Anatomia prawidłowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-R1-APRAW-N1L |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Anatomia prawidłowa |
Jednostka: | Katedra Higieny, Epidemiologii, Ergonomii i Kształcenia Podyplomowego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | znajomość anatomii człowieka w zakresie szkoły średniej |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela: - udział w wykładach - 30 h (1,2 ECTS) - udział w ćwiczeniach – 40 h (1,6 ECTS) 70 h = 2,8 ECTS 2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną: - czytanie literatury - 15 h = 0,6 ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia – 15 h 15 h = 0,6 ECTS Łączny nakład pracy: 100 h = 4 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Zna i rozumie: W1: mianownictwo anatomiczne - A.W1 W2: budowę ciała ludzkiego w ujęciu topograficznym oraz czynnościowym – A.W2 W3: anatomiczne podstawy badania przedmiotowego – A.W3 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Potrafi: U1: lokalizować poszczególne okolice ciała i znajdujące się w nich narządy oraz ustalać położenie narządów względem siebie; A.U1 U2: wykazywać różnice w budowie ciała oraz w czynnościach narządów u osoby dorosłej i dziecka – A.U2 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Jest gotów do: K1: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych – KS5 |
Metody dydaktyczne: | wykład informacyjny wykład problemowy dyskusja dydaktyczna analiza przypadków |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z topografią narządów i układów organizmu ludzkiego oraz nabycie umiejętności wykorzystywania wiedzy anatomicznej w praktyce zawodowej. |
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń. Tematykę wykładów stanowią zagadnienia związane z budową anatomiczną narządów i układów organizmu ludzkiego. Na ćwiczeniach student nabywa umiejętności posługiwania się mianownictwem anatomicznym oraz wykorzystuje znajomość topografii narządów ciała ludzkiego w praktyce zawodowej. Na ćwiczeniach studenci nabywają umiejętności praktycznych wykorzystując nowoczesne metody tj., wirtualną anatomię sekcyjną wysokiej wierności co umożliwia naukę anatomii człowieka w kontrolowanych i wystandaryzowanych warunkach. Dodatkowo wykorzystywane są takie narzędzia dydaktyczne jak: - wirtualny stół anatomiczny, który umożliwia naukę anatomii prawidłowej w połączeniu z anatomią kliniczną i radiologiczną; - trenażery do osłuchiwania i do anatomii palpacyjnej - modele anatomiczne. Prowadzenie zajęć z anatomii człowieka w warunkach symulacji medycznej umożliwia wszechstronne doskonalenie podstawowych umiejętności z zakresu anatomii klinicznej oraz uczy podstaw wnioskowania klinicznego. |
Literatura: |
Podstawowa 1. Aleksandrowicz R., Ciszek B., Krasucki K. – Anatomia człowieka (Repetytorium), Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014, wyd. I 2. Sokołowska-Pituchowa. Anatomia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny. PZWL. Warszawa 3. Gilroy A.M., MacPherson B.R., Ross L.M. – Atlas Anatomii. wyd. MedPharm, Wrocław 2010 , wyd. I 4. Netter F. – Atlas Anatomii Człowieka; wyd. Urban&Partner, Wrocław 2011, wyd. III 5. Atlas Anatomii Człowieka tom I-III – Prometeusz – MedFarm Polska. Wrocław 2009 Uzupełniająca 1. Anatomia człowieka – tom I-V, Adam Bochenek, Michał Reicher, PZWL 2. Sobotta J. – Atlas Anatomii Człowieka t. 1-2; wyd. Urban&Partner, Wrocław 2006, wyd. III 3. Young P.H. Young P.A. Tolbert D.L. Neuroanatomia kliniczna. Wydawnictwo Edra Urban&Partner, Wrocław 2016, wyd. III (wyd. polskie I) 4. Gołąb B. – Anatomia czynnościowa obwodowego układu nerwowego, wyd. Czelej, Lublin, 1998, wyd. I |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin: W1-W3, U1-U2 Przedłużona obserwacja - K1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 21 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Zalewski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z topografią narządów i układów organizmu ludzkiego oraz nabycie umiejętności wykorzystywania wiedzy anatomicznej w praktyce zawodowej. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń. Tematykę wykładów stanowią zagadnienia związane z budową anatomiczną narządów i układów organizmu ludzkiego. Na ćwiczeniach student nabywa umiejętności posługiwania się mianownictwem anatomicznym oraz wykorzystuje znajomość topografii narządów ciała ludzkiego w praktyce zawodowej. |
|
Literatura: |
Podstawowa 1. Aleksandrowicz R., Ciszek B., Krasucki K. – Anatomia człowieka (Repetytorium), Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014, wyd. I 2. Sokołowska-Pituchowa. Anatomia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny. PZWL. Warszawa 3. Gilroy A.M., MacPherson B.R., Ross L.M. – Atlas Anatomii. wyd. MedPharm, Wrocław 2010 , wyd. I 4. Netter F. – Atlas Anatomii Człowieka; wyd. Urban&Partner, Wrocław 2011, wyd. III 5. Atlas Anatomii Człowieka tom I-III – Prometeusz – MedFarm Polska. Wrocław 2009 Uzupełniająca 1. Anatomia człowieka – tom I-V, Adam Bochenek, Michał Reicher, PZWL 2. Sobotta J. – Atlas Anatomii Człowieka t. 1-2; wyd. Urban&Partner, Wrocław 2006, wyd. III 3. Young P.H. Young P.A. Tolbert D.L. Neuroanatomia kliniczna. Wydawnictwo Edra Urban&Partner, Wrocław 2016, wyd. III (wyd. polskie I) 4. Gołąb B. – Anatomia czynnościowa obwodowego układu nerwowego, wyd. Czelej, Lublin, 1998, wyd. I |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.