Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Do wyboru: Profilaktyka PTSD

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-R1-DWPTSD-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Do wyboru: Profilaktyka PTSD
Jednostka: Katedra Medycyny Ratunkowej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

1. Znajomość anatomia człowieka z zakresu układu krążeniowego i oddechowego.

2. Znajomość fizjologii z zakresu funkcjonowania kładu krążeniowego i oddechowego.


Rodzaj przedmiotu:

uzupełnienie kanonu

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 15 godzin

- konsultacje: 0 godzina

- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina


Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 16 godzin, co odpowiada 1,0 punktu ECTS.



2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 15 godzin

- konsultacje: 0 godzina

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 8+ 2 = 10 godzin


Łączny nakład pracy studenta wynosi 25 godzin, co odpowiada 1 pkt. ECTS.


Efekty uczenia się - wiedza:

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:

B.W21 - zagadnienia dotyczące zespołu stresu pourazowego, reakcji fizjologicznych i emocjonalnych, poznawczych oraz interpersonalnych, a także mechanizmy funkcjonowania człowieka w sytuacjach trudnych;

B.W22 - techniki redukowania lęku i sposoby relaksacji oraz mechanizmy powstawania i objawy zespołu wypalenia zawodowego, a także metody zapobiegania powstaniu tego zespołu;

B.W35 - problematykę postępowania w sytuacjach interwencji kryzysowych oraz zasady i metody radzenia sobie ze stresem przy wykonywaniu zawodu ratownika medycznego;

B.W36 - profilaktykę zachowań antyzdrowotnych przejawiających się w postaci używania środków odurzających lub substancji psychoaktywnych, spożywania alkoholu i palenia tytoniu oraz profilaktykę chorób cywilizacyjnych i psychicznych;


Efekty uczenia się - umiejętności:


W zakresie umiejętności absolwent potrafi

B.U11 - komunikować się ze współpracownikami w ramach zespołu, udzielając im informacji zwrotnej i wsparcia;

B.U13 - zapobiegać zespołowi stresu pourazowego po traumatycznych wydarzeniach, w tym przeprowadzać podsumowanie zdarzenia traumatycznego (debriefing) w zespole;

B.U14 - radzić sobie ze stresem przy wykonywaniu zawodu ratownika medycznego;

B.U15- oceniać funkcjonowanie człowieka w sytuacjach trudnych (stres, konflikt, frustracja);




Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Absolwent jest gotów do:

KS3 samodzielnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki ogólnej i zawodowej oraz holistycznego i zindywidualizowanego podejścia do pacjenta, uwzględniającego poszanowanie jego praw

KS4 organizowania pracy własnej i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym

Metody dydaktyczne:

Wykłady:

wykład informacyjny

wykład problemowy

wykład konwersatoryjny

dyskusja dydaktyczna


Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest pozyskanie przez studentów wiedzy na temat zaburzenia stresowego pourazowego PTSD – czynników ryzyka rozwoju zaburzenia, konsekwencji przeżycia traumy i skutecznych metod samopomocy i terapii.

Pełny opis:

Ratownik medyczny podejmujący pracę po ukończeniu studiów jest narażony na ryzyko rozwinięcia się PTSD podczas działań ratunkowych w sytuacjach ekstremalnego stresu, dlatego też musi być świadomy tego zagrożenia. Absolwent kierunku ratownictwo medyczne uzyskuje wiedzę o czynnikach rozwoju PTSD, objawach niepokojących oraz metodach terapii.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Bryant R.A., Harvey A.G., Zespół ostrego stresu, Warszawa 2003 PWN

Lis-Turlejska M., Zdarzenia traumatyczne – sposoby definiowania, pomiar i rozpowszechnianie, Warszawa 2009, Wyd. Instytutu Psychologii PAN

Literatura uzupełniająca:

Kliszcz J., Psychologia w ratownictwie, Warszawa 2012 Difin

Metody i kryteria oceniania:

Wykład: Zaliczenie

Obecność na zajęciach > 50%

Zaliczenie pisemne (0-10pkt;>60%)

Punktacja

Ocena

<6 ndst

7 dost

8 db

9 -10 bdb

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)