Opieka nad kobietą i rodziną w sytuacjach szczególnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-PO2-ONKIR-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.6
|
Nazwa przedmiotu: | Opieka nad kobietą i rodziną w sytuacjach szczególnych |
Jednostka: | Katedra Podstaw Umiejętności Klinicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student przed przystąpieniem do zajęć powinien posiadać wiedzę z zakresu podstaw psychologii i socjologii (zakres studiów I stopnia), opieki położniczej i ginekologicznej oraz neonatologicznej (zakres studiów I stopnia) |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Szacowany nakład prac: 1. Godziny "kontaktowe" = 15 h (ćw.- zdalnie Microsoft Teams synchronicznie) 2. Przygotowanie do ćwiczeń = 3 h (ćw.) 3. Przygotowanie planu opieki położniczej w oparciu o proces pielęgnowania = 2 h (ćw.) 4. Przygotowanie standardów i procedur opieki nad kobietą w sytuacjach trudnych = 5 h (ćw.) 5. Przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie = 5 h (ćw.) Łączny nakład pracy studenta wynosi 30 godzin, co odpowiada 1 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna różne metody wsparcia ciężarnej, rodzącej, położnicy, jej rodziny i bliskich w trudnych sytuacjach (B.W13). W2: Zna cele i zasady diagnostyki, profilaktyki, leczenia chorób genetycznych oraz organizację opieki genetycznej w Polsce i na świecie (B.W14.) W3: Wskazuje działania medyczno-prawne (dokumentacja urazów, dokumentacja stosunku płciowego, pobieranie i zabezpieczanie innych materiałów, powiadomienie organów ścigania) w przypadku przemocy wobec kobiet (B.W16.) W4: Zna zasady postępowania profilaktycznego i pielęgnacyjnego w odniesieniu do noworodka donoszonego, wcześniaka, noworodka chorego oraz aktualne standardy opieki nad noworodkiem w różnych stanach (B.W20.) W5: Wskazuje i omawia zasady postępowania i problemy noworodka matki uzależnionej od narkotyków, alkoholu lub nikotyny (B.W24.) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Rozpoznaje rodzaj patologii w przebiegu ciąży, porodu i połogu na podstawie uzyskanych danych oraz ustala plan postępowania wobec podopiecznej i jej dziecka (B.U13.) U2: Rozpoznaje sytuację społeczną kobiety i jej rodziny i stosuje różne metody wsparcia ciężarnej, rodzącej, położnicy, jej rodziny i bliskich w sytuacji choroby przewlekłej, niepełnosprawności, choroby o złym rokowaniu lub śmierci dziecka (B.U21.) U3: Rozwiązuje problemy wynikające z zaburzeń emocjonalnych okresu okołoporodowego (B.U27. U4: Organizuje i podejmuje współpracę z kobietami w okresie przedkoncepcyjnym i w okresie ciąży oraz z członkami zespołu interdyscyplinarnego w zakresie opieki nad matką i jej rodziną w sytuacji choroby przewlekłej, niepełnosprawności, choroby o złym rokowaniu (B.U30.) U5: Wykorzystuje programy zapobiegania porodom przedwczesnym, hipotrofii i umieralności okołoporodowym w pielęgnacji noworodków przedwcześnie urodzonych i z niską masą urodzeniową, z niedojrzałością lub zaburzeniami funkcjonowania wszystkich układów (B.U32.) U6: Postępuje zgodnie z obowiązującymi procedurami w odniesieniu do dziecka, nastolatki, kobiety zgwałconej (B.U48.) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Rozwiązuje dylematy etyczne w organizacji pracy własnej i zespołu (B.K3.) K2: Przejawia odpowiedzialność za osoby powierzone opiece (B.K5.) K3: Dba o wizerunek zawodu położnej (B.K7.) |
Metody dydaktyczne: | • dyskusja dydaktyczna • analiza studium przypadku • praca w grupie zadaniowej • metody eksponujące: film |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - inscenizacja |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studenta z zagadnieniami związanymi z opieką nad kobietą i rodziną w sytuacjach szczególnych: po narodzinach dziecka chorego, stracie dziecka, noworodka urodzonego przedwcześnie. Wsparcie, komunikacja i organizowanie pomocy w sytuacji trudnej i szczególnej. |
Pełny opis: |
