Epidemiologia kliniczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-ZP2-EKlin-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0919) Ochrona zdrowia (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Epidemiologia kliniczna |
Jednostka: | Katedra Higieny, Epidemiologii, Ergonomii i Kształcenia Podyplomowego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wymagana jest znajomość epidemiologii z zakresu studiów licencjackich. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | III semestr 1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: 40h (15h wykładów, 20h ćwiczeń, 5h konsultacji) 2. Samodzielna praca studenta: 15h -przygotowanie do ćwiczeń: 10h -przygotowanie do pisemnego egzaminu (część I): 5h Razem: 55h= 2p ECTS IV semestr 1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: 40h (15h wykładów, 20h ćwiczeń, 5h konsultacji) 2. Samodzielna praca studenta: 35h -przygotowanie do ćwiczeń: 20h -przygotowanie prezentacji: 5h -przygotowanie do pisemnego egzaminu (część II): 10h Razem: 75h= 3p ECTS RAZEM (semestr III i IV) = 5p ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Prezentuje pogłębioną wiedzę z zakresu rozpoznawania zagrożeń zdrowia ludności – (K_W01). W2: Wykazuje znajomość zasad planowania badań klinicznych – (K_W06). W3: Posiada wiedzę o etapach badań klinicznych – (K_W33). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Posiada umiejętność integrowania wiedzy teoretycznej z praktyką – (K_U01). U2: Potrafi przedstawić wyniki badań klinicznych w postaci prezentacji na tle innych podobnych badań – (K_U06). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Potrafi wyjaśniać swoje stanowisko w problemach epidemiologii klinicznej i badań klinicznych – (K_K11). |
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną, wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna, prezentacja studencka badania klinicznego, analiza przypadków. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - referatu |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zastosowanie teoretycznej wiedzy epidemiologicznej w medycyny klinicznej w celu poprawy stanu zdrowia pacjentów ze szczególnym uwzględnieniem badań klinicznych. |
Pełny opis: |
Wykłady mają za zadanie zdefiniowanie i umiejscowienie epidemiologii w medycynie klinicznej. Omawiają zastosowanie logicznych i ilościowych pojęć i metod epidemiologicznych do rozwiązywania problemów (diagnostycznych, rokowniczych, terapeutycznych i zapobiegawczych) napotykanych w warunkach klinicznych podczas opieki nad poszczególnymi pacjentami. Przedstawiają aspekty naukowe i prawne dotyczące poszczególnych faz badań klinicznych. Ćwiczenia poświęcone są rozszerzeniu zagadnień wprowadzanych w trakcie wykładów, zaprezentowaniu praktycznego zastosowania epidemiologicznych badań analitycznych. Omawiają czynniki zakłócające w badaniach epidemiologicznych, błąd próby, poprawność wewnętrzną i poprawność zewnętrzną modele doświadczalne w badaniach eksperymentalnych oraz system Grade oceny badań naukowych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Brzeziński Z., Szamotulska K.: Epidemiologia kliniczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 1997. 2. Fletcher Suzanne W., Fletcher Robert, Fletcher Robert H.: Clinical Epidemiology, Lippincott Williams&Wilki, 2014. 3. Jędrychowski W.: Epidemiologia w medycynie klinicznej i zdrowiu publicznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2010. 4. Jędrychowski W.: Zasady planowania i prowadzenia badań naukowych w medycynie. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2004 Literatura uzupełniająca: 1. R. Beaglehole, R. Bonita, T. Kjellstrom: Podstawy epidemiologii, Tłumaczenie pod red. prof. dr hab. N. Szeszeni- Dąbrowskiej; IMP, Łódź 2002. 2. Corocznie aktualizowana lista prac i opracowań naukowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny część I i część II – W1, W2, W3. Prezentacja badania klinicznego – U2, Opracowanie analiz epidemiologicznych - U1, Arkusz obserwacji studenta – K1. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na wykładach i ćwiczeniach. Dopuszczalne dwie usprawiedliwione nieobecności (jedna na wykładach i jedna na ćwiczeniach). W przypadku większej ilości usprawiedliwionych nieobecności należy uzgodnić z opiekunem przedmiotu formę odrobienia zajęć. Ocena końcowa: 80% egzamin (średnia z I i II części egzaminu); 10% ocena z prezentacji badania epidemiologicznego; 10% ocena z aktywności na zajęciach. Egzamin pisemny (cz.I i cz.II), aktywność na zajęciach, prezentacja studencka oceniane są wg skali: Procent punktów Ocena 92-100 5,0 84-91 4,5 76-83 4,0 68-75 3,5 60-67 3,0 0-59 2,0 Wykłady, ćwiczenia, Student uzyskuje zaliczenie przy uzyskaniu minimum 60% z egzaminu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.