Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Funkcjonowanie poznawcze osób starszych oraz możliwości jego wspomagania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-pod-p-funkcj
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0915) Terapia i rehabilitacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Funkcjonowanie poznawcze osób starszych oraz możliwości jego wspomagania
Jednostka: Katedra Geriatrii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:

- udział w ćwiczeniach- 15 h

2. Czas poświęcony przez słuchacza na pracę indywidualną:

- czytanie literatury - 20 h

- konsultacje z nauczycielem akademickim- 5h

3. Przygotowanie do zaliczenia – 10 h

Łączny nakład pracy: 50 h (2 punkty ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

EK_W01: Omówi specyfikę funkcjonowania procesów poznawczych u osób starszych.

EK_W02: Scharakteryzuje sposoby eksperymentalnego badania procesów poznawczych oraz testy psychologiczne, mierzące wybrane funkcje poznawcze starszych osób.


Efekty uczenia się - umiejętności:

EK_U04: Interpretuje informacje, jakich dostarczają tego rodzaju badania.

EK_U04: Stosuje sposoby wspomagania funkcjonowania poznawczego osób starszych, ze szczególnym uwzględnieniem treningów funkcji poznawczych.

EK_U06: Projektuje i realizuje treningi oraz planuje inne działania, wspomagające poznawcze funkcjonowanie seniorów.



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

EK_K01: Przejawia aktywną postawę i kreatywność w generowaniu rozwiązań wspierających funkcjonowanie osób starszych oraz otwartość i chęć współpracowania z osobami starszymi

EK_K02: Wykazuje wrażliwość na potrzeby wspierania funkcjonowania osób starszych i otwartość na możliwości działania w tym zakresie.

EK_K02: Ma świadomość roli aktywności poznawczej dla pomyślnego starzenia się człowieka (także w stosunku do własnej osoby, jako „przygotowanie do starości”).


Metody dydaktyczne:

metody eksponujące: pokaz, metoda problemowa, przypadku

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu wyposażenie słuchaczy w wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania procesów poznawczych u osób starszych. Ponadto Słuchacze poznają sposoby badania funkcji poznawczych starszych osób. Słuchacze w ramach zajęć zapoznają się z możliwymi sposobami wspomagania funkcjonowania poznawczego osób starszych, ze szczególnym uwzględnieniem treningów funkcji poznawczych, zdobędą kompetencje projektowania i realizowania tego rodzaju treningów oraz planowania innych działań, wspomagających poznawcze funkcjonowanie seniorów.

Pełny opis:

Przedmiot prowadzony jest w formie: ćwiczeń.

Słuchacz zdobędzie wiedzę na temat zmian, jakie zachodzą w zakresie funkcjonowania poznawczego w procesie starzenia się, sposobów badania funkcji poznawczych osób starszych, możliwych sposobów wspomagania poznawczego funkcjonowania tych osób, ze szczególnym uwzględnieniem treningów kognitywnych.

Treści kształcenia:

(1) Funkcjonowanie procesów poznawczych osób starszych:

(a) pamięć: długotrwała, krótkotrwała, operacyjna, prospektywna, autobiograficzna, „pamięć codzienna” (everyday memory);

(b) uwaga: selektywność, przedłużona koncentracja, kontrola czynności jednoczesnych;

(c) myślenie (konkretne, abstrakcyjne, kreatywne) i inteligencja (płynna, skrystalizowana);

(d) zagadnienie mądrości osób starszych;

(2) Sposoby badania funkcji poznawczych osób starszych (badania eksperymentalne, testy psychologiczne);

(3) Możliwości wspomagania funkcji poznawczych osób starszych:

(a) aktualna wiedza na temat możliwości wspomagania funkcji poznawczych osób starszych (w tym treningi funkcji poznawczych oraz ich skuteczność),

(b) projektowanie działań praktycznych w zakresie wspomagania funkcji poznawczych osób starszych:

- możliwe obszary podejmowania działań praktycznych wspomagających funkcje poznawcze osób starszych,

- priorytetowe funkcje poznawcze, dla których istnieje szczególna potrzeba wspomagania (w świetle aktualnej wiedzy oraz w ocenie samych osób starzejących się),

- projektowanie treningów funkcji poznawczych dla osób starszych (zasady projektowania i prowadzenia treningów, rodzaje zadań treningowych oraz ich dobór).

Literatura:

1. Hofer, S. M., Alwin, D. F. (Eds.), (2008). Handbook of Cognitive Aging. Interdisciplinary Perspectives. Los Angeles-London-New Delhi-Singapore: SAGE Publications. (wybrane rozdziały).

2. Straś-Romanowska, M. (2001). Późna dorosłość. Wiek starzenia się. W: B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2.(s. 263-292). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

3. Stuart-Hamilton, I. (2006). Psychologia starzenia się. Poznań: Zysk i S-ka. (wybrane rozdziały).

4. Zając-Lamparska, L. (2010). Możliwości wspomagania pamięci osób starszych poprzez trening. W: M. Sobczak-Michałowska, A. Kozubska (red.). Budowanie systemu wsparcia dla rodziny. Możliwości i ograniczenia (s. 63-76). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSG w Bydgoszczy.

5. Zając-Lamparska, L. (2011). Wspomaganie funkcjonowania ludzi starzejących się. W: J. Trempała (red.). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki (s. 419-431).Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Efekty uczenia się:

EK_W01: Omówi specyfikę funkcjonowania procesów poznawczych u osób starszych.

EK_W02: Scharakteryzuje sposoby eksperymentalnego badania procesów poznawczych oraz testy psychologiczne, mierzące wybrane funkcje poznawcze starszych osób.

EK_U04: Interpretuje informacje, jakich dostarczają tego rodzaju badania.

EK_U04: Stosuje sposoby wspomagania funkcjonowania poznawczego osób starszych, ze szczególnym uwzględnieniem treningów funkcji poznawczych.

EK_U06: Projektuje i realizuje treningi oraz planuje inne działania, wspomagające poznawcze funkcjonowanie seniorów.

E_K01: Przejawia aktywną postawę i kreatywność w generowaniu rozwiązań wspierających funkcjonowanie osób starszych oraz otwartość i chęć współpracowania z osobami starszymi

EK_K02: Wykazuje wrażliwość na potrzeby wspierania funkcjonowania osób starszych i otwartość na możliwości działania w tym zakresie.

EK_K02: Ma świadomość roli aktywności poznawczej dla pomyślnego starzenia się człowieka (także w stosunku do własnej osoby, jako „przygotowanie do starości”).

Metody i kryteria oceniania:

100% frekwencja na zajęciach oraz aktywność, udział w ćwiczeniach przewidzianych programem nauczania przedmiotu.

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest:

1. Obecność na ćwiczeniach i aktywność (dopuszczalna jedna nieobecność usprawiedliwiona).

2. Kolokwium końcowe: sprawdzian ustny efekty W1-W2, U4,U6

(0 – 32 punktów; >75%):

<24 ndst

24 – 26 dst

27 dst+

28 – 29 db

30 db+

31 – 32 bdb

Kompetencje społeczne- efekty K1-K2- Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%)

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)