Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Przedmiot do wyboru: Podstawy klasycznego języka migowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-R1-PDWPKJM-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Przedmiot do wyboru: Podstawy klasycznego języka migowego
Jednostka: Katedra Geriatrii
Grupy: Przedmioty do wyboru WnoZ
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu podstawy języka migowego powinien posiadać wiedzę z zakresu komunikacji interpersonalnej.

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli akademickich:

- udział w ćwiczeniach (z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość): 20 godzin


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu

- przygotowanie do ćwiczeń (z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość): 15 godzin

- czytanie wskazanej literatury: 5 godzin

- przygotowanie do zaliczenia: 10 godzin


Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: wyjaśnia przyczyny zaburzeń słuchu i mowy w kontekście porozumiewania się i rozumie znaczenie wczesnego ich wykrywania (K_C.W43)

W2: rozróżnia sposoby i środki komunikowania się osób z uszkodzeniem słuchu (K_C.W44)

W3: rozpoznaje znaki daktylograficzne: statyczne, dynamiczne, liczbowe i idiograficzne w zakresie gromadzenia informacji o sytuacji zdrowotnej pacjenta (K_C.W45)

W4: zna zasady komunikacji z pacjentem niesłyszącym (K_ C.W46)

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: nawiązuje kontakt z osobą słabo słyszącą i niesłyszącą (K-C.U64)

U2: posługuje się znakami języka migowego w opiece nad pacjentem głuchoniemym w celu przygotowania do świadomego uczestnictwa w procedurach medyczno-opiekuńczych (K-C.U65)

U3: posługuje się językiem migowym w zakresie terminologii sytuacyjnej: udzielanie pierwszej pomocy, przekazywanie informacji rodzinie (K-C.U66)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: szanuje godność i autonomię osób powierzonych opiece (K_D.K01)

K2: systematycznie wzbogaca wiedzę zawodową i kształtuje umiejętności, dążąc do profesjonalizmu (K_D.K02)

K3: wykazuje odpowiedzialność moralną za człowieka i wykonywanie zadań zawodowych (K_D.K04)

K4: przejawia empatię w relacji z pacjentem i jego rodziną oraz współpracownikami (K_D.K10)

Metody dydaktyczne:

• dyskusja dydaktyczna

• uczenie się przez działanie

• metody symulacyjne

• uczenie wspomagane komputerem

• metody eksponujące: film, pokaz, prezentacja multimedialna


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- obserwacji

Skrócony opis:

Przedmiot podstawy języka migowego ma na celu naukę języka migowego w zakresie umożliwiającym porozumienie się z pacjentem niesłyszącym.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wiedzą na temat języka migowego, przyczyn zaburzeń słuchu i mowy. Ponadto kształtowanie prawidłowej postawy w stosunku do osób niepełnosprawnych, omówienie zasad savoir-vivre wobec osób niesłyszących i niedosłyszących.

Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych

z zakresu języka migowego oraz elementarnych kompetencji porozumiewania się przy użyciu alternatywnych metod komunikacji. Podczas zajęć student pozna znaki ideograficzne i daktylograficzne umożliwiające komunikowanie się z osobą niesłyszącą.

Literatura:

Piśmiennictwo podstawowe / obowiązujące

1. Tomaszewski P. (2004). Polski Język Migowy – mity i fakty, Poradnik Językowy, str. 59 -72.

Piśmiennictwo uzupełniające

1. Kosiba, O., Grenda, P. (2011). Leksykon języka migowego. Bogatynia. Wydawnictwo Silentium

2. Szczepankowski B., Koncewicz D. (2008). Język migowy w terapii. WSP Łódź

3. Pease, A. B. (2007). Mowa ciała. Poznań, Rebis

4. Błeszczyński, J. (red.) (2008). Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Kraków, IMPULS

5. Sacks O. (1998). Zobaczyć głos: Podróż do świata ciszy. Poznań: Zysk i S-KA.

6. Stewart J. (2008) Mosty zamiast murów Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa, PWN

Metody i kryteria oceniania:

Sprawdzian ustny, praktyczny 80%.

Przedłużona obserwacja 20%.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest przekroczenie progu 60%.

Studentowi przysługuje prawo do zdawania jednego egzaminu poprawkowego.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)