Biochemia z elementami chemii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-R1-BzECh-S1 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Biochemia z elementami chemii | ||
Jednostka: | Katedra Biochemii Klinicznej | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności zdobyte w ramach przedmiotów: biologia ogólna, biologia komórki, podstawy chemii organicznej; |
||
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach (z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość): 10 godzin - udział w ćwiczeniach (laboratoria): 10 godzin - konsultacje: 2 godziny - przeprowadzenie kolokwiów: 2 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 24 godzin, co odpowiada 1,2 punktów ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach (z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość): 10 godzin - udział w ćwiczeniach (laboratoria): 10 godzin - przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 10 godzin - przygotowanie do kolokwium: 15+2=17 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 47 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS. 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 10 godzin - udział w wykładach (z uwzględnianiem metodologii badań naukowych, wyników badań): 10 godzin - udział w ćwiczeniach (z uwzględnianiem metodologii badań naukowych, wyników badań): 10 godzin - przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 20 godzin - przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo – naukowych dla danego przedmiotu: 5 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 35 godzin, co odpowiada 1,5 punktów ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do kolokwium 15 + 2= 17 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 17 godziny, co odpowiada 0,9 punktów ECTS 5. Bilans nakładu pracy w zakresie zajęć prowadzonych z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość: - udział w wykładach: 10 godzin, co odpowiada 0,5 punktom ECTS 6. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach (laboratoriach): 10 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,5 punktów ECTS 7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy. |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | W01: Zna i rozumie budowę organizmu pod względem biochemicznym i podstawowe przemiany w nim zachodzące w stanie zdrowia i choroby; (A.W30) W02: Zna budowę i mechanizmy syntezy oraz funkcje białek, lipidów i polisacharydów oraz interakcje makrocząsteczek w strukturach komórkowych i pozakomórkowych; (A.W31); |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | U01: Potrafi stosować zasady ochrony radiologicznej; (A.U10) U02: Potrafi przewidywać kierunek procesów biochemicznych w zależności od stanu energetycznego komórek; (A.U11) U03: Potrafi podnosić swoje kwalifikacje i przekazywać wiedzę innym; (B.U12) |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K01: Gotów jest do dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K.S5); |
||
Metody dydaktyczne: | Wykłady: • wykład informacyjny z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia • dyskusja dydaktyczna z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia Ćwiczenia: • omówienie zakresu materiału obejmującego tematykę ćwiczeń połączone z dyskusją dydaktyczną. • przeprowadzenie reakcji chemicznych z obserwacją, dyskusją otrzymanych wyników i wnioskowaniem. |
||
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
||
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
||
Skrócony opis: |
Podstawową dla nauk biomedycznych jest znajomość zjawisk zachodzących w żywym organizmie. Zadaniem biochemii jest wyjaśnianie mechanizmów prawidłowego funkcjonowania organizmu jak i przyczyn zmian patologicznych leżących u podłoża chorób człowieka. Biochemia powiązana jest ściśle z innymi naukami biomedycznymi (biologia molekularna, biologia komórki, fizjologia, farmakologia), zatem jej studiowanie daje studentowi możliwość zrozumienia prawidłowych procesów biologicznych zachodzących w organizmie jak i odchyleń od normy w patologii, a także możliwość śledzenia procesów naprawczych w organizmie. Poznanie biochemii ułatwia absolwentowi kierunku- ratownictwo medyczne aktywną współpracę w zespole terapeutycznym, aktywny udział w promocji zdrowia, aktywny udział w programach profilaktyki i prewencji osób zdrowych i terapii chorych. |
||
Pełny opis: |
Biochemia leży u podstaw takich nauk biomedycznych jak biologia molekularna, biologia komórki, fizjologia, farmakologia. Studiowanie biochemii umożliwia zrozumienie prawidłowych mechanizmów funkcjonowania organizmu jak i przyczyn zmian patologicznych leżących u podłoża chorób człowieka. Biochemia dla studentów uczelni medycznych integruje wiedzę z zakresu biologii molekularnej i nauk klinicznych. Daje możliwość wykorzystania wiedzy o zaburzeniach metabolizmu w przebiegu chorób. Treści kształcenia obejmują: -wykłady: 1. Podstawy cytobiochemii, skład chemiczny organizmu człowieka, skład pierwiastkowy (makro- i mikroelementy i ich rola biologiczna, żelazo-metabolizm i choroby z niedoboru i nadmiaru). Podstawowe procesy metaboliczne zachodzące w komórce i ich regulacja: ogólny metabolizm lipidów, węglowodanów i białek. Przykłady chorób metabolicznych. 2. Powstawanie, przemiany i rola biologiczna reaktywnych form tlenu (RFT - jako czynnik patogenny). Metabolizm, mitochondria i stres oksydacyjny, czynniki antyoksydacyjne 3. Lipoproteiny osocza: budowa, właściwości, rola biologiczna, metabolizm lipoprotein a choroba miażdżycowa. 4. Biochemia komórki nowotworowej, podstawy transformacji nowotworowej komórek, czynniki kancerogenne zawarte w pokarmach i środowisku życia człowieka. 5. Biochemia i biologia molekularna starzenia organizmu. -ćwiczenia: 1. Kwasy nukleinowe (DNA, RNA) i białka (aminokwasy). Struktura, właściwości, funkcje biologiczne. Zadania praktyczne 2. Węglowodany i lipidy. Struktura, właściwości, funkcje biologiczne. Zadania praktyczne 3. Enzymy: kataliza enzymatyczna i jej regulacja. Enzymy jako markery chorób człowieka (przykłady enzymów markerowych: zawał mięśnia sercowego –analiza zmian aktywności enzymów). 4, 5. Biochemia witamin: a) witaminy rozpuszczalne w tłuszczach b) witaminy rozpuszczalne w wodzie. Rola biologiczna oraz skutki hipo- i hiperwitaminozy. |
||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Biochemia: podręcznik dla studentów uczelni medycznych. E. Bańkowski, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2009 i nowsze 2. Biochemia Harpera. Murray R.K. i wsp. PZWL Warszawa (nowe wydania, 2012); 3. Berg J.M., Tymoczko J.L., Stryer L „Biochemia” Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 4. Ćwiczenia z biochemii, Leokadia Kłyszejko – Stefanowicz (red), Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011 Literatura uzupełniająca: Krótkie wykłady z biochemii. Hames, Hooper i wsp. PWN Warszawa 2010; Podstawy biochemii. Kączkowski J.Wyd. Naukowo-Techniczne Warszawa 2012; |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywny udział w zajęciach dydaktycznych (obowiązkowa obecność na ćwiczeniach i przygotowanie merytoryczne do realizacji tematów ćwiczeniowych). Po spełnieniu tych wymogów następuje zaliczenie ćwiczeń i dopuszczenie studenta do zaliczenia końcowego obejmującego tematykę wykładów i ćwiczeń (test). Podstawą do zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z końcowego zaliczenia testowego. Oceny ustala się według następującej skali: 92-100% - bardzo dobry 84-91% -dobry plus 76-83% - dobry 68-75% - dostateczny plus 60-67% - dostateczny do 59% - niedostateczny Zaliczenie końcowe: ≥ 60% (W1, W2, W3, , U1, U2) |
||
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin ![]() Wykład, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marek Foksiński | |
Prowadzący grup: | Marek Foksiński, Marek Jurgowiak, Agnieszka Siomek-Górecka, Ewelina Zarakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin ![]() Wykład, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marek Foksiński | |
Prowadzący grup: | Marek Foksiński, Marek Jurgowiak, Ewelina Zarakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.