Funkcjonowanie poznawcze osób starszych oraz możliwości jego wspomagania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-pod-p-funkcj |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0915) Terapia i rehabilitacja
|
Nazwa przedmiotu: | Funkcjonowanie poznawcze osób starszych oraz możliwości jego wspomagania |
Jednostka: | Katedra Geriatrii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela: - udział w ćwiczeniach- 15 h 2. Czas poświęcony przez słuchacza na pracę indywidualną: - czytanie literatury - 20 h - konsultacje z nauczycielem akademickim- 5h 3. Przygotowanie do zaliczenia – 10 h Łączny nakład pracy: 50 h (2 punkty ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | EK_W01: Omówi specyfikę funkcjonowania procesów poznawczych u osób starszych. EK_W02: Scharakteryzuje sposoby eksperymentalnego badania procesów poznawczych oraz testy psychologiczne, mierzące wybrane funkcje poznawcze starszych osób. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | EK_U04: Interpretuje informacje, jakich dostarczają tego rodzaju badania. EK_U04: Stosuje sposoby wspomagania funkcjonowania poznawczego osób starszych, ze szczególnym uwzględnieniem treningów funkcji poznawczych. EK_U06: Projektuje i realizuje treningi oraz planuje inne działania, wspomagające poznawcze funkcjonowanie seniorów. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | EK_K01: Przejawia aktywną postawę i kreatywność w generowaniu rozwiązań wspierających funkcjonowanie osób starszych oraz otwartość i chęć współpracowania z osobami starszymi EK_K02: Wykazuje wrażliwość na potrzeby wspierania funkcjonowania osób starszych i otwartość na możliwości działania w tym zakresie. EK_K02: Ma świadomość roli aktywności poznawczej dla pomyślnego starzenia się człowieka (także w stosunku do własnej osoby, jako „przygotowanie do starości”). |
Metody dydaktyczne: | metody eksponujące: pokaz, metoda problemowa, przypadku |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu wyposażenie słuchaczy w wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania procesów poznawczych u osób starszych. Ponadto Słuchacze poznają sposoby badania funkcji poznawczych starszych osób. Słuchacze w ramach zajęć zapoznają się z możliwymi sposobami wspomagania funkcjonowania poznawczego osób starszych, ze szczególnym uwzględnieniem treningów funkcji poznawczych, zdobędą kompetencje projektowania i realizowania tego rodzaju treningów oraz planowania innych działań, wspomagających poznawcze funkcjonowanie seniorów. |
Pełny opis: |
Przedmiot prowadzony jest w formie: ćwiczeń. Słuchacz zdobędzie wiedzę na temat zmian, jakie zachodzą w zakresie funkcjonowania poznawczego w procesie starzenia się, sposobów badania funkcji poznawczych osób starszych, możliwych sposobów wspomagania poznawczego funkcjonowania tych osób, ze szczególnym uwzględnieniem treningów kognitywnych. Treści kształcenia: (1) Funkcjonowanie procesów poznawczych osób starszych: (a) pamięć: długotrwała, krótkotrwała, operacyjna, prospektywna, autobiograficzna, „pamięć codzienna” (everyday memory); (b) uwaga: selektywność, przedłużona koncentracja, kontrola czynności jednoczesnych; (c) myślenie (konkretne, abstrakcyjne, kreatywne) i inteligencja (płynna, skrystalizowana); (d) zagadnienie mądrości osób starszych; (2) Sposoby badania funkcji poznawczych osób starszych (badania eksperymentalne, testy psychologiczne); (3) Możliwości wspomagania funkcji poznawczych osób starszych: (a) aktualna wiedza na temat możliwości wspomagania funkcji poznawczych osób starszych (w tym treningi funkcji poznawczych oraz ich skuteczność), (b) projektowanie działań praktycznych w zakresie wspomagania funkcji poznawczych osób starszych: - możliwe obszary podejmowania działań praktycznych wspomagających funkcje poznawcze osób starszych, - priorytetowe funkcje poznawcze, dla których istnieje szczególna potrzeba wspomagania (w świetle aktualnej wiedzy oraz w ocenie samych osób starzejących się), - projektowanie treningów funkcji poznawczych dla osób starszych (zasady projektowania i prowadzenia treningów, rodzaje zadań treningowych oraz ich dobór). |
Literatura: |
1. Hofer, S. M., Alwin, D. F. (Eds.), (2008). Handbook of Cognitive Aging. Interdisciplinary Perspectives. Los Angeles-London-New Delhi-Singapore: SAGE Publications. (wybrane rozdziały). 2. Straś-Romanowska, M. (2001). Późna dorosłość. Wiek starzenia się. W: B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2.(s. 263-292). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 3. Stuart-Hamilton, I. (2006). Psychologia starzenia się. Poznań: Zysk i S-ka. (wybrane rozdziały). 4. Zając-Lamparska, L. (2010). Możliwości wspomagania pamięci osób starszych poprzez trening. W: M. Sobczak-Michałowska, A. Kozubska (red.). Budowanie systemu wsparcia dla rodziny. Możliwości i ograniczenia (s. 63-76). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSG w Bydgoszczy. 5. Zając-Lamparska, L. (2011). Wspomaganie funkcjonowania ludzi starzejących się. W: J. Trempała (red.). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki (s. 419-431).Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Efekty uczenia się: |
EK_W01: Omówi specyfikę funkcjonowania procesów poznawczych u osób starszych. EK_W02: Scharakteryzuje sposoby eksperymentalnego badania procesów poznawczych oraz testy psychologiczne, mierzące wybrane funkcje poznawcze starszych osób. EK_U04: Interpretuje informacje, jakich dostarczają tego rodzaju badania. EK_U04: Stosuje sposoby wspomagania funkcjonowania poznawczego osób starszych, ze szczególnym uwzględnieniem treningów funkcji poznawczych. EK_U06: Projektuje i realizuje treningi oraz planuje inne działania, wspomagające poznawcze funkcjonowanie seniorów. E_K01: Przejawia aktywną postawę i kreatywność w generowaniu rozwiązań wspierających funkcjonowanie osób starszych oraz otwartość i chęć współpracowania z osobami starszymi EK_K02: Wykazuje wrażliwość na potrzeby wspierania funkcjonowania osób starszych i otwartość na możliwości działania w tym zakresie. EK_K02: Ma świadomość roli aktywności poznawczej dla pomyślnego starzenia się człowieka (także w stosunku do własnej osoby, jako „przygotowanie do starości”). |
Metody i kryteria oceniania: |
100% frekwencja na zajęciach oraz aktywność, udział w ćwiczeniach przewidzianych programem nauczania przedmiotu. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest: 1. Obecność na ćwiczeniach i aktywność (dopuszczalna jedna nieobecność usprawiedliwiona). 2. Kolokwium końcowe: sprawdzian ustny efekty W1-W2, U4,U6 (0 – 32 punktów; >75%): <24 ndst 24 – 26 dst 27 dst+ 28 – 29 db 30 db+ 31 – 32 bdb Kompetencje społeczne- efekty K1-K2- Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.