Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Podstawy pielęgniarstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-TZ1-PPIEL-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0913) Pielęgniarstwo i opieka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy pielęgniarstwa
Jednostka: Katedra Podstaw Umiejętności Klinicznych i Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Anatomia, fizjologia,




Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe – 50

Przygotowanie do ćwiczeń – 30

Czytanie literatury -30

Przygotowanie do Zaliczenia z oceną -40

Razem- 150


Efekty uczenia się - wiedza:

KW01- Zna podstawy pielęgnowania osób starszych i niepełnosprawnych; K_W15,

KW02- ma podstawową wiedzę dotyczącą usprawniania i rehabilitacji osób niepełnosprawnych;K_W16


KW03- zna podstawowe zasady i elementy ratownictwa medycznego;K_W17,

KW04- ma podstawową wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w domu osoby starszej i niepełnosprawnej oraz w instytucjach leczniczych, pielęgnacyjno-opiekuńczych

i rehabilitacyjnych; K_W21,



Efekty uczenia się - umiejętności:

KU01- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT);K_U02,

KU02- potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną w celu określenia ogólnych problemów zdrowotnych, społecznych i duchowych osoby starszej;K_U03,

KU03-potrafi w sposób skuteczny i empatyczny komunikować się z osobą starszą, jej środowiskiem rodzinnym, opiekunami i grupą wsparcia; K_U04,

KU04- potrafi planować, projektować i realizować działania służące zachowaniu sprawności fizycznej oraz intelektualnej osoby starszej, wspierające jej możliwości edukacyjne i korzystanie z dóbr kultury; K_U05,

KU05- potrafi dokonać pomiaru parametrów życiowych: ciśnienia tętniczego krwi, tętna

i oddechu oraz poziomu glukozy za pomocą glukometru; K_U06,

KU06- potrafi podać leki drogą doustną, podać podskórnie insulinę penem, karmić doustnie, sondą i przez PEG oraz udzielić podstawowych porad w zakresie odżywiania, przeprowadzić toaletę całego ciała i zmienić pozycję ciała; K_U07,

KU07- posiada umiejętność prowadzenia gimnastyki oddechowej i elementarnych działań służących usprawnieniu osoby starszej oraz dokonać pomiaru sprawności funkcjonalnej za pomocą skal ADL, IADL, MMSE, GDS i innych; K_U08,

KU08- potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie zagadnień teoretycznych i działań praktycznych na rzecz osób starszych; K_U10,

KU09- potrafi animować działania wspierające rodzinę lub opiekunów osoby starszej, wykorzystuje wiedzę teoretyczną do proponowania rozwiązań w zakresie organizacji opieki w domu i w instytucji; K_U12,

KU10- zna język obcy sprofilowany zawodowo (angielski lub niemiecki) na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy; K_U14.



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

KK01- rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego rozwoju, dokonuje oceny własnych kompetencji i umiejętności, wyznacza kierunki ich rozwoju i doskonalenia; K_K01,

KK02- ma świadomość ograniczeń swojej wiedzy i umiejętności oraz wie kiedy zwrócić się do ekspertów i jak zorganizować kompetentną pomoc osobie starszej, jej rodzinie, opiekunowi lub grupie wsparcia; K_K02,

KK03- okazuje szacunek wobec osób starszych oraz ich rodzin, opiekunów i grup wsparcia, respektując ich tradycje kulturowe i religijne; K_K03,

KK04- potrafi odpowiedzialnie przygotować się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w zakresie asystowania osobie starszej, określając priorytety służące realizacji zadań indywidualnych i grupowych; K_K05,

KK05- realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, przestrzegając zasad bezpieczeństwa i higieny pracy; K_K07,

KK06- dba o poziom sprawności fizycznej niezbędnej dla wykonywania czynności pielęgnacyjnych i opiekuńczych nad osobą starszą i niepełnosprawną; K_K08.



Metody dydaktyczne:

Wykłady, ćwiczenia

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

Skrócony opis:

Zapoznanie z teoretycznymi i praktycznymi podstawami pielęgnowania pacjenta w wieku podeszłym. Przedstawienie zakresu i charakteru opieki/ pomocy osobie starszej i jej rodzinie/opiekunom. Zapoznanie z zasadami wykonywania podstawowych czynności pielęgnowania. Kształtowanie wybranych umiejętności wykonywania zabiegów opiekuńczych, diagnostycznych, leczniczych i usprawniających.

