Procedury kliniczne medycyny ratunkowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-R3-PKMR-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Procedury kliniczne medycyny ratunkowej |
Jednostka: | Katedra Medycyny Ratunkowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | 1. Znajomość anatomii człowieka z zakresu układu krążeniowego i oddechowego. 2. Znajomość fizjologii z zakresu funkcjonowania kładu krążeniowego i oddechowego. 3. Znajomość podstaw wykonywania zabiegów medycznych oraz medycyny ratunkowej. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 10 godzin - udział w ćwiczeniach: 25 godzin - konsultacje: 10 godzin - przeprowadzenie egzaminu: 5 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 10 godzin - udział w ćwiczeniach: 25 godzin - konsultacje: 10 godzin - przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 5 godzin - przygotowanie do egzaminu i egzamin (praktyczny i pisemne): 5 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 55 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: W1 mechanizmy prowadzące do nagłych zagrożeń zdrowia i życia (C.W17) W2 metody ograniczania bólu, ze szczególnym uwzględnieniem farmakoterapii dzieci (C.W19) W3 stany zagrożenia w chorobach nowotworowych i hematologicznych, zaburzeniach układu krzepnięcia, zespole wykrzepiania wewnątrznaczyniowego i ostrej białaczce oraz zasady postępowania przedszpitalnego w tych stanach (C.W23) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | W zakresie umiejętności absolwent potrafi: U1wdrażać tlenoterapię zależnie od potrzeb pacjenta i wspomagać oddech (C.U43) U2 wykonywać defibrylację elektryczną z użyciem defibrylatora manualnego i zautomatyzowanego (C.U46) U4 wdrażać odpowiednie postępowanie w odmie opłucnowej zagrażającej życiu (C.U53) U5 stosować skale ciężkości obrażeń (C.U54) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Absolwent jest gotów do: KS3 samodzielnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki ogólnej i zawodowej oraz holistycznego i zindywidualizowanego podejścia do pacjenta, uwzględniającego poszanowanie jego praw KS4 organizowania pracy własnej i współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: wykład informacyjny wykład problemowy wykład konwersatoryjny dyskusja dydaktyczna Ćwiczenia analiza przypadków metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany) metody eksponujące: film, pokaz |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - studium przypadku |
Skrócony opis: |
Procedury kliniczne medycyny ratunkowej przygotowują absolwentów kierunku ratownictwo medyczne do stosowania zaawansowanych procedur klinicznych. |
Pełny opis: |
Zajęcia ukierunkowane są na praktyczną naukę kliniczną w obszarze rozpoznawania różnicowego i diagnostyki stanów zagrożenia zdrowia lub życia, jak również podejmowania działań z zakresu procedur medycyny ratunkowej mających wpływ na długoterminowe rokowanie chorego. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. PRR Resuscytacja krążeniowo- oddechowa i automatyczna defibrylacja zewnętrzna , podręcznik do kursu. Wydanie wg Wytycznych ERC 2015. 2. Wytyczne ERR 2015, po aktualizacji 2020 3. Procedury kliniczne w medycynie ratunkowej. Część 1, J.R. Roberts, J.R. Hedges, C.B. Custalow, A.S. Chanmugam, C.R. Chudnofsky, LTC J. McManus, wyd. I polskie, red. J. Jakubaszko. Urban Partner 2012 Literatura uzupełniająca: 1. Campbell John Emory, Alson Roy Lee: ITLS International Trauma Life Support. Ratownictwo przedszpitalne w urazach. Medycyna Praktyczna, 2017 rok.4. Campbell John Emory, Alson Roy Lee: ITLS International Trauma Life Support. Ratownictwo przedszpitalne w urazach. Medycyna Praktyczna, 2017 rok. 2. Kokot Franciszek, Ostre stany zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych. PZWL, Warszawa 2015. 3. Sosada Krystyn, Ostre stany zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych. PZWL, Warszawa 2016. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: Egzamin Obecność na zajęciach > 50% Egzamin (0-40pkt;>60%) Punktacja Ocena <60% ndst 70% dost 80% db 90 -100% bdb Ćwiczenia : zaliczenie Obecność na zajęciach > 50% Demonstracja w warunkach symulowanych: ĆW 1 zaliczenie > 75% poprawnie wykonanych działań ĆW 2 zaliczenie > 75% poprawnie wykonanych działań |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 25 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ahmad El-Essa | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Bernaciak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Procedury kliniczne medycyny ratunkowej przygotowują absolwentów kierunku ratownictwo medyczne do stosowania zaawansowanych procedur klinicznych. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia ukierunkowane są na praktyczną naukę kliniczną w obszarze rozpoznawania różnicowego i diagnostyki stanów zagrożenia zdrowia lub życia, jak również podejmowania działań z zakresu procedur medycyny ratunkowej mających wpływ na długoterminowe rokowanie chorego. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. PRR Resuscytacja krążeniowo- oddechowa i automatyczna defibrylacja zewnętrzna , podręcznik do kursu. Wydanie wg Wytycznych ERC 2015. 2. Wytyczne ERR 2015, po aktualizacji 2020 3. Procedury kliniczne w medycynie ratunkowej. Część 1, J.R. Roberts, J.R. Hedges, C.B. Custalow, A.S. Chanmugam, C.R. Chudnofsky, LTC J. McManus, wyd. I polskie, red. J. Jakubaszko. Urban Partner 2012 Literatura uzupełniająca: 1. Campbell John Emory, Alson Roy Lee: ITLS International Trauma Life Support. Ratownictwo przedszpitalne w urazach. Medycyna Praktyczna, 2017 rok.4. Campbell John Emory, Alson Roy Lee: ITLS International Trauma Life Support. Ratownictwo przedszpitalne w urazach. Medycyna Praktyczna, 2017 rok. 2. Kokot Franciszek, Ostre stany zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych. PZWL, Warszawa 2015. 3. Sosada Krystyn, Ostre stany zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych. PZWL, Warszawa 2016. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.