Neonatologia i pielęgniarstwo neonatologiczne: Pielęgniarstwo neonatologiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-PO3-NiPNpi-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.6
|
Nazwa przedmiotu: | Neonatologia i pielęgniarstwo neonatologiczne: Pielęgniarstwo neonatologiczne |
Jednostka: | Katedra Pielęgniarstwa Zachowawczego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | W zakresie wiedzy: znajomość materiału z semestru I z przedmiotu Neonatologia i Pielęgniarstwo neonatologiczne oraz zagadnień z zakresu etyki zawodu położnej, socjologii i psychologii. W zakresie umiejętności: uzyskane w wyniku kształcenia ww. modułów. W zakresie kompetencji społecznych: umiejętność komunikacji z opiekunem noworodka |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 20 h - udział w zajęciach praktycznych: 80 h (10h w CSM) - konsultacje związane z przygotowaniem samokształcenia: 15 h - przeprowadzenie zaliczenia praktycznego i teoretycznego: 5 h Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 115 h, co odpowiada 4 punktom ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”: -udział w wykładach: 20 h -udział w zajęciach praktycznych: 80 h (10h w CSM) -przygotowanie samokształcenia: 15 h -czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 h -przygotowanie do wykładów: 5 h -przygotowanie do zajęć praktycznych: 10 h -przygotowanie do praktyki zawodowej: 10 h -przygotowanie i udział w egzaminie zintegrowanym: 10+5=15 h -konsultacje z nauczycielem związane z przygotowaniem samokształcenia: 5h Łączny nakład pracy studenta wynosi 170 godziny, co odpowiada 7 punktom ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W zakresie wiedzy student potrafi: W1: Scharakteryzować czynniki warunkujące prawidłowy rozwój prenatalny i postnatalny (D.W37) W2: Omówić patofizjologię i objawy kliniczne chorób i stanów zagrożenia życia noworodka i wcześniaka oraz żywienie i specyfikę opieki nad noworodkiem w zależności od jego dojrzałości i stanu klinicznego (D.W38) W3: Przedstawić zasady pielęgnowania noworodka zdrowego, chorego, z wadami i urazami okołoporodowymi, w tym noworodka pacjentki chorej na AIDS lub zakażonej wirusem HIV D.W39 W4: Opisać zasady prowadzenia fototerapii i tlenoterapii noworodka( D.W40) W5: Scharakteryzować zasady organizacji opieki neonatologicznej i intensywnego nadzoru nad noworodkiem (D.W41) W6: Wymienić działania profilaktyczne podejmowane wobec osób w wieku rozwojowym, z uwzględnieniem noworodków i niemowląt (D.W42) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | W zakresie umiejętności student: U1: Planuje i sprawuje specjalistyczną opiekę nad noworodkiem w zależności od jego dojrzałości, masy urodzeniowej ciała i stanu klinicznego w warunkach szpitalnych i pozaszpitalnych (D.U36) U2: Dokonuje oceny stanu noworodka i uczestniczy w badaniach diagnostycznych noworodka (D.U37) U3: Ocenia wydolność opiekuńczą rodziców noworodka zdrowego, chorego i z wadami rozwojowymi oraz podejmuje wobec rodziców noworodka działania edukacyjne promujące zdrowie, przygotowując ich do opieki nad dzieckiem w domu (D.U38) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | W zakresie kompetencji społecznych student: K1-Przestrzega wartości i powinności i moralnych w opiece nad ciężarną, rodzącą, położnicą i jej dzieckiem oraz kobietą zagrożoną chorobą i chorą ginekologicznie (D.K3) K2- Jest odpowiedzialny za pacjenta i wykonywanie zadań zawodowych (D.K4) K3- Systematycznie aktualizuje swoją wiedzę i umiejętności zawodowe (D.K7) K4- Respektuje prawa pacjenta ( D.K2) K5- Zachowuje tajemnicę zawodową (D.K7) |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: • wykład informacyjny • wykład problemowy • wykład konwersatoryjny • debata Zajęcia praktyczne: • dyskusja dydaktyczna • analiza przypadków • metody symulacyjne (studium przypadku) • metody eksponujące: pokaz, instruktaż ćwiczenia kliniczne. Centrum Symulacji Medycznych w ramach zajęć praktycznych Scenariusz: 1. Opieka nad noworodkiem z żółtaczką patologiczną ( fototerapia). 2. Opieka nad noworodkiem przedwcześnie urodzonym w oddziale ITN. 3. Opieka nad noworodkiem przedwcześnie urodzonym w oddziale patologii noworodka. 4. Przyjęcie noworodka do oddziału noworodkowego w systemie rooming in ( matka po cięciu). |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - drama |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Zapoznanie i przygotowanie studentów do interpretowania i rozumienia wiedzy z zakresu specyfiki opieki nad noworodkiem zdrowym i w wybranych stanach patologicznych. Praktyczne przygotowanie studentów do wykonywania podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych, diagnostycznych, terapeutycznych i profilaktycznych w stosunku do noworodka, wynikających z funkcji zawodowej położnej w oparciu o wytyczne rekomendacji, standardów i procedur. |
