Organizacja opieki geriatrycznej i długoterminowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-ZP3-Oog-s1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0919) Ochrona zdrowia (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Organizacja opieki geriatrycznej i długoterminowej |
Jednostka: | Katedra i Klinika Geriatrii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://usosweb.umk.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot&prz_kod=1800-ZP3-Oog-s1 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu organizacja opieki długoterminowej i geriatrycznej powinien posiadać podstawowe wiadomości z zakresu ubezpieczeń zdrowotnych i organizacji ochrony zdrowia. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Razem=2 - uczestnictwo w zajęciach kontaktowych: 30 godz. –1p ECTS -samodzielne studiowanie literatury- 12h=0.5p - przygotowanie do zajęć i zaliczenia 13h= 0.5p |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1:Zna metody określania potrzeb zdrowotnych społeczeństwaK_W04 W2: Posiada wiedzę na temat aspektów organizacyjnych i prawnych funkcjonowania polskiego systemu opieki zdrowotnejK_W10 W3: Zna podstawy prawne udzielania świadczeń zdrowotnych i realizowania programów zdrowotnychK_W12 W4: Zna strategie stosowane na różnych poziomach oddziaływań profilaktycznych i promocji zdrowiaK_W18 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Posiada praktyczne umiejętności konstruowania programu profilaktycznegoK_U21 U2: Potrafi ocenić rolę państwa, samorządu i innych instytucji publicznych oraz organizacji pozarządowych w rozwiązywaniu problemów zdrowia społeczeństwaK_U28 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1:Przejawia szacunek wobec pacjenta/klienta i zrozumienie jego trudnościK_K04 K2: Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, poszerzone o wymiar interdyscyplinarnyK_K08 |
Metody dydaktyczne: | Wykład, (wykład informacyjny i problemowy z prezentacją multimedialną) Ćwiczenia-prezentacje multimedialne. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - tekst programowany |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot Organizacja opieki geriatrycznej i długoterminowej ma na celu przybliżenie studentowi tematyki związanej z całym procesem starzenia się człowieka oraz organizacje opieki geriatrycznej. Geriatria jest działem medycyny dotyczącą fizjologicznych i patologicznych aspektów starzenia się człowieka oraz problemów klinicznych starszego wieku. Zagadnienia starzenia się i starości doprowadziły do wyodrębnienia dziedziny zwanej gerontologią, która jest nauką interdyscyplinarną o starzeniu się i starości, zajmującą się szerokim zakresem zagadnień, od biologii i genetyki, poprzez medycynę, psychologię, po socjologię i demografię. |
Pełny opis: |
Gerontologia jest interdyscyplinarną nauką, która zajmuje się starzeniem organizmu człowieka. Starzenie się jest to normalny, długotrwały i nieodwracalny proces fizjologiczny zachodzący w organizmie człowieka. Starość jest końcowym okresem procesu starzenia się, który nieuchronnie kończy się śmiercią. Przedmiot Organizacja opieki geriatrycznej i długoterminowej omawia instytucje, której działalność jest dedykowana osobom w starszym wieku oraz różnorodne formy wsparcia tychże. Przedstawia również podstawowe metody wsparcia osób starszych w wybranych krajach europejskich oraz omawia determinanty zdrowego starzenia się. Przedmiot prowadzony jest w formie wykładów i ćwiczeń. |
Literatura: |
Piśmiennictwo podstawowe: Grodzicki T., Kocemba J., Skalska A. ( red.): Geriatria z elementami gerontologii ogólnej. Via Medica , Gdańsk 2006 Muszalik.M., K.Kędziora-Kornatowska., (red): Pielęgnowanie pacjentów w starszym wieku. PZWL Warszawa, 2018. Talarska D.,Wieczorowska-Tobis K.: Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne. PZWL, Warszawa, 2015. Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M.: Podstawy gerontologii społecznej, ASPRA-JR Warszawa, 2006. portale www.borgis.geriatria.pl i inne, czasopisma: Gerontologia Polska, Geriatria, Medycyna Praktyczna, Medycyna Rodzinna, Diabetologia Polska, Polska Medycyna Rodzinna, Psychogeriatria i inne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda: test wiedzy- W1-W4; U1-U2 Akceptowalny poziom osiągnięcia efektu: udzielenie 70 % poprawnych odpowiedzi Kryteria oceny: 0-69% - niedostateczny 70-75% - dostateczny 76-81% dostateczny plus 82-87% - dobry 88-93% - dobry plus 94-100% - bardzo dobry. Ćwiczenia- U1-U2, K1-K2 Zaliczenie ćwiczeń na podstawie prezentacji z wybranego tematu. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.