Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Biologia medyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-R1-BM-N1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Biologia medyczna
Jednostka: Zakład Patologii Nowotworów i Patomorfologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Przedmiot nie wymaga zaliczenia żadnych wcześniejszych przedmiotów ani posiadania określonej wiedzy, umiejętności, czy kompetencji społecznych.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:

 udział w wykładach - 15 godzin,

 udział w ćwiczeniach - 10 godzin,

2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:

 praca indywidualna studenta - 10 godzin,

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

 przygotowanie do egzaminu - 14 godzin,

 zaliczenie - 1 godzina.

4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej (-ych) praktyki (praktyk) – nie dotyczy.

Łączny nakład pracy studenta: 50 godzin (2 punkty ECTS)



Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Opisuje budowę, organizację i funkcje materiału

genetycznego w komórce (K_W14)

W2: Zna podstawowe wiadomości z zakresu molekularnego

funkcjonowania organizmu człowieka (K_W15)

W3: Zna ogólne mechanizmy przekazywania informacji

genetycznej oraz skutki wpływu środowiska, w tym działań

jatrogennych na genom człowieka (K_W14)

W4: Podaje przyczyny i rodzaje zmienności mutacyjnej i

rekombinacyjnej (K_W14)

W5: Zna zasady dziedziczenia i przyczyny powstawania

wybranych zespołów chorobowych uwarunkowanych

genetycznie (K_W15)

W6: Zna układy grupowe krwi (K_W15)

W7: Zna drogi transmisji pasożytów i możliwości zapobiegania

oraz zwalczania chorób pasożytniczych (K_W18)

W8: Zna epidemiologię pasożytów, sposoby ich zwalczania i

zapobiegania parazytozom (K_W18)


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Rozpoznaje i charakteryzuje wybrane zespoły chorobowe

uwarunkowane genetycznie (K_U14)

U2: Śledzi drogi transmisji pasożytów i analizuje możliwości

zakażenia postaciami rozwojowymi pasożytów (K_U18)

U3: Interpretuje skutki wpływu warunków środowiska na

organizm człowieka (K_U18)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Współdziała w zespole w wykonywaniu przydzielonych

zadań (K_K21)

K2: Podejmuje próby rozwiązywania zadań z zakresu

dziedziczenia chorób genetycznych (K_K21)

K3: Podejmuje próbę przedstawienia przydzielonego tematu z

zakresu parazytologii (K_K21)

K4: Posiada świadomość potrzeby współpracy z

przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony

zdrowia (K_K21)

K5: Przestrzega zasad kultury (K_K03)


Metody dydaktyczne:

Wykład: metody dydaktyczne podające- wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, dyskusje, prezentacja multimedialna, Ćwiczenia: metody dydaktyczne poszukujące- indywidualne rozwiązywanie problemów naukowych związanych z realizowanym programem

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

Skrócony opis:

„Biologia medyczna” to zajęcia prowadzone w I semestrze I roku studiów na kierunku ratownictwo medyczne. Przedmiot obejmuje wykłady oraz ćwiczenia i kończy się zaliczeniem z oceną. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami genetyki oraz parazytologii, które pozwolą zrozumieć główne problemy medycyny XXI wieku oraz opanować podstawy teoretyczne do dalszych studiów o profilu medycznym. „Biologia medyczna” wraz z innymi naukami podstawowymi stanowi fundament, na którym student powinien budować swoją wiedzę oraz doskonalić umiejętności praktyczne.

Pełny opis:

Celem przedmiotu Biologia medyczna jest zapoznanie studentów z historią genetyki, organizacją materiału genetycznego w komórce, prawidłowym kariotypem człowieka, genetyką klasyczną, zasadami dziedziczenia cech u człowieka, współdziałaniem genów, komplementacją, ekspresją i penetracją, dziedziczeniem grup krwi, zmiennością dziedziczenia organizmów, chorobami dziedziczonymi monogenowo, chorobami związanymi z aberracją chromosomów, mechanizmami napraw DNA, genetycznymi podstawami onkogenzey. Ćwiczenia obejmują zagadnienia związane ze składem chemiczny i budową kwasów nukleinowych, rodzajami i funkcją DNA, replikacją, strukturą i funkcją RNA, transkrypcją i translacją, kodem genetycznym, cyklami rozwojowymi wybranych pierwotniaków, robaków płaskich i obłych oraz stawonogów, inwazją pasożytów i chorób inwazyjnych, etiologią, patogenezą i przebiegiem klinicznym chorób inwazyjnych, epidemiologią i zwalczaniem chorób pasożytniczych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Drewa G., Ferenc T. Genetyka medyczna. Podręcznik dla

studentów. Wydawnictwo Medyczne „Urban & Partner”,

Wrocław, 2011.

2. Woźniak A. Zarys protozoologii lekarskiej, Wyd. AM

Bydgoszcz, 1999.

3. Woźniak A. Zarys helmintologii lekarskiej, Wyd. AM

Bydgoszcz, 2000.

4. Woźniak A. Zarys arachnoentomologii lekarskiej, Wyd. AM

Bydgoszcz, 2001.

Literatura uzupełniająca:

1. Boczkowski K. Zarys genetyki medycznej, PZWL, Warszawa,

1990.

2. Kadłubowski R., Kurnatowska A. Zarys parazytologii lekarskiej,

PZWL, Warszawa, 1999.

3. Connor M., Ferguson - Smith M. Podstawy genetyki medycznej.

PZWL, Warszawa, 1998.

4. Dziubek Z. Choroby zakaźne i inwazyjne, PZWL, Warszawa,

2000.

Metody i kryteria oceniania:

Wykłady: egzamin obejmuje zagadnienia omawiane na wykładach oraz ćwiczeniach. Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie 60% prawidłowych odpowiedzi.

Ćwiczenia: Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem dopuszczenia do zaliczenia końcowego.

Maksymalna ilość punktów jaką student może uzyskać podczas ćwiczeń wynosi 35. Na te ilość składa się: aktywność (5 punktów), realizacja zadania (10 punktów), kolokwia wejściowe ( 20 punktów).

Praktyki zawodowe:

W ramach przedmiotu nie odbywają się praktyki zawodowe.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)