Funkcjonowanie poznawcze osób starszych oraz możliwości jego wspomagania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-pod-t-funkcj |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0915) Terapia i rehabilitacja
|
Nazwa przedmiotu: | Funkcjonowanie poznawcze osób starszych oraz możliwości jego wspomagania |
Jednostka: | Katedra i Klinika Geriatrii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela: - udział w ćwiczeniach – 10 h 2. Czas poświęcony przez słuchacza na pracę indywidualną: - czytanie literatury - 20 h 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia – 20h Łączny nakład pracy: 50 h (2 punkty ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | EK_W03 - omawia wybrane zagadnienia specjalistyczne z zakresu funkcjonowania poznawczego osób starszych oraz możliwości ich wspomagania |
Efekty uczenia się - umiejętności: | EK_U03 - stosuje wybrane techniki treningu funkcji poznawczych w procesie terapii zajęciowej EK_U11 - potrafi planować i realizować własne uczenie się, potrafi ukierunkować innych w tym zakresie |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | EK_K01 - wie, kiedy zwrócić się o pomoc do ekspertów, będąc świadomy własnych ograniczeń |
Metody dydaktyczne: | metody eksponujące: pokaz, analiza przypadków klinicznych, przygotowanie programu terapeutycznego |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z wybranymi zagadnieniami funkcjonowania poznawczego osób starszych oraz możliwości jego wspomagania. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu wyposażenie słuchaczy w wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania procesów poznawczych u osób starszych. Ponadto Słuchacze poznają sposoby badania funkcji poznawczych starszych osób. Słuchacze w ramach zajęć zapoznają się z możliwymi sposobami wspomagania funkcjonowania poznawczego osób starszych, ze szczególnym uwzględnieniem treningów funkcji poznawczych, zdobędą kompetencje projektowania i realizowania tego rodzaju treningów oraz planowania innych działań, wspomagających poznawcze funkcjonowanie seniorów. |
Literatura: |
1. Hofer, S. M., Alwin, D. F. (Eds.), (2008). Handbook of Cognitive Aging. Interdisciplinary Perspectives. Los Angeles-London-New Delhi-Singapore: SAGE Publications. (wybrane rozdziały). 2. Straś-Romanowska, M. (2001). Późna dorosłość. Wiek starzenia się. W: B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2.(s. 263-292). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 3. Stuart-Hamilton, I. (2006). Psychologia starzenia się. Poznań: Zysk i S-ka. (wybrane rozdziały). 4. Zając-Lamparska, L. (2010). Możliwości wspomagania pamięci osób starszych poprzez trening. W: M. Sobczak-Michałowska, A. Kozubska (red.). Budowanie systemu wsparcia dla rodziny. Możliwości i ograniczenia (s. 63-76). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSG w Bydgoszczy. 5. Zając-Lamparska, L. (2011). Wspomaganie funkcjonowania ludzi starzejących się. W: J. Trempała (red.). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki (s. 419-431).Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Efekty uczenia się: |
Ćwiczenia: EK_W03 - omawia wybrane zagadnienia specjalistyczne z zakresu funkcjonowania poznawczego osób starszych oraz możliwości ich wspomagania EK_U03 - stosuje wybrane techniki treningu funkcji poznawczych w procesie terapii zajęciowej EK_U11 - potrafi planować i realizować własne uczenie się, potrafi ukierunkować innych w tym zakresie EK_K01 - wie, kiedy zwrócić się o pomoc do ekspertów, będąc świadomy własnych ograniczeń |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia: Zaliczenie praktyczne (0-6 pkt) >50 % - EK_W03, EK_U03, EK_U011 Przedłużona obserwacja (0-2 pkt) ) >50 % - EK_K01 Suma uzyskanych punktów: Ocena: < 9 ndst 9 - 10 dst 11 - 12 dst+ 13 - 14 db 15 - 16 db+ 17 - 18 bdb |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.