Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Metody specjalne w terapii zajęciowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-TZ2-MSWTZ-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0915) Terapia i rehabilitacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metody specjalne w terapii zajęciowej
Jednostka: Katedra Geriatrii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 LUB 5.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza z zakresu podstaw arteterapii, podstaw muzykoterapii

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:

udział w wykładach - 10 h

udział w ćwiczeniach – 60 h

70 h = 2 ECTS

2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:

- czytanie literatury - 20 h = 1 ECTS

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia -

20 h = 1 ECTS


Łączny nakład pracy: 110 h = 4 ECTS

Efekty uczenia się - wiedza:

W1 - zna teoretyczne podstawy terapii metod specjalnych mających zastosowanie w terapii zajęciowej K_W17

W2 - omawia wybrane zagadnienia specjalistyczne z metod specjalnych z zakresu terapii zajęciowej i dziedzin mających zastosowanie w terapii zajęciowej osób wykluczonych społecznie K_W20

W3: analizuje krytycznie piśmiennictwo naukowe –K_W21

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1 - tworzy i realizuje programy metod specjalnych terapii zajęciowej uwzględniając oczekiwania i ograniczenia wynikające ze stanu zdrowia, sytuacji socjalnej i/ lub środowiska K_U05

U2 - stosuje specjalistyczne metody w procesie terapii zajęciowej K_U08

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1 - wie, kiedy zwrócić się o pomoc do ekspertów, będąc świadomy własnych ograniczeń K_K01

Metody dydaktyczne:

Wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny.


Ćwiczenia: dyskusja dydaktyczna, pokaz, analiza przypadków klinicznych, przygotowanie programu terapeutycznego.

Skrócony opis:

W ramach przedmiotu słuchacze poznają metody specjalne mające zastosowanie w terapii zajęciowej.

Pełny opis:

Wykłady

Modele postępowania kulturoterapeutycznego

Arteterapia a idea Twórczej Resocjalizacji

Kształtowanie relacji terapeutycznej oraz umiejętności terapeutycznych w arteterapii.

Środki oddziaływania terapeutycznego.

Diagnostyczne znaczenia improwizacji instrumentalnej.

Ćwiczenia mowy, oddechu, słuchu, dotyku, poczucia rytmu.

Psychorysunek, psychodrama, elementy pantomimy.

Ćwiczenia

1. Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne.

2. Metoda M. Ch. Knillów.

3. Kinezjologia edukacyjna Paula Dennisona.

4. Sala Doświadczania Świata (Sala Snoezelen).

5. Metoda Rudolfa Labana.

6. Metoda Carla Orffa.

7. Metoda Porannego Kręgu.

8. Metoda Ośrodków Pracy.

9. Metoda Glenna Domana.

10. Metoda Carla Moralesa i metoda Felicji Afolter.

11. Metoda Dobrego Startu.

12. Zabawy paluszkowe i metoda malowania 10 palcami Ruth Shaw.

13. Metoda Bobath i metoda Vojty.

14. Kinezyterapia.

15. Bajkoterapia i psychorysunek.

16. Niedyrektywna terapia zabawowa.

17. Trening autogenny Schultza.

18. System percepcyjno-motoryczny N. C. Kephart.

19. Metoda M. A. Kniessów.

20. Metoda Batti-Strauss.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Konieczna E.J., Arteterapia w teorii i praktyce, Kraków 2007.

Gładyszewska- Cylulko J., Arteterapia w pracy pedagoga. Teoretyczne i praktyczne podstawy terapii przez sztukę, Kraków 2011.

Stachyra S., (red.) Modele, metody i podejścia w muzykoterapii. UMCS, Lublin 2012.

Cylulko P.,(red.)Muzykoterapia. Tożsamość – transgresja – transdyscyplinarność. Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Stowarzyszenie Muzykoterapeutów Polskich. Wrocław 2010.

Literatura uzupełniająca:

Arciszewska- Binnebesel A., Arteterapia. Szczęśliwy świat tworzenia, Toruń 2008.

Konopczyński M., Metody Twórczej Resocjalizacji, Warszawa 2009

Galińska E. - „Muzykoterapia grupowa w psychiatrii”. Psychoterapia 1973r7.

Konaszkiewicz Z. - „Dziecko niepełnosprawne i muzyka”. Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 1994 r.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenia pisemne – W1-2

Zaliczenie praktyczne - W1-2, U1-2

Przedłużona obserwacja - K1

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kornelia Kędziora-Kornatowska
Prowadzący grup: Marcin Jaracz, Michalina Radzińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kornelia Kędziora-Kornatowska
Prowadzący grup: Katarzyna Jaracz, Michalina Radzińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

W ramach przedmiotu słuchacze poznają metody specjalne mające zastosowanie w terapii zajęciowej.

Pełny opis:

Wykłady

Modele postępowania kulturoterapeutycznego.

Arteterapia a idea Twórczej Resocjalizacji.

Arteterapia w praktyce - ćwiczenia warsztatowe.

Kształtowanie relacji terapeutycznej oraz umiejętności terapeutycznych w arteterapii.

Środki oddziaływania terapeutycznego.

Diagnostyczne znaczenia improwizacji instrumentalnej.

Ćwiczenia mowy, oddechu, słuchu, dotyku, poczucia rytmu.

Muzykoterapia w praktyce - ćwiczenia warsztatowe.

Psychorysunek, psychodrama, elementy pantomimy.

Ćwiczenia

1. Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne.

2. Metoda M. Ch. Knillów.

3. Kinezjologia edukacyjna Paula Dennisona.

4. Sala Doświadczania Świata (Sala Snoezelen).

5. Metoda Rudolfa Labana.

6. Metoda Carla Orffa.

7. Metoda Porannego Kręgu.

8. Metoda Ośrodków Pracy.

9. Metoda Glenna Domana.

10. Metoda Carla Moralesa i metoda Felicji Afolter.

11. Metoda Dobrego Startu.

12. Zabawy paluszkowe i metoda malowania 10 palcami Ruth Shaw.

13. Metoda Bobath i metoda Vojty.

14. Kinezyterapia.

15. Bajkoterapia i psychorysunek.

16. Niedyrektywna terapia zabawowa.

17. Trening autogenny Schultza.

18. System percepcyjno-motoryczny N. C. Kephart.

19. Metoda M. A. Kniessów.

20. Metoda Batti-Strauss.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Konieczna E.J., Arteterapia w teorii i praktyce, Kraków 2007.

Gładyszewska- Cylulko J., Arteterapia w pracy pedagoga. Teoretyczne i praktyczne podstawy terapii przez sztukę, Kraków 2011.

Stachyra S., (red.) Modele, metody i podejścia w muzykoterapii. UMCS, Lublin 2012.

Cylulko P.,(red.)Muzykoterapia. Tożsamość – transgresja – transdyscyplinarność. Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Stowarzyszenie Muzykoterapeutów Polskich. Wrocław 2010.

Literatura uzupełniająca:

Arciszewska- Binnebesel A., Arteterapia. Szczęśliwy świat tworzenia, Toruń 2008.

Konopczyński M., Metody Twórczej Resocjalizacji, Warszawa 2009

Galińska E. - „Muzykoterapia grupowa w psychiatrii”. Psychoterapia 1973r7.

Konaszkiewicz Z. - „Dziecko niepełnosprawne i muzyka”. Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 1994 r.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kornelia Kędziora-Kornatowska
Prowadzący grup: Katarzyna Jaracz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kornelia Kędziora-Kornatowska
Prowadzący grup: Katarzyna Jaracz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)