Nauki w zakresie opieki specjalistycznej:Techniki położnicze i prowadzenie porodu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-PO2-NZTPP-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0913) Pielęgniarstwo i opieka
|
Nazwa przedmiotu: | Nauki w zakresie opieki specjalistycznej:Techniki położnicze i prowadzenie porodu |
Jednostka: | Katedra Podstaw Umiejętności Klinicznych i Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość materiału z Technik położniczych i prowadzenia porodu z I, II, III semestru. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w ćwiczeniach: 20h - udział w zajęciach praktycznych: 70h - konsultacje związane z przygotowaniem samokształcenia: 1h - przeprowadzenie zaliczenia praktycznego i teoretycznego: 3h Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 94 godzin, co odpowiada 3,6 punktom ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”: -udział w ćwiczeniach: 20h (w warunkach symulowanych) -udział w zajęciach praktycznych: 70h -przygotowanie samokształcenia: 3h -czytanie wskazanej literatury naukowej: 2h -przygotowanie do wykładów: 1h -przygotowanie do ćwiczeń: 2h -przygotowanie do zajęć praktycznych: 1h -przygotowanie do praktyki zawodowej: 3 h -przygotowanie i udział do zaliczenia na ocenę: 6+2=8h -konsultacje z nauczycielem związane z przygotowaniem samokształcenia: 1h Łączny nakład pracy studenta wynosi 111 godzin, co odpowiada 4,4 punktom ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - nie dotyczy 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: -przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie na ocenę: 6+2=8 h (0,3 punktu ECTS) Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 0,3 punktu ECTS 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 20 h (w warunkach symulowanych) - udział w zajęciach praktycznych: 70 h - udział w praktykach zawodowych : 120 h Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 210 godzin, co odpowiada 8,4 punktu ECTS 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: -udział w praktykach zawodowych: 120 h Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 120 h, co odpowiada 4,8 punktu ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Wymienia zasady opieki położniczej podczas porodu fizjologicznego, porodu przedwczesnego i porodu patologicznego oraz zasady prowadzenia i przyjmowania porodu w warunkach pozaszpitalnych (D.W1) W2: Wyjaśnia mechanizmy porodów przy nieprawidłowej budowie miednicy kostnej i porodów bliźniaczych; (D.W2) W3:Wyjaśnia zadania położnej podczas porodu o nieprawidłowym przebiegu i porodu zabiegowego (D.W4). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi dokonać oceny stanu zdrowia kobiety ciężarnej, kobiety rodzącej, płodu, kobiety w okresie połogu i noworodka oraz sytuacji położniczej przy pomocy dostępnych metod i środków, potrafi zinterpretować wyniki badań, potrafi wdrażać interwencje położnicze oraz dokonywać ewaluacji opieki położniczej; (D.U1) U2:Potrafi rozpoznawać początek porodu i oceniać jego postęp na podstawie badania położniczego zewnętrznego, wewnętrznego i obserwacji zachowania kobiety rodzącej oraz prognozować prawdopodobny przebieg porodu i oceniać możliwości odbycia porodu siłami natury (D.U6) U3: Potrafi udzielać pierwszej pomocy położniczej (zabezpieczać dostęp do żyły obwodowej, podawać wlew kroplowy, stosować tlenoterapię, utrzymywać drożność dróg oddechowych, wykonywać czynności resuscytacyjne u pacjentki i noworodka, zabezpieczać ranę krocza lub szyjki macicy, wykonywać ręczne wydobycie łożyska, udzielać pomocy ręcznej w porodzie miednicowym); (D.U13) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Odnosi się do pacjentów z szacunkiem (K.1.) K2: Przestrzega praw pacjenta (K.2.) K3: Akceptuje potrzebę standardów etycznych (K.3.) |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: • wykład informacyjny • wykład problemowy • wykład konwersatoryjny Ćwiczenia: • analiza przypadków • ćwiczenia kliniczne • metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany) • uczenie wspomagane komputerem • metody eksponujące: film, pokaz • odgrywanie ról, • „burza mózgów”. Zajęcia praktyczne: • dyskusja dydaktyczna • analiza przypadków • metody symulacyjne (studium przypadku) • metody eksponujące: pokaz, instruktaż • ćwiczenia kliniczne |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - inscenizacja |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - obserwacji |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu przygotowanie do sprawowania kompleksowej opieki położniczej w ramach świadczeń zdrowotnych (przygotowanie do opieki położniczej nad płodem, kobietą w ciąży, rodzącą, noworodkiem i położnicą podczas porodu prawidłowego i nieprawidłowego oraz metod prowadzenia porodu). Kształtowanie umiejętności w zakresie oceny stanu płodu, oceny stanu położniczego kobiet w ciąży, rodzących i położnic oraz wykonywania zbiegów położniczych udzielanych podczas prowadzenia porodów. |
Pełny opis: |
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów, ćwiczeń, zajęć praktycznych i samokształcenia. Wykłady mają na celu zapoznanie studenta z zasadami opieki nad kobietą w ciąży, rodzącą, noworodkiem podczas porodu prawidłowego i nieprawidłowego zgodnie z aktualnie obowiązującymi standardami. Ćwiczenia mają na celu kształtowanie umiejętności praktycznych prowadzenia porodu prawidłowego i nieprawidłowego, stosowania odpowiednich technik i zabiegów położniczych. Zajęcia praktyczne mają na celu przygotowanie studenta do realizacji świadczeń zdrowotnych nad kobietą w ciąży, rodzącą, noworodkiem i położnicą zgodnie z aktualnymi zaleceniami i standardami na rzecz podmiotu opieki. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa/podstawowa: 1. Troszyński M. Położnictwo. Ćwiczenia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2006. 2. Bręborowicz G., Położnictwo. Podręcznik dla położnych i pielęgniarek. PZWL, Warszawa 2009 3. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej. Literatura uzupełniająca: 4. Simkin P, Ancheta R. Udany poród. PZWL.2018. 5. Słomko Z, Drews K, Malewski Z. Kardiotokografia kliniczna. Warszawa. PZWL, 2010. 6. Łepecka-Klusek C., (red.). Pielęgniarstwo we współczesnym położnictwie i ginekologii. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2009. 7. Maureen Boyle, (red.) Stany nagłe w okresie okołoporodowym. PZWL, Warszawa 2008. 8. Iwanowicz-Palus G.J. Alternatywne metody opieki okołoporodowej. Warszawa 2012. 9. Chapman V. Charles C. Prowadzenie porodu. Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2010. 10. Baston H. Hal J. Poród. Seria Podstawy Położnictwa. Elsevier Urban & Partner.2011 11. Stanowisko Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie zastosowania kardiotokografii w położnictwie. Ginekologia Polska, 9/2014, 85, 713-716 12. Bomba-Opoń D, Drews K, Huras H, Laudański P, Paszkowski T, Wielgoś M. Indukcja porodu — algorytmy kliniczne. Wytyczne Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników. Ginekologia i Perinatologia Praktyczna 2018, 3, 1: 23–29 13. Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego dotyczące indukcji porodu. Ginekologia i Perinatologia Praktyczna, 2017, 2, 2, 58–71. 14. Oleszczuk J, Bożena Leszczyńska-Gorzelak B, Marciniak B, Kimber-Trojnar Ż, Bartosiewicz J. i wsp. Resuscytacja/reanimacja wewnątrzmaciczna płodu. Forum Położnictwa i Ginekologii, 2016. 15. Wielgoś M, Bomba-Opoń D, Bręborowicz GH, Czajkowski K, Dębski R, i wsp. Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników dotyczące cięcia cesarskiego. Ginekologia i Perinatologia Praktyczna, 2018, 3, 4, 159–174. 