Pełny opis: |
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów, zajęć praktycznych, samokształcenia i praktyki zawodowej. Wykłady mają za zadanie zapoznanie studenta z zasadami i procedurami stosowanymi w opiece nad noworodkiem w oparciu o proces pielęgnowania. Zajęcia praktyczne mają za zadanie przygotowanie studenta do kształtowania umiejętności niezbędnych w procesie pielęgnowania noworodka w zależności od jego dojrzałości i w różnym stanie klinicznym. Praktyki zawodowe mają na celu doskonalenie umiejętności oraz rozpoznawanie, planowanie i realizacja opieki na rzecz podmiotu opieki. Samokształcenie obejmuje tematykę w zakresie najczęściej występujących chorób metabolicznych i endokrynologicznych u noworodka, metod terapii i edukacji w stosunku do chorego dziecka i jego rodziny.Opieki nad wcześniakiem , nad dzieckiem przebywajacym w oddziale ITN. Opieka nad noworodkiem maki z problemami medycznymi w czasie ciąży, w tym z: • Cukrzycą • Chorobą Gravesa i Basedowa • Padaczką • Uzależnieniem • Niedorwistością niedoborową Przygotowanie konspektu z zajęć dydaktycznych w ramach szkoły rodzenia z w/w tematów. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa/podstawowa: 1.Świetliński J., Neonatologia i opieka nad noworodkiem, Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2016, wyd.1 ,Tom 1 2. Świetliński J., Neonatologia i opieka nad noworodkiem, Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2017, wyd.1, Tom 2 3. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 września 2012 r. w sprawie standardów postępowania medycznego przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych z zakresu opieki okołoporodowej sprawowanej nad kobietą w okresie fizjologicznej ciąży, fizjologicznego porodu, połogu oraz opieki nad noworodkiem Dz. U. z 2016 r. poz. 1132 4. Salamończyk M., Łozińska-Czerniak A., Dmoch-Gajzlerska E., Neonatologia. Praktyczne umiejętności w opiece nad noworodkiem., Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2014, wyd.1, 5. Rozalska-Walaszek I., Lesiuk W., Aftyka A., Lesiuk L. Opieka pielęgniarska nad wcześniakiem leczonym na oddziale intensywnej terapii noworodka. Problemy pielęgniarstwa 2012; 20 (3):409-415 6. Królak-Olejnik B., Neonatologia, UM Wrocław , Wrocław 2016, wyd.1 7. Szczapa J.(red.): Neonatologia, PZWL Warszawa 2000 8. Borkowski W.: Opieka pielęgniarska nad noworodkiem. Wyd. Medycyna Praktyczna. Kraków 2007 9. Kordek A.: Stany nagłe. Neonatologia. Medical Tribune 2019 Literatura uzupełniająca: 1. Zahradniczek K. (red.) Pielęgniarstwo. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2004 2.Górajek-Jóźwik J. Wprowadzenie do diagnozy pielęgniarskiej. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2007 3.Kędziora-Kornatowska K, Muszalik M, Wrońska I. Repetytorium z pielęgniarstwa. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2010 4. Rabiej M. Mazurkiewicz B.: Pielęgnowanie w położnictwie, ginekologii i neonatologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2018. 5. Lumsden H., Holmes D.: Noworodek i jego rodzina. Praktyka położnicza. Red. wyd. polskiego G. Iwanowicz-Palus. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: -odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą, - zaliczenie ustne zajęć praktycznych, -praktyczne wykonanie zadania obejmującego treści z zajęć praktycznych (ocena umiejętności praktycznych), - realizacja procesu pielęgnowania zgodnie z indywidualnym planem opieki w ramach zajęć praktycznych i praktyki zawodowej - przedłużona obserwacja nauczyciela: K1, K5 (0-10 punktów, >50%), - ocena przez kolegów: K1-K5 (0-10 punktów, >50%) 1. Egzamin praktyczny – OSCE - punktacja i ocena w zależności od liczby punktów opisanych w CHECK LIST Punktacja: - za każdą pozytywną odpowiedź student może uzyskać 1 punkt - do zaliczenia egzaminu konieczne jest uzyskanie 60%. 2. Realizacja samokształcenia w formie konspektu 3. Test końcowy (test MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory), obejmuje treści z: wykładów, ćwiczeń i zajęć praktycznych, -uzyskanie 60% prawidłowych odpowiedzi z testu końcowego, - skala ocen końcowych w zależności od punktacji, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia: 60 % - 67% = 3,0 68% – 75% = 3,5 76% – 83% = 4,0 84% – 91% = 4,5 92% – 100% = 5,0. Poprawa zaliczenia w ramach sesji poprawkowej – test poprawkowy (min. 60% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną). |
Praktyki zawodowe: |
Praktyka zawodowa (wakacyjna) - 80 godzin jest realizowana w placówkach szpitalnych (Oddział Położniczo-Noworodkowy, ITN, Patologia noworodka). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.