Pełny opis:

Starzenie się to normalny, długotrwały i nieodwracalny proces fizjologiczny, zachodzący w osobniczym rozwoju żywych organizmów, także człowieka. Starość związana jest z narastaniem specyficznych problemów zdrowotnych, których następstwem jest upośledzenie funkcjonalne, a w dalszej kolejności występuje ograniczenie sprawności i samodzielności osób starszych. Złożone przyczyny, postępujący przebieg, trudności terapeutyczne oraz trudności związane z utratą samodzielności, zwiększenie chorobowości i śmiertelności powodują, że osoba wymaga pomocy przy zaspokojeniu potrzeb bio-psycho-społecznych.

W trakcie realizacji wykładów student zostanie zapoznany z:

1. Podstawy fizjologii starzenia: starzenie populacyjne, teorie starzenia, proces starzenia w aspekcie biologicznym, psychologicznym i socjoekonomicznym;

2. Ergonomia pracy z pacjentem w wieku podeszłym- prawne uwarunkowania bezpieczeństwa pracy, zasady bezpiecznego podnoszenia i przemieszczania pacjenta,

3. Koncepcja pielęgnowania – potrzeby pacjenta, pielęgnacja kompensacyjna, wprowadzenie do opieki na podstawie studium przypadku, uzupełnianie dokumentacji

W trakcie realizacji ćwiczeń student zostanie zapoznany z:

1. Pomiary podst. parametrów życiowych – tętno, oddech, ciśnienie, temperatura,

2. Zapewnienie choremu czystości. Toaleta chorego w łóżku, kąpiel chorego w łóżku. Mycie włosów choremu leżącemu w łóżku;

3. Zabiegi fizykalne w profilaktyce przeciwodleżynowej. Dobieranie pozycji ułożeniowej z zastosowaniem odpowiednich udogodnień u chorego, w zależności od stanu zdrowia. Zamian bielizny osobistej i pościelowej choremu leżącemu.

4. Karmienie doustne, przez sondę i przez PEG oraz podanie leków drogą doustną.

5. Pomiar poziomu glukozy za pomocą glukometru oraz podawanie podskórnie insuliny za pomocą penu,

6. Pomoc w usprawnianiu oddychania (zabiegi drenażujące oskrzela: oklepywanie, wstrząsanie)

7. Reanimacja i resuscytacja; postępowanie bezprzyrządowe.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Barbara Ślusarska, Danuta Zarzycka , Anna Majda: Podstawy pielęgniarstwa tom 1 - założenia koncepcyjno-empiryczne opieki pielęgniarskiej. PZWL, Warszawa, 2017.

2. Barbara Ślusarska, Danuta Zarzycka , Anna Majda: Podstawy pielęgniarstwa tom 2 - wybrane umiejętności i procedury opieki pielęgniarskiej. PZWL, Warszawa, 2017.

Literatura uzupełniająca:

1. Kędziora-Kornatowska K, Muszalik.M.(red): Kompendium pielęgnowania pacjentów w starszym wieku. Czelej Lublin, 2007.

2. Kędziora-Kornatowska K, Muszalik M, Skolmowska E: Pielęgniarstwo w opiece długoterminowej, PZWL Warszawa, 2010.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie z oceną– test około 40 pytań ( MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory) zaliczenie przy uzyskaniu 70% pozytywnych odpowiedzi.

Ćwiczenia: Zaliczanie umiejętności

Kryteria oceny:

Bezpieczeństwo pracy

Organizacja opieki

Świadczenie opieki

Komunikacja

Samoocena

Praktyki zawodowe:

-------------------------------

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Andruszkiewicz
Prowadzący grup: Mariola Głowacka, Halina Idczak, Dorota Jachimowicz-Gaweł, Alicja Marzec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Andruszkiewicz
Prowadzący grup: Mariola Głowacka, Halina Idczak, Danuta Ponczek, Zofia Tekień-Jankowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Andruszkiewicz
Prowadzący grup: Mariola Głowacka, Marzena Humańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)