Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Procedury kliniczne medycyny ratunkowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-R3-PKMR-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Procedury kliniczne medycyny ratunkowej
Jednostka: Katedra Medycyny Ratunkowej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

1. Znajomość anatomii człowieka z zakresu układu krążeniowego i oddechowego.

2. Znajomość fizjologii z zakresu funkcjonowania kładu krążeniowego i oddechowego.

3. Znajomość podstaw wykonywania zabiegów medycznych oraz medycyny ratunkowej.


Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 10 godzin

- udział w ćwiczeniach: 25 godzin

- konsultacje: 10 godzin

- przeprowadzenie egzaminu: 5 godziny


Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS.



2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 10 godzin

- udział w ćwiczeniach: 25 godzin

- konsultacje: 10 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 5 godzin

- przygotowanie do egzaminu i egzamin (praktyczny i pisemne): 5 godzin


Łączny nakład pracy studenta wynosi 55 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS.


Efekty uczenia się - wiedza:

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:

W1 mechanizmy prowadzące do nagłych zagrożeń zdrowia i życia (C.W17)

W2 metody ograniczania bólu, ze szczególnym uwzględnieniem farmakoterapii dzieci (C.W19)

W3 stany zagrożenia w chorobach nowotworowych i hematologicznych,

zaburzeniach układu krzepnięcia, zespole wykrzepiania wewnątrznaczyniowego i ostrej białaczce oraz zasady postępowania przedszpitalnego w tych stanach (C.W23)


Efekty uczenia się - umiejętności:


W zakresie umiejętności absolwent potrafi:

U1wdrażać tlenoterapię zależnie od potrzeb pacjenta i wspomagać oddech (C.U43)

U2 wykonywać defibrylację elektryczną z użyciem defibrylatora manualnego i zautomatyzowanego (C.U46)

U4 wdrażać odpowiednie postępowanie w odmie opłucnowej zagrażającej życiu (C.U53)

U5 stosować skale ciężkości obrażeń (C.U54)






Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Absolwent jest gotów do:

KS3 samodzielnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki ogólnej i zawodowej oraz holistycznego i zindywidualizowanego podejścia do pacjenta, uwzględniającego poszanowanie jego praw

KS4 organizowania pracy własnej i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym

Metody dydaktyczne:

Wykłady:

wykład informacyjny

wykład problemowy

wykład konwersatoryjny

dyskusja dydaktyczna


Ćwiczenia

analiza przypadków

metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany)

metody eksponujące: film, pokaz


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- studium przypadku

Skrócony opis:

Procedury kliniczne medycyny ratunkowej przygotowują absolwentów kierunku ratownictwo medyczne do stosowania zaawansowanych procedur klinicznych.

Pełny opis:

Zajęcia ukierunkowane są na praktyczną naukę kliniczną w obszarze rozpoznawania różnicowego i diagnostyki stanów zagrożenia zdrowia lub życia, jak również podejmowania działań z zakresu procedur medycyny ratunkowej mających wpływ na długoterminowe rokowanie chorego.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. PRR Resuscytacja krążeniowo- oddechowa i automatyczna defibrylacja zewnętrzna , podręcznik do kursu. Wydanie wg Wytycznych ERC 2015.

2. Wytyczne ERR 2015, po aktualizacji 2020

3. Procedury kliniczne w medycynie ratunkowej. Część 1, J.R. Roberts, J.R. Hedges, C.B. Custalow, A.S. Chanmugam, C.R. Chudnofsky, LTC J. McManus, wyd. I polskie, red. J. Jakubaszko. Urban Partner 2012

Literatura uzupełniająca:

1. Campbell John Emory, Alson Roy Lee: ITLS International Trauma Life Support. Ratownictwo przedszpitalne w urazach. Medycyna Praktyczna, 2017 rok.4. Campbell John Emory, Alson Roy Lee: ITLS International Trauma Life Support. Ratownictwo przedszpitalne w urazach. Medycyna Praktyczna, 2017 rok.

2. Kokot Franciszek, Ostre stany zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych. PZWL, Warszawa 2015.

3. Sosada Krystyn, Ostre stany zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych. PZWL, Warszawa 2016.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład: Egzamin

Obecność na zajęciach > 50%

Egzamin (0-40pkt;>60%)

Punktacja

Ocena

<60% ndst

70% dost

80% db

90 -100% bdb

Ćwiczenia : zaliczenie

Obecność na zajęciach > 50%

Demonstracja w warunkach symulowanych:

ĆW 1 zaliczenie > 75% poprawnie wykonanych działań

ĆW 2 zaliczenie > 75% poprawnie wykonanych działań

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 25 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ahmad El-Essa
Prowadzący grup: Elżbieta Bernaciak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

Procedury kliniczne medycyny ratunkowej przygotowują absolwentów kierunku ratownictwo medyczne do stosowania zaawansowanych procedur klinicznych.

Pełny opis:

Zajęcia ukierunkowane są na praktyczną naukę kliniczną w obszarze rozpoznawania różnicowego i diagnostyki stanów zagrożenia zdrowia lub życia, jak również podejmowania działań z zakresu procedur medycyny ratunkowej mających wpływ na długoterminowe rokowanie chorego.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. PRR Resuscytacja krążeniowo- oddechowa i automatyczna defibrylacja zewnętrzna , podręcznik do kursu. Wydanie wg Wytycznych ERC 2015.

2. Wytyczne ERR 2015, po aktualizacji 2020

3. Procedury kliniczne w medycynie ratunkowej. Część 1, J.R. Roberts, J.R. Hedges, C.B. Custalow, A.S. Chanmugam, C.R. Chudnofsky, LTC J. McManus, wyd. I polskie, red. J. Jakubaszko. Urban Partner 2012

Literatura uzupełniająca:

1. Campbell John Emory, Alson Roy Lee: ITLS International Trauma Life Support. Ratownictwo przedszpitalne w urazach. Medycyna Praktyczna, 2017 rok.4. Campbell John Emory, Alson Roy Lee: ITLS International Trauma Life Support. Ratownictwo przedszpitalne w urazach. Medycyna Praktyczna, 2017 rok.

2. Kokot Franciszek, Ostre stany zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych. PZWL, Warszawa 2015.

3. Sosada Krystyn, Ostre stany zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych. PZWL, Warszawa 2016.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)