Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Epidemiologia kliniczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-ZP2-EKlin-S2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0919) Ochrona zdrowia (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Epidemiologia kliniczna
Jednostka: Katedra Higieny, Epidemiologii, Ergonomii i Kształcenia Podyplomowego
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wymagana jest znajomość epidemiologii z zakresu studiów licencjackich.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

III semestr

1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: 40h (15h

wykładów, 20h ćwiczeń, 5h konsultacji)

2. Samodzielna praca studenta: 15h

-przygotowanie do ćwiczeń: 10h

-przygotowanie do pisemnego egzaminu (część I): 5h

Razem: 55h= 2p ECTS


IV semestr

1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: 40h (15h

wykładów, 20h ćwiczeń, 5h konsultacji)

2. Samodzielna praca studenta: 35h

-przygotowanie do ćwiczeń: 20h

-przygotowanie prezentacji: 5h

-przygotowanie do pisemnego egzaminu (część II): 10h

Razem: 75h= 3p ECTS


RAZEM (semestr III i IV) = 5p ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Prezentuje pogłębioną wiedzę z zakresu rozpoznawania

zagrożeń zdrowia ludności – (K_W01).

W2: Wykazuje znajomość zasad planowania badań klinicznych –

(K_W06).

W3: Posiada wiedzę o etapach badań klinicznych – (K_W33).


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Posiada umiejętność integrowania wiedzy teoretycznej z

praktyką – (K_U01).

U2: Potrafi przedstawić wyniki badań klinicznych w postaci

prezentacji na tle innych podobnych badań – (K_U06).


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Potrafi wyjaśniać swoje stanowisko w problemach epidemiologii klinicznej i badań klinicznych – (K_K11).

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną, wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna, prezentacja studencka badania klinicznego, analiza przypadków.

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- referatu
- seminaryjna

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zastosowanie teoretycznej wiedzy epidemiologicznej w medycyny klinicznej w celu poprawy stanu zdrowia pacjentów ze szczególnym uwzględnieniem badań klinicznych.

Pełny opis:

Wykłady mają za zadanie zdefiniowanie i umiejscowienie epidemiologii w medycynie klinicznej. Omawiają zastosowanie logicznych i ilościowych pojęć i metod epidemiologicznych do rozwiązywania problemów (diagnostycznych, rokowniczych, terapeutycznych i zapobiegawczych) napotykanych w warunkach klinicznych podczas opieki nad poszczególnymi pacjentami.

Przedstawiają aspekty naukowe i prawne dotyczące poszczególnych faz badań klinicznych.

Ćwiczenia poświęcone są rozszerzeniu zagadnień wprowadzanych w trakcie wykładów, zaprezentowaniu praktycznego zastosowania epidemiologicznych badań analitycznych.

Omawiają czynniki zakłócające w badaniach epidemiologicznych, błąd próby, poprawność wewnętrzną i poprawność zewnętrzną modele doświadczalne w badaniach eksperymentalnych oraz system Grade oceny badań naukowych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Brzeziński Z., Szamotulska K.: Epidemiologia kliniczna,

Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 1997.

2. Fletcher Suzanne W., Fletcher Robert, Fletcher Robert H.:

Clinical Epidemiology, Lippincott Williams&Wilki, 2014.

3. Jędrychowski W.: Epidemiologia w medycynie klinicznej i

zdrowiu publicznym, Wydawnictwo Uniwersytetu

Jagiellońskiego, 2010.

4. Jędrychowski W.: Zasady planowania i prowadzenia badań

naukowych w medycynie. Wydawnictwo Uniwersytetu

Jagiellońskiego, Kraków, 2004

Literatura uzupełniająca:

1. R. Beaglehole, R. Bonita, T. Kjellstrom: Podstawy

epidemiologii, Tłumaczenie pod red. prof. dr hab. N. Szeszeni-

Dąbrowskiej; IMP, Łódź 2002.

2. Corocznie aktualizowana lista prac i opracowań

naukowych.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny część I i część II – W1, W2, W3.

Prezentacja badania klinicznego – U2,

Opracowanie analiz epidemiologicznych - U1,

Arkusz obserwacji studenta – K1.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na wykładach i ćwiczeniach. Dopuszczalne dwie usprawiedliwione nieobecności (jedna na wykładach i jedna na ćwiczeniach). W przypadku większej ilości usprawiedliwionych nieobecności należy uzgodnić z opiekunem przedmiotu formę odrobienia zajęć.

Ocena końcowa: 80% egzamin (średnia z I i II części egzaminu); 10% ocena z prezentacji badania epidemiologicznego; 10% ocena z aktywności na zajęciach.

Egzamin pisemny (cz.I i cz.II), aktywność na zajęciach, prezentacja studencka oceniane są wg skali:

Procent punktów Ocena

92-100 5,0

84-91 4,5

76-83 4,0

68-75 3,5

60-67 3,0

0-59 2,0

Wykłady, ćwiczenia,

Student uzyskuje zaliczenie przy uzyskaniu minimum 60% z egzaminu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)