16. Rekomendacje Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie zapobiegania perinatalnej transmisji HIV z dnia 24. 10. 2008 r. Ginekologia Polska. 2009, 80, 59-62. 17. Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego dotyczące wykrywania nosicielstwa paciorkowców grupy B (GBS) u kobiet w ciąży i zapobiegania zakażeniom u noworodków. Ginekologia Polska. 2008, 79, 221-223. 18. Postępowanie interdyscyplinarne w krwotoku położniczym – konsensus lekarza anestezjologa i lekarza położnika a.d. 2016. I konferencja edukacyjna krwawienia w ginekologii w praktyce na podstawie przypadków klinicznych a.d. 2016. 19. Doroszewska A. Opieka okołoporodowa w Polsce po transformacji ustrojowej – między medykalizacją a demedykalizacją? Annales I - Philosophy and Sociology http://philosophia.annales.umcs.pl 20. Opieka nad kobietą w czasie porodu normalnego. Fundacja Rodzić po Ludzku. 21. Poród w wodzie. Fundacja Rodzić po Ludzku. 22. Ludzki mikrobiom a cięcie cesarskie. Fundacja Rodzić po Ludzku. 23. Kaskada interwencji i jej wpływ na przebieg porodu. Fundacja Rodzić po Ludzku. 24. Nowe stanowisko WHO w sprawie łamania praw kobiet podczas porodu. Fundacja Rodzić po Ludzku. Zapobieganie i eliminowanie braku poszanowania i złego traktowania rodzących w placówkach medycznych WHO. 25. Znieczulenie zewnątrzoponowe. Fundacja Rodzić po Ludzku. 26. Analgezja wziewna - nieinwazyjna metoda łagodzenia bólu porodowego Fundacja Rodzić po Ludzku. 27. Prowadzenie II okresu porodu w świetle badań naukowych. Fundacja Rodzić po Ludzku. 28. Napiórkowska-Orkisz M, Olszewska J. Rola personelu medycznego we wsparciu psychicznym kobiety i jej rodziny po przebytym poronieniu. Pielęgniarstwo Polskie, 3 (65) 2017. 29. Otffinowska A. (red.) Wokół porodu – wybrane zagadnienia medycyny opartej na dowodach naukowych. Warszawa 2015. 30. Najnowsze artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: - 100% frekwencja na wykładach, ćwiczeniach, zajęciach praktycznych, oddanie w terminie wyznaczonym przez wykładowcę samokształcenia oraz pozytywna postawa studenta, -odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą, -przedłużona obserwacja nauczyciela: K1– K5 (0-10 punktów, >50%), -ocena przez kolegów: K1-K5 (0-10 punktów, >50%) -zaliczenie kolokwium z wykładów (test pisemny, MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory), wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia) Wiedza: W1, W2, W3. Punktacja i ocena: <75% ndst 75-80% dst 80,01-85% dst+ 85,01-90% db 90,01-95% db+ 95,01-100% bdb 1. Egzamin praktyczny – OSCE - punktacja i ocena w zależności od liczby punktów opisanych w CHECK LIST: U1,U2,U3. Punktacja: - za każdą pozytywną odpowiedź student może uzyskać 1 punkt - do zaliczenia egzaminu konieczne jest uzyskanie 60%. 2. Realizacja samokształcenia w formie eseju i/lub prezentacji multimedialnej: a) prezentacja multimedialna: punktacja 0-27 punktów (załącznik nr 1) Punktacja i ocena: 25-27 Bardzo dobry 22-24 Dobry plus 19-21 Dobry 16-18 Dostateczny plus 13-15 Dostateczny 12 i mniej Niedostateczny b) esej (załącznik nr 2). 3. Test końcowy obejmuje treści z: wykładów, ćwiczeń i zajęć praktycznych: W1-W3, U1-U3. -uzyskanie 60% prawidłowych odpowiedzi z testu końcowego, - skala ocen końcowych w zależności od punktacji, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia: 60 % - 70% = 3,0 71% – 75% = 3,5 76% – 85% = 4,0 86% – 90% = 4,5 91% – 100% = 5,0. Poprawa zaliczenia w ramach sesji poprawkowej – test poprawkowy (min. 60% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną). |
Praktyki zawodowe: |
Praktyka zawodowa (wakacyjna) - 120 godzin jest realizowana w placówkach szpitalnych (Sala porodowa). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.