Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Metodologia nauczania pierwszej pomocy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-R1-MeNPP-N1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodologia nauczania pierwszej pomocy
Jednostka: Katedra Medycyny Ratunkowej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student powinien posiadać wiedzę z zakresu pierwszej pomocy oraz dydaktyki.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela

- udział w wykładach - 5 godzin (0,2 ECTS)

- udział w ćwiczeniach - 30 godzin (1,2 ECTS)

35 h = 1,4 ECTS

2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:

- czytanie literatury - 10h (0,12 ECTS)

-opisywanie programów zajęć - 10h (0,2 ECTS)

-przygotowanie pozoracji - 4h (0,16 ECTS)

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia - 10h (0,4 ECTS)

- przeprowadzenie zaliczenia - 6h (0,24 ECTS)


Łączny nakład pracy: 75 h = 3 ECTS



Efekty uczenia się - wiedza:

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:

W1 społeczną rolę ratownika medycznego (K_W62);

W2 problematykę postępowania w sytuacjach interwencji kryzysowych oraz zasady i metody radzenia sobie ze stresem przy wykonywaniu zawodu ratownika medycznego (K_W87);



Efekty uczenia się - umiejętności:

W zakresie umiejętności absolwent potrafi:

U1 udzielać informacji o podstawowych zabiegach i czynnościach dotyczących pacjenta oraz informacji na temat jego stanu zdrowia (K_U22);

U2 przestrzegać zasad etycznych podczas wykonywania działań zawodowych (K_U23);

U3 stosować się do zasad bezpieczeństwa sanitarno-epidemiologicznego oraz profilaktyki chorób zakaźnych i niezakaźnych (K_U26);

U4 podnosić swoje kwalifikacje i przekazywać wiedzę innym (K_U30);


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

W zakresie kompetencji społecznych, student jest gotów do:

KS1 kierowania się dobrem społecznym (K_K06).



Metody dydaktyczne:

Wykłady:

● wykład informacyjny

● wykład problemowy

● dyskusja dydaktyczna

Ćwiczenia:

● ćwiczenia praktyczne pojedynczo i w parach,

● prezentacja przez prowadzącego,

● prezentacje power point,

● filmy instruktażowe.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Skrócony opis:

Przedmiot metodologia nauczania pierwszej pomocy, przygotowuje przyszłych ratowników medycznych do nauczania.

Pełny opis:

Absolwent kierunku ratownictwo medyczne posiadający dyplom, może również prowadzić zajęcia z zakresu pierwszej pomocy. Niezbędne jest posiadanie wiedzy o metodologii prowadzenia zajęć, oraz radzenia sobie z problemowymi kursantami. Przedmiot przygotowuje absolwenta do pełnienia roli instruktora.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Wytyczne ERC 2021

Literatura uzupełniająca:

1. Podstawy dydaktyki medycznej, Wasyluk, 1986

Metody i kryteria oceniania:

Wykłady: Zaliczenie

Obecność na zajęciach >50%

Ćwiczenia: Zaliczenie

Obecność na zajęciach >50%

Zaliczenie praktyczne - przedstawienie wybranego fragmentu szkolenia z pierwszej pomocy - (0-20 pkt;>60%)

Punktacja Ocena

18-20 5

15-17 4

≥13-14

3

≤12

nzal

Do oceny uwzględniane jest:

● postawa studenta 0-2 pkt.

● rzetelność przekazywanych informacji 0-4 pkt.

● atrakcyjność szkolenia 0-4 pkt.

● interakcja z uczestnikami szkolenia 0-2 pkt.

● pozoracje 0-2 pkt.

● sposób radzenia sobie z problemowymi uczestnikami 0-4 pkt.

● ocena ogólna 0-2 pkt.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ahmad El-Essa
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

Przedmiot metodologia nauczania pierwszej pomocy, przygotowuje przyszłych ratowników medycznych do nauczania.

Pełny opis:

Absolwent kierunku ratownictwo medyczne posiadający dyplom, może również prowadzić zajęcia z zakresu pierwszej pomocy. Niezbędne jest posiadanie wiedzy o metodologii prowadzenia zajęć, oraz radzenia sobie z problemowymi kursantami. Przedmiot przygotowuje absolwenta do pełnienia roli instruktora.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Wytyczne ERC 2021

Literatura uzupełniająca:

1. Podstawy dydaktyki medycznej, Wasyluk, 1986

Uwagi:

brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)