Przedmiot do wyboru: Podstawy klasycznego języka migowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-R1-PDWPKJM-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot do wyboru: Podstawy klasycznego języka migowego |
Jednostka: | Katedra Geriatrii |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru WnoZ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu podstawy języka migowego powinien posiadać wiedzę z zakresu komunikacji interpersonalnej. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli akademickich: - udział w ćwiczeniach (z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość): 20 godzin Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu - przygotowanie do ćwiczeń (z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość): 15 godzin - czytanie wskazanej literatury: 5 godzin - przygotowanie do zaliczenia: 10 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: wyjaśnia przyczyny zaburzeń słuchu i mowy w kontekście porozumiewania się i rozumie znaczenie wczesnego ich wykrywania (K_C.W43) W2: rozróżnia sposoby i środki komunikowania się osób z uszkodzeniem słuchu (K_C.W44) W3: rozpoznaje znaki daktylograficzne: statyczne, dynamiczne, liczbowe i idiograficzne w zakresie gromadzenia informacji o sytuacji zdrowotnej pacjenta (K_C.W45) W4: zna zasady komunikacji z pacjentem niesłyszącym (K_ C.W46) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: nawiązuje kontakt z osobą słabo słyszącą i niesłyszącą (K-C.U64) U2: posługuje się znakami języka migowego w opiece nad pacjentem głuchoniemym w celu przygotowania do świadomego uczestnictwa w procedurach medyczno-opiekuńczych (K-C.U65) U3: posługuje się językiem migowym w zakresie terminologii sytuacyjnej: udzielanie pierwszej pomocy, przekazywanie informacji rodzinie (K-C.U66) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: szanuje godność i autonomię osób powierzonych opiece (K_D.K01) K2: systematycznie wzbogaca wiedzę zawodową i kształtuje umiejętności, dążąc do profesjonalizmu (K_D.K02) K3: wykazuje odpowiedzialność moralną za człowieka i wykonywanie zadań zawodowych (K_D.K04) K4: przejawia empatię w relacji z pacjentem i jego rodziną oraz współpracownikami (K_D.K10) |
Metody dydaktyczne: | • dyskusja dydaktyczna • uczenie się przez działanie • metody symulacyjne • uczenie wspomagane komputerem • metody eksponujące: film, pokaz, prezentacja multimedialna |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot podstawy języka migowego ma na celu naukę języka migowego w zakresie umożliwiającym porozumienie się z pacjentem niesłyszącym. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wiedzą na temat języka migowego, przyczyn zaburzeń słuchu i mowy. Ponadto kształtowanie prawidłowej postawy w stosunku do osób niepełnosprawnych, omówienie zasad savoir-vivre wobec osób niesłyszących i niedosłyszących. Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu języka migowego oraz elementarnych kompetencji porozumiewania się przy użyciu alternatywnych metod komunikacji. Podczas zajęć student pozna znaki ideograficzne i daktylograficzne umożliwiające komunikowanie się z osobą niesłyszącą. |
Literatura: |
Piśmiennictwo podstawowe / obowiązujące 1. Tomaszewski P. (2004). Polski Język Migowy – mity i fakty, Poradnik Językowy, str. 59 -72. Piśmiennictwo uzupełniające 1. Kosiba, O., Grenda, P. (2011). Leksykon języka migowego. Bogatynia. Wydawnictwo Silentium 2. Szczepankowski B., Koncewicz D. (2008). Język migowy w terapii. WSP Łódź 3. Pease, A. B. (2007). Mowa ciała. Poznań, Rebis 4. Błeszczyński, J. (red.) (2008). Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Kraków, IMPULS 5. Sacks O. (1998). Zobaczyć głos: Podróż do świata ciszy. Poznań: Zysk i S-KA. 6. Stewart J. (2008) Mosty zamiast murów Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa, PWN |
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzian ustny, praktyczny 80%. Przedłużona obserwacja 20%. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest przekroczenie progu 60%. Studentowi przysługuje prawo do zdawania jednego egzaminu poprawkowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.