Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zaawansowana opieka specjalistyczna w neonatologii: Opieka pielęgniarska nad noworodkiem przedwcześnie urodzonym z niską masą urodzeniową

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-PO2-PONNPU-S2
Kod Erasmus / ISCED: 12.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0913) Pielęgniarstwo i opieka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zaawansowana opieka specjalistyczna w neonatologii: Opieka pielęgniarska nad noworodkiem przedwcześnie urodzonym z niską masą urodzeniową
Jednostka: Katedra Pielęgniarstwa Zachowawczego
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza z zakresu fizjologii i patologii noworodka.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny "kontaktowe" = 10 h (wykłady),

Bilans nakładu pracy studenta :

- udział w wykładach: 10 h

--czytanie wskazanej literatury: 20 h

-przygotowanie do egzaminu i udział w nim: 10+1= 11 h

Łączny nakład pracy studenta wynosi 41godzin, co odpowiada 1,5 punktom ECTS

Efekty uczenia się - wiedza:

W1- Identyfikuje zaburzenia zdrowia dziecka we wczesnym okresie okołoporodowym (B.W23)

W2- zna zasady postępowania profilaktycznego i pielęgnacyjnego w odniesieniu do wcześ­niaka (B.W20)

W3- zna nazewnictwo dotyczące podziału noworodków w zależności od masy ciała, tygodnia ciąży (B.W23)

W4- potrafi wskazać przyczyny wcześniactwa (B.W23)

W5- potrafi wskazać stopnie wcześniactwa (B.W23)

W6- potrafi wymienić najczęstsze problemy noworodka urodzonego przedwcześnie i z niską masą urodzeniową (B.W20)

W7- zna wczesne i późne konsekwencje zdrowotne wcześniactwa (B.W20)

W8- zna problemy noworodka z ograniczeniem wzrastania wewnątrzmacicznego (B.W20)

W9- zna zasady opieki nad noworodkiem urodzonym przedwcześnie po wypisie ze szpitala (B.W20)

W10- wymienia metody stymulacji rozwoju noworodka (B.W26)

W11- zna podstawowe zabiegi rehabilitacyjne stosowane w okresie hospitalizacji noworodka (B.W26)


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1- Monitoruje zmiany zachowania u noworodka przy użyciu Skali Oceny Zachowania Noworodka NBAS T. B. Brazeltona (B.U31)

U2- Wykorzystuje programy zapobiegania porodom przedwczesnym, hipotrofii i umieralności okołoporodowym w pielęgnacji noworodków przedwcześnie urodzonych i z niską masą urodzeniową, z niedojrzałością lub zaburzeniami funkcjonowania wszystkich układów (B.U32)

U3- potrafi podjąć opiekę nad wcześniakiem w zależności od jego stopnia dojrzałości (B.U32)

U4- potrafi przygotować rodziców wcześniaka do opieki nad nim w domu (B.U35)




Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1- przejawia odpowiedzialność za udział w podejmowaniu decyzji zawodowych (B.K1)

K2- okazuje szacunek dla różnic światopoglądowych i kulturowych (B.K2.)

K3- rozwiązuje dylematy etyczne w organizacji pracy własnej i zespołu (B.K3.)

K4- przestrzega praw autorskich i praw podmiotu badań (B.K4)

K5- przejawia odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i osób powierzonych opiece (B.K5.)

K6- przestrzega zasad etyki zawodowej w relacji z pacjentem, zespołem terapeutycznym i w pracy badawczej (B.K6)

K7- dba o wizerunek własnego zawodu (B.K7.)


Metody dydaktyczne:

wykłady

praca własna

Metody dydaktyczne eksponujące:

- inscenizacja
- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- projektu
- referatu
- studium przypadku

Skrócony opis:

Zapoznanie studenta ze specyfiką opieki nad noworodkiem przedwcześnie urodzonym i z niską masą urodzeniową.

Pełny opis:

Noworodek z małą masą urodzeniową. Noworodek prawie donoszony tzw. późny wcześniak.

Odrębności anatomiczne i fizjologiczne noworodka urodzonego przedwcześnie.

Opieka nad wcześniakiem przebywającym na oddziale

intensywnej opieki neonatologicznej.

Udział matki lub rodziców w opiece nad noworodkiem urodzonym przedwcześnie – wykorzystanie tzw. metody kangura.

Zastosowanie metody Basale Stimulation w opiece nad

noworodkiem urodzonym przedwcześnie

Pielęgnowanie noworodka wymagającego wspomagania oddechu

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Szczapa J.(red.): Neonatologia, PZWL Warszawa 2000

2.Gadzinowski J., Szymankiewicz M. (red.):Podstawy neonatologii. Podręcznik dla studentów, Poznań 2006

3. Borkowski W.: Opieka pielęgniarska nad noworodkiem. Wyd. Medycyna Praktyczna. Kraków 2007

4. Bręborowicz G. H. (red.): Położnictwo. Podręcznik dla położnych i pielęgniarek. PZWL, Warszawa 2002

5. Helwich E. (red): Resuscytacja noworodka, Elsevier Urban & Partner Wrocław 2013

6. Bałanda A. (red): Opieka nad noworodkiem, seria Bibliotek Położnej, PZWL 2008

7. Pilewska-Kozak A. (red): Opieka nad wcześniakiem, seria Bibliotek Położnej, PZWL 2009

Literatura uzupełniająca:

1. Gadzinowski J., Vidyasagar D.(red.): Neonatologia, OWN Poznań 2000

2. Łozińska D., Twarowska I. (red.): Neonatologia, PZWL Warszawa 1993

3. Gadzinowski J., Szymankiewicz M., Vidyasagar D.. (red.): Zabiegi w neonatologii, OWN Poznań 2006

4. Gadzinowski J., Bręborowicz G.H.: Program Poprawy Opieki Perinatalnej w Polsce. OWN Poznań 1997

5. Czochańska J.: Badanie i ocena rozwojowa niemowląt i noworodków. 1995

6. Helwich E. /red./: Wcześniak. 2002

7. Emons J.K., Luiten M.I.J.: Opieka położnicza w Europie. Fundacja „Rodzić po Ludzku”, Warszawa 2002

8. Nehring-Gugulska M.: Warto karmić piersią. 1999

9. Mikiel-Kostyra K.: Karmienie piersią. Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2000

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:

- 100% frekwencja na wykładach

-odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą,

-zaliczenie testu końcowego

-uzyskanie 60% prawidłowych odpowiedzi z testu końcowego,

- skala ocen końcowych w zależności od punktacji:

60 %- 70% = 3,0

71% – 75% = 3,5

76% – 85% = 4,0

86% – 90% = 4,5

91% – 100% = 5,0.

Poprawa zaliczenia w ramach sesji poprawkowej – test poprawkowy (min. 60% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną).

Kompetencje społeczne zaliczane są na podstawie przedłużonej obserwacji- ocena opisowa.

Praktyki zawodowe:

nie

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)