Leczenie hiperbaryczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-R2-LH-N1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Leczenie hiperbaryczne |
Jednostka: | Katedra Medycyny Ratunkowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | elementy anatomii i fizjologii, patofizjologii, medycyna ratunkowa |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela: - udział w wykładach - 20 h - udział w ćwiczeniach – 20 h 40 h = 1,6 ECTS 2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną: - czytanie literatury - 20 h = 0,8 ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do kolokwiów – 20 h - przygotowanie do zaliczenia - 20 h 40 h = 1,6 ECTS Łączny nakład pracy: 100 h = 4 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 – wyjaśnia zasady działania komór hiperbarycznych jedno – wielomiejscowych. -K_W07 W2- nazywa i wyjaśnia podstawowe zagadnienie zwiane z medycyną hiperbaryczną – K_W12 W3- zna przyczyny i objawy choroby dekompresyjnej K_W17 W4- opisuje szkodliwe działanie tlenku węgla na organizm człowieka K_W22 W5 – omawia pojęcia z zakresu medycyny hiperbarycznej, choroby dekompresyjnej, wskazania i przeciwskazania do leczenia tlenem hiperbarycznym w komorach hiperbarycznych -K_W37 W6 - charakteryzuje przebieg leczenia hiperbarycznego -K_W38 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 – diagnozuje zaburzenia występujące w strukturach komórkowych, tkankowych, narządowych i układowych wymagających leczenia tlenem hiperbarycznym w komorach hiperbarycznych K_U15 U2 - interpretuje związki przyczynowe zmienionej chorobowo struktury i zna wskazania do leczenia tlenem o podwyższonym ciśnieniu K-U17 U3 - dokonuje oceny skutków oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka w tym zatrucia tlenkiem węgla, oparzenia, zbyt szybkiego wynurzenia K_U18 U4- potrafi rozpoznać objawy choroby dekompresyjnej oraz objawy zatrucia tlenkiem węgla oraz zaproponować odpowiednie leczenia K_U21 U5- prawidłowo wykonuje medyczne czynności ratunkowe u chorego zatrutego tlenkiem węgla oraz poszkodowanego z objawami choroby dekompresyjnej K_U31 U6- monitoruje podstawowe parametry życiowe u chorego z podejrzeniem zatrucia tlenkiem węgla oraz choroby dekompresyjnej K_U32 U7- prawidłowo wykonuje podstawowe zabiegi resuscytacyjne z użyciem odpowiedniego algorytmu u poszkodowanego z zatruciem tlenkiem węgla K_U33 U8- prawidłowo wykonuje zaawansowane czynności ratunkowe zgodne z algorytmem u chorego zatrutego tleniem węgla K_U34 U9- prawidłowo przywraca drożność dróg oddechowych metodą bez przyrządową K_U35 U10- prawidłowo przywraca drożność dróg oddechowych metodą przyrządową K_U36 U11- diagnozuje stany zagrożenia zdrowotnego, ma świadomość możliwości wykorzystania specjalistycznego leczenia jakim jest tlenoterapia hiperbaryczna K_U38 U12- potrafi umiejętnie i prawidłowo wybrać sposoby ułożenia poszkodowanego w zależności od rodzaju schorzenia lub odniesionych obrażeń ciała oraz zaproponować odpowiednie leczenia K_U41 U13- potrafi przeprowadzić badanie przedmiotowe i podmiotowe pacjenta z podejrzeniem zatrucia tlenkiem węga i chorobą dekompresyjną. K_U42 U14- prawidłowo interpretuje wyniki podstawowych badań laboratoryjnych z surowicy oraz krwi włośniczkowej pod kątem zatrucia tlenkiem węgla i choroby dekompresyjnej K_U45 U15 -umiejętnie i profesjonalnie opiekuje się pacjentem w przypadku różnych stanów zagrożenia zdrowotnego wymagającego leczenia hiperbarycznego K-U48. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 -wykazuje empatię w stosunku do poszkodowanego oraz jego bliskich K_K03 K2 -umiejętnie i skutecznie komunikuje się pacjentem, jego rodziną lub opiekunem, świadkami zdarzenia K_K04 |
Metody dydaktyczne: | wykład informacyjny wykład problemowy dyskusja dydaktyczna analiza przypadków pokaz |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Medycyna hiperbaryczna- specjalizacja zajmująca się wpływem wyższego ciśnienia niż atmosferyczne na organizm ludzki oraz wykorzystaniem korzystnych biologicznie efektów podwyższonego ciśnienia dla celów leczniczych. |
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń. Wykłady mają za zadanie wyjaśnienie podstawowych zjawisk związanych medycyną hiperbaryczną. W trakcie ćwiczeń studenci uczą się podstaw medycyny hiperbarycznej oraz zasad kwalifikacji chorych do leczenia hiperbarycznego. Poznają zasadę funkcjonowania komór hiperbarycznych jedno i wielomiejscowych oraz wskazania i przeciwskazania do leczenia HBO. Wiedza i umiejętności nabyte na zajęciach z medycyny hiperbarycznej przyczyniają się do poszerzania wiedzy z zakresu medycyny ratunkowej specjalistycznej. |
Literatura: |
1. Kindwall EP, Whelan HT: Hyperbaric Medicine Practice 3rd edition. 2008 2. Sieroń A; Cieslar G : Zarys medycyny hiperbarycznej .alfamedica=pres 2006 3. Mathieu D. Ed.: Handbook of Hyperbaric Medicine. Springer 2006 4. Lind F., Ohlen G.: Treatment with Hyperbaric Oxygen (HBO) at the Karolinska University Hospital 2011. www. hyperbaricoxygen.se |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Sprawdzian ustny (0 – 12 punktów; > 75%): W1 Sprawdzian pisemny (0 – 12 punktów; > 75%): W2 Kolokwium końcowe (test) (0 – 32 punktów; >75%): W1 – W6, <24 ndst 24 – 26 dst 27 dst+ 28 – 29 db 30 db+ 31 – 32 bdb Ćwiczenia : Kolokwium praktyczne (0 – 20 punktów; > 75%): W1, U5 – U10 Kolokwium końcowe (0 – 32 punktów; >75%): U1 – U15. Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%): K1 – K2, U5-U10 Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów ( test), zliczenie ćwiczeń. Student nieobecny na zajęciach zobowiązany jest odrobić zajęcia w czasie dyżuru dydaktycznego nauczyciela prowadzącego przedmiot w terminie do 14 dni. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.