Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Przedmiot do wyboru: Biblioterapia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-TZ3-PDWBibl-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0915) Terapia i rehabilitacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Przedmiot do wyboru: Biblioterapia
Jednostka: Katedra Geriatrii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:

udział w wykładach - 5 h

udział w ćwiczeniach - 20 h

2. Czas poświęcony przez uczestnika na pracę indywidualną:

- czytanie literatury - 15 h

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia – 20 h

Łączny nakład pracy: 60 h (2 punkty ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

W1 – zna rys historyczny, definicje i funkcje biblioterapii K_W20

W2 – zna specyfikę doboru literatury dla różnych grup odbiorców K_W21

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1 – potrafi rozpoznać i ocenić wybrane metody biblioterapii oraz umie samodzielnie tworzyć fabuły biblioterapeutyczne K_U08

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1 – wie, kiedy zwrócić się o pomoc do ekspertów, będąc świadomym własnych ograniczeń K_K01

Metody dydaktyczne:

wykład informacyjny

dyskusja dydaktyczna

burza mózgów

zajęcia praktyczne

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- panelowa
- projektu

Skrócony opis:

Przedmiot Biblioterapia przedstawia najważniejsze zagadnienia dotyczące terapii czytelniczej oraz funkcji pisania w celu autoterapii.

Pełny opis:

Przedmiot Biblioterapia przedstawia rys historyczny, definicje i funkcje terapii czytelniczej, a także szeroką gamę zastosowań tychże z różnymi grupami odbiorców. W trakcie ćwiczeń uczestnicy w praktyce poznają wybrane techniki z zakresu terapii czytelniczej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Czernianin W., Czernianin H., Chatzipentidis K., Podstawy współczesnej biblioterapii, Wydawnictwo eBooki.com.pl, Wrocław

Konieczna E., Biblioterapia w praktyce, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków

Molicka M., Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań

Molicka M., Bajkoterapia, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań

Szulc W., Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki, Wydawnictwo Difin, Warszawa

Literatura uzupełniająca:

Brett D., Bajki, które leczą, cz. 1 i 2, przekł. H. Dankiewicz, GWP, Gdańsk.

Czernianin W., Czernianin H., Literatura i terapia, Wydawnictwo Smak Słowa, Wrocław.

Lewczuk A., Cylkowska-Nowak M., Twórcze pisanie, pisanie ekspresywne i terapeutyczne w arteterapii. Przykład zajęć warsztatowych, [w:] Kreatywność w arteterapii, E. Janicka-Olejnik, W. Strzelecki (red.), Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistycznej w Łodzi, Łódź.

Pennebaker J. W., Smyth J. M., Terapia przez pisanie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Szulc W., Kulturoterapia. Wykorzystanie sztuki i działalności kulturalno-oświatowej w lecznictwie, Wydawnictwo Akademii Medycznej w Poznaniu, Poznań.

Szulc W., Sztuka i terapia, Centrum Metodyczne Doskonalenia Nauczycieli Średniego Szkolnictwa Medycznego, Warszawa.

Praktyki zawodowe:

Wykład:

Utworzenie planu biblioterapii (0 – 10 punktów; > 50%): W1, W2

Ćwiczenia:

Realizacja projektu praktycznego (0 – 8 punktów; > 50%): U1, U2, U3

Przedłużona obserwacja (0 – 2 punktów; > 50%): K1, K2

Suma uzyskanych punktów:           Ocena:

           < 10                                         ndst

         11-12                                        dst

         13-14                                  dst+

         15-16                                        db

         17-18                                        db+

         19-20                                     bdb

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kornelia Kędziora-Kornatowska
Prowadzący grup: Michalina Radzińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kornelia Kędziora-Kornatowska
Prowadzący grup: Michalina Radzińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

Przedmiot Biblioterapia przedstawia najważniejsze zagadnienia dotyczące terapii czytelniczej oraz funkcji pisania w celu autoterapii.

Pełny opis:

Przedmiot Biblioterapia przedstawia rys historyczny, definicje i funkcje terapii czytelniczej, a także szeroką gamę zastosowań tychże z różnymi grupami odbiorców. W trakcie ćwiczeń uczestnicy w praktyce poznają wybrane techniki z zakresu terapii czytelniczej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Czernianin W., Czernianin H., Chatzipentidis K., Podstawy współczesnej biblioterapii, Wydawnictwo eBooki.com.pl, Wrocław

Konieczna E., Biblioterapia w praktyce, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków

Molicka M., Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań

Molicka M., Bajkoterapia, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań

Szulc W., Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki, Wydawnictwo Difin, Warszawa

Literatura uzupełniająca:

Brett D., Bajki, które leczą, cz. 1 i 2, przekł. H. Dankiewicz, GWP, Gdańsk.

Czernianin W., Czernianin H., Literatura i terapia, Wydawnictwo Smak Słowa, Wrocław.

Lewczuk A., Cylkowska-Nowak M., Twórcze pisanie, pisanie ekspresywne i terapeutyczne w arteterapii. Przykład zajęć warsztatowych, [w:] Kreatywność w arteterapii, E. Janicka-Olejnik, W. Strzelecki (red.), Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistycznej w Łodzi, Łódź.

Pennebaker J. W., Smyth J. M., Terapia przez pisanie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Szulc W., Kulturoterapia. Wykorzystanie sztuki i działalności kulturalno-oświatowej w lecznictwie, Wydawnictwo Akademii Medycznej w Poznaniu, Poznań.

Szulc W., Sztuka i terapia, Centrum Metodyczne Doskonalenia Nauczycieli Średniego Szkolnictwa Medycznego, Warszawa.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kornelia Kędziora-Kornatowska
Prowadzący grup: Michalina Radzińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

Przedmiot Biblioterapia przedstawia najważniejsze zagadnienia dotyczące terapii czytelniczej oraz funkcji pisania w celu autoterapii.

Pełny opis:

Przedmiot Biblioterapia przedstawia rys historyczny, definicje i funkcje terapii czytelniczej, a także szeroką gamę zastosowań tychże z różnymi grupami odbiorców. W trakcie ćwiczeń uczestnicy w praktyce poznają wybrane techniki z zakresu terapii czytelniczej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Czernianin W., Czernianin H., Chatzipentidis K., Podstawy współczesnej biblioterapii, Wydawnictwo eBooki.com.pl, Wrocław

Konieczna E., Biblioterapia w praktyce, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków

Molicka M., Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań

Molicka M., Bajkoterapia, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań

Szulc W., Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki, Wydawnictwo Difin, Warszawa

Literatura uzupełniająca:

Brett D., Bajki, które leczą, cz. 1 i 2, przekł. H. Dankiewicz, GWP, Gdańsk.

Czernianin W., Czernianin H., Literatura i terapia, Wydawnictwo Smak Słowa, Wrocław.

Lewczuk A., Cylkowska-Nowak M., Twórcze pisanie, pisanie ekspresywne i terapeutyczne w arteterapii. Przykład zajęć warsztatowych, [w:] Kreatywność w arteterapii, E. Janicka-Olejnik, W. Strzelecki (red.), Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistycznej w Łodzi, Łódź.

Pennebaker J. W., Smyth J. M., Terapia przez pisanie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Szulc W., Kulturoterapia. Wykorzystanie sztuki i działalności kulturalno-oświatowej w lecznictwie, Wydawnictwo Akademii Medycznej w Poznaniu, Poznań.

Szulc W., Sztuka i terapia, Centrum Metodyczne Doskonalenia Nauczycieli Średniego Szkolnictwa Medycznego, Warszawa.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)