Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Aktywna polityka społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-ZP1-APS-S2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0919) Ochrona zdrowia (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Aktywna polityka społeczna
Jednostka: Katedra Nauk Społecznych i Medycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Nie dotyczy

Całkowity nakład pracy studenta:

1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 20 godzin

- udział w ćwiczeniach: 40 godzin

- konsultacje: 4 godziny

- przeprowadzenie zaliczenia: 4 godziny

- przeprowadzenie egzaminu: 2 godziny

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 70 godzin, co odpowiada 2,3 punktom ECTS.


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 20 godzin

- udział w ćwiczeniach: 40 godzin

- czytanie wskazanej literatury: 5 godzin

- przygotowanie do zaliczeń: 5 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń: 5 godzin

- samodzielne rozwiązywanie zadań: 5 godzin

- konsultacje: 4 godziny

- udział w zaliczeniach: 4 godziny

- udział w egzaminie: 2 godziny

Łączny nakład pracy studenta wynosi 90 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS.


3. Czas wymagany do przygotowania się i uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczeń + zaliczenie + egzamin: 5 + 4 + 2 = 11 godzin (0,5 punktów ECTS).


4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach: 40 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń: 5 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 45 godzin, co odpowiada 1,6 punktowi ECTS.

Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

nie dotyczy.


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Prezentuje wiedzę z zakresu rozpoznawania podstawowych zagrożeń wynikających z niepełnosprawności i starości K_W01.

W2: Zna zasady tworzenia i realizacji polityki społecznej na poziomie lokalnym i krajowym z uwzględnieniem grup wrażliwych K_W08.

W3: Ma wiedzę o planowaniu, realizacji i ocenie programów społecznych i profilaktycznych ukierunkowanych na grupy ryzyka K_W14.

W4: Zna przykłady programów profilaktycznych, mających na celu przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu grup wrażliwych K_W17.

W5: Objaśnia rolę aktywnej polityki społecznej w przeciwdziałaniu wykluczeniu społecznego i nierówności społecznych, zwłaszcza w kontekście zdrowia K_W20.


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1:Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej poszerzonej o formułowanie własnych wniosków K_U04.

U2: Wyszukuje i analizuje informacje pochodzące z różnych źródeł i na ich podstawie formułuje krytyczne sądy o określonych problemach społecznych K_U05.

U3: W formie referatu/prezentacji przedstawia problematykę wybranego zagadnienia z zakresu aktywnej polityki społecznej K_U06.

U4: Potrafi planować działania z zakresu edukacji społecznej w ramach wybranych problemów społecznych oraz proponuje rozwiązania trudności związanych z obecną sytuacją społeczności lokalnych K_U9, K_U07, K_U12.

U5: Potrafi pracować w grupie nad stworzeniem profilu osoby wykluczonej ze społeczeństwa z uwzględnieniem wielowymiarowego charakteru problemu K_U10, K_U12.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Prezentuje postawę zainteresowania przeciwdziałaniu problemom społecznym K_K05.

K2: Rozwiązuje zadania ćwiczeniowe z zachowaniem efektywnego wykorzystania czasu K_K07.

K3: Wykazuje zainteresowanie i zaangażowanie w rozwiązywaniu praktycznych problemów K_K03.


Metody dydaktyczne:

Wykłady:

- wykład informacyjny

- wykład problemowy

- wykład konwersatoryjny

- debata


Ćwiczenia:

- dyskusja dydaktyczna

- praca z tekstem,

- referat ustny, prezentacja multimedialna


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- projektu

Skrócony opis:

Zajęcia koncentrują się wokół istoty aktywnej polityki społecznej w Polsce i w świetle międzynarodowym.

Pełny opis:

Założenia polityki aktywnie reagującej na różnorodne problemy społeczne. Aktywizacja społeczeństwa jako element lokalnej polityki społecznej i zdrowotnej. Rola aktywnej polityki społecznej w przeciwdziałaniu wykluczeniu społecznemu. Analiza problemu nierówności w zdrowiu w Polsce i w krajach Unii Europejskiej. Kompleksowa rehabilitacja i aktywizacja osób niepełnosprawnych w strategiach polityki społecznej. Tworzenie warunków sprzyjających integracji w starzejącym się społeczeństwie.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Wiśniewski Z, Zawadzki K. Aktywna polityka rynku pracy w Polsce w kontekście europejskim. Wyd. pracownia Sztuk Plastycznych Sp. z o.o., Toruń 2010

Piątek K, Karwacki A. Aktywna polityka społeczna z perspektywy Europy socjalnej. Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. Toruń 2007

Bertoncello i in (red). Atlas dobrych praktyk inkluzji społecznej i zawodowej, Febea i Fis, Warszawa, 2011.

Literatura uzupełniająca:

Kawula S, Białobrzeska K. Człowiek w obliczu wykluczenia i marginalizacji społecznej. Wokół zagadnień teoretycznych. Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. Toruń 2006

Europejska strategia w sprawie niepełnosprawności 2010-2020. Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów z dnia 15 listopada 2010 r. COM(2010)636.

Społeczne nierówności w zdrowiu w Polsce. Dokument WHO. 2012.

Metody i kryteria oceniania:

Weryfikacja osiągniętych przez studenta efektów uczenia będzie odbywać się przez ocenę:

1. Opanowanie materiału realizowanego na wykładach: przygotowanie eseju (W1, W2, W3, W5, U1, K1). Ocenie podlegają następujące kryteria eseju:

- zgodność treści z tematem (max. 2 pkt).

- ujęcie problemu zgodnie z aktualną wiedzą (max. 2 pkt).

- trafny dobór literatury (max. 2 pkt).

- interpretacja własna tematu (max. 2 pkt).

Do uzyskania zaliczenia wymagane jest min. 5 pkt.

2. Opanowanie materiału realizowanego na ćwiczeniach:

a) Przygotowanie i wygłoszenie referatu: W4, U2, U3 (max. 2 pkt).

b) Realizacja zadań przydzielonych na ćwiczeniach: W4, U4, U5, K2 (max.2pkt).

c) Przygotowanie projektu: K3 (max. 2 pkt)

Do uzyskania zaliczenia wymagane jest min. 4 pkt.

5. Aktywność na zajęciach: U1, U4, U5, K2

Do zaliczenia wykładów jak i z ćwiczeń może zostać dodany max. 1 pkt. za aktywność studenta podczas określonej formy zajęć.

5. Egzamin pisemny obejmujący materiał zrealizowany na wykładach i ćwiczeniach (test jednokrotnego wyboru, 15 pytań zamkniętych i 2 pytania otwarte): W1-W5, U1, K1, K2.

Skala oceny egzaminu (1 pkt za każde pytanie zamknięte, 3 pkt za każde pytanie otwarte ):

21-20 pkt: 5,0

19-18 pkt: 4,5

17-16 pkt: 4,0

15-14 pkt: 3,5

13-12 pkt: 3,0

11 i mniej pkt: 2,0

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)