Doskonalenie, uzupełnienie i nabycie nowych wiadomości niezbędnych w pracy położnej z kobietą i jej rodziną w sytuacjach szczególnych. Wdrażanie profesjonalizmu w pracy położnej nad kobietą samotną, młodocianą. Objęcie profesjonalną opieką przez położną matkę z dzieckiem urodzonym przedwcześnie, po urodzeniu dziecka z wadami wrodzonymi, nad rodzicami po poronieniu. Poznanie procedury pozyskiwania mleka kobiecego na przykładzie Banku Mleka w najbliższej placówce. Umiejętność rozpoznawania i postępowania z noworodkiem matki uzależnionej od narkotyków, alkoholu i nikotyny. Przedstawienie organizacji opieki genetycznej w Polsce i na świecie. Umiejętność wdrożenia procedury postępowania nad kobietą krzywdzoną (przemoc w rodzinie), dzieckiem, nastolatką, kobietą zgwałconą – działania medyczno-prawne. Rozpoznawanie, diagnozowanie i leczenie objawów okołoporodowych zaburzeń psychicznych. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa/podstawowa: 1. Makra-Studzińska M, Iwanowicz-Palus G. (red.) Psychologia w położnictwie i ginekologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. Biblioteka Położnej. 2. Dębski R. (red.) Stany nagłe. Położnictwo i ginekologia. Medical Tribune Polska. Wydanie I. 2012 Literatura uzupełniająca: 1.Bielawska-Batorowicz E. Psychologiczne aspekty prokreacji. Śląsk Wydawnictwo Naukowe.2006 2.Bień A. Opieka nad ciężarną. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. 3.H. Lumsden, D. Holmes. Noworodek i jego rodzina Praktyka położnicza. Wydawnictwo Lekarskie PZWL.Warszawa.2012. 4.Flint C. Czułe położnictwo. NOVA, Warszawa 1997. 5.Łepecka-Klusek C., (red.). Pielęgniarstwo we współczesnym położnictwie i ginekologii. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2009. 6.Chrzan-Dętkoś M. Utrata dziecka w okresie okołoporodowym – dobre praktyki szpitalne w opiece nad matką. Ginekologia Praktyczna 2010;2 (105); 27-30. 7. Hanley J. Zaburzenia psychiczne w ciąży i połogu. Red. wydania I polskiego Sidorowicz S. Elsevier Urban&Partner Wrocław 2009. 8. Koszewska I. O depresji w ciąży i po porodzie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa 2010. 9. Łojko D, Suwalska A, Rybakowski J. Dwubiegunowe zaburzenia nastroju i zaburzenia depresyjne w klasyfikacji DSM-V. Psychiatria Polska 2014;48(2): 245-260. 10. Nehring-Gugulska M, Żukowska-Rubik M, Pietkiewicz A.(red.). Karmienie piersią w teorii i praktyce. Podręcznik dla doradców i konsultantów laktacyjnych, położnych, pielęgniarek i lekarzy. Medycyna Praktyczna, Kraków 2017. 11. Rabiej M, Mazurkiewicz B, Nowacka A. (red.) Procedury medyczne w położnictwie. Praktyka położnej. Tom 2. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2020. 12. Rabiej M, Mazurkiewicz B, Nowacka A. (red.) Procedury medyczne w ginekologii. Praktyka położnej. Tom 1. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2020 13.Pilewska-Kozak AB. Opieka nad wcześniakiem. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. Biblioteka Położnej. 14. Artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami (MEDLINE, CINAHL with Full Text, Health Source: Nursing/Academic Editio, Academic Search Complete, itp.). 15. Południewski G. Badanie i pomoc ofiarom gwałtu. W: Dębski R. (red.) Stany nagłe. Położnictwo i Ginekologia. Medical Tribune Polska. Wydanie I. Warszawa 2012, 6-11 16.Rekomendacje grupy ekspertów Towarzystwa Ginekologicznego dotyczące postępowania z kobietą - ofiarą przemocy seksualnej opracowane w 2008 r. Ginekologia po Dyplomie 2009; 54-57. 17. Pietrus M. Zatrucie tlenkiem węgla u kobiety ciężarnej. Przegląd Lekarski 2015 : T. 72, nr 9, s. 482-484. 18.Nieścior M, Jackowska T. Zatrucie tlenkiem węgla. Postępy Nauk Medycznych, t. XXVI, nr 7, 2013. 19. Rozp. Ministra Zdrowia w sprawie standardu organizacyjego opieki okołoporodowej sierpień 2018 r. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: - 100% frekwencja na ćwiczeniach oraz pozytywna postawa studenta, -odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą, -przedłużona obserwacja nauczyciela: K1– K3 (0-10 punktów, >50%), -ocena przez kolegów: K1-K3 (0-10 punktów, >50%) -zaliczenie ćwiczeń: przygotowanie przez studentów planu opieki nad kobietą i jej rodziną w sytuacjach trudnych w oparciu o proces pielęgnowania (kryterium oceny załącznik 1), przygotowanie procedury lub standardu opieki nad kobietą w sytuacjach szczególnych z uwzględnieniem prawidłowej budowy standardów i procedur. -zaliczenie na platformie Moodle (na zaliczenie przedmiotu test pisemny, MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory), wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia) Wiedza: W-W5, U1-U6, K1-K3. Punktacja i ocena: <75% ndst 75-80% dst 80,01-85% dst+ 85,01-90% db 90,01-95% db+ 95,01-100% bdb Poprawa zaliczenia w ramach sesji poprawkowej – test poprawkowy (min. 75% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.