Metodologia poznania naukowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-ZP1-MPN-S2Z |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0919) Ochrona zdrowia (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Metodologia poznania naukowego |
Jednostka: | Katedra Fizjoterapii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student kontynuujący kształcenie na studiach II stopnia z przedmiotu Metodologia badań naukowych powinien posiadać podstawową wiedzę ogólną z zakresu metodologii badań naukowych ze studiów I stopnia. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Bilans nakładu pracy studenta Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: - udział w wykładach: 10 godzin - udział w ćwiczeniach: 10 godzin Razem: 2 ECTS Czas poświęcony na indywidualną pracę studenta: -przygotowywanie pracy w ramach samokształcenia: 10 godzin - przygotowanie własnego projektu badawczego: 30 godzin Razem: 1 ECTS Łączny nakład pracy studenta = 60 godzin (3 ECTS) Nauczanie odbywa się w systemie zdalnym - System Wideokonferencji BigBlueButton, Microsoft Teams, platforma Moodle. Całościowo w formie zdalnej – synchroniczne w min. 50% czasu trwania każdych zajęć. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Wykazuje znajomość zasad planowania badań oraz nowoczesnych technik zbierania danych i narzędzi badawczych w zakresie nauk o zdrowiu K_W06 W2: ma poszerzoną wiedzę na temat wnioskowania statystycznego, zwłaszcza w zakresie nauk o zdrowiu K_W07 W3: zna zagadnienia dotyczące teoretycznych podstaw i metod badań odnoszących się do przekonań zdrowotnych oraz procesu zmian i kształtowania zachowań zdrowotnych K_W13 W4: posiada wiedzę o zasadach korzystania z tak zwanego prawa własności intelektualnej w funkcjonowaniu jednostek ochrony zdrowia (m.in. prawa autorskie, prawa własności przemysłowej, ochrona baz danych) K_W31 W5: posiada wiedze o zasadach konstruowania i pisania raportów i prac naukowych K_W33 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi przedstawić wyniki badań w postaci samodzielnie przygotowanej prezentacji, rozprawy, referatu zawierającej opis i uzasadnienie celu pracy, przyjętą metodologię, wyniki oraz ich znaczenie na tle innych podobnych badań K_U06 U2: posiada umiejętność planowania, wdrażania, monitorowania, ewaluowania i analizy programów w obszarze zdrowia publicznego, działalności profilaktycznej, informacyjnej, edukacyjnej oraz szkoleniowej K_U07 U3: posiada nawyk korzystania z obiektywnych źródeł informacji naukowej oraz posługiwania się zasadami krytycznego wnioskowania przy rozstrzyganiu praktycznych problemów K_U13 U4: potrafi w szerokim zakresie formułować przejrzyste i szczegółowe wypowiedzi ustne i pisemne (w języku ojczystym i obcym), a także wyjaśniać swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji, rozważając zalety i wady różnych rozwiązań (w tym także pisanie artykułów i wygłaszanie referatów) K_U23 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: mając poczucie odpowiedzialności za jakość realizowanych zadań zawodowych jest gotów do korzystania z pomocy ekspertów oraz do współpracy w zespole interdyscyplinarnym, zgodnie z zasadami etyki zawodowej i uregulowaniami prawnymi K_K02 K2: ma świadomość pełnienia roli zawodowej i społecznej K_K05 K3: korzysta z różnych źródeł informacji w celu poszerzenia umiejętności badawczych oraz podejmowania autonomicznych działań zmierzających do rozstrzygania praktycznych problemów K_K09 K4: przestrzega zasad etycznych obowiązujących w badaniach naukowych i organizacji pracy innych ludzi, mając na uwadze patologiczne zjawiska, mogące wystąpić w miejscu pracy K_K10 |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: • wykład informacyjny i problemowy z prezentacją multimedialną. Ćwiczenia obejmują prace w indywidualną i zespołową z wykorzystaniem: • klasycznej metody problemowej, • metody referatu, • metody seminaryjnej, • studium przypadku. • praca w grupach, • praca indywidualna. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody wymiany i dyskusji |
Skrócony opis: |
Przedmiot „Metodologia poznania naukowego” na kierunku Zdrowie publiczne obejmuje 10 godzin wykładów i 10 godzin ćwiczeń. Zasadniczym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i założeniami badań naukowych oraz dostarczenie wiedzy umożliwiającej planowanie i realizację naukowych projektów badawczych. Zajęcia obejmują przegląd podstawowych metod i narzędzi badawczych. W trakcie zajęć student zapoznaje się także z procesem badawczym, począwszy od poprawnego postawienia problemu badawczego i hipotez, poprzez utworzenie planu badawczego, odpowiedniego doboru próby, zbieraniu danych, kończąc na analizie danych, prawidłowym wnioskowaniu i przestrzeganiu praw autorskich. Dodatkowo zajęcia obejmują doskonalenie umiejętności pozyskiwania materiałów z wiarygodnych źródeł (Evidence Based Medicine - EBM). Student jest przygotowany do prowadzenia własnych badań naukowych w obszarze nauk o zdrowiu oraz do samodzielnego opracowywania i prezentowania ich wyników. |
Pełny opis: |
