Fizjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1855-P1-FIZJ-S1L | Kod Erasmus / ISCED: |
13.1
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Fizjologia | ||
Jednostka: | Katedra Fizjologii | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
1.50 ![]() |
||
Język prowadzenia: | angielski | ||
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Fizjologia powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii układu krążenia, układu oddechowego, układu nerwowego, układu pokarmowego, wydzielania wewnętrznego oraz fizjologii nerki i krwi na poziomie rozszerzonym oraz chemii na poziomie rozszerzonym. |
||
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi - udział w wykładach: 20 godzin - udział w ćwiczeniach: 45 godzin - konsultacje: 2 godziny - przeprowadzenie zaliczenia teoretycznego: 2 godziny - przeprowadzenie egzaminu: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 32 godziny, co odpowiada 2,33 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 20 godzin - udział w ćwiczeniach: 45 godzin - konsultacje: 2 godziny - przygotowanie do ćwiczeń: 5 godzin - napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 2 godziny - samokształcenie: 15 godzin - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 7+2= 9 godzin - przygotowanie do egzaminu i egzamin: 15+1=16 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 114 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 7+2= 9 godzin - przygotowanie do egzaminu i egzamin: 15+1=16 godzin Nakład pracy związany z przygotowaniem do uczestnictwa i uczestnictwem w procesie oceniania wynosi 25 godzin, co odpowiada 0,83 punktu ECTS 4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 45 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 45 godzin, co odpowiada 1,5 punktu ECTS 4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | W1:Rozumie procesy elektrofizjologiczne w układzie nerwowym oraz neurohormonalną regulację procesów fizjologicznych, w tym procesów elektrofizjologicznych (K_W03). W2: Opisuje równowagę wodno-elektrolitową i kwasowo-zasadową i rozumie ich rolę w utrzymaniu homeostazy (K_W04). W3:Rozumie prawa fizyczne wpływające na przepływ cieczy, a także czynniki oddziałujące na opór naczyniowy przepływu krwi (K_W05). W4:Wyjaśnia podstawy fizykochemiczne działania narządów zmysłów (K_W06). |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1:Wymienia różnice dotyczące funkcji życiowych człowieka dorosłego i dziecka (K_U02). U2: Opisuje kierunek procesów biochemicznych w poszczególnych stanach klinicznych (K_U03). |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1:Systematycznie wzbogaca wiedzę zawodową i kształtuje umiejętności, dążąc do profesjonalizmu (K_K02) |
||
Metody dydaktyczne: | Wykłady: • wykład informacyjny (konwencjonalny) • wykład problemowy z prezentacją multimedialną Ćwiczenia: • obserwacji z wykorzystaniem programów symulacyjnych PhysioEX • ćwiczeniowa metoda klasyczna problemowa • dyskusji okrągłego stołu • pokazu |
||
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
||
Metody dydaktyczne podające: | - opowiadanie |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
||
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
||
Skrócony opis: |
Kurs Fizjologii umożliwia Studentowi poznanie i zrozumienie podstawowych pojęć i reguł fizjologicznych. Ponad to, dokładne omówienie fizjologicznych procesów regulujących funkcjonowanie poszczególnych narządów jak i układów oraz pozwala na zrozumienie zależności zachodzących pomiędzy poszczególnymi elementami organizmu człowieka. |
||
Pełny opis: |
