Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Opieka nad kobietą i rodziną w sytuacjach szczególnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-PO2-ONKIR-S2
Kod Erasmus / ISCED: 12.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0913) Pielęgniarstwo i opieka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Opieka nad kobietą i rodziną w sytuacjach szczególnych
Jednostka: Katedra Podstaw Umiejętności Klinicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student przed przystąpieniem do zajęć powinien posiadać wiedzę z zakresu podstaw psychologii i socjologii (zakres studiów I stopnia), opieki położniczej i ginekologicznej oraz neonatologicznej (zakres studiów I stopnia)

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Szacowany nakład prac:

1. Godziny "kontaktowe" = 15 h (ćw.- zdalnie Microsoft Teams synchronicznie)

2. Przygotowanie do ćwiczeń = 3 h (ćw.)

3. Przygotowanie planu opieki położniczej w oparciu o proces pielęgnowania = 2 h (ćw.)

4. Przygotowanie standardów i procedur opieki nad kobietą w sytuacjach trudnych = 5 h (ćw.)

5. Przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie = 5 h (ćw.)

Łączny nakład pracy studenta wynosi 30 godzin, co odpowiada 1 ECTS




Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Zna różne metody wsparcia ciężarnej, rodzącej, położnicy, jej rodziny i bliskich w trudnych sytuacjach (B.W13).

W2: Zna cele i zasady diagnostyki, profilaktyki, leczenia chorób genetycznych oraz organizację opieki genetycznej w Polsce i na świecie (B.W14.)

W3: Wskazuje działania medyczno-prawne (dokumentacja urazów, dokumentacja stosunku płciowego, pobieranie i zabezpieczanie innych materiałów, powiadomienie organów ścigania) w przypadku przemocy wobec kobiet (B.W16.)

W4: Zna zasady postępowania profilaktycznego i pielęgnacyjnego w odniesieniu do noworodka donoszonego, wcześniaka, noworodka chorego oraz aktualne standardy opieki nad noworodkiem w różnych stanach (B.W20.)

W5: Wskazuje i omawia zasady postępowania i problemy noworodka matki uzależnionej od narkotyków, alkoholu lub nikotyny (B.W24.)


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Rozpoznaje rodzaj patologii w przebiegu ciąży, porodu i połogu na podstawie uzyskanych danych oraz ustala plan postępowania wobec podopiecznej i jej dziecka (B.U13.)

U2: Rozpoznaje sytuację społeczną kobiety i jej rodziny i stosuje różne metody wsparcia ciężarnej, rodzącej, położnicy, jej rodziny i bliskich w sytuacji choroby przewlekłej, niepełnosprawności, choroby o złym rokowaniu lub śmierci dziecka (B.U21.)

U3: Rozwiązuje problemy wynikające z zaburzeń emocjonalnych okresu okołoporodowego (B.U27.

U4: Organizuje i podejmuje współpracę z kobietami w okresie przedkoncepcyjnym i w okresie ciąży oraz z członkami zespołu interdyscyplinarnego w zakresie opieki nad matką i jej rodziną w sytuacji choroby przewlekłej, niepełnosprawności, choroby o złym rokowaniu (B.U30.)

U5: Wykorzystuje programy zapobiegania porodom przedwczesnym, hipotrofii i umieralności okołoporodowym w pielęgnacji noworodków przedwcześnie urodzonych i z niską masą urodzeniową, z niedojrzałością lub zaburzeniami funkcjonowania wszystkich układów (B.U32.)

U6: Postępuje zgodnie z obowiązującymi procedurami w odniesieniu do dziecka, nastolatki, kobiety zgwałconej (B.U48.)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Rozwiązuje dylematy etyczne w organizacji pracy własnej i zespołu (B.K3.)

K2: Przejawia odpowiedzialność za osoby powierzone opiece (B.K5.)

K3: Dba o wizerunek zawodu położnej (B.K7.)


Metody dydaktyczne:

• dyskusja dydaktyczna

• analiza studium przypadku

• praca w grupie zadaniowej

• metody eksponujące: film



Metody dydaktyczne eksponujące:

- inscenizacja
- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- referatu
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody ewaluacyjne
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody służące prezentacji treści

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zapoznanie studenta z zagadnieniami związanymi z opieką nad kobietą i rodziną w sytuacjach szczególnych: po narodzinach dziecka chorego, stracie dziecka, noworodka urodzonego przedwcześnie.

Wsparcie, komunikacja i organizowanie pomocy w sytuacji trudnej i szczególnej.

