Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Psychoterapia w praktyce położnej: Muzykoterapia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-PO2-M-N2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0915) Terapia i rehabilitacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychoterapia w praktyce położnej: Muzykoterapia
Jednostka: Katedra Geriatrii
Grupy:
Strona przedmiotu: http://www.cm.umk.pl
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:

udział w wykładach - 10 h

2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:

- czytanie literatury - 2 h

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia - 3 h


Łączny nakład pracy: 15 h = 0,5 ECTS

Efekty uczenia się - wiedza:

W1 - zna teoretyczne podstawy muzykoterapii A.W1.

W2 - omawia wybrane zagadnienia z zakresu muzykoterapii A.W4.

W3 - zna rys historyczny muzykoterapii i czołowych muzykoterapeutów A.W2.

W4 - omawia znaczenie i miejsce muzykoterapii w arteterapii A.W3.

W5 – analizuje krytycznie piśmiennictwo naukowe A.W30.

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1 - stosuje wybrane metody muzykoterapeutyczne
w procesie terapeutycznym A.U4

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1 - wie, kiedy zwrócić się o pomoc do ekspertów, będąc świadomy własnych ograniczeń B.K5.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne wykłady: Metoda asymilacji wiedzy przez przyswajanie treści zawartych w wykładzie oraz metoda aktywizująca oparta na obserwacji (odsłuchiwanie).

Metody dydaktyczne eksponujące:

- drama
- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- obserwacji
- okrągłego stołu
- seminaryjna

Skrócony opis:

Muzykoterapia to przedmiot traktujący o możliwości uzupełnienia tradycyjnych terapii działaniami z zakresu muzyki.

Pełny opis:

Muzykoterapia jest przedmiotem traktującym o stosowaniu muzyki i jej elementów w profilaktyce muzycznej, relaksacji oraz w procesie przywracania zdrowia lub poprawy funkcjonowania osób z problemami natury emocjonalnej, fizycznej lub umysłowej. Muzykoterapia jest wsparciem tradycyjnych terapii działaniami z zakresu muzyki. Prozdrowotne znaczenie dla człowieka ma zarówno czynny udział w zajęciach muzykoterapeutycznych (poprzez grę na instrumentach i śpiew), jak i bierny odsłuch muzyczny.

Literatura:

Literatura podstawowa:

K. Stachyra Modele, metody i podejścia w muzykoterapii

K. Stachyra Podstawy muzykoterapii

M. Cylkowska-Nowak - Muzykoterapia. Między wglądem a inkluzją

E. Lecourt - Muzykoterapia czyli jak wykorzystać mowę dźwięków

M. Kronenberger - Wykorzystanie technik aktywnych i receptywnych w profilaktyce stresu

L. Konieczna-Nowak Wprowadzenie do muzykoterapii

B. Brutt - Bajki, które leczą

Literatura uzupełniająca:

K. Stachyra Metoda wizualizacji kierowanej z muzyką

M. Janiszewski - Muzykoterapia aktywna

A. Gąsienica-Szostak - Muzykoterapia w rehabilitacji i profilaktyce

M. Kierył Elementy terapii i profilaktyki muzycznej

M. Kierył Muzyczna apteczka

T. Natanson Wstęp do nauki o muzykoterapii

P. Nordoff, C. Robbins Terapia muzyką w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi

K. Kukielczyńska-Krawczyk - Muzykoterapia na oddziale leczenia nerwic

S. Munro, B. Mount - Music therapy in palliative care

B. Szulc - Kulturoterapia, Wykorzystanie sztuki i działalności kulturalno-oświatowej w lecznictwie

Metody i kryteria oceniania:

Wykład:

Zaliczenie pisemne – W1-W5, U1 - stworzenie programu muzykoterapeutycznego na zadany temat.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)