Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Funkcjonowanie poznawcze osób starszych oraz możliwości jego wspomagania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-pod-t-funkcj
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0915) Terapia i rehabilitacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Funkcjonowanie poznawcze osób starszych oraz możliwości jego wspomagania
Jednostka: Katedra i Klinika Geriatrii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:

- udział w ćwiczeniach – 10 h

2. Czas poświęcony przez słuchacza na pracę indywidualną:

- czytanie literatury - 20 h

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia – 20h

Łączny nakład pracy: 50 h (2 punkty ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

EK_W03 - omawia wybrane zagadnienia specjalistyczne

z zakresu funkcjonowania poznawczego osób starszych oraz możliwości ich wspomagania


Efekty uczenia się - umiejętności:

EK_U03 - stosuje wybrane techniki treningu funkcji poznawczych w procesie terapii zajęciowej

EK_U11 - potrafi planować i realizować własne uczenie się, potrafi ukierunkować innych w tym zakresie


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

EK_K01 - wie, kiedy zwrócić się o pomoc do ekspertów, będąc świadomy własnych ograniczeń

Metody dydaktyczne:

metody eksponujące: pokaz, analiza przypadków klinicznych, przygotowanie programu terapeutycznego

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z wybranymi zagadnieniami funkcjonowania poznawczego osób starszych oraz możliwości jego wspomagania.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu wyposażenie słuchaczy w wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania procesów poznawczych u osób starszych. Ponadto Słuchacze poznają sposoby badania funkcji poznawczych starszych osób. Słuchacze w ramach zajęć zapoznają się z możliwymi sposobami wspomagania funkcjonowania poznawczego osób starszych, ze szczególnym uwzględnieniem treningów funkcji poznawczych, zdobędą kompetencje projektowania i realizowania tego rodzaju treningów oraz planowania innych działań, wspomagających poznawcze funkcjonowanie seniorów.

Literatura:

1. Hofer, S. M., Alwin, D. F. (Eds.), (2008). Handbook of Cognitive Aging. Interdisciplinary Perspectives. Los Angeles-London-New Delhi-Singapore: SAGE Publications. (wybrane rozdziały).

2. Straś-Romanowska, M. (2001). Późna dorosłość. Wiek starzenia się. W: B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2.(s. 263-292). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

3. Stuart-Hamilton, I. (2006). Psychologia starzenia się. Poznań: Zysk i S-ka. (wybrane rozdziały).

4. Zając-Lamparska, L. (2010). Możliwości wspomagania pamięci osób starszych poprzez trening. W: M. Sobczak-Michałowska, A. Kozubska (red.). Budowanie systemu wsparcia dla rodziny. Możliwości i ograniczenia (s. 63-76). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSG w Bydgoszczy.

5. Zając-Lamparska, L. (2011). Wspomaganie funkcjonowania ludzi starzejących się. W: J. Trempała (red.). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki (s. 419-431).Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Efekty uczenia się:

Ćwiczenia:

EK_W03 - omawia wybrane zagadnienia specjalistyczne z zakresu funkcjonowania poznawczego osób starszych oraz możliwości ich wspomagania

EK_U03 - stosuje wybrane techniki treningu funkcji poznawczych w procesie terapii zajęciowej

EK_U11 - potrafi planować i realizować własne uczenie się, potrafi ukierunkować innych w tym zakresie

EK_K01 - wie, kiedy zwrócić się o pomoc do ekspertów, będąc świadomy własnych ograniczeń

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia:

Zaliczenie praktyczne (0-6 pkt) >50 % - EK_W03, EK_U03, EK_U011

Przedłużona obserwacja (0-2 pkt) ) >50 % - EK_K01

Suma uzyskanych punktów: Ocena:

< 9 ndst

9 - 10 dst

11 - 12 dst+

13 - 14 db

15 - 16 db+

17 - 18 bdb

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)