Celem przedmiotu Fizjologia jest zapoznanie studentów z procesami fizjologicznymi i mechanizmami odpowiedzialnymi za homeostazę organizmu człowieka. Wykłady z Fizjologii mają za zadanie przedstawienie i utrwalenie wiedzy z zakresu podstaw fizjologii: przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu fizjologii układu nerwowego, układu oddechowego, układu sercowo-naczyniowego, układu moczowego, układu wydzielania wewnętrznego, układu pokarmowego oraz układu krwionośnego. Student zapozna się z podstawowymi mechanizmami funkcjonowania komórki nerwowej, pozna właściwości błony komórkowej komórki nerwowej oraz jej rolę w genezie potencjału spoczynkowego i potencjału czynnościowego oraz przekaźnictwa synaptycznego. Wykłady z fizjologii człowieka obejmują ponadto zagadnienia związane z procesami hemostatycznymi, a także mechanizmami filtracji kłębuszkowej, regulacji wewnątrznerkowej, a także mechanizmami działania hormonów wpływających na objętość, stężenie i skład moczu. Ćwiczenia mają charakter laboratoryjny i są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach. Na ćwiczeniach Student zapozna się z działaniem synapsy chemicznej i elektrycznej, mechanizmem skurczu mięśni szkieletowych oraz z procesami transdukcji zachodzącej w narządach zmysłów. Ponadto na ćwiczeniach Student zdobędzie wiedzę o podstawowych parametrach laboratoryjnych krwi i ich interpretacji. Dowie się ponadto o wpływie hormonów na objętość i stężenie moczu, a także o metodach oceny stanu funkcjonalnego nerek. Samokształcenie obejmuje fizjologię mięśni gładkich oraz fizjologię układu kontroli ruchu. Student określać będzie zmiany czynnościowe zachodzące w układzie krążenia w wyniku zmiany pozycji ciała oraz pod wpływem wysiłku fizycznego. Celem ćwiczeń jest również zapoznanie się z badaniem EKG oraz pomiarem ciśnienia tętniczego. Student dowie się o zasadzie wykonywania i znaczeniu badania spirometrycznego w ocenie funkcjonowania układu oddechowego. Zapozna się również z mechanizmem działania buforów oraz gospodarką kwasowo-zasadową, i ich znaczenie w homeostazie ustrojowej. Celem ćwiczeń jest również poznanie mechanizmu działania hormonów oraz konsekwencji zaburzeń gospodarki hormonalnej. Ponadto dowie się o przebiegu i regulacji funkcji rozrodczych u kobiet i mężczyzn. Samokształcenie dotyczy hormonalnej regulacji metabolizmu wapniowo- fosforanowego oraz budowy i funkcji układu limfatycznego i obwodowego układu krążenia. |
||
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Tafil- Klawe M, Klawe J (red.). Wykłady z fizjologii człowieka, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011. 2. Konturek S (red.). Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2007. 3. Traczyk W, Trzebski A. Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca: 1. Górski J. Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2006 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia laboratoryjne: Student otrzyma zaliczenie przedmiotu po uzyskaniu pozytywnych wyników z kolokwiów śródsemestralnych oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych. Kolokwium pisemne (0-10 pkt; >60%); W1-W4, U1, U2 Wejściówka pisemna (0-5 pkt.; >60%), W1, W2, W4, U2 Raport z ćwiczeń (0-15 pkt.; >60%); W-W4, U2 Przedłużona obserwacja (0-5 pkt.; >50%); K1 Samokształcenie: Zaliczenie bez oceny na podstawie zaliczenia kolokwium z danego działu obejmującego m.in. zakres zagadnień z samokształcenia; W1, W3 Wykłady: Student otrzymuje zaliczenie wykładów w semestrze na podstawie aktywności na wykładach. Przedłużona obserwacja (0-5 pkt.; >50%); K1 Student uzyskuje zaliczenie wykładów semestru II na podstawie oceny z egzaminu (ocena 3,0 lub wyższa). Egzamin odbywa się w formie testu jednokrotnego wyboru złożonego z 60 pytań. Ocena końcowa z egzaminu wynika z następującej punktacji: < 31 ndst 31 - 36 dst 36 – 42 dst + 43 - 48 db 49 - 54 db + 55 - 60 bdb |
||
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-25 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 25 godzin ![]() Samokształcenie, 5 godzin ![]() Wykład, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Tafil-Klawe | |
Prowadzący grup: | Wieńczysława Adamczyk, Małgorzata Gałązka, Daria Pracka, Małgorzata Tafil-Klawe | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.