Przedmiot kursowy: Żywność jako źródło drobnoustrojów i ich toksyn oraz pasożytów i robaków
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-PO2-PK:ZZD-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot kursowy: Żywność jako źródło drobnoustrojów i ich toksyn oraz pasożytów i robaków |
Jednostka: | Katedra Mikrobiologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu podstaw mikrobiologii i parazytolologii. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: udział w wykładach: 15 godzin udział w laboratoriach: 0 godzin udział w seminariach: 0 godzin Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,6 punktu ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach: 15 godzin udział w laboratoriach: 0 godzin udział w seminariach: 0 godzin przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 9+1=10 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS. 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi nie dotyczy. 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 9+1 =10 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 10 godzin co odpowiada 0,4 punktu ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: przedstawia drogi transmisji zakażeń i zarażeń przenoszonych przez żywność, epidemiologię i metody diagnostyki tych zakażeń wywołanych przez bakterie, grzyby, wirusy i pasożyty W2: przedstawia chorobotwórczość wybranych drobnoustrojów, wymienia ich czynniki wirulencji oraz metody diagnostyczne ich rozpoznawania |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi prawidłowo ocenić ryzyko narażenia na zakażenie, zarażenie drobnoustrojami przenoszonymi przez żywność (brak odniesienia w efektach kierunkowych) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego K2: potrafi pracować w grupie i współpracuje z członkami zespołu |
Metody dydaktyczne: | Wykład: wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną wykład problemowy wykład konwersatoryjny Laboratoria: nie dotyczy. Seminaria: nie dotyczy. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Wykład fakultatywny jest poświęcony najważniejszym drobnoustrojom, które występują w żywności i mogą stanowić czynnik etiologiczny: zatruć, zakażeń jak i zarażeń obejmujących przewód pokarmowy człowieka.. |
Pełny opis: |
Wykłady Zasadniczym celem nauczania w cyklu wykładu fakultatywnego: „Żywność jako źródło drobnoustrojów i ich toksyn oraz pasożytów i robaków” jest poszerzenie wiedzy na temat metod wykrywania w żywności toksyn wydzielanych przez bakterie i grzyby, sposobów zabezpieczania produktów spożywczych przed zanieczyszczeniem drobnoustrojami i toksynami przez nie wytwarzanymi, wskazanie i zapoznanie z charakterystyką najgroźniejszych dla zdrowia człowieka i zwierząt drobnoustrojów mogących występować w niewłaściwie przygotowywanej i przechowywanej żywności. Laboratoria nie dotyczy. Seminaria nie dotyczy. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Burbianka M, Pliszka A, Burzyńska H: Mikrobiologia żywności. PZWL, Warszawa, 1983 2. Buczek A: Choroby pasożytnicze - epidemiologia, diagnostyka, objawy. FnRRRKDN, Lublin 2005 3. Jagielski M. Etiologia, obraz kliniczny i diagnostyka ostrych zakażeń i zarażeń przewodu pokarmowego oraz zatruć pokarmowych. Fundacja Pro Pharmacia Futura. Warszawa, 2010 4. Libudzisz Z, Kowal K, Żakanowska Z: Mikrobiologia techniczna (tom 2). Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008 Literatura uzupełniająca: 1. Artykuły dostępne w bazach publikacji |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą do zaliczenia przedmiotu jest obecność na wykładach oraz pozytywne zaliczenie kolokwium (sprawdzianu pisemnego ≥ 60%). Kolokwium (sprawdzian pisemny): zaliczenie na ocenę na podstawie testu (test pisemny pytania zamknięte jednokrotnego wyboru) z wiedzy zdobytej na wykładach. Uzyskane punkty przelicza się na stopnie według następującej skali: Procent punktów Ocena 92-100% Bardzo dobry 84-91% Dobry plus 76-83% Dobry 68-75% Dostateczny plus 60-67% Dostateczny 0-59% Niedostateczny Kolokwium (sprawdzian pisemny): 60% (W1, W2, U1) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.