Fizjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-TZ1-FIZ-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0519) Nauki biologiczne (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Fizjologia |
Jednostka: | Katedra Fizjologii Człowieka |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Fizjologia powinien posiadać wiedzę z zakresu biologii w odniesieniu do układu centralnego układu nerwowego, układu oddechowego oraz krążenia (zakres szkoły średniej), jak również z chemii i fizyki na poziomie podstawowym. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi - udział w wykładach: 10 godzin - udział w ćwiczeniach: 10 godzin - przeprowadzenie zaliczenia teoretycznego: 1 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 21 godziny, co odpowiada 0,8 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 10 godzin - udział w ćwiczeniach: 10 godzin - przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie:13 +2= 15 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 2 godzin -udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 5 godzin - przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 2 godzin - przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo – naukowych dla danego przedmiotu: 1 godzina Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,25 punktom ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie:13 +2= 15 godzin Nakład pracy związany z przygotowaniem do uczestnictwa i uczestnictwem w procesie oceniania wynosi 30 godzin, co odpowiada 1.2 punktom ECTS 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 10 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,25 punktu ECTS 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. Zna prawidłowe struktury komórek, tkanek i układów organizmu ludzkiego (K_W01) W2. Zna i rozumie procesy fizjologiczne człowieka ze szczególnym uwzględnieniem układu nerwowego, krążenia, oraz oddechowego (K_W01) W3. Zna i rozumie wpływ wysiłku fizycznego na organizm człowieka (K_W01) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1. Interpretuje rolę poszczególnych narządów i układów w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu człowieka ze szczególnym uwzględnieniem układu nerwowego, krążenia, oraz oddechowego (K_U02) U2. Określa wpływ wysiłku fizycznego na organizm człowieka oraz znaczenie wysiłku fizycznego w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu (K_U02) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1. Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, poszerzone o wymiar interdyscyplinarny korzystając z dostępnych źródeł wiedzy (K_K01) K2. Potrafi korzystać krytycznie z różnych źródeł wiedzy (K_K01) |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: - wykład informacyjny, - wykład problemowy – z prezentacją multimedialną, Ćwiczenia laboratoryjne: - laboratoryjna, - obserwacja – analiza przypadków, - klasyczna problemowa, - dyskusja, - metody eksponujące: film - metody symulacyjne |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Kurs Fizjologii umożliwia Studentowi poznanie i zrozumienie podstawowych pojęć i reguł fizjologicznych. Ponad to, dokładne omówienie zagadnień związanych z elektrofizjologią układu nerwowego i krążenia oraz fizjologią mięśni szkieletowych i gładkich pozwala na zrozumienie wpływu wysiłku fizycznego na organizm człowieka. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu Fizjologia jest zapoznanie studentów z procesami fizjologicznymi i mechanizmami odpowiedzialnymi za homeostazę organizmu człowieka. Wykłady z Fizjologii mają za zadanie przedstawienie i utrwalenie wiedzy z zakresu podstaw fizjologii: z układu krążenia, układu oddechowego oraz układu nerwowego, w szczególności wpływu aktywności fizycznej na funkcjonowanie tych układów. Ćwiczenia mają charakter laboratoryjny i są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach. Podczas ćwiczeń student zostaje wdrożony do wykonywania EKG oraz pomiaru ciśnienia tętniczego. i tętna. Ponad to Student zapozna się z parametrami wskazującymi na stan czynnościowy układu oddechowego oraz zmianami adaptacyjnymi towarzyszącymi wysiłkowi fizycznemu. Zapoznanie się z mechanizmem skurczu mięśni szkieletowych pozwoli na ocenę wpływu aktywności fizycznej na te mięśnie. Ćwiczenia laboratoryjne z fizjologii pozwalają na wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i zespołowej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Tafil-Klawe M, Klawe J.J. (red). Wykłady z fizjologii człowieka. Warszawa: PZWL, 2009 2. Stanisław J. Konturek (red). Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny. Wrocław: Elsevier Urban & Partner, 2007 3. Traczyk W, Trzebski A. (red). Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej. Warszawa: PZWL, 2015 Literatura uzupełniająca: McLaughlin D, Stamford J, White D. Krótkie wykłady. Fizjologia człowieka. Warszawa: PWN, 2008 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia laboratoryjne: Student otrzyma zaliczenie przedmiotu po uzyskaniu pozytywnych wyników z kolokwiów śródsemestralnych, oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych. Oceny z kolokwiów śródsemestralnych oraz egzaminu są przypisywane zgodnie z tabelą poniżej: ocena procent punktów bardzo dobra 91-100% dobra plus 81-90% dobra 71-80% dostateczna plus 61-70% dostateczna 51-60% niedostateczna 0-50% Kolokwium pisemne (>51%); W1,W2,W3, U1 Wejściówka pisemna (>51%), W1, W2, W3 Raport z ćwiczeń (>51%); W1, W2, W3,U1, Przedłużona obserwacja (>50%); K1, K2, U1, U2 Wykłady: Student uzyskuje zaliczenie wykładów semestru II na podstawie oceny z egzaminu (ocena 3,0 lub wyższa) oraz oceny kompetencji społecznych (przedłużona obserwacja) Egzamin odbywa się w formie testu jednokrotnego wyboru złożonego z 60 pytań. W przypadku egzaminu uzyskane punkty przelicza się na stopnie według następującej skali: cena procent punktów bardzo dobra 91 – 100% dobra plus 81– 90% dobra 71– 80% dostateczna plus 61 – 70% dostateczna 51 – 60% niedostateczna 0 – 50% Egzamin: W1, W2, W3, U1, U2 Przedłużona obserwacja (>50%); K1, K2, U1, U2 Sposób przeprowadzenia kolokwiów oraz egzaminu będzie dostosowany do panującej sytuacji epidemiologicznej. W przypadku utrzymania restrykcji sanitarnych związanych z pandemią Covid-19 kolokwia i egzamin przeprowadzone na platformie Teams. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.