Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Praktyka wakacyjna z zakresu medycznych czynności ratunkowych-Szpitalny Oddział Ratunkowy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-R2-PWSOR-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Praktyka wakacyjna z zakresu medycznych czynności ratunkowych-Szpitalny Oddział Ratunkowy
Jednostka: Katedra Medycyny Ratunkowej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu nauk medycznych - Medycyna Ratunkowa, Medyczne Czynności Ratunkowe

Całkowity nakład pracy studenta:

100 %

Efekty uczenia się - wiedza:

Określa sposoby podjęcia czynności ratunkowych w odniesieniu do zadań

szpitalnego oddziału ratunkowego

Charakteryzuje zasady przygotowywania i podawania leków stosowanych u

pacjentów w różnych stanach zagrożenia zdrowotnego

Opisuje działanie leków stosowanych u pacjentów w różnych stanach

zagrożenia zdrowotnego

Określa dawki leków stosowanych u pacjentów w różnych stanach

zagrożenia zdrowotnego


Efekty uczenia się - umiejętności:

Podejmuje odpowiednie działania w przypadku podejrzenia występowania

przemocy w warunkach szpitalnego oddziału ratunkowego

Monitoruje podstawowe funkcje życiowe pacjenta w różnych stanach

zagrożenia zdrowia lub życia w warunkach szpitalnego oddziału

ratunkowego

Odpowiednio posługuje się zestawami ratunkowymi będącymi na

wyposażeniu szpitalnego oddziału ratunkowego

Wykonuje medyczne czynności ratunkowe w przypadku wystąpienia

różnych stanów zagrożenia zdrowia lub życia w warunkach szpitalnego

oddziału ratunkowego

Prowadzi dokumentację medycznych czynności ratunkowych w odniesieniu

do zadań szpitalnego oddziału ratunkowego

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Rozpoznaje uwarunkowania zachowań pacjenta i osób z jego środowiska

W sposób prawidłowy informuje pacjenta o jego stanie zdrowia i sposobie

dalszego postępowania ratunkowego

Kształtuje poczucie odpowiedzialności za zdrowie i życie pacjenta poprzez

jakość udzielonej pomocy

Podejmuje odpowiedni sposób organizacji pracy w celu poprawy jakości

usług medycznych

Metody dydaktyczne:

Pokaz, Instruktaż, Konwersatorium- analiza, opis przypadków, praca z pacjentem, Obserwacja

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- obserwacji
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody ewaluacyjne
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Praktyka ma za zadnie przygotowanie studenta do pracy w jednostkach systemu ratownictwa medycznego oraz w oddziałach poza jednostkami systemu RM

Pełny opis:

1. Celem praktyki jest poznanie podstawowych pojęć i terminów związanych z nauką o zdrowiu z uwzględnieniem ich mechanizmów działania, wskazań terapeutycznych, profilaktycznych oraz warunków bezpiecznego postępowania w opiece nad chorym.

2. Praktyka zawodowa ma na celu zapoznanie i przygotowanie studenta do poszerzenia wiedzy w zakresie zadań SOR z zespołami RM. Zapoznanie z obsługą podstawowego sprzętu łączności ratowniczych służb medycznych, uczestnictwo w MCR zespołów wyjazdowych, naukę obsługi i konserwacji sprzętu będącego na wyposażeniu karetek.

3. Praktyka zawodowa ma na celu zapoznanie i przygotowanie studenta do poszerzenia wiedzy w zakresie zadań PSP w ratownictwie medycznym, kształtowanie i doskonalenie umiejętności w zakresie podejmowania działań z zakresu czynności ratowniczych w ramach działań PSP.

4. Praktyka zawodowa ma na celu zapoznanie i przygotowanie studenta do poszerzenia wiedzy w zakresie zadań Zarządzania Kryzysowego w ratownictwie medycznym, kształtowanie i doskonalenie umiejętności w zakresie podejmowania działań z zakresu czynności ratowniczych w ramach działań jednostek współpracujących z systemem ratownictwa.

Literatura:

1. Colquhoun M. C., A. J. Handley, T. R. Evans, pod red. J. Jakubaszki, ABC resuscytacji

2. Hildebrand N.: Iniekcje, infuzje, pobieranie krwi. Urban&Partner, Wrocław 2001.

3. Houghton A. R., Gray D.: EKG jasno i zrozumiale. α – medica press 2001.

4. Jakubaszko J.: ABC Intensywnej Terapii. Górnicki, Wrocław 2004.

5. Jakubaszko J.: ABC resuscytacji. II wydanie. Górnicki, Wrocław 2006

6. Jakubaszko J.: Ratownik medyczny, Wydawnictwo Górnicki 2003.

7. Jakubaszko J.: Resuscytacja oddechowo – krążeniowa w świetle zaleceń międzynarodowych. Biblioteka Polskiego Towarzystwa Medycyny Ratunkowej, Wrocław 2006.

8. Jakubaszko J.:Medycyna ratunkowa – nagłe zagrożenia pochodzenia wewnętrznego, Górnicki 2003

9. King Christopher, Fred M. Henretig, pod red. J. Jakubaszki: Podręczny atlas zabiegów ratunkowych u dzieci. Urban 2003.

10. Kokot F.: Badania laboratoryjne. Zakres norm i interpretacja. PZWL 2000.

11. Kokot F.: Diagnostyka różnicowa objawów chorobowych, PZWL Warszawa 1998.

12. Polska Rada Resuscytacji: Wytyczne ERC 2015.

13. Salmon P.: Psychologia w medycynie - wspomaga współpracę z pacjentem i proces leczenia. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2004.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie praktyk następuje na podstawie 100% frekwencji oraz zaliczenia ustnego ( analiza przypadków) i praktycznego ( praca z pacjentem). Uzyskanie pozytywnej oceny za praktyki u opiekuna praktyk z ramienia zakładu (ocena praktykanta).

Uzyskanie pozytywnej oceny za prawidłowe i rzetelne prowadzenie dzienniczka praktyk u opiekuna z ramienia uczel

Praktyki zawodowe:

1. Praktyka wakacyjna po II roku, z zakresu medycznych czynności ratunkowych 40 godz. – Szpitalny Oddział Ratunkowy (Akredytowany Szpitalny Oddział Ratunkowy w szpitalu wieloprofilowym)

2. Praktyka wakacyjna po II roku, z zakresu zadań dysponenta zespołów ratownictwa medycznego 40 godz.(Stanowisko dyspozytora w Centrum Powiadamiania Ratunkowego lub w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym)

3. Praktyka śródroczna III rok, procedur klinicznych medycyny ratunkowej- 80 godz. (Akredytowane Szpitalne Oddziały Ratunkowe)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)