Socjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-ZP1-SOCJ-S2Z |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0919) Ochrona zdrowia (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia |
Jednostka: | Katedra Neuropsychologii Klinicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Uprzednie uczestnictwo w zajęciach z socjologii medycyny na studiach I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 3 ECTS = 75 godzin Udział w wykładach i ćwiczeniach15 godz. + 15 godz.= 30 godzin 1. Przygotowanie pracy semestralnej 15 godz. 2. Przygotowanie 3 dodatkowych opracowań (fora internetowe, recenzja tekstu i filmu) 15 godzin 3. Przygotowanie do testu z wykładu 10 godzin Razem czas pracy własnej studenta: 45 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | 1. Zna społeczne i kulturowe uwarunkowania zdrowia i choroby K_W01 2. Posiada wiedzę na temat funkcjonowania jednostki w grupie i szerszej zbiorowości K_W09 3. Posiada wiedzę odnośnie społecznych uwarunkowań postaw wobec zdrowia i choroby K_W13 4. Potrafi zaprezentować poszczególne ryzyka związane z koncepcją społeczeństwa ryzyka zdrowotnego K_W01 5. Posiada wiedzę na temat wybranych negatywnych społecznych konsekwencji związanych z określonymi procesami i kierunkami rozwoju medycyny K_W16 6. Posiada wiedzę na temat społecznych konsekwencji choroby i niepełnosprawności K_W10 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | 1. Potrafi ocenić wpływ czynników społecznych na dobrostan jednostki K_U05 2. Potrafi przygotować w formie pisemnej wystąpienie ( recenzję) i zaprezentować na forum grupy K_U06 3. Potrafi gromadzić i przetwarzać dane i wyniki badań w celu wyjaśnienia społeczno-ekonomicznych czynników wpływających na zdrowie K_U15 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | 1. Przejawia zainteresowanie dla problematyki społecznych uwarunkowań zdrowia i społecznego funkcjonowania człowieka K_K09 2. Potrafi wyjaśniać swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji, dostrzegając wieloaspektowość poszczególnych zagadnień K_K11 3. Przejawia zaangażowanie w zakresie definiowania społecznych uwarunkowań zdrowia publicznego K_K03 |
Metody dydaktyczne: | przekaz audiowizualny, prezentacja, wykład i wykład konwersacyjny, dyskusja i rozmowa, praca w grupie, inscenizacja, metoda problemowa, analiza forów internetowych, praca z tekstem, |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Skrócony opis: |
1.Socjologia bada społeczne, kulturowe i polityczne uwarunkowania zdrowia i choroby ( socjologia w medycynie). 2. Socjologia analizuje medycynę jako jedną z instytucji społecznych (socjologia o medycynie) w tym także problematykę relacji personel medyczny - pacjent. 3. Socjologia przygotowuje do korzystania z socjologicznych opracowań i wykorzystania socjologicznych metod badawczych w praktyce. |
Pełny opis: |
Zajęcia z socjologii na studiach II stopnia kierunku zdrowie publiczne, stanowią kontynuację zajęć z socjologii na studiach I stopnia. Wykład z socjologii poświęcony zostaje wielu koncepcjom właściwym socjologii ogólnej wraz z elementami problematyki socjologii medycyny. Ćwiczenia z socjologii zogniskowane zostaną na socjologii medycyny. Problematykę zajęć wyznaczą wybory dokonane przez studentów wybory z pośród zaproponowanych tematów. Ćwiczenia pozwalają studentom przedyskutować w grupie ważne dla nich problemy oraz pogłębić wiedzę na wybrany przez siebie temat, przy okazji przygotowania wystąpienia, recenzji lub tłumaczenia tekstu z obcego języka. |
Literatura: |
1.Gałuszka M., Medycyna i zdrowie w społeczeństwie konsumpcyjnym. Makdonaldyzacja opieki zdrowotnej versus ryzyko zdrowotne, „Acta Universitatislodziensis, Folia sociologica”, 2013, nr 45, s. 35-50. 2.Giddens A., Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005. 3. Nowakowski M., Medykalizacja i demedykalizacja. Zdrowie i choroba w czasach kapitalizmu zdezorganizowanego, UMCS, Lublin 2015. 4. Socjologia medycyny, Podejmowane problemy, kategorie analizy,red. A. Ostrowska, IFiS PAN, Warszawa 2009. 5. Społeczne, kulturowe i polityczne uwarunkowania Ryzyka zdrowotnego, red. Mieczysław Gałuszka, Magdalena Wieczorkowska, Uniwersytet Medyczny w Łodzi, Łódź 2012. Sztompka P., Socjologia, Wydawnictwo Znak, Kraków 2002. 6.Zdrowie i choroba w Społeczeństwie ryzyka biomedycznego, red. Mieczysława Gałuszki, Uniwersytet Medyczny w Łodzi, Łódź2008. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne: K_W01,K_W09, K_W13, K_U05 Pisemna praca semestralna:K_W01,K_W16, K_W10 Prezentacja tematu: K_U06, K_U15 Aktywność- przygotowanie do zajęć:K_K03, K_K011 Recenzje: K_K011 100 -90 %- ocena 5,0 90- 80 %- 4,5 80- 70 %. 4,0 70-60 % 3,5 60-50 % 3,0 0-49 % 2,0 |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.