Fizjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-R1-FIZJ-N1 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Fizjologia | ||
Jednostka: | Katedra Fizjologii | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
2.50
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Fizjologia powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii układu krążenia, układu oddechowego, układu nerwowego, układu pokarmowego, wydzielania wewnętrznego oraz fizjologii nerki i krwi (zakres szkoły średniej) oraz chemii i fizyki na poziomie podstawowym. |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego wynosi: - udział w wykładach: 15 godzin, - udział w ćwiczeniach:10 godzin, - dodatkowa możliwość konsultacji z nauczycielami prowadzącymi zajęcia: 2 godziny, 2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną: - napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 1 godzina, - czytanie wskazanej literatury: 10 godzin, 3. Czas wymagany do przygotowania się i uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do ćwiczeń: 10 godzin, - przygotowanie do kolokwiów:10 godzin, 4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowe praktyki- nie dotyczy. Łączny nakład pracy studenta wynosi 58 godzin (2 punkty ECTS) |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. Objaśnia podstawy fizyczne funkcjonowania układu nerwowego, oddechowego, krążeniowego i narządu ruchu (K_W06). W2. Opisuje ogólną budowę i funkcje organizmu człowieka (K_W14). W3. Charakteryzuje struktury organizmu ludzkiego: komórek, tkanek, narządów i układów (K_W15). W4. Objaśnia homeostazę organizmu człowieka, regulację gospodarki wodno – elektrolitowej i kwasowo-zasadowej (K_W16). W5. Opisuje biologiczne podstawy integralności organizmu człowieka (K_W18). |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1. Określa topografię narządów i układów (K_U13). U2. Umiejętnie interpretuje rolę poszczególnych narządów i układów w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu człowieka (K_U14). |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1. Przestrzega zasad kultury (K_K03). K2. Planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań (K_K05). |
||
Metody dydaktyczne: | Wykłady: - wykłady informacyjne, Ćwiczenia: - metody dydaktyczne poszukujące – obserwacji, laboratoryjna. - ćwiczeniowa metoda klasyczna problemowa, - analiza wyników otrzymanych w trakcie ćwiczeń, - przygotowywanie raportów z ćwiczeń. |
||
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
||
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
||
Skrócony opis: |
Kurs fizjologii człowieka umożliwia Studentowi poznanie podstawowych pojęć i zrozumienie procesów regulujących funkcjonowanie poszczególnych narządów jak i układów, ze szczególnym uwzględnieniem fizjologii skóry. Pozwala ponadto na zrozumienie zależności zachodzących pomiędzy poszczególnymi elementami organizmu człowieka. |
||
Pełny opis: |
Celem przedmiotu fizjologia jest zapoznanie studentów ratownictwa medycznego z podstawowymi pojęciami i procesami fizjologicznymi zachodzącymi w organizmie człowieka. Wiedza na temat podstawowych mechanizmów fizjologicznych pozwala zrozumieć zależności zachodzące pomiędzy poszczególnymi narządami. Ćwiczenia mają charakter laboratoryjny i są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach. Tematyka wykładów: 1. Przekaz sygnałów w układzie nerwowym. 2. Mechanizm skurczu mięśni poprzecznie prążkowanych i gładkich. 3. Filtracja kłębuszkowa. Regulacja wewnątrznerkowa GFR i RBF. 4. Mechanizmy hemostatyczne. Równowaga i zaburzenia układu hemostazy. 5. Metabolizm. Regulacja czynności układu pokarmowego. 6. Aktywność elektryczna serca. Regulacja ciśnienia tętniczego krwi. 7. Ośrodkowa regulacja układu oddechowego. 8. Regulacja hormonalna czynności organizmu. 9. Znaczenie autonomicznego układu nerwowego w utrzymaniu homeostazy. Tematyka ćwiczeń: 1. Aktywność mięśnia sercowego. Badanie EKG. 2. Regulacja ciśnienia tętniczego. Wpływ wysiłku fizycznego na układ krążenia. 3. Mechanika oddychania. Badanie spirometryczne. |
||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Tafil- Klawe M, Klawe J (red.): Wykłady z fizjologii człowieka, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011. 2. Konturek S (red.): Fizjologia człowieka, Podręcznik dla studentów medycyny, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2007. Literatura uzupełniająca: 1. Górski J: Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2006 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Egzamin odbywa się w formie testu jednokrotnego wyboru złożonego ze 30 pytań. Ocena końcowa z egzaminu wynika z poniższej tabeli: % uzyskanych punktów 0-50% (2,0), 51- 60% (3,0), 61- 70% (3,5), 71- 80% (4,0), 81- 90% (4,5), 91- 100% (5,0). Pozostałe informacje związane z egzaminem zawarte są w regulaminie dydaktycznym. |
||
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin ![]() Wykład, 25 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Tafil-Klawe | |
Prowadzący grup: | Wieńczysława Adamczyk, Katarzyna Dmitruk, Agnieszka Kujawska, Daria Pracka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin ![]() Wykład, 25 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Tafil-Klawe | |
Prowadzący grup: | Wieńczysława Adamczyk, Mirosława Cieślicka, Katarzyna Dmitruk, Agnieszka Kujawska, Daria Pracka, Tadeusz Pracki, Małgorzata Tafil-Klawe | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.