Metody specjalne w terapii zajęciowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-TZ2-MSWTZ-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0915) Terapia i rehabilitacja
|
Nazwa przedmiotu: | Metody specjalne w terapii zajęciowej |
Jednostka: | Katedra Geriatrii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
5.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu podstaw arteterapii, podstaw muzykoterapii |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela: udział w wykładach - 10 h udział w ćwiczeniach – 60 h 70 h = 2 ECTS 2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną: - czytanie literatury - 20 h = 1 ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia - 20 h = 1 ECTS Łączny nakład pracy: 110 h = 4 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - zna teoretyczne podstawy terapii metod specjalnych mających zastosowanie w terapii zajęciowej K_W17 W2 - omawia wybrane zagadnienia specjalistyczne z metod specjalnych z zakresu terapii zajęciowej i dziedzin mających zastosowanie w terapii zajęciowej osób wykluczonych społecznie K_W20 W3: analizuje krytycznie piśmiennictwo naukowe –K_W21 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - tworzy i realizuje programy metod specjalnych terapii zajęciowej uwzględniając oczekiwania i ograniczenia wynikające ze stanu zdrowia, sytuacji socjalnej i/ lub środowiska K_U05 U2 - stosuje specjalistyczne metody w procesie terapii zajęciowej K_U08 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - wie, kiedy zwrócić się o pomoc do ekspertów, będąc świadomy własnych ograniczeń K_K01 |
Metody dydaktyczne: | Wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny. Ćwiczenia: dyskusja dydaktyczna, pokaz, analiza przypadków klinicznych, przygotowanie programu terapeutycznego. |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu słuchacze poznają metody specjalne mające zastosowanie w terapii zajęciowej. |
Pełny opis: |
Wykłady Modele postępowania kulturoterapeutycznego Arteterapia a idea Twórczej Resocjalizacji Kształtowanie relacji terapeutycznej oraz umiejętności terapeutycznych w arteterapii. Środki oddziaływania terapeutycznego. Diagnostyczne znaczenia improwizacji instrumentalnej. Ćwiczenia mowy, oddechu, słuchu, dotyku, poczucia rytmu. Psychorysunek, psychodrama, elementy pantomimy. Ćwiczenia 1. Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. 2. Metoda M. Ch. Knillów. 3. Kinezjologia edukacyjna Paula Dennisona. 4. Sala Doświadczania Świata (Sala Snoezelen). 5. Metoda Rudolfa Labana. 6. Metoda Carla Orffa. 7. Metoda Porannego Kręgu. 8. Metoda Ośrodków Pracy. 9. Metoda Glenna Domana. 10. Metoda Carla Moralesa i metoda Felicji Afolter. 11. Metoda Dobrego Startu. 12. Zabawy paluszkowe i metoda malowania 10 palcami Ruth Shaw. 13. Metoda Bobath i metoda Vojty. 14. Kinezyterapia. 15. Bajkoterapia i psychorysunek. 16. Niedyrektywna terapia zabawowa. 17. Trening autogenny Schultza. 18. System percepcyjno-motoryczny N. C. Kephart. 19. Metoda M. A. Kniessów. 20. Metoda Batti-Strauss. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Konieczna E.J., Arteterapia w teorii i praktyce, Kraków 2007. Gładyszewska- Cylulko J., Arteterapia w pracy pedagoga. Teoretyczne i praktyczne podstawy terapii przez sztukę, Kraków 2011. Stachyra S., (red.) Modele, metody i podejścia w muzykoterapii. UMCS, Lublin 2012. Cylulko P.,(red.)Muzykoterapia. Tożsamość – transgresja – transdyscyplinarność. Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Stowarzyszenie Muzykoterapeutów Polskich. Wrocław 2010. Literatura uzupełniająca: Arciszewska- Binnebesel A., Arteterapia. Szczęśliwy świat tworzenia, Toruń 2008. Konopczyński M., Metody Twórczej Resocjalizacji, Warszawa 2009 Galińska E. - „Muzykoterapia grupowa w psychiatrii”. Psychoterapia 1973r7. Konaszkiewicz Z. - „Dziecko niepełnosprawne i muzyka”. Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 1994 r. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenia pisemne – W1-2 Zaliczenie praktyczne - W1-2, U1-2 Przedłużona obserwacja - K1 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kornelia Kędziora-Kornatowska | |
Prowadzący grup: | Marcin Jaracz, Michalina Radzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kornelia Kędziora-Kornatowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Jaracz, Michalina Radzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu słuchacze poznają metody specjalne mające zastosowanie w terapii zajęciowej. |
|
Pełny opis: |
Wykłady Modele postępowania kulturoterapeutycznego. Arteterapia a idea Twórczej Resocjalizacji. Arteterapia w praktyce - ćwiczenia warsztatowe. Kształtowanie relacji terapeutycznej oraz umiejętności terapeutycznych w arteterapii. Środki oddziaływania terapeutycznego. Diagnostyczne znaczenia improwizacji instrumentalnej. Ćwiczenia mowy, oddechu, słuchu, dotyku, poczucia rytmu. Muzykoterapia w praktyce - ćwiczenia warsztatowe. Psychorysunek, psychodrama, elementy pantomimy. Ćwiczenia 1. Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. 2. Metoda M. Ch. Knillów. 3. Kinezjologia edukacyjna Paula Dennisona. 4. Sala Doświadczania Świata (Sala Snoezelen). 5. Metoda Rudolfa Labana. 6. Metoda Carla Orffa. 7. Metoda Porannego Kręgu. 8. Metoda Ośrodków Pracy. 9. Metoda Glenna Domana. 10. Metoda Carla Moralesa i metoda Felicji Afolter. 11. Metoda Dobrego Startu. 12. Zabawy paluszkowe i metoda malowania 10 palcami Ruth Shaw. 13. Metoda Bobath i metoda Vojty. 14. Kinezyterapia. 15. Bajkoterapia i psychorysunek. 16. Niedyrektywna terapia zabawowa. 17. Trening autogenny Schultza. 18. System percepcyjno-motoryczny N. C. Kephart. 19. Metoda M. A. Kniessów. 20. Metoda Batti-Strauss. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Konieczna E.J., Arteterapia w teorii i praktyce, Kraków 2007. Gładyszewska- Cylulko J., Arteterapia w pracy pedagoga. Teoretyczne i praktyczne podstawy terapii przez sztukę, Kraków 2011. Stachyra S., (red.) Modele, metody i podejścia w muzykoterapii. UMCS, Lublin 2012. Cylulko P.,(red.)Muzykoterapia. Tożsamość – transgresja – transdyscyplinarność. Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Stowarzyszenie Muzykoterapeutów Polskich. Wrocław 2010. Literatura uzupełniająca: Arciszewska- Binnebesel A., Arteterapia. Szczęśliwy świat tworzenia, Toruń 2008. Konopczyński M., Metody Twórczej Resocjalizacji, Warszawa 2009 Galińska E. - „Muzykoterapia grupowa w psychiatrii”. Psychoterapia 1973r7. Konaszkiewicz Z. - „Dziecko niepełnosprawne i muzyka”. Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 1994 r. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kornelia Kędziora-Kornatowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Jaracz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kornelia Kędziora-Kornatowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Jaracz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.