Duchowość w pracy socjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-202-psrPRSs2 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0221) Religia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Duchowość w pracy socjalnej | ||
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych (2007-2019) | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z nauk pedagogicznych i społecznych wymagana od absolwentów studiów I stopnia. Podstawowa wiedza na temat systemu opieki społecznej i pracy socjalnej w Polsce. |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny kontaktowe z wykładowcą, realizowane w formie zajęć dydaktycznych – łączna liczba godzin w semestrze 15 |
||
Metody dydaktyczne: | Wykład z użyciem środków audiowizualnych |
||
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
||
Skrócony opis: |
Wykład wprowadza w tematykę duchowości w pracy socjalnej. Przedstawione zostaną: definicje duchowości i religii, rozróżnienie religia-duchowość, teologiczne i pozateologiczne ujęcia duchowości.Wybrane psychologiczne koncepcje duchowości.Rozwój duchowości człowieka.Duchowość w kontekście pracy socjalnej – przebaczenie, uzasadnienie religijne, dylematy etyczne, nieśmiertelność, pytania o sens życia i cierpienia, wartości. |
||
Pełny opis: |
Wykład wprowadza w tematykę duchowości w pracy socjalnej. Przedstawione zostaną: definicje duchowości i religii, rozróżnienie religia-duchowość, teologiczne i pozateologiczne ujęcia duchowości.Wybrane psychologiczne koncepcje duchowości- Koncepcje naturalistyczne: Koncepcja Jamesa Averilla, Egzystencjalna koncepcja umysłu Jesse Beringa Koncepcje antynaturalistyczne: Koncepcja Viktora E. Frankla, Koncepcja Haliny Romanowskiej-Łakomy. Omówione zostaną etapy rozwój duchowości człowieka. Wprowadzenie to powoli na pełniejsze ukazanie duchowości w kontekście pracy socjalnej. Praca z osobami w trudnej sytuacji nie tylko społecznej ale i emocjonalnej łączy się z koniecznością rozumienia duchowych potrzeb i zmagań beneficjentów. Zostaną poruszone takie zagadnienia jak: przebaczenie, uzasadnienie religijne, dylematy etyczne, nieśmiertelność, pytania o sens życia i cierpienia, wartości. Zostaną ujęte i interpretowane w odniesieniu do pracy socjalnej. Przedstawione zostaną także zagadnienia związane z badaniem duchowości i korelacją pomiędzy zdrowiem a duchowością człowieka. |
||
Literatura: |
Chmielewski M. (red.), 2002, Duchowość, [w:] Leksykon duchowości katolickiej, Wydawnictwo „M”, Lublin–Kraków. Marek Z. (2005), Podstawy wychowania moralnego, WSF-P „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM, Kraków. Pasek Z. (2010), O przydatności pojęcia duchowość do badań nad współczesną kulturą, [w:] Religijność i duchowość – dawne i nowe formy, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków. Wiseman J.A. (2009), Historia duchowości chrześcijańskiej. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo WAM, Kraków. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniona zostanie merytoryczna poprawność pracy pisemnej dotyczącej rozumienia duchowości. Obecność na wykładzie (jedna nieobecność nie ma wpływu na ocenę) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-26 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Piotr Krakowiak | |
Prowadzący grup: | Piotr Krakowiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.