Wykłady obejmują następujące treści: − nauka i badania naukowe – podstawowe pojęcia i założenia − teoria- funkcje i rodzaje − koncepcje rozwoju nauki − koncepcje wiedzy − definicja metodologii − zadania, funkcje i cele badań naukowych − reguły metodologii (komunikowanie, wnioskowanie, intersubiektywność) − proces badawczy − problemy i hipotezy badawcze (definicja, jednostki analizy, błędy przy przenoszeniu wniosków) − podstawowe metody, narzędzia i procedury badawcze stosowane w badaniach naukowych − techniki i metody obserwacyjne, badania sondażowe, badania jakościowe, wtórna analiza danych, budowanie baz danych i statystyki − sposoby doboru próby - populacja (jednostka doboru próby, populacja skończona i nieskończona, podstawa doboru próby) - schemat doboru próby: nielosowy (okolicznościowy, losowy, kwotowy) i losowy (indywidualny nieograniczony, systematyczny, warstwowy, grupowy) -wielkość próby (błąd standardowy, przedział ufności, określanie wielkości próby) − kwestionariusz ankiety jako narzędzie badawcze − pomiar i wnioskowanie − rodzaje źródeł informacji wykorzystywane w badaniach naukowych − Evidence Based Medicine – założenia ogólne − badanie jakości życia wg zasad EBM − standardy EBM i standardy postępowania diagnostycznego i terapeutycznego − krytyczna analiza artykułów naukowych – przykłady − uwarunkowania badań naukowych – prawne i etyczne Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych, mają charakter pracy zarówno indywidualnej, jak i zespołowej, częściowo powiązane są z zagadnieniami omawianymi na wykładach. Materiał realizowany w ramach ćwiczeń: − cele i obszary bada naukowych w zdrowiu publicznym − techniki i narzędzia badawcze − definiowanie problemów badawczych i hipotez − przykładowe problemy badawcze i hipotezy − skale pomiarowe, miary tendencji centralnej − testowanie hipotez i analiza związków pomiędzy zmiennymi – dane niemierzalne, dane mierzalne − budowanie procesu badawczego i etapy postępowania badawczego − konstruowanie własnych problemów badawczych − tworzenie hipotez do problemu badawczego − plan badawczy do własnego problemu badawczego − pomiar – wielkość próby, sposoby doboru próby - kwestionariusz ankiety: - omówienie pytań – treść, format, rodzaj, porządek − błędy w konstruowaniu pytań – przykłady − konstruuowanie narzędzia badawczego - kwestionariusz ankiety − omówienie sposobów analizy danych − zasady interpretowania danych empirycznych − zasady wnioskowania na podstawie danych z kwestionariusza ankiety − zasady EMB – szczegółowe omówienie − konstruowanie opracowania naukowego − etyka w badaniach naukowych i ochrona własności intelektualnej |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Lenartowicz H., Kózka M., Metodologia badań w pielęgniarstwie, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011. 2. Radomski D., Grzanka A., Metodologia badań w medycynie, Wydawnictwo Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań, 2011. 3. Apanowicz J., Metodologia nauk, Dom Organizatora TONIK, Toruń 2003. Literatura uzupełniająca: 1. Nachmias Ch., Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka Wydawnictwo S.C., Poznań 2001. 2. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Śląsk sp. z o.o., Katowice 2005. 3. Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Zysk i S-ka Wydawnictwo S.C., Poznań 2001. Gruszczyński L. A., Kwestionariusz w socjologii, Katowice 2001. |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja osiągniętych przez studenta efektów uczenia będzie się odbywać przez ocenę: • aktywnego udziału oraz przygotowania do prowadzonych zajęć, • opanowania materiału realizowanego na wykładach i ćwiczeniach. Sprawdzanie umiejętności i kompetencji społecznych odbywać się będzie m.in. poprzez wnikliwą obserwację czynności studenta podczas wykonywania zadań praktycznych. Student w ramach zaliczenia przedmiotu zobowiązany jest skonstruować własny projekt badawczy. Opisowe kryteria oceny autorskiego projektu badawczego: Bardzo dobry: student opanował wiedzę z całości materiału, przedstawia ją w sposób logiczny i usystematyzowany, zna zastosowania praktyczne. Projekt badawczy ani jego prezentacja nie budzi żadnych zastrzeżeń. Dobry plus: student opanował wiedzę z całości materiału, przedstawia ją w sposób spójny i logiczny we własnym projekcie badawczym. Po drobnych wskazówkach potrafi zrealizować projekt badawczy i poprawnie przeprowadzić badania. Poprawna prezentacja projektu badawczego. Dobry: student opanował wiedzę z większości materiału, przedstawia ją w sposób logiczny, nakierowany przez nauczyciela akademickiego, potrafi formułować trafne wnioski. Poprawnie skonstruował projekt badawczy, prezentuje go w sposób jasny, logiczny i spójny. Po nieznacznych uwagach - potrafi go zastosować w praktyce. Dostateczny plus: student opanował minimum programowe, zna podstawowe zagadnienia i rozumie zadawane mu pytania, poprawnie wykonał własny projekt badawczy oraz przedstawia w sposób logiczny. Dostateczny: student opanował minimum programowe, zna podstawowe zagadnienia i rozumie zadawane mu pytania, przedstawia własny projekt badawczy w sposób niespójny, nie potrafi zastosować go w praktyce. Niedostateczny: student nie opanował minimum programowego, nie zna podstawowych zagadnień i nie rozumie zadawanych mu pytań. Student nie wykonał autorskiego projektu badawczego lub wykonał go niezgodnie z metodologicznymi zasadami. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.