6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

nie dotyczy




Efekty uczenia się - wiedza:

W zakresie wiedzy absolwent:


W1. Zna mechanizmy działania leków i ich przemiany w ustroju zależne od wieku i problemów zdrowotnych (B.W1);

W2. Zna regulacje prawne związane z odpłatnością za leki oraz refundacją środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych (B.W2);

W3. Zna zasady ordynowania leków zawierających określone substancje czynne, z wyłączeniem leków zawierających substancje bardzo silnie działające, środki odurzające i substancje psychotropowe (B.W3);

W4. Zna zasady ordynowania określonych wyrobów medycznych, w tym wystawiania na nie recept albo zleceń (B.W4);

W5. Zna skutki i objawy uboczne działania leków zawierających określone substancje czynne (B.W5).



Efekty uczenia się - umiejętności:

W zakresie umiejętności absolwent:


U1. Potrafi dobierać i przygotowywać zapisy form recepturowych leków zawierających określone substancje czynne, na podstawie ukierunkowanej oceny stanu pacjenta(B.U1);

U2. Potrafi interpretować charakterystyki farmaceutyczne produktów leczniczych (B.U2);

U3. Potrafi ordynować leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne oraz wystawić na nie recepty albo zlecenia (B.U3);

U4. Potrafi prowadzić edukację pacjenta w zakresie stosowanej farmakoterapii (B.U4).



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

W zakresie kompetencji społecznych absolwent:

K.7. Jest gotów do wykazywania profesjonalnego podejścia do strategii marketingowych przemysłu farmaceutycznego i reklamy jego produktów(B.K7).


Metody dydaktyczne:

Wykłady:

• wykład informacyjny

• wykład problemowy

• dyskusja

Ćwiczenia:

• dyskusja dydaktyczna

• ćwiczenia kliniczne

• analiza przypadków na podstawie danych klinicznych

• analiza przypadków na podstawie piśmiennictwa

• metody eksponujące: prezentacje multimedialne

Zajęcia praktyczne:

• próba pracy z pacjentami wskazanymi przez opiekuna praktyk



Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- obserwacji
- referatu
- seminaryjna
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści

Skrócony opis:

Poznanie działania leków: mechanizmów działania, wskazań do stosowania, przeciwwskazań, działań niepożądanych, toksyczności i interakcji lekowych oraz interakcji zachodzących pomiędzy chorobami, pożywieniem i lekami. Przedmiot ma na celu przygotowanie do prowadzenia przez studentów samodzielnie zaplanowanej farmakoterapii.

Pełny opis:

Wykłady

Wprowadzenie do farmakologii klinicznej, omówienie postaci farmaceutycznych preparatów leczniczych, sposobów podawania leków, elementów farmakokinetyki oraz mechanizmów działania leków. Przedstawienie zasad stosowania leków w określonych procesach patologicznych, wskazań do ich stosowania, objawów niepożądanych, przeciwwskazań i interakcji. Charakterystyka poszczególnych grup farmaceutyków pod względem przydatności w terapii określonych schorzeń, z krytyczną oceną ich wartości terapeutycznej. Wyjaśnianie wpływu farmakoterapii na wyniki badań laboratoryjnych oraz mechanizmów działania poszczególnych leków, działań niepożądanych ze szczególnym uwzględnieniem stosowania leków u kobiet w ciąży oraz w okresie karmienia.

Ćwiczenia

Ćwiczenia obejmują zajęcia przy łóżku chorego oraz w oparciu o dokumentację pacjenta. Składają się z wywiadu, badania przedmiotowego, oceny dotychczasowej farmakoterapii z możliwością modyfikacji w zależności od parametrów farmakokinetycznych w konkretnych przypadkach klinicznych. Omawianie wyników poszczególnych badań w aspekcie obrazu klinicznego oraz dalszych decyzji dotyczących farmakoterapii. W czasie ćwiczeń studenci przedstawiają także prezentacje multimedialne na temat zadany uprzednio przez asystenta związany z tematyką przedmiotu.

Zajęcia praktyczne

Zapoznanie studenta z praktyczną stroną form farmakoterapii, zagadnieniami dotyczącymi mechanizmów działania leków, efektów klinicznych, ich losów w ustroju, wskazań i przeciwwskazań, działań niepożądanych, interakcji.

Literatura:

1. Farmakologia i toksykologia, E. Mutschler, Urban & Partner 2010;

2. Farmakologia – Podręcznik dla studentów i absolwentów Wydziału Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu Akademii Medycznych, pod redakcją prof. dr hab. Grażyna Rajtar – Cynke, Wydanie II, Lublin 2007;

3. Farmakologia kliniczna, H.P.Rang, M.M. Dale, J.M. Ritter, red. naukowa wyd. pol. prof. dr hab. med. M. Wielosz, edt. Czelej 2001;

4. Kompendium farmakologii i farmakoterapii, A. Danysz, W. Buczko, wyd.V Elsevier Urban & Partner, 2008;

5. Kompendium farmakologii i toksykologii Mutschlera, red. naukowa wyd. polskiego prof. Włodzimierz Buczko, edt. Med Pharm – Polska 2008.

Metody i kryteria oceniania:

Wykłady

1. Warunkiem zaliczenia wykładu jest 95 % obecność. (K1)

2. Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę (test – 20 pytań, zadania zamknięte, 1 pkt za pytanie). Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 50%+1 poprawnych odpowiedzi. (W1-W5, U1-U4)

3. Pytania testowe opracowane są w oparciu o treść wykładów i literatury

Punktacja Ocena

< 11 ndst

12 – 11 dst

14 – 13 dst+

16 – 15 db

18 – 17 db+

20 – 19 bdb

4. Warunkiem podejścia do testu końcowego jest zaliczenie ćwiczeń.

Ćwiczenia

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest:

˗ przygotowanie prezentacji z tematyki podanej przez nauczyciela prowadzącego – zaliczenie odbywa się na podstawie oceny zgodności prezentacji z tematem, kompleksowości ujęcia zagadnienia oraz wartości merytorycznej wraz z oceną wykorzystanych źródeł, (W1-W5, U1-U4)

˗ aktywność poznawcza studenta - znajomość literatury przedmiotu i wyciąganie wniosków, (U1-U4, K1)

˗ 95% obecność na ćwiczeniach. (K1)

Zajęcia praktyczne:

Warunkiem zaliczenia praktyk jest 95% obecność na zajęciach (K1), przedłużona obserwacja studenta - znajomość literatury przedmiotu i wyciąganie wniosków (U1-U4, K1), samodzielna próba pracy - dobranie i przygotowywanie zapisów form recepturowych leków zawierających określone substancje czynne, na podstawie ukierunkowanej oceny stanu pacjenta na przykładzie przypadku wybranego przez nauczyciela (W1-W5, U1-U4), realizacja zleconego zadania(W1-W5, U1-U4).

Prace zaliczeniowe studentów są przechowywane w Katedrze przez jeden rok akademicki. Prezentacje multimedialne są własnością intelektualną studentów i po udokumentowaniu zaliczenia prezentacji na liście obecności są zwracane studentom.

Praktyki zawodowe:

1. Prowadzenie edukacji pacjenta w zakresie stosowanej farmakoterapii.

2. Wyjaśnienie głównych mechanizmów działania leków oraz ich przemiany w ustroju zależnie od wieku i problemów zdrowotnych.

3. Wyjaśnienie skutków i objawów ubocznych działania leków.

4. Ordynowanie leków zawierających określone substancje czynne, z wyłączeniem leków zawierających substancje bardzo silnie działające,

środki odurzające i substancje psychotropowe.

5. Ordynowanie określonych wyrobów medycznych, w tym umiejętność wystawiania na nie zleceń albo recept.

6. Dobieranie i przygotowywanie zapisów form recepturowych leków zawierających określone substancje czynne, na podstawie ukierunkowanej oceny stanu pacjenta.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)