Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Historia medycyny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-R1-HM-N1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia medycyny
Jednostka: Zakład Historii Medycyny i Pielęgniarstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Student zobowiązany jest do uczestnictwa w wykładach oraz ćwiczeniach i do przygotowania się do kolokwium końcowego.

Efekty uczenia się - wiedza:

Student zna następujące zagadnienia:

Wykład poświęcony jest następującym zagadnieniom:

1. Historia medycyny jako nauka. Źródła do historii medycyny. Historia medycyny, a historia medycyny ratunkowej

2. Medycyna najdawniejszych cywilizacji.

3. Medycyna arabska.

4. Medycyna i opieka zdrowotna w średniowieczu. Uniwersyteckie nauczanie medycyny.

5. Zdrowie i choroba, ewolucja pojęć.

6. Chirurgia i medycyna do XVIII wieku.

7. Medycyna nowożytna. Historyczny przełom w zdrowiu publicznym w XVIII wieku.

8. Rozwój medycyny klinicznej.

9. Chirurgia XIX i początków XX stulecia – historia walki z bólem.

10. Pokonanie zakażenia – wprowadzenie zasad antyseptyki i aseptyki.

11. Zdrowie publiczne w erze bakteriologii – Ludwik Pasteur i Robert Koch – rola ich odkryć.

12. Radiologia – nowa metoda diagnostyczna i terapeutyczna.

13. Lek – dawne terapie.

14. Rozwój nauki o leku i jego wpływ na poprawę zdrowia populacji.

15. Naturalne i niekonwencjonalne metody leczenia – historia i teraźniejszość.


Efekty uczenia się - umiejętności:

Wykaz umiejętności (w wyniku realizacji treści kształcenia student powinien):

Rozwijać umiejętności rozumienia związków przyczynowo - skutkowych w rozwoju populacji.

Uzasadnić tezę, iż niektóre elementy procesu dziejowego mają charakter ponadczasowy i uniwersalny.

Doskonalić umiejętności rozwiązywania problemów metodologicznych, posługiwania się literaturą przedmiotu, korzystania z periodyków medycznych.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student rozumie społeczny wymiar profesji medycznych - ich rolę i znaczenie w dzisiejszym świecie i w kontekście dziejowym.

Metody dydaktyczne:

Wykłady z pokazem multimedialnym, prezentacje.

Skrócony opis:

Ukazanie ewolucji celów i zadań oraz uwarunkowań determinujących teorię i praktykę medycyny ratunkowej.

Pełny opis:

Wykład poświęcony jest następującym zagadnieniom:

1. Historia medycyny jako nauka. Źródła do historii medycyny. Historia medycyny, a historia medycyny ratunkowej

2. Medycyna najdawniejszych cywilizacji.

3. Medycyna arabska.

4. Medycyna i opieka zdrowotna w średniowieczu. Uniwersyteckie nauczanie medycyny.

5. Zdrowie i choroba, ewolucja pojęć.

6. Chirurgia i medycyna do XVIII wieku.

7. Medycyna nowożytna. Historyczny przełom w zdrowiu publicznym w XVIII wieku.

8. Rozwój medycyny klinicznej.

9. Chirurgia XIX i początków XX stulecia – historia walki z bólem.

10. Pokonanie zakażenia – wprowadzenie zasad antyseptyki i aseptyki.

11. Zdrowie publiczne w erze bakteriologii – Ludwik Pasteur i Robert Koch – rola ich odkryć.

12. Radiologia – nowa metoda diagnostyczna i terapeutyczna.

13. Lek – dawne terapie.

14. Rozwój nauki o leku i jego wpływ na poprawę zdrowia populacji.

15. Naturalne i niekonwencjonalne metody leczenia – historia i teraźniejszość.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Historia medycyny pod red. T. Brzezińskiego, Warszawa 2000

2. Szumowski W. Historia medycyny filozoficznie ujęta, Warszawa 1994

3. Medycyna ratunkowa i katastrof, pod red. A Zawadzkiego, Warszawa 2006

Literatura uzupełniająca:

1. Jütte R., Historia medycyny alternatywnej. Od magii do naturalnych metod leczenia, Warszawa 2001

2. Friedman M., Friedland G. W., Dziesięć największych odkryć w medycynie, Warszawa 2000

3. Podgórska – Klawe Z., Od hospicjum do współczesnego szpitala, Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk, Łódź 1981

4. Ruffie J., Sournia J. Ch., Historia epidemii. Od dżumy do AIDS, Warszawa 1996

5. Thorwald J., Stulecie chirurgów, Kraków 1980

6. Thorwald J., Triumf chirurgów, Kraków 1988

7. Vigarello G., Czystość i brud. Higiena ciała od średniowiecza do XX wieku, Warszawa 1988

8. Vigarello G., Historia zdrowia i choroby. Od średniowiecza do współczesności, Warszawa 1997

9. Zdrowie w medycynie i naukach społecznych, pod red.: T. B. Kulik, I. Wrońskiej, Stalowa Wola 2000

Periodyki:

1. Archiwum Historii i Filozofii Medycyny

2. Ratownictwo Polskie

3. Szpitalnictwo Polskie

4. Zdrowie Publiczne

Metody i kryteria oceniania:

Metody aktywizujące, oparte na czynnym uczestnictwie w stawianiu i rozwiązywaniu problemów.

Obecność i aktywny udział w zajęciach - zaliczenie testu końcowego.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)