Pełny opis:

Doskonalenie, uzupełnienie i nabycie nowych wiadomości niezbędnych w pracy położnej z kobietą i jej rodziną w sytuacjach szczególnych. Wdrażanie profesjonalizmu w pracy położnej nad kobietą samotną, młodocianą. Objęcie profesjonalną opieką przez położną matkę z dzieckiem urodzonym przedwcześnie, po urodzeniu dziecka z wadami wrodzonymi, nad rodzicami po poronieniu. Poznanie procedury pozyskiwania mleka kobiecego na przykładzie Banku Mleka w najbliższej placówce. Umiejętność rozpoznawania i postępowania z noworodkiem matki uzależnionej od narkotyków, alkoholu i nikotyny. Przedstawienie organizacji opieki genetycznej w Polsce i na świecie. Umiejętność wdrożenia procedury postępowania nad kobietą krzywdzoną (przemoc w rodzinie), dzieckiem, nastolatką, kobietą zgwałconą – działania medyczno-prawne. Rozpoznawanie, diagnozowanie i leczenie objawów okołoporodowych zaburzeń psychicznych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa/podstawowa:

1. Makra-Studzińska M, Iwanowicz-Palus G. (red.) Psychologia w położnictwie i ginekologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. Biblioteka Położnej.

2. Dębski R. (red.) Stany nagłe. Położnictwo i ginekologia. Medical Tribune Polska. Wydanie I. 2012

Literatura uzupełniająca:

1.Bielawska-Batorowicz E. Psychologiczne aspekty prokreacji. Śląsk Wydawnictwo Naukowe.2006

2.Bień A. Opieka nad ciężarną. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009.

3.H. Lumsden, D. Holmes. Noworodek i jego rodzina Praktyka położnicza. Wydawnictwo Lekarskie PZWL.Warszawa.2012.

4.Flint C. Czułe położnictwo. NOVA, Warszawa 1997.

5.Łepecka-Klusek C., (red.). Pielęgniarstwo we współczesnym położnictwie i ginekologii. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2009.

6.Chrzan-Dętkoś M. Utrata dziecka w okresie okołoporodowym – dobre praktyki szpitalne w opiece nad matką. Ginekologia Praktyczna 2010;2 (105); 27-30.

7. Hanley J. Zaburzenia psychiczne w ciąży i połogu. Red. wydania I polskiego Sidorowicz S. Elsevier Urban&Partner Wrocław 2009.

8. Koszewska I. O depresji w ciąży i po porodzie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa 2010.

9. Łojko D, Suwalska A, Rybakowski J. Dwubiegunowe zaburzenia nastroju i zaburzenia depresyjne w klasyfikacji DSM-V. Psychiatria Polska 2014;48(2): 245-260.

10. Nehring-Gugulska M, Żukowska-Rubik M, Pietkiewicz A.(red.). Karmienie piersią w teorii i praktyce. Podręcznik dla doradców i konsultantów laktacyjnych, położnych, pielęgniarek i lekarzy. Medycyna Praktyczna, Kraków 2017.

11. Rabiej M, Mazurkiewicz B, Nowacka A. (red.) Procedury medyczne w położnictwie. Praktyka położnej. Tom 2. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2020.

12. Rabiej M, Mazurkiewicz B, Nowacka A. (red.) Procedury medyczne w ginekologii. Praktyka położnej. Tom 1. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2020

13.Pilewska-Kozak AB. Opieka nad wcześniakiem. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. Biblioteka Położnej.

14. Artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami (MEDLINE, CINAHL with Full Text, Health Source: Nursing/Academic Editio, Academic Search Complete, itp.).

15. Południewski G. Badanie i pomoc ofiarom gwałtu. W: Dębski R. (red.) Stany nagłe. Położnictwo i Ginekologia. Medical Tribune Polska. Wydanie I. Warszawa 2012, 6-11

16.Rekomendacje grupy ekspertów Towarzystwa Ginekologicznego dotyczące postępowania z kobietą - ofiarą przemocy seksualnej opracowane w 2008 r. Ginekologia po Dyplomie 2009; 54-57.

17. Pietrus M. Zatrucie tlenkiem węgla u kobiety ciężarnej. Przegląd Lekarski 2015 : T. 72, nr 9, s. 482-484.

18.Nieścior M, Jackowska T. Zatrucie tlenkiem węgla. Postępy Nauk Medycznych, t. XXVI, nr 7, 2013.

19. Rozp. Ministra Zdrowia w sprawie standardu organizacyjego opieki okołoporodowej sierpień 2018 r.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:

- 100% frekwencja na ćwiczeniach oraz pozytywna postawa studenta,

-odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą,

-przedłużona obserwacja nauczyciela: K1– K3 (0-10 punktów, >50%),

-ocena przez kolegów: K1-K3 (0-10 punktów, >50%)

-zaliczenie ćwiczeń: przygotowanie przez studentów planu opieki nad kobietą i jej rodziną w sytuacjach trudnych w oparciu o proces pielęgnowania (kryterium oceny załącznik 1), przygotowanie procedury lub standardu opieki nad kobietą w sytuacjach szczególnych z uwzględnieniem prawidłowej budowy standardów i procedur.

-zaliczenie na platformie Moodle (na zaliczenie przedmiotu test pisemny, MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory), wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia)

Wiedza: W-W5, U1-U6, K1-K3.

Punktacja i ocena:

<75% ndst

75-80% dst

80,01-85% dst+

85,01-90% db

90,01-95% db+

95,01-100% bdb

Poprawa zaliczenia w ramach sesji poprawkowej – test poprawkowy (min. 75% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną).

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)