Farmakologia kliniczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-PO2-FK-N2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0916) Farmacja
|
Nazwa przedmiotu: | Farmakologia kliniczna |
Jednostka: | Katedra Kardiologii i Farmakologii Klinicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu farmakologia powinien posiadać wiadomości z zakresu fizjologii, patofizjologii, biochemii, anatomii, patomorfologii, mikrobiologii. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 10 godzin - udział w ćwiczeniach: 10 godzin - konsultacje: 5 godziny - przygotowanie i przeprowadzenie zaliczenia: 5 Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 30 godzin, co odpowiada 1,2 punktom ECTS 2.Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 10 godzin - udział w ćwiczeniach: 10 godzin - czytanie wskazanej literatury: 10 godzin - konsultacje: 5 godzina - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 15 + 5 = 20 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 55 godzin, co odpowiada 2,2 punktom ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 10 godzin - konsultacje badawczo – naukowe: 1 godzina - udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 30 godzin - przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo - naukowych dla danego przedmiotu: 4 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 45 godzin, co odpowiada 1,8 punktom ECTS 4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 15 + 5 = 20 Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 20 godzin, co odpowiada 0,8 punktom ECTS 5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - zajęcia praktyczne: 20 godzin - samokształcenie: 5 godzin - przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 15 + 5 = 20 Łączny nakład pracy studenta wynosi 45 godzin, co odpowiada 1,8 punktom ECTS 6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W zakresie wiedzy absolwent: W1. Zna mechanizmy działania leków i ich przemiany w ustroju zależne od wieku i problemów zdrowotnych (B.W1); W2. Zna regulacje prawne związane z odpłatnością za leki oraz refundacją środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych (B.W2); W3. Zna zasady ordynowania leków zawierających określone substancje czynne, z wyłączeniem leków zawierających substancje bardzo silnie działające, środki odurzające i substancje psychotropowe (B.W3); W4. Zna zasady ordynowania określonych wyrobów medycznych, w tym wystawiania na nie recept albo zleceń (B.W4); W5. Zna skutki i objawy uboczne działania leków zawierających określone substancje czynne (B.W5). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | W zakresie umiejętności absolwent: U1. Potrafi dobierać i przygotowywać zapisy form recepturowych leków zawierających określone substancje czynne, na podstawie ukierunkowanej oceny stanu pacjenta(B.U1); U2. Potrafi interpretować charakterystyki farmaceutyczne produktów leczniczych (B.U2); U3. Potrafi ordynować leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne oraz wystawić na nie recepty albo zlecenia (B.U3); U4. Potrafi prowadzić edukację pacjenta w zakresie stosowanej farmakoterapii (B.U4). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | W zakresie kompetencji społecznych absolwent: K.7. Jest gotów do wykazywania profesjonalnego podejścia do strategii marketingowych przemysłu farmaceutycznego i reklamy jego produktów(B.K7). |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: • wykład informacyjny • wykład problemowy • dyskusja Ćwiczenia: • dyskusja dydaktyczna • ćwiczenia kliniczne • analiza przypadków na podstawie danych klinicznych • analiza przypadków na podstawie piśmiennictwa • metody eksponujące: prezentacje multimedialne Zajęcia praktyczne: • próba pracy z pacjentami wskazanymi przez opiekuna praktyk |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Poznanie działania leków: mechanizmów działania, wskazań do stosowania, przeciwwskazań, działań niepożądanych, toksyczności i interakcji lekowych oraz interakcji zachodzących pomiędzy chorobami, pożywieniem i lekami. Przedmiot ma na celu przygotowanie do prowadzenia przez studentów samodzielnie zaplanowanej farmakoterapii. |
Pełny opis: |
Wykłady Wprowadzenie do farmakologii klinicznej, omówienie postaci farmaceutycznych preparatów leczniczych, sposobów podawania leków, elementów farmakokinetyki oraz mechanizmów działania leków. Przedstawienie zasad stosowania leków w określonych procesach patologicznych, wskazań do ich stosowania, objawów niepożądanych, przeciwwskazań i interakcji. Charakterystyka poszczególnych grup farmaceutyków pod względem przydatności w terapii określonych schorzeń, z krytyczną oceną ich wartości terapeutycznej. Wyjaśnianie wpływu farmakoterapii na wyniki badań laboratoryjnych oraz mechanizmów działania poszczególnych leków, działań niepożądanych ze szczególnym uwzględnieniem stosowania leków u kobiet w ciąży oraz w okresie karmienia. Ćwiczenia Ćwiczenia obejmują zajęcia przy łóżku chorego oraz w oparciu o dokumentację pacjenta. Składają się z wywiadu, badania przedmiotowego, oceny dotychczasowej farmakoterapii z możliwością modyfikacji w zależności od parametrów farmakokinetycznych w konkretnych przypadkach klinicznych. Omawianie wyników poszczególnych badań w aspekcie obrazu klinicznego oraz dalszych decyzji dotyczących farmakoterapii. W czasie ćwiczeń studenci przedstawiają także prezentacje multimedialne na temat zadany uprzednio przez asystenta związany z tematyką przedmiotu. Zajęcia praktyczne Zapoznanie studenta z praktyczną stroną form farmakoterapii, zagadnieniami dotyczącymi mechanizmów działania leków, efektów klinicznych, ich losów w ustroju, wskazań i przeciwwskazań, działań niepożądanych, interakcji. |
Literatura: |
1. Farmakologia i toksykologia, E. Mutschler, Urban & Partner 2010; 2. Farmakologia – Podręcznik dla studentów i absolwentów Wydziału Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu Akademii Medycznych, pod redakcją prof. dr hab. Grażyna Rajtar – Cynke, Wydanie II, Lublin 2007; 3. Farmakologia kliniczna, H.P.Rang, M.M. Dale, J.M. Ritter, red. naukowa wyd. pol. prof. dr hab. med. M. Wielosz, edt. Czelej 2001; 4. Kompendium farmakologii i farmakoterapii, A. Danysz, W. Buczko, wyd.V Elsevier Urban & Partner, 2008; 5. Kompendium farmakologii i toksykologii Mutschlera, red. naukowa wyd. polskiego prof. Włodzimierz Buczko, edt. Med Pharm – Polska 2008. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady 1. Warunkiem zaliczenia wykładu jest 95 % obecność. (K1) 2. Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę (test – 20 pytań, zadania zamknięte, 1 pkt za pytanie). Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 50%+1 poprawnych odpowiedzi. (W1-W5, U1-U4) 3. Pytania testowe opracowane są w oparciu o treść wykładów i literatury Punktacja Ocena < 11 ndst 12 – 11 dst 14 – 13 dst+ 16 – 15 db 18 – 17 db+ 20 – 19 bdb 4. Warunkiem podejścia do testu końcowego jest zaliczenie ćwiczeń. Ćwiczenia Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest: ˗ przygotowanie prezentacji z tematyki podanej przez nauczyciela prowadzącego – zaliczenie odbywa się na podstawie oceny zgodności prezentacji z tematem, kompleksowości ujęcia zagadnienia oraz wartości merytorycznej wraz z oceną wykorzystanych źródeł, (W1-W5, U1-U4) ˗ aktywność poznawcza studenta - znajomość literatury przedmiotu i wyciąganie wniosków, (U1-U4, K1) ˗ 95% obecność na ćwiczeniach. (K1) Zajęcia praktyczne: Warunkiem zaliczenia praktyk jest 95% obecność na zajęciach (K1), przedłużona obserwacja studenta - znajomość literatury przedmiotu i wyciąganie wniosków (U1-U4, K1), samodzielna próba pracy - dobranie i przygotowywanie zapisów form recepturowych leków zawierających określone substancje czynne, na podstawie ukierunkowanej oceny stanu pacjenta na przykładzie przypadku wybranego przez nauczyciela (W1-W5, U1-U4), realizacja zleconego zadania(W1-W5, U1-U4). Prace zaliczeniowe studentów są przechowywane w Katedrze przez jeden rok akademicki. Prezentacje multimedialne są własnością intelektualną studentów i po udokumentowaniu zaliczenia prezentacji na liście obecności są zwracane studentom. |
Praktyki zawodowe: |
1. Prowadzenie edukacji pacjenta w zakresie stosowanej farmakoterapii. 2. Wyjaśnienie głównych mechanizmów działania leków oraz ich przemiany w ustroju zależnie od wieku i problemów zdrowotnych. 3. Wyjaśnienie skutków i objawów ubocznych działania leków. 4. Ordynowanie leków zawierających określone substancje czynne, z wyłączeniem leków zawierających substancje bardzo silnie działające, środki odurzające i substancje psychotropowe. 5. Ordynowanie określonych wyrobów medycznych, w tym umiejętność wystawiania na nie zleceń albo recept. 6. Dobieranie i przygotowywanie zapisów form recepturowych leków zawierających określone substancje czynne, na podstawie ukierunkowanej oceny stanu pacjenta. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.