Aktywna polityka społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-ZP1-APS-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0919) Ochrona zdrowia (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Aktywna polityka społeczna |
Jednostka: | Katedra Nauk Społecznych i Medycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Nie dotyczy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 20 godzin - udział w ćwiczeniach: 40 godzin - konsultacje: 4 godziny - przeprowadzenie zaliczenia: 4 godziny - przeprowadzenie egzaminu: 2 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 70 godzin, co odpowiada 2,3 punktom ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 20 godzin - udział w ćwiczeniach: 40 godzin - czytanie wskazanej literatury: 5 godzin - przygotowanie do zaliczeń: 5 godzin - przygotowanie do ćwiczeń: 5 godzin - samodzielne rozwiązywanie zadań: 5 godzin - konsultacje: 4 godziny - udział w zaliczeniach: 4 godziny - udział w egzaminie: 2 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 90 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS. 3. Czas wymagany do przygotowania się i uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczeń + zaliczenie + egzamin: 5 + 4 + 2 = 11 godzin (0,5 punktów ECTS). 4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 40 godzin - przygotowanie do ćwiczeń: 5 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 45 godzin, co odpowiada 1,6 punktowi ECTS. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Prezentuje wiedzę z zakresu rozpoznawania podstawowych zagrożeń wynikających z niepełnosprawności i starości K_W01. W2: Zna zasady tworzenia i realizacji polityki społecznej na poziomie lokalnym i krajowym z uwzględnieniem grup wrażliwych K_W08. W3: Ma wiedzę o planowaniu, realizacji i ocenie programów społecznych i profilaktycznych ukierunkowanych na grupy ryzyka K_W14. W4: Zna przykłady programów profilaktycznych, mających na celu przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu grup wrażliwych K_W17. W5: Objaśnia rolę aktywnej polityki społecznej w przeciwdziałaniu wykluczeniu społecznego i nierówności społecznych, zwłaszcza w kontekście zdrowia K_W20. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1:Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej poszerzonej o formułowanie własnych wniosków K_U04. U2: Wyszukuje i analizuje informacje pochodzące z różnych źródeł i na ich podstawie formułuje krytyczne sądy o określonych problemach społecznych K_U05. U3: W formie referatu/prezentacji przedstawia problematykę wybranego zagadnienia z zakresu aktywnej polityki społecznej K_U06. U4: Potrafi planować działania z zakresu edukacji społecznej w ramach wybranych problemów społecznych oraz proponuje rozwiązania trudności związanych z obecną sytuacją społeczności lokalnych K_U9, K_U07, K_U12. U5: Potrafi pracować w grupie nad stworzeniem profilu osoby wykluczonej ze społeczeństwa z uwzględnieniem wielowymiarowego charakteru problemu K_U10, K_U12. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Prezentuje postawę zainteresowania przeciwdziałaniu problemom społecznym K_K05. K2: Rozwiązuje zadania ćwiczeniowe z zachowaniem efektywnego wykorzystania czasu K_K07. K3: Wykazuje zainteresowanie i zaangażowanie w rozwiązywaniu praktycznych problemów K_K03. |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: - wykład informacyjny - wykład problemowy - wykład konwersatoryjny - debata Ćwiczenia: - dyskusja dydaktyczna - praca z tekstem, - referat ustny, prezentacja multimedialna |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - projektu |
Skrócony opis: |
Zajęcia koncentrują się wokół istoty aktywnej polityki społecznej w Polsce i w świetle międzynarodowym. |
Pełny opis: |
Założenia polityki aktywnie reagującej na różnorodne problemy społeczne. Aktywizacja społeczeństwa jako element lokalnej polityki społecznej i zdrowotnej. Rola aktywnej polityki społecznej w przeciwdziałaniu wykluczeniu społecznemu. Analiza problemu nierówności w zdrowiu w Polsce i w krajach Unii Europejskiej. Kompleksowa rehabilitacja i aktywizacja osób niepełnosprawnych w strategiach polityki społecznej. Tworzenie warunków sprzyjających integracji w starzejącym się społeczeństwie. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Wiśniewski Z, Zawadzki K. Aktywna polityka rynku pracy w Polsce w kontekście europejskim. Wyd. pracownia Sztuk Plastycznych Sp. z o.o., Toruń 2010 Piątek K, Karwacki A. Aktywna polityka społeczna z perspektywy Europy socjalnej. Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. Toruń 2007 Bertoncello i in (red). Atlas dobrych praktyk inkluzji społecznej i zawodowej, Febea i Fis, Warszawa, 2011. Literatura uzupełniająca: Kawula S, Białobrzeska K. Człowiek w obliczu wykluczenia i marginalizacji społecznej. Wokół zagadnień teoretycznych. Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. Toruń 2006 Europejska strategia w sprawie niepełnosprawności 2010-2020. Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów z dnia 15 listopada 2010 r. COM(2010)636. Społeczne nierówności w zdrowiu w Polsce. Dokument WHO. 2012. |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja osiągniętych przez studenta efektów uczenia będzie odbywać się przez ocenę: 1. Opanowanie materiału realizowanego na wykładach: przygotowanie eseju (W1, W2, W3, W5, U1, K1). Ocenie podlegają następujące kryteria eseju: - zgodność treści z tematem (max. 2 pkt). - ujęcie problemu zgodnie z aktualną wiedzą (max. 2 pkt). - trafny dobór literatury (max. 2 pkt). - interpretacja własna tematu (max. 2 pkt). Do uzyskania zaliczenia wymagane jest min. 5 pkt. 2. Opanowanie materiału realizowanego na ćwiczeniach: a) Przygotowanie i wygłoszenie referatu: W4, U2, U3 (max. 2 pkt). b) Realizacja zadań przydzielonych na ćwiczeniach: W4, U4, U5, K2 (max.2pkt). c) Przygotowanie projektu: K3 (max. 2 pkt) Do uzyskania zaliczenia wymagane jest min. 4 pkt. 5. Aktywność na zajęciach: U1, U4, U5, K2 Do zaliczenia wykładów jak i z ćwiczeń może zostać dodany max. 1 pkt. za aktywność studenta podczas określonej formy zajęć. 5. Egzamin pisemny obejmujący materiał zrealizowany na wykładach i ćwiczeniach (test jednokrotnego wyboru, 15 pytań zamkniętych i 2 pytania otwarte): W1-W5, U1, K1, K2. Skala oceny egzaminu (1 pkt za każde pytanie zamknięte, 3 pkt za każde pytanie otwarte ): 21-20 pkt: 5,0 19-18 pkt: 4,5 17-16 pkt: 4,0 15-14 pkt: 3,5 13-12 pkt: 3,0 11 i mniej pkt: 